Verdidebatt

En Gud som erfares

En kommentar til Levi Fragell og Vårt Land.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Skrevet av Asbjørn Simonnes daglig leder i Oase og Gjermund Eikli styreleder i Oase. 

Det begynner å bli tradisjon at Vårt land rett før sommerstevner formidler Levi Fragells uro over forkynnelse av helbredelse, mirakler mv. I år er det oppslag 28. mai og 2. juni. Det nevnes at Den norske kirke bør ta et oppgjør med mirakelforkynnelsen. Fragell er også bekymret over biskoper som støtter Oases anliggende. Vi er kanskje mer bekymret over hvor få de er.

Vi kritiserer ikke Fragell. Han gjør en god jobb for å fremme sitt humanistiske livssyn og det er imponerende hvordan han gang etter gang klarer å sette dagsorden. Men vi undres når vi ser at Vårt Land stadig bruker Fragell som sufflør og premissleverandør når Guds allmakt og det mirakuløse står på dagsorden. Vi sukker litt oppgitt.

Det spesielle i årets oppslag er at en av hovedtalerne under årets Oasestevne, Roy Godwin fra Wales, blir omtalt som en spekulativ predikant. Roy Godwin forkynner Guds nåde og nærvær på en stillfarende og sunn måte. Mennesker over hele verden vitner om Guds inngripen. Både Fragell og VL er velkomne til sommerens stevne tredje uken i juli i Fredrikstad for å få en bedre forståelse.

Oase har et mye videre perspektiv på mirakler enn det som framgår av Vårt lands oppslag: Vi tror på «… den allmektige Himmelens og jordens skaper» sier trosbekjennelsen. Større mirakel enn skapelsen finnes neppe. Og vi tror faktisk det har skjedd. «På orntli’», som barna sier. En helbredelse eller at en død blir levende blekner til sammenligning. At Gud ble menneske er også et stort mirakel som hele kristendommen bygger på. Mirakler er altså ikke en trend i nye kristne forsamlinger. Kristendom uten mirakler er ikke kristendom. Det er rasjonalisme, slik vi ser det, i Vårt Land sine oppslag.

Oases sommerstevne har som mål å hjelpe folk til en dyp erfaring av en gjenopprettet Gudsrelasjon. Basisen er alltid at Gud selv viser hvem han er gjennom Bibelen. Og der står det også om nådegaver, erfaringer med og av Gud, profetier og helbredelser. På Sommeroase vil vi ha en gudstjeneste med Den norske kirkes liturgi for forbønn for syke. Vi vil vise hvordan det «naturlig overnaturlige» kan integreres i norske menigheter, og oppfordre alle til å ta denne liturgien i bruk. Hvorfor? Jo fordi Bibelen oppfordrer oss til å be for de som er syke. Og Gud har sagt at han hører.

Så går ikke vi i Oase god for alt som sies om mirakler og helbredelser i den store verden. Tormod Engelsviken påpeker i VL 2. juni at både kultur og virkelighetstolkninger kan være ulike. Men vi tror på en levende allmektig Gud som griper praktisk inn i hverdagen. Derfor har vi ikke alltid behov for rasjonelle forklaringer til det uforklarlige.

Mens dette skrives kommer det e-post om en som sier han er helbredet for kreft etter forbønn! Skulle denne delen av Guds omsorg skjules? Når Fragell ber folk spørre seg selv om «dette er det livssyn du vil stå for», så sender vi frimodig spørsmålet videre til alle kristne. Mange vil svare at det er nettopp dette de lengter etter: en nådig og kjærlig Gud som erfares i hverdagen.

Oase ble til for å løfte høyt alle sider ved Guds allmakt og kjærlighet, særlig de sidene som Kirken har tonet ned. Vi vil med stor frimodighet fortsette med både forbønn for syke og å praktisere de andre nådegavene som Gud har gitt til menigheten.

Trykket i Vårt land 9. juni 2018

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt