Arne Jørgen Løvland

16

ER FRAMTIDA ELEKTRISK?

Tidlig morgen den 26. april 2018 kunne NRK radio melde at dieselbilen var død. Innen 2025 ville det ikke selges en eneste dieselbil. Kilden var Norges Automobilforbunds kommunikasjons-sjef, Inger Elisabeth Sagedal, som gjentok de samme orda i et påfølgende intervju. Hun sa at det ville kjøre noen eldre dieselbiler på veiene, men framtida, den var elektrisk.

Publisert: 1. mai 2018

NRK har slått seg for brystet og hevda at det fins så mange falske nyheter, men ikke hos dem. Du verden så feil det går an å ta, for det Sagedal hevder, er slett ikke sannheten – heller langt derifra.

Det produseres biler som går på fossilt brennstoff, men som forurenser stadig mindre. For de aller fleste politikerne i verden, er dette godt nok, og de skynder seg langsomt. I Norge har vi politikere som har en tendens til å handle først, og tenke etterpå. Det er ikke så mange år sida politikerne, også NAF, hevda at framtida – den var dieselbil. Nå skal dieselbilen skrotes, og framtida, sier de samme personene – er elektrisk. 

Det er uhyre vanskelig å spå om framtida, men vi kan analysere konsekvensen basert på det vi i dag vet og den forsking som pågår. Det vi vet, er at framtida kommer til å gi Norge et el-bil-batteri-helvete. Batteriet på Tesla, for eksempel, veier to tusen kilo (to tonn) og består av store mengder litium med en enorm stråling. Slike batterier er uhyre kompliserte å ta vare på eller resirkulere - og enda verre å lagre i påvente av å bli resirkulert. Det er ikke lenge før de første el-bilene må skifte batteripakka, men ingen har enda vurdert hva som skal skje med de gamle batteriene! Skal de gjenvinnes? De som steller med dette i dag, har kapasitet til å gjenvinne omtrent 15-20 batterier per år - på verdensbasis. Hva når det rauser inn mellom 10, 20 eller 30 000 batteripakker i året bare i Norge?

El-bil er holdt opp som det store miljømessige produktet som skal redde hele verden. Selv om mange har prøvd å si at det er ikke sant, er de overdøvd. Produksjonen av litium-batterier er svært problematisk; litiumkarbonat som brukes i bilbatteriene, utvinnes i Sør-Amerika med meget store miljømessige konsekvenser; grunnvannet forurenses og våtmarksområder skades, for å nevne et par. I tillegg er CO2 utslipp ved batteriproduksjonen dobbelt så høyt som utslipp fra en bil som kjører på fossilt brennstoff.

NAF vet tydeligvis ikke mye om verken det eller hvordan bilindustrien i verden arbeider. Blant annet er det utvikla dieselmotorer med minimalt utslipp, faktisk så lite er det at de snart vil bli foretrukket framfor el-biler. Når det gjelder batterier og el-biler, er det utvikla nye typer som er så kraftige, at ingen hjemmeladere vil kunne klare å lade dem. Det må bygges enorme ladeanlegg i hver eneste kommune eller by – med alle de konsekvensene det får. Riktignok er rekkevidden på de nye batteriene mellom 40 og 60 mil – men om alle går over til elektrisk bil, vil konsekvensene bli uoverkommelig store!

Spørsmålet er hva i all verden av fakta som NRK sjekka før de slapp NAF til i nyhetssendinga, og NAF, skyldes deres utspill rett og slett mangel på kompetanse?

Dieselbilen er ikke død, hydrogenbilen kommer til å bli et alternativ, og framtida er definitivt ikke ensidig elektrisk!

2 liker  
Kommentar #1

Daniel Krussand

37 innlegg  2002 kommentarer

Publisert rundt 4 år siden
Arne Jørgen Løvland. Gå til den siterte teksten.
Det er ikke lenge før de første el-bilene må skifte batteripakka, men ingen har enda vurdert hva som skal skje med de gamle batteriene! Skal de gjenvinnes? De som steller med dette i dag, har kapasitet til å gjenvinne omtrent 15-20 batterier per år - på verdensbasis.

Du har så rett.

Norske politikere er nikkedukker for miljø-hysteriet.  Når man har gjort så elendig arbeid med konsekvensanalyse både rundt produksjon av batteri-pakker og resirkulering, da er det utrolig korttenkt.

Veldig bra det du skriver!

3 liker  
Kommentar #2

Daniel Krussand

37 innlegg  2002 kommentarer

Publisert rundt 4 år siden

Nå snakker man også om elektrisk drift av fly!

Hva blir vekten av de batteripakkene?

4 liker  
Kommentar #3

KarI Erik BirkeIand

1 innlegg  688 kommentarer

Stråling

Publisert rundt 4 år siden
Arne Jørgen Løvland. Gå til den siterte teksten.
Batteriet på Tesla, for eksempel, veier to tusen kilo (to tonn) og består av store mengder litium med en enorm stråling.

Hva slags stråling tenker du på her?

CO2-regnskapet for elbiler vs. fossilbiler er grundig drøftet her: https://www.dagbladet.no/nyheter/faktiskno-jo-elbiler-er-mer-miljovennlige-enn-fossilbiler/69332166

Kommentar #4

Carl Wilhelm Leo

19 innlegg  931 kommentarer

Publisert rundt 4 år siden
Arne Jørgen Løvland. Gå til den siterte teksten.
El-bil er holdt opp som det store miljømessige produktet som skal redde hele verden. Selv om mange har prøvd å si at det er ikke sant, er de overdøvd.

Selvfølgelig. Dette er symbolpolitikk på forventet nivå.

Takk for godt innlegg og gode kommentarer - det trengs i disse tider.

Her er først hele artikkelen i NRK som det refereres til , med gode kommentarer fra enkelte : min beskjedenhet forbyr meg å si hvem

 https://www.nrk.no/ytring/bilavgiftene-pa-vei-ut-1.14023196

Her er luftige fremtidsvyer om transport - minner sterkt om Sovjetunionenens 5-.årsplaner som kom nyrevidert hvert år  : Transport skal legges i rør osv - men i hovedsak fremtiden er elektronikk , uten begrensninger later det til . Noe av dette vil bli virkelighet - mye vil ikke :

https://www.abcnyheter.no/motor/2018/05/01/195392352/teknologiutviklingen-som-vil-sette-tydelig-preg-pa-norske-veier

    

1 liker  
Kommentar #5

Rune Tveit

40 innlegg  4109 kommentarer

108 kg

Publisert rundt 4 år siden
Arne Jørgen Løvland. Gå til den siterte teksten.
Batteriet på Tesla, for eksempel, veier to tusen kilo (to tonn)

Tesla S veier 2108 kg, dersom batteriene veier 2000, lurer jeg på hva resten av bilen er laget av? 

Kommentar #6

Carl Wilhelm Leo

19 innlegg  931 kommentarer

Aktive linker.

Publisert rundt 4 år siden

VD`s ro-signal gikk før jeg fikk aktivisert linkene - her først artikkelen NRK som det refereres til i innlegget :

https://www.nrk.no/ytring/bilavgiftene-pa-vei-ut-1.14023196

Artikkelen om forskningen/prognosene ved SINTEF  om fremtidens utvikling - primært transport . Interessant , men utviklingen har gjerne en tendens til å gå andre veier enn hva prognosemakerne har profetert :

 https://www.abcnyheter.no/motor/2018/05/01/195392352/teknologiutviklingen-som-vil-sette-tydelig-preg-pa-norske-veier

 

Kommentar #7

KarI Erik BirkeIand

1 innlegg  688 kommentarer

Publisert rundt 4 år siden
Rune Tveit. Gå til den siterte teksten.
Tesla S veier 2108 kg, dersom batteriene veier 2000, lurer jeg på hva resten av bilen er laget av? 

Det må jo være hydrogen i så fall. Og DET er farlig, det!

Kommentar #8

Arne Jørgen Løvland

16 innlegg  27 kommentarer

Publisert rundt 4 år siden

Det fins en rekke ulike strålingsfarer - lavfrekvente og andre. Mobiltelefonen, trådløse sendere, batteripakker og høyspentkabler. Jeg vet at de som jobber med Tesla - visse reparasjoner - er ikledd blydrakter. 

Statens strålevern anbefaler at stråling ikke skal overstige  0,4 mikrotesla. Årsaken er fare for leukemi. Men grensen er ikke absolutt.

Kommentar #9

KarI Erik BirkeIand

1 innlegg  688 kommentarer

Publisert rundt 4 år siden
Arne Jørgen Løvland. Gå til den siterte teksten.

Det fins en rekke ulike strålingsfarer - lavfrekvente og andre. Mobiltelefonen, trådløse sendere, batteripakker og høyspentkabler. Jeg vet at de som jobber med Tesla - visse reparasjoner - er ikledd blydrakter. 

Statens strålevern anbefaler at stråling ikke skal overstige  0,4 mikrotesla. Årsaken er fare for leukemi. Men grensen er ikke absolutt.

Har du kilder for disse påstandene?Mesteparten av dette høres veldig snodig ut.

Kommentar #10

Arne Jørgen Løvland

16 innlegg  27 kommentarer

Publisert rundt 4 år siden

Det er ikke sant - bilene veier helt opp til 2,7 tonn

Kommentar #11

Arne Jørgen Løvland

16 innlegg  27 kommentarer

Publisert rundt 4 år siden

Dersom du er ukjent med at det fins en rekke typer stråling, har jeg ikke interesse av å gå videre. Du kan lett søke deg til slik kunnskap selv - eller besøk et Tesla-verksted.

Kommentar #12

KarI Erik BirkeIand

1 innlegg  688 kommentarer

Publisert rundt 4 år siden
Arne Jørgen Løvland. Gå til den siterte teksten.
Dersom du er ukjent med at det fins en rekke typer stråling, har jeg ikke interesse av å gå videre. Du kan lett søke deg til slik kunnskap selv - eller besøk et Tesla-verksted.

Jeg vet godt at det finnes mange typer stråling. Men det hadde vært fint  om du kunne oppgi troverdige kilder for disse påstandene:

- At batteripakker i elektriske biler utgjør en strålingsfare

- At de som jobber med Tesla - visse reparasjoner - er ikledd blydrakter. 

- At Statens strålevern anbefaler at stråling ikke skal overstige  0,4 mikrotesla. Årsaken er fare for leukemi. Men grensen er ikke absolutt.

Mest leste siste måned

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere