Roald Øye

Pensjonist
408

Stormløpet mot Israel er i gang.

Venstrevridde journalister og reportere i ulike internasjonale medier, i NewYork Times, i Washington Post og i Haaretz i Jerusalem har liten eller ingen påvirkning på den israelske opinionen. Den har gjennomskuet de grovt fordreide bilder i nyhetssendingene fra Gaza. Det er heldigvis folket, landets velgere, og ikke mediene, som bestemmer Israels fremtid.

Publisert: 12. mai 2018  /  2317 visninger.

 

 

Begivenhetene i Gaza driver velgerne lenger og lenger vekk fra de posisjoner som Jerusalem Street og likesinnede fredsforkjempere på den politiske venstresiden, arbeider for.

Det er ikke Israels «duer» som nå har blitt «hauker». Det er Israels velgere, landets jødiske og arabiske borgere, som i lang tid har foretrukket nasjonalistiske kandidater fremfor deres ettergivende rivaler på den politiske venstreside. Siden Golda Meir gikk av i 1977, er det paradoksalt nok 4 ikke-Likud-kandidater, som har blitt valgt til statsministre i Israel,  Yitzhak Rabin, Ehud Barak, Ehud Olmert, Ariel Sharon, og de kjempet alle for partiprogrammer, som gikk imot opprettelse av en palestinsk stat. Det gjør også det store flertall av dagens israelere.Verdenssamfunnet derimot holder fremdeles fast ved at det er eneste farbare vei fremover.

Benjamin Netanyahu har etter 1996 periodevis sittet på gjerdet i dette spørsmålet, men nå har han falt ned på flertallets side. Det er fremdeles mange israelske “middelhavsfarere” som i teorien kunne tenke seg å stemme både på høyresidens  og venstresidens partier, men nyhetssendingene fra Gaza driver dem nå over til den nasjonalistiske siden, der Benjamin Netanyahu og de andre statsministerkandidatene, Gideon Sa'ar og Naftali Bennett allerede befinner seg.

Grunnen til dette skiftet i israelsk opinion er at debatten om Gazas fremtid bare har foregått på det teoretiske plan. Israelsk venstreside, oppmuntret av den amerikansk-jødiske liberale venstreside og USAs presidenter, hevdet at hvis Israel trakk seg ut av Gaza, ville palestinerne leve i fred med den jødiske stat. Noen israelere trodde på løgnen.

Høyresiden i Israel forutså riktignok at hvis de evakuerte Gaza og palestinerne likevel fortsatte å angripe Israel, ville det internasjonale samfunn, representert ved FN og EU, finne utveier til å unnskylde og rettferdiggjøre angrepene. Krigshelten Ariel Sharon trodde ikke på en slik negativ politisk utgang, og beordret derfor tvangsevakuering av 10.000 israelere ut av Gaza. Det mener mange har vært det største politiske feilgrepet i Israels moderne historie frem til i dag.

Verden har opplevd hvordan det gikk både med ham og med evakueringen. Takket være statlige overvåkings- og private videokameraer ser og hører nå israelske velgere på nyhetssendinger i beste sendetid at The Washington Post og New York Times kaller brannbombe-kastende palestinere for fredelige demonstranter, og Haaretz og J Street anklager israelske soldater for å være trigger-happy og for å mishandle uskyldige demonstranter. Løgnene blir ikke lenger trodd på i Israel. Bare Palestina-venner tror på løgnene.

Israelske borgere, landets velgere, kan i disse dager se sannheten med egne øyne: at palestinere kaster Molotov cocktails, at de sender brennende gummihjul for å sette fyr på israelske kornåkre, at de forsøker å rive ned sikkerhetsgjerdet, og at de ser og hører akkurat som det ble dem forutsagt, hvordan venstresiden unnskylder, rasjonaliserer og rettferdiggjør brannbombene. De ser klarere enn noen sinne at uansett hvor ekstremt og voldelig palestinerne går frem, vil den internasjonale venstreside forsvare dem. Uansett hvor mange innrømmelser Israel kommer med, vil palestinerne kreve mer, tiljublet av amerikanske og israelske venstreside-aktivister. Ja, av noen på høyresiden i Norge også.

“Verden”, både sekulære og mange kristne, vil delta i koret som synger anti-israelske sanger, som f.eks “From the river to the sea, Palestine vil be free”. Vi andre må utholde svartmalingen av Israel inntil videre. Den som ler sist, ler best. Vi gleder oss til å oppleve valgnatten om noen få måneder da israelske velgere har avgitt sin stemme i valget til Knesset. Folkets stemmegiving vil være basert på den virkelighet som har blitt åpenbart fremfor deres øyne i mai-dagene 2018, en virkelighet med vedvarende palestinsk hat og ekstremisme som internasjonale medier, også norske, forgjeves har forsøkt å skjule.

Maidagene er ikke over, og mye dramatisk kan ennå skje, før og etter 14-15. mai, da “The march of return” trolig vil nå sitt klimaks i voldsutgydelse.

Palestina-arabere på “Vestbredden”, og deres israelske sympatisører i Eretz Israel, har nå bestemt at de også vil være med på denne marsjen, og vil forsøk å rive ned muren/gjerdet som skiller folkene som bor på bgge sider av den grønne linje. IDF er satt i høyeste beredsskap, men ingen vet hvilke virkmidler hæren (IDF) vil ta i buk hvis det blir gjort forsøk på å bryte ned sikkerhetsgjerdet. Et blodbad ser ut til å være ønsket av Hamas og PLO.

Og verdenssamfunnet, FN og EU, vil fordømme dem som forsvarer seg, samtidig som israelerne feirer sin selvstendighetsdag, 14. mai. Utenriksminister Ine Eriksen Søreide har hittil “tutet med de andre ulvene” i EU når det gjelder USAs annullering av atomvåpenavtalen med Iran, og vil sikkert også gjøre det når flyttingen av den amerikanske ambassaden til Israels hovedstad, Jerusalem, finner sted i slutten av måneden.

To-stats løsningen holder hun også krampaktig fast ved sammen med tidligere storheter, som Carl Bildt og Barak Obama.

