Verdidebatt

Menneskeverd,  et liberalt anliggende