Verdidebatt

Kjønn i Bibelen

«Mann og kvinne»? Eller «mannlig og kvinnelig»?

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

I ÅR FEIRER vi 500 års jubileum for oppslaget av Luthers teser på slotts-kirkedøren i Wittenberg. Jeg har også en etterlysning. Eller mer presist: Et rop etter svar fra toneangivende homokonservative teologer (spesielt de som er i aktiv tjeneste i kirken): Hvordan definerer dere begrepet mann og kvinne i relasjon til Bibelens bruk av disse begreper? Har den nye loven av 1. juli 2016 (om «selvvalgt juridisk kjønn») resultert i forandring av begrepsinnholdet/definisjonen når dere bruker det i det offentlige rom?

Kategoriserer dere fortsatt alle kjønnsvariantene kun med en metode som har vært brukt i titusenvis av år? - Nemlig ved inspeksjon av ytre genitalier ved fødselen? La oss estimere/anslå at dette overflate-anatomiske materiale utgjør ca. 1 prosent av det totale biologiske materiale i vår kropp.

Hvor mye vet vi om de øvrige ca. 99 prosent av det totale biologiske materiale i kroppen? - til og med uten en kjønns-kromosom-analyse fra den «1 prosent-delen» vi ser ved fødselen?

Et konkret eksempel fra dagens virkelighet: I et område av Den Dominikanske Republikk blir det født ca. 1 prosent av såkalte «Guevedoce»-gutter. Ved fødsel ser de ut som jenter, men ved puberteten utvikler de penis. («Guevedoce», betyr bokstavelig talt «penis ved 12 år».)

Hvordan vil dere kjønns-katalogisere en slik gutt innen vår kirke? Tenk dere gjerne at dette er din egen sønnesønn eller sønnesønns-sønn. Slikt må kunne forventes å oppstå også i Norge, - siden reproduksjon av barn med foreldre fra forskjellige verdensdeler ikke er uvanlig i våre dager.

Skal han/hun/hen da regnes som jente, - ut fra inspeksjonen av 1 prosent av det biologiske materiale ved fødselen (altså «tildelt kjønn»)?

Eller skal han/hun/hen regnes som gutt, - siden både den omtalte 1 prosent og de øvrige 99 prosent av det biologiske materiale ved fødselen inneholdt gener som ga en fenotype med overveiende maskuline egenskaper?

Jeg ber ikke om «vektløse» svar i forhold til bibelsk budskap, for eksempel:

a) Det er så få det gjelder at det behøver vi ikke ta stilling til. - Jfr. hyrdens omsorg for det ene lammet.

b) Det er så «unormalt» at det bør legene ta seg av. - Men er det grunn til å tro at leger har større kompetanse enn teologer med hensyn til kristen etikk?

Jeg er fullt klar over at det for noen innen presteskapet må foretas en teologisk saltomortale hvis de skal »oppdatere» en titusenårig kjønnsforståelse til nåtidens juridiske kjønnsforståelse.

Men slike teologiske saltomortaler er velkjente fra kirkens historie. Utenom »saltomortalen» Luther initierte, kan vi tenke på da vi uten livsfare kunne mene at jorden var rund, ( - på tross av at Jesus beskrev jorden med fire verdenshjørner). For en homokonservativ teolog vil det muligens bli lettere å forandre på sin kjønnsforståelse hvis han holder seg til en mer presis oversettelse av skapelsesberetningen i 1.Mos. 1,27, hvor det i 2011-utgaven fra Bibelselskapet brukes benevnelsen «mann og kvinne», mens det i en fotnote står anført at den hebraiske originalen bruker ordlyden «mannlig og kvinnelig».

Samtidig vet vi at det i Septuaginta (skrevet 100-200 år f. Kr.) står: male and female, i Vulgata (ca. 400 år e.Kr.) står: masculum et feminam, - i Vulgata (ca. 400 år e.Kr.) står: masculum et feminam, - den tysk-jødiske bibeloversetteren Ludwig Philippson brukte i 1853: männlich und weiblich, og i Basic English 1964 står det male and female.

En tilsvarende korrigering/»oppdatering» av den norske oversettelsen ville jo være som «skreddersydd» for en «Guevedoce»-gutt, -med feminint utseende ved fødselen og senere maskulint utseende.

Svar utbedes med takk.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

1

Annonse
Annonse

Mer fra: Verdidebatt