 

 

16 liker  

Bli med i debatten!

Du kan svare på innlegget ved å skrive et selvstendig debattinnlegg. Vårt Lands debattredaksjon vurderer alle innsendte tekster opp mot Verdidebatts retningslinjer.
Vennlig hilsen Berit Aalborg, politisk redaktør Vårt Land

Skriv innlegg
Kommentar #1051

Roald Øye

408 innlegg  2311 kommentarer

Professor Gershon Nerel.

Publisert over 2 år siden

Om denne kommentaren blir min siste på denne tråden, er den likevel kanskje den viktigste. Den er bare aktuell  for de mest interesserte i det jeg har kalt "stormløpet mot Israel". 

Jeg har et par ganger omtalt en israelsk professor ved Det hebraiske universitet i Jerusalem i kommentarer henholdsvis i # 1011 og #1014, Gershon Nerel. Det var en del av  hans forskningsarbeid vi oversatte til norsk for noen år siden, kort tid før han døde. 

Her foreligger på engelsk hele forskningen hans om det han har avdekket av den palestinske kristendom, som gjennom ti-år har påvirket kristenhetens syn på jødenes plass i Guds frelsesplan for menneskeheten. Det er et mektig vitnesbyrd, men i en språkdrakt som kanskje  gjør det tilgjengelig bare for akademikere.

Gershon Nerel: Antisionisme i den elektroniske kirke (Word-dokument).

1 liker  
Kommentar #1052

Hermod Herstad

0 innlegg  7381 kommentarer

Publisert over 2 år siden
Roald Øye. Gå til den siterte teksten.
Jeg har et par ganger omtalt en israelsk professor ved Det hebraiske universitet i Jerusalem i kommentarer henholdsvis i # 1011 og #1014, Gershon Nerel. Det var en del av  hans forskningsarbeid vi oversatte til norsk for noen år siden, kort tid før han døde. 

Jeg antar det er denne guiden du refererer til som "professor ved Det hebraiske universitet i Jerusalem"?

Hans oppgitte CV:

Dr. GERSHON NEREL   -  Messianic Jewish Licensed Tour Guide (# 10856)
1952       Born in Romania, Hungarian region
1960       Aliya (immigration) to Israel
Married, six children
IDF Medical Corps

Co-Director and Lecturer, The Jerusalem Bible Institute (JBI)
Israel Secretary, The International Messianic Jewish Alliance (IMJA)

Ph.D., Hebrew University of Jerusalem - Comparative Religion    
M.A., Hebrew University of Jerusalem - Medieval History
B.A., Hebrew University of Jerusalem - International Relations & World History

Can work on the Sabbath until noontime

A message from the guide:

I am a Messianic Jew, member of Moshav Yad Hashmona for many years, and interested to be your tour guide -  and am particularly experienced with Christian pilgrims.
 
My expertise is Bible studies, comparative religion, Messianic Judaism and the linkage between Christians and Israel. I guide in English and French.

http://www.naftalitours.com/?CategoryID=167&ArticleID=1610

1 liker  
Kommentar #1053

Roald Øye

408 innlegg  2311 kommentarer

Ikke bare for akademikere.

Publisert over 2 år siden
Roald Øye. Gå til den siterte teksten.

. Det er et mektig vitnesbyrd, men i en språkdrakt som kanskje  gjør det tilgjengelig bare for akademikere.

Gershon Nerel: Antisionisme i den elektroniske kirke (Word-dokument).

 Lik  Sitér

Jeg glemte at vi, fire troende Israels-venner, hadde oversatt til norsk hele Gershon Nerels forskningsarbeid, visstnok i 2008. Selv om arbeidet tok flere måneder  hadde jeg glemt hele arbeidet. Det må ha vært så interessant  å være med på.  Gå eventuelt inn på Google hvis det er vanskelig å åpne lenken!

2 liker  
Kommentar #1054

Hermod Herstad

0 innlegg  7381 kommentarer

Publisert over 2 år siden

Var det er noen som i likhet med meg, ble nysgjerrig på hvilket kirkesamfunn "den elektroniske kirke" er? Rask googling viser at oversetterne har utelatt originalens hermetegn rundt "den elektroniske kirke". "Den elektroniske kirke" er ikke et kirkesamfunn, men henviser til at palestinske kristne benytter internett. Påstanden er at internett benyttes av kristne i Palestina for å spre antisionisme?

Jeg måtte lete litt for å finne publikasjonen. Det ser ut som om den er fjernet fra The Hebrew University of Jeusalem sine sider av uviss årsak. (MIFF`s link pekte dit), men jeg fant den her:

http://seeisrael.co.il.tigris.nethost.co.il/wp-content/uploads/2012/12/Anti-Zionism-in-the-Electronic-Church-of-Palestinian-Christianity-PDF.pdf

Rettelse: Fungerende link til publikasjonen hos Hebrew University:

https://sicsa.huji.ac.il/sites/default/files/sicsa/files/nerelprinter.pdf

1 liker  
Kommentar #1055

Roald Øye

408 innlegg  2311 kommentarer

Lykke til med strevet!

Publisert over 2 år siden
Hermod Herstad. Gå til den siterte teksten.
Påstanden er at internett benyttes av kristne i Palestina for å spre antisionisme?

Jeg takker for din velvillige assistanse når det gjelder å finne frem til Nerels forskningsarbeid, Hermod Herstad. og for å ha gjort rede for hva Nerels agenda har vært. 

Vår norske oversettelse har jeg bare etter mye strev greid å finne frem til via Google. Det er strevet verdt, for antismittismen i den kristne kirke på jord  bør identifiseres og bekjempes.

2 liker  
Kommentar #1056

Hermod Herstad

0 innlegg  7381 kommentarer

Publisert over 2 år siden
Roald Øye. Gå til den siterte teksten.
Vår norske oversettelse har jeg bare etter mye strev greid å finne frem til via Google. Det er strevet verdt, for antismittismen i den kristne kirke på jord  bør identifiseres og bekjempes.

Om du ønsker å bidra til å motarbeide antisemittisme, kan du starte med å ta avstand til raseteorier som jeg har sett du har leflet med i andre poster. Teorier om de forsvunne stammene og påstandene om at jøder egentlig er rene, hvite ariske mennesker og umulig kan være semittiske.

"Israels 12 stammer er oss europeere...del 1"

https://evangeliekirken-arendal.no/israels_12_stammer_er_oss_europeere/

Hva kan være mer antisemittisk enn dette vrøvlet?


3 liker  
Kommentar #1057

Roald Øye

408 innlegg  2311 kommentarer

Bare vrøvl?

Publisert over 2 år siden
Hermod Herstad. Gå til den siterte teksten.

Hva kan være mer antisemittisk enn dette vrøvlet?

I kjølvannet av vårt arbeid med oversettelsen av Nerels forskningsarbeid kom vi over en engelsk professor i teologi, dr. Paul Wilkinson,  som i en video presenterer det samme budskapet, som Hermod Herstad trolig  også vil  karakterisere som vrøvl.  Innspillingen er noen år gammel, men budskapet /vrøvlet er like aktuelt  i dag som for 10 år siden:

Christian Palestinianism – YouTube.

2 liker  
Kommentar #1058

Hermod Herstad

0 innlegg  7381 kommentarer

Publisert over 2 år siden
Roald Øye. Gå til den siterte teksten.
som Hermod Herstad trolig  også vil  karakterisere som vrøvl

Du unnlot å kommentere hva jeg faktisk karakteriserte som "vrøvl"?

1 liker  
Kommentar #1059

Hermod Herstad

0 innlegg  7381 kommentarer

Publisert over 2 år siden
Roald Øye. Gå til den siterte teksten.
en engelsk professor i teologi, dr. Paul Wilkinson

Ellers bør du legge av deg denne uvanen med å utdele professortitler i hytt og vær. PhD viser riktignok til at mannen har en akademisk fortid, men ikke at han er professor. I USA har man lykkes med å kjøpe PhD titler via postordre til sin egen katt. Din egen utdeling av professortitler har ved flere tilfeller vist seg like lemfeldig. Jeg påstår ikke at dette er bevisst manipulering fra din side, men du bør være mer etterrettelig?

Denne mannen er brite og er sikkert godt utdannet. Men han opptrer som pastor, ikke forsker. Ditt klipp kan sees om man har spesielle interesser av å undersøke sære teologiske grunnsyn, men ikke om man ønsker å lære om historie. 

2 liker  
Kommentar #1060

Roald Øye

408 innlegg  2311 kommentarer

Ingen vane fra min side, bare en glipp.

Publisert over 2 år siden
Hermod Herstad. Gå til den siterte teksten.
Ellers bør du legge av deg denne uvanen med å utdele professortitler i hytt og vær. PhD viser riktignok til at mannen har en akademisk fortid, men ikke at han er professor

Rett skal være rett. Du har rett i, Hermod Herstad, at teologen Paul Wilkinson  ennå  ikke har fått  stilling  ved et universitet. Men jeg skulle likt å vite hvem jeg ellers  urettmessig har tildelt professortitler. 

Du har ikke registrert at jeg ingen sterke oppfatninger har av hvor det ble av de 10 tapte stammene, bare løse, interessante teorier om det.  

"Teorier om de forsvunne stammene og påstandene om at jøder egentlig er rene, hvite ariske mennesker og umulig kan være semittiske," har jeg ingen mening om.

2 liker  
Kommentar #1061

Gjermund Frøland

10 innlegg  6999 kommentarer

Mer antisemittisme

Publisert over 2 år siden
Hermod Herstad. Gå til den siterte teksten.

"Israels 12 stammer er oss europeere...del 1"

https://evangeliekirken-arendal.no/israels_12_stammer_er_oss_europeere/

Hva kan være mer antisemittisk enn dette vrøvlet?

Øye linker til kilder som er, om mulig, mer vrøvlete og mer antisemittisk enn evangeliekirken-arendal.no. Jeg tenker på Jarle Johansens riksavisen.no.

1 liker  
Kommentar #1062

Hermod Herstad

0 innlegg  7381 kommentarer

Publisert over 2 år siden
Gjermund Frøland. Gå til den siterte teksten.
Øye linker til kilder som er, om mulig, mer vrøvlete og mer antisemittisk enn evangeliekirken-arendal.no. Jeg tenker på Jarle Johansens riksavisen

Virkelig? Hva var det han fant av interesse på den sida!!!!?????

1 liker  
Kommentar #1063

Roald Øye

408 innlegg  2311 kommentarer

Vrøvlemakeren.

Publisert over 2 år siden
Gjermund Frøland. Gå til den siterte teksten.
Øye linker til kilder som er, om mulig, mer vrøvlete og mer antisemittisk enn evangeliekirken-arendal.no. Jeg tenker på Jarle Johansens riksavisen.no.

Tatt i betraktning at temaet for denne tråden ikke er Israels 10  tapte stammer, men det pågående stormløpet mot 2 av de øvrige 12 stammene i dagens Israel,  så er det fristende å bemerke at Hermod Herstad er mest opptatt med å erklære andres meninger for vrøvl. Han har jo ikke registrert hva jeg i en kommentar har skrevet om Jarle Johansens teorier i  Riksavisen.

2 liker  
Kommentar #1064

Gjermund Frøland

10 innlegg  6999 kommentarer

For oversiktlighetens skyld

Publisert over 2 år siden
Roald Øye. Gå til den siterte teksten.
Han har jo ikke registrert hva jeg i en kommentar har skrevet om Jarle Johansens teorier i  Riksavisen

For oversiktlighetens skyld kan du jo kort gjenta hvilken informasjon som rettferdiggjør at man kan vise til riksavisen.no som kilde.


1 liker  
Kommentar #1065

Roald Øye

408 innlegg  2311 kommentarer

En bedrøvelig erkjennelse.

Publisert over 2 år siden
Gjermund Frøland. Gå til den siterte teksten.
For oversiktlighetens skyld kan du jo kort gjenta hvilken informasjon som rettferdiggjør at man kan vise til riksavisen.no som kilde.

"Oversiktligheten" må du sørge for selv. Avsdporinger fra tråden bør vi bestebe oss å unngå. Hva mener du GjermundFrøland, om kampen  som staten Israel står i?

Hvis jeg skulle foreta en oppsummering av hva denne tråden har åpenbart for meg er min konklusjon: KIRKENS representanter, nasjonalt og globalt, er Israels mektigste ideologiske motstander, og står ved siden av den muslimske verden som den fremste i stormløpet mot Israel.  Det er en bedrøvelig erkjennelse.l

2 liker  
Kommentar #1066

Dag Løkke

10 innlegg  2331 kommentarer

Klar konklusjon av Øye

Publisert over 2 år siden

Da tror jeg du har konkludert klart på denne tråden. 

Du mener at den kristne kirke er Israels mektigste motstander. 

Da er det neppe mer å si for noen andre her. 

3 liker  
Kommentar #1067

Hermod Herstad

0 innlegg  7381 kommentarer

Publisert over 2 år siden
Roald Øye. Gå til den siterte teksten.
så er det fristende å bemerke at Hermod Herstad er mest opptatt med å erklære andres meninger for vrøvl.

Det er ganske skremmende om du ikke er enig med meg i at Evangeliekirkens rasistiske og antisemittiske teorier er vrøvl? Like ille er det om du faktisk støtter Jarle Johansens teorier fra Riksavisen?

Om du ikke er i stand til å ta avstand fra dette, ja, vrøvlet, burde du for alltid være blokkert fra å ta ordet "antisemittisme" i din munn!

Denne tråden har utviklet seg til å bli mer og mer avslørende for fra hvilket mørkebrunt grums du finner dine ideologiske føringer. 


4 liker  
Kommentar #1068

Roald Øye

408 innlegg  2311 kommentarer

Ja, det er skremmende.

Publisert over 2 år siden
Hermod Herstad. Gå til den siterte teksten.
Det er ganske skremmende om du ikke er enig med meg i at Evangeliekirkens rasistiske og antisemittiske teorier er vrøvl? Like ille er det om du faktisk støtter Jarle Johansens teorier fra Riksavisen?

Du har bevisbyrden, Hermod Herstad. Hvor og når har jeg støttet  Evangeliekirkens og Jarle Johannesens teorier? Jeg bruker ikke betegnelsen "vrøvl"  om andres trosoppfatninger, heller ikke om dine.

Dag Løkke: "Du mener at den kristne kirke er Israels mektigste motstander." Det er riktig oppfattet, for det er hva messiastroende jøder i Israel har meddelt meg om hva de opplever som den største trussel  mot den jødiske statens eksistens.  Det er skremmende. 

 Kirken, representert ved Kirkenes Verdensråds og Lutherske Verdensforbunds  teologiske, ideologiske og politiske holdninger er i det lange løp mer ødeleggende for Israel  enn det brennende hatet de muslimske statene legger for dagen.  På slagmarken tror de at Israel vil greie å hamle opp med sine motstandere,  i dag som alltid før. 

"Klar konklusjon fra Roald Øye".

2 liker  
Kommentar #1069

Roald Øye

408 innlegg  2311 kommentarer

En ekte doktorand.

Publisert over 2 år siden
Dag Løkke. Gå til den siterte teksten.
Du mener at den kristne kirke er Israels mektigste motstander. 

Et av mine sannhetsvitner i Israel, dr. Gershon Nerel, har vært en øyenåpner for meg  når det gjelder Kirkens svik overfor Israel. 

Han var mer enn en teologisk professor. Han fungerte også som messiansk-jødisk tourguide, og det er som sådan noen  nordmenn var heldig å møtte ham før han,  så alt for tidlig.  gikk bort. Jeg har på denne tåden lagt  ved en lenke som viser hans forskningsarbeid, men hvis det er vanskelig å åpne lenken, så gå inn på Google og les hans avsløringer av palestinsk kristendom der, hvis du ønsker å få opplatte øyne om sviket.  Jeg har ikke tildelt ham en falsk doktorgrad!  Hans personlige data:


1952       Born in Romania, Hungarian region.
1960       Aliya (immigration) to Israel 

Co-Director and Lecturer, The Jerusalem Bible Institute (JBI)
Israel Secretary, The International Messianic Jewish Alliance (IMJA)

Ph.D., Hebrew University of Jerusalem - Comparative Religion    
M.A., Hebrew University of Jerusalem - Medieval History
B.A., Hebrew University of Jerusalem - International Relations & World History

A message from him:

I am a Messianic Jew, member of Moshav Yad Hashmona for many years, and interested to be your tour guide - and am particularly experienced with Christian pilgrims.
 
My expertise is Bible studies, comparative religion, Messianic Judaism and the linkage between Christians and Israel. I guide in English and French.

5 liker  
Kommentar #1070

Gjermund Frøland

10 innlegg  6999 kommentarer

Ok!

Publisert over 2 år siden
Roald Øye. Gå til den siterte teksten.
"Oversiktligheten" må du sørge for selv.

I #933 i denne tråden linker du til riksavisen.no.

Det handler om Israels 10 tapte stammer. 

Hva synes du selv om å bruke riksavisen.no som kilde? Eller er du kanskje ikke så nøye med kildekritikken?

2 liker  
Kommentar #1071

Hermod Herstad

0 innlegg  7381 kommentarer

Publisert over 2 år siden
Gjermund Frøland. Gå til den siterte teksten.

Det handler om Israels 10 tapte stammer. 

Hva synes du selv om å bruke riksavisen.no som kilde? Eller er du kanskje ikke så nøye med kildekritikken?

Jeg har en mistanke om at dette skyldes manglende evne til kildekritikk og at Øye kan få tilgivelse siden han ikke vet hva han gjør. Jeg stusser likevel på hva som fører til at han roter seg borti slike sider og i tillegg finner dem "troverdige"?

Reagerer han ikke på overskrifter som "Jødenes nye verdensorden - Anti Krists rike", "Jødene overtar norsk offshoreflåte", "Avvisning av sionisthegemoni et folkekrav i Frankrike" osv.

Skjerp deg Øye! Hvorfor synes du det er vanskelig å være enig med meg i at dette er vrøvl?

1 liker  
Kommentar #1072

Tore Olsen

24 innlegg  5415 kommentarer

Publisert over 2 år siden

Det skjer litt på tråden her. Guds folk forfølges - slik har det alltid vært.

Så må man spørre seg, hvem forfølger hvem og hvorfor?

Kommentar #1073

Are Karlsen

10 innlegg  4205 kommentarer

Publisert over 2 år siden
Roald Øye. Gå til den siterte teksten.
Hvis jeg skulle foreta en oppsummering av hva denne tråden har åpenbart for meg er min konklusjon: KIRKENS representanter, nasjonalt og globalt, er Israels mektigste ideologiske motstander, og står ved siden av den muslimske verden som den fremste i stormløpet mot Israel.  Det er en bedrøvelig erkjennelse.l

Dette synes jeg er en noe ubalansert påstand. Den delen av kirken som står for erstatningsteologien har krympet vesentlig og er i ferd med å tørke inn. I den mer vitale delen av kirken har kristensionismen stor framgang, ref. USA. Kristensionismen er i dag en mye sterkere ideologisk og politisk kraft enn erstatningsteologien.  

Med tanke på Israels forankring i Guds løfter, ser jeg ikke helt poenget med å framstille noen form for ideologi som en trussel. «Hvorfor larmer hedningene?»

3 liker  
Kommentar #1074

Dag Løkke

10 innlegg  2331 kommentarer

Skjer det forfølgelse på denne tråden?

Publisert over 2 år siden

Hva mener du her? Den første linjen i din kommentar 1072 inneholder en påstand. Den andre linjen er et spørsmål. 

Da må du nok selv besvare spørsmålet: Er det her på tråden det skjer en forfølgelse? Hvem er i så fall "Guds folk" som forfølges her? Og hvem er forfølgerne? 

Hvorfor sier du at denne tråden handler om forfølgelse? 

1 liker  
Kommentar #1075

Hermod Herstad

0 innlegg  7381 kommentarer

Publisert over 2 år siden
Are Karlsen. Gå til den siterte teksten.
Med tanke på Israels forankring i Guds løfter, ser jeg ikke helt poenget med å framstille noen form for ideologi som en trussel. «Hvorfor larmer hedningene?»

1. 

"Ideologier" som oppfordrer til krig eller voldsbruk begrunnet med at det er Guds vilje eller at Guds løfter skal oppfylles, er selvsagt en trussel. Denne tråden viser at slike ideologier ikke kan  begrenses til enkelte radikale, islamske bevegelser.

2. 

"Ideologier" som hevder at de fleste som i dag kaller seg jøder, er "svindlere", og at de egentlige jøder ikke kan være semitter, men må være ariske, kaukasiske, rene hvite mennesker, bør få "hedninger til å larme". Det er helt uforståelig for meg at det finnes kristne som ikke ser grunn til å "larme" når man møter slikt, men det må kanskje forklares med at det fortsatt sitter rester igjen av de mørkere sider av kristendommen? 

Kommentar #1076

Tore Olsen

24 innlegg  5415 kommentarer

Hemmelighetenes promotører

Publisert over 2 år siden
Hermod Herstad. Gå til den siterte teksten.

Det er ganske skremmende om du ikke er enig med meg i at Evangeliekirkens rasistiske og antisemittiske teorier er vrøvl? Like ille er det om du faktisk støtter Jarle Johansens teorier fra Riksavisen?

Om du ikke er i stand til å ta avstand fra dette, ja, vrøvlet, burde du for alltid være blokkert fra å ta ordet "antisemittisme" i din munn!

Denne tråden har utviklet seg til å bli mer og mer avslørende for fra hvilket mørkebrunt grums du finner dine ideologiske føringer.

Jeg tror nok vi må erkjenne at det er ikke røk uten ild, et steds fra.

I krig er vi, og det er oss personlige småfolk det går ut over.

De som fører kriger, er nok ikke de som befinner seg på slagmarken, men holder seg med hemmelige allianser. Det er jo ikke noe nytt i det.

Så mye grums som spres, halvsanne løgner og rene løgner og åpenbare løgner, blandet med sannheter, slik at man knapt vet annet enn hva magefølelsen peker på.

Følg pengene, se hos hvem de havner, så ser vi hvem som styrer - men hvor? Til småfolks beste? Hva mener du?

2 liker  
Kommentar #1077

Are Karlsen

10 innlegg  4205 kommentarer

Publisert over 2 år siden
Hermod Herstad. Gå til den siterte teksten.

1. 

"Ideologier" som oppfordrer til krig eller voldsbruk begrunnet med at det er Guds vilje eller at Guds løfter skal oppfylles, er selvsagt en trussel. Denne tråden viser at slike ideologier ikke kan  begrenses til enkelte radikale, islamske bevegelser.

2. 

"Ideologier" som hevder at de fleste som i dag kaller seg jøder, er "svindlere", og at de egentlige jøder ikke kan være semitter, men må være ariske, kaukasiske, rene hvite mennesker, bør få "hedninger til å larme". Det er helt uforståelig for meg at det finnes kristne som ikke ser grunn til å "larme" når man møter slikt, men det må kanskje forklares med at det fortsatt sitter rester igjen av de mørkere sider av kristendommen? 

Jeg har problemer med å se at din kommentar er relevant i forhold til min. Sionismen arbeidet sekulært og politisk gjennom internasjonale fora og fikk rettslig tilslutning for opprettelsen av staten Israel.

Israels kriger har deretter vært forsvarskriger.

Den bisarre ideologien du nevner i pkt 2 har jeg ingen kjennskap til og kan umulig tro at den har noen form for innflytelse utover visse lukkede og for meg ukjente miljøer.

At den skulle utgjøre noen som helst trussel, anser jeg som utelukket.

Kristenheten rommer enkelte fantasifulle avvik, som gjennom et debattforum som dette, kan synes å få uforholdsmessige proporsjoner.

2 liker  
Kommentar #1078

Hermod Herstad

0 innlegg  7381 kommentarer

Publisert over 2 år siden
Are Karlsen. Gå til den siterte teksten.
Jeg har problemer med å se at din kommentar er relevant i forhold til min. Sionismen arbeidet sekulært og politisk gjennom internasjonale fora og fikk rettslig tilslutning for opprettelsen av staten Israel.

Det er din kommentar som ikke er relevant. Sionismen var som du skriver, primært sekulær og de sekulære  argumentene du legger frem i din siste kommentar, bør møtes med sekulære argumenter.

Din forrige kommentar som jeg besvarte, brukte helt andre argumenter. Ellers er jeg glad for at du også finner ideologiene jeg viste til bisarre, og at det ikke bare er "hedninger som ramler" i møte med slikt. 

Neste gang vennligst les gjennom andres kommentarer før du kommenterer dem?



Kommentar #1079

Tore Olsen

24 innlegg  5415 kommentarer

Publisert over 2 år siden
Dag Løkke. Gå til den siterte teksten.

Hva mener du her? Den første linjen i din kommentar 1072 inneholder en påstand. Den andre linjen er et spørsmål. 

Da må du nok selv besvare spørsmålet: Er det her på tråden det skjer en forfølgelse? Hvem er i så fall "Guds folk" som forfølges her? Og hvem er forfølgerne? 

Hvorfor sier du at denne tråden handler om forfølgelse? 

Stormløpet mot Israel

Kommentar #1080

Gjermund Frøland

10 innlegg  6999 kommentarer

Bare nysgjerrig ...

Publisert over 2 år siden
Tore Olsen. Gå til den siterte teksten.
Stormløpet mot Israel

Hvem er forfølgerne og hvem er Guds folk i denne trådens stormløp mot Israel?

Kommentar #1081

Roald Øye

408 innlegg  2311 kommentarer

Derfor!

Publisert over 2 år siden
Hermod Herstad. Gå til den siterte teksten.
Skjerp deg Øye! Hvorfor synes du det er vanskelig å være enig med meg i at dette er vrøvl?

Jeg har fått oppfordring om å skjerpe meg av mine foreldre og lærere i hele mitt liv , og har selv mang en gang  oppfordret  mine barn, elever og studenter  til å gjøre det samme  Ovrfor voksne mennesker har jeg vært mer varsom med  å komme med oppfordringen, selv om jeg noen  ganger har hatt lyst. 

Å bruke begrepet "vrøvl om andres trosoppfatninger har jeg likevel ikke fornedret meg til å bruke om andres noen ganger  "underlige og rare" trosoppfatninger, aller minst om endetidsoppfatninger og om  Israels 10 tapte stammer.  Disse temaene har  opptatt meg siden jeg ble pensjonist, og jeg er "altetende" når det gjelder å lese litteratur om temaene.  

Jeg leser riktignok " ikke for å sluke, men for å se hva jeg kan bruke". Det gjorde jeg også da jeg leste hva Evangeliekirken står for i disse spørsmålene. Noe kunne jeg si " ja og amen" til, noe stilte jeg meg tvilende til, og annet forkaset jeg som vrangforestillinger, eller teologiske misforståelser. 

Jeg  er ikke like skremt som deg, Hermod Herstad, av at noen har andre meninger enn meg. Begrepet "vrøvl vil jeg i hvert fall ikke ta i min munn.  Det kan jo væe at det er jeg som har misforstått.

Herstad: "Det er ganske skremmende om du (Roald Øye)  ikke er enig med meg i at Evangeliekirkens rasistiske og antisemittiske teorier er vrøvl?"

1 liker  
Kommentar #1082

Rune Holt

11 innlegg  11104 kommentarer

Vrøvl og annet.

Publisert over 2 år siden
Hermod Herstad. Gå til den siterte teksten.
Jeg har en mistanke om at dette skyldes manglende evne til kildekritikk og at Øye kan få tilgivelse siden han ikke vet hva han gjør.

Herstad bør lese og tenke over hva han leser så han ikke glemmer det før han skriver neste setning.
Øye har forklart nøye om sin vurdering av div fantasier om jøders avstamning og annet.Men Herstad dømmer i kjent stil uten å reflektere over hva Øye forklarer.
Når så Herstad leser hva Øye har forklart må det forventes en beklagelse fra Herstad for hans nedrakking av evner hos sine meningsmotstandere.


3 liker  
Kommentar #1083

Gjermund Frøland

10 innlegg  6999 kommentarer

Hvem kan vrøvle for uten kjeft?

Publisert over 2 år siden
Roald Øye. Gå til den siterte teksten.
Jeg har fått oppfordring om å skjerpe meg av mine foreldre og lærere i hele mitt liv , og har selv mang en gang  oppfordret  mine barn, elever og studenter  til å gjøre det samme  Ovrfor voksne mennesker har jeg vært mer varsom med  å komme med oppfordringen, selv om jeg noen  ganger har hatt lyst. 

Vel, når det gjelder å bruke evangeliekirken-arendal.no, for ikke å si riksavisen.no, som kildebelegg, vil jeg overfor et barn forklare at det er noe som heter kildekritikk. Jeg ville aldri si at barnet "må skjerpe seg" eller "slutte å vrøvle".

Når en voksen, utdannet person, gjør det samme, er det ingen grunn til å legge fingrene imellom.

3 liker  
Kommentar #1084

Tore Olsen

24 innlegg  5415 kommentarer

Publisert over 2 år siden
Gjermund Frøland. Gå til den siterte teksten.
Hvem er forfølgerne og hvem er Guds folk i denne trådens stormløp mot Israel?

Ja , jeg undrer jeg også - hvem forfølger hvem, i stormløpet mot Israel. Vi kan stille oss spørsmålet, er det Israelere som forfølger palestinere, eller er det palestinere som forfølger Israelere?

Hva mener du?

1 liker  
Kommentar #1085

Tore Olsen

24 innlegg  5415 kommentarer

Publisert over 2 år siden
Rune Holt. Gå til den siterte teksten.
Herstad bør lese og tenke over hva han leser så han ikke glemmer det før han skriver neste setning.
Øye har forklart nøye om sin vurdering av div fantasier om jøders avstamning og annet.Men Herstad dømmer i kjent stil uten å reflektere over hva Øye forklarer.
Når så Herstad leser hva Øye har forklart må det forventes en beklagelse fra Herstad for hans nedrakking av evner hos sine meningsmotstandere.

Det er enkelt å unngå egentlig - man må jo ikke svare på alle kommentarer?

Kommentar #1086

Are Karlsen

10 innlegg  4205 kommentarer

Publisert over 2 år siden
Hermod Herstad. Gå til den siterte teksten.
Din forrige kommentar som jeg besvarte, brukte helt andre argumenter.

Min første kommentar var rettet til Øye. Sjekk det jeg siterer.

Man kan argumentere på to plan her: Religiøst ut fra Skriften, hvilket jeg gjorde overfor Øye, og sekulært, hvilket jeg gjorde overfor deg.

Kommentar #1087

Gjermund Frøland

10 innlegg  6999 kommentarer

Spørsmålet gjaldt "på tråden her".

Publisert over 2 år siden
Tore Olsen. Gå til den siterte teksten.

Ja , jeg undrer jeg også - hvem forfølger hvem, i stormløpet mot Israel. Vi kan stille oss spørsmålet, er det Israelere som forfølger palestinere, eller er det palestinere som forfølger Israelere?

Hva mener du?

Fra din #1072: 

Det skjer litt på tråden her. Guds folk forfølges - slik har det alltid vært.

Så må man spørre seg, hvem forfølger hvem og hvorfor?


Når det gjelder ditt nye spørsmål i #1084, kan man jo sjekke med riksavisen.no, som Øye linker til.

Kommentar #1088

Tore Olsen

24 innlegg  5415 kommentarer

Publisert over 2 år siden
Gjermund Frøland. Gå til den siterte teksten.

Vel, når det gjelder å bruke evangeliekirken-arendal.no, for ikke å si riksavisen.no, som kildebelegg, vil jeg overfor et barn forklare at det er noe som heter kildekritikk. Jeg ville aldri si at barnet "må skjerpe seg" eller "slutte å vrøvle".

Når en voksen, utdannet person, gjør det samme, er det ingen grunn til å legge fingrene imellom.

Forutsetningen blir da at man selv har den hele og fulle sannhet som kilde, slik at kritikken er grunnfestet i absolutt sannhet. Dermed er det ikke noen hensikt å stille spørsmål, man vet jo!

2 liker  
Kommentar #1089

Gjermund Frøland

10 innlegg  6999 kommentarer

Kildekritikk

Publisert over 2 år siden
Tore Olsen. Gå til den siterte teksten.
Forutsetningen blir da at man selv har den hele og fulle sannhet som kilde, slik at kritikken er grunnfestet i absolutt sannhet. Dermed er det ikke noen hensikt å stille spørsmål, man vet jo!

Jeg vil anbefale deg å undersøke hva riksavisen.no er før du sier noe mer.

2 liker  
Kommentar #1090

Tore Olsen

24 innlegg  5415 kommentarer

Publisert over 2 år siden
Gjermund Frøland. Gå til den siterte teksten.
Spørsmålet gjaldt "på tråden her". Publisert 1 minutt siden Tore Olsen. Gå til den siterte teksten.

Ja , jeg undrer jeg også - hvem forfølger hvem, i stormløpet mot Israel. Vi kan stille oss spørsmålet, er det Israelere som forfølger palestinere, eller er det palestinere som forfølger Israelere?

Hva mener du?

Fra din #1072: 

Det skjer litt på tråden her. Guds folk forfølges - slik har det alltid vært.

Så må man spørre seg, hvem forfølger hvem og hvorfor?

Det gir jeg blaffen i - jeg har så klokketro på generell vettughet at man skjønner at mitt spørsmål/undring var delt med et punktum.

Så da vil jeg har svaret på mitt spørsmål. hvem forfølger hvem og hvem er det du holder med?

Hvis du ikke vet det, og ikke kan svare, så godkjennes det fra min side. Det er lov å være uvitende.

Kommentar #1091

Tore Olsen

24 innlegg  5415 kommentarer

Publisert over 2 år siden
Gjermund Frøland. Gå til den siterte teksten.
Tore Olsen. Gå til den siterte teksten.
Forutsetningen blir da at man selv har den hele og fulle sannhet som kilde, slik at kritikken er grunnfestet i absolutt sannhet. Dermed er det ikke noen hensikt å stille spørsmål, man vet jo!

Jeg vil anbefale deg å undersøke hva riksavisen.no er før du sier noe mer.

Hva er din kilde? Det tenkte jeg på, noe må du jo ha å vise til?

Kommentar #1092

Gjermund Frøland

10 innlegg  6999 kommentarer

Hva er dette?

Publisert over 2 år siden
Tore Olsen. Gå til den siterte teksten.
Hva er din kilde? Det tenkte jeg på, noe må du jo ha å vise til?

Prøver du å relativisere og ufarliggjøre innholdet i riksavisen.no?

Når det gjelder "min kilde", må jeg spørre: Er det ikke lov å utvise generell vettughet?

1 liker  
Kommentar #1093

Hermod Herstad

0 innlegg  7381 kommentarer

Publisert over 2 år siden
Rune Holt. Gå til den siterte teksten.
Øye har forklart nøye om sin vurdering av div fantasier om jøders avstamning og annet.Men Herstad dømmer i kjent stil uten å reflektere over hva Øye forklarer.
Når så Herstad leser hva Øye har forklart må det forventes en beklagelse fra Herstad for hans nedrakking av evner hos sine meningsmotstandere.

Øye m.fl burde være takknemlig for at jeg og Frøland viser hva slags kilder de anser "som troverdige" og hvilke "bisarre ideologier" (anvender Karlsens betegnelse i stedet for "vrøvl") som oppstår i og befinner seg i ytterkantene av de kristensionistiske miljøene. Men jeg må innrømme at det begynner å bre seg en mistanke om at dette forvirrede tankegodset er mer utbredt enn jeg ante?

2 liker  
Kommentar #1094

Roald Øye

408 innlegg  2311 kommentarer

Israel står sterkt på begge plan.

Publisert over 2 år siden

Jeg blir også  stum av forbauselse, som Dag Løkke,  at den kristne kirke er staten Israels mektigste motstandder.  Det er ikke hva jeg mener, men hva de mener "som har skoene  på", de messiastroende jøder,  representert av vitnesbyrdet til professor Gershon Nerel, s.s. Han argumenterer på to plan som jeg også forsøker å gjøre: Are Karlsen: "Man kan argumentere på to plan her: Religiøst ut fra Skriften, hvilket jeg gjorde overfor Øye, og sekulært, hvilket jeg gjorde overfor deg," Hermod Herstad.  

"lsraels  sak" står like sterkt på begge plan. Professor Allan Dershowitz argumenterer  bare ut fra sekulært,  juridisk hold i boka si med samme navn.  De to professorene har overbevist meg om Kirkens svik. Jeg tror mine meningsmotstandere mangler kunnskap,  både om hva Bibelen lærer,  og hva internasjonal folkerett  sier. 

2 liker  
Kommentar #1095

Dag Løkke

10 innlegg  2331 kommentarer

Stum av forbauselse

Publisert over 2 år siden

Det er virkelig grunn til å bli stum av forbauselse over hvordan Roald Øye får vridd det til. Nå tillegger han plutselig meg sine egne meninger. Det er jo han, og ikke jeg, som mener at kirken er Israels fiende.

Du bør lese kommentarene mer nøye før du kommenterer dem. 

Men meg gjør dette ikke noe. Jeg har for lengst sluttet å ta kommentarene alvorlig på denne tråden. Det gjelder i alle fall mange av dem.  

2 liker  
Kommentar #1096

Sverre Olsen

1 innlegg  995 kommentarer

Publisert over 2 år siden
Dag Løkke. Gå til den siterte teksten.
Det er virkelig grunn til å bli stum av forbauselse over hvordan Roald Øye får vridd det til.

For min del har det vært litt opplysende å se hvilken kreativ kildebruk man er villig til å utvise i sin iver etter å forsvare det man tror på. Løsrevne puslespillbrikker samles sammen fra ulike kilder, inkl anti semittiske kilder som riksavisen.no når man legger det stor puslespillet. Det har faktisk vært opplysende, men også litt trist å være vitne til. Jeg håper ikke kristen sionister flest er villig til å gå så langt som dette. 


5 liker  
Kommentar #1097

Dag Løkke

10 innlegg  2331 kommentarer

Når fasiten er gitt på forhånd

Publisert over 2 år siden

Jeg tror at det dessverre er flere. Når man har fasiten på forhånd, bruker  man alt det man finner som kan styrke ens egen overbevisning. 

Det jeg kommenterte, var imidlertid Øyes forsøk på å tillegge meg sine egne meninger. Slikt kan man sikkert finne på å gjøre, når man opplever å stå nesten alene i en sak.   

3 liker  
Kommentar #1098

Roald Øye

408 innlegg  2311 kommentarer

Hvem mener hva?

Publisert over 2 år siden
Dag Løkke. Gå til den siterte teksten.
Nå tillegger han plutselig meg sine egne meninger. Det er jo han, og ikke jeg, som mener at kirken er Israels fiende.

Jeg tror ikke du  mener, Dag Løkke,  at Kirken er  Israels fiende. Kirkens tjenere tror jeg ikke mener det, heller ikke dagens  representanter for Kirkenes Verdensråd.  Unntaket kan ha vært  lederen for Lutherske Verdensforbund, den forrige palestinske biskopen Munib Younan, som åpent våget å si hva han mente om den jødiske staten på "okkupert palestinsk land". Den nåværende lederen skal visstnok være like ærlig. 

Nei, Det er de messiastroende jøder som mener at Kirken er Israels fiende nr. en. Det er Kirken som du representerer, Dag Løkke,  Den støtter palestinere i deres krav om,  og kamp for,  en to-statsløsning. 

Jeg skrev i kommentar #1094 :"Det er ikke hva jeg mener,  men hva de mener "som har skoene  på", de messiastroende jøder,  representert ved vitnesbyrdet til professor Gershon Nerel, s.s.,  som mener at Kirken er deres fiende nr en."  

Deres tankegang er at hvis det blir opprettet en palestinsk stat på de bibelske landområdene,  Judea og  Samaria   og returrett for alle palestinske flyktninger, vil den jødiske staten, Israel,  være  borte om få år.  Det samme mener et flertall av israelere på den politiske høyresiden i Israel.

1 liker  
Kommentar #1099

Dag Løkke

10 innlegg  2331 kommentarer

Publisert over 2 år siden


Hvis du er nøye med å formulere deg korrekt, så går det fram av denne kommentaren (1065) at det er du som mener dette. Altså at kirken er Israels fiende. 

 Men OK, så mener du altså ikke det. Det er fint.  

Og det burde hele tiden ha vært klart for deg at jeg heller ikke gjør det. 

For øvrig vet de fleste oppegående og samfunnsbevisste mennesker at man ikke behøver å være fiende av et land for å kunne kritisere dets politikk.   

1 liker  
Kommentar #1100

Roald Øye

408 innlegg  2311 kommentarer

Mine troverdige informanter.

Publisert over 2 år siden
Dag Løkke. Gå til den siterte teksten.
For øvrig vet de fleste oppegående samfunnsbevisste mennesker at man ikke behøver å være fiende av et land for å kunne kritisere dets politikk.  

Det er på grunnlag av informanter i Israel, som jeg har gjort rede for i mine kommentarer, at jeg  oppsummerte mit inntrykk av hva de mente om Kirkens holdning til den jødiske stat. Det er på dette grunnlag  jeg har dannet meg en mening om Kirkens svik ovrfor Israel.   

Kommentar 1065: "Hvis jeg skulle foreta en oppsummering av hva denne tråden har åpenbart for meg er min konklusjon: KIRKENS representanter, nasjonalt og globalt, er Israels mektigste ideologiske motstander, og står ved siden av den muslimske verden som den fremste i stormløpet mot Israel.  Det er en bedrøvelig erkjennelse."

3 liker  

Mest leste siste måned

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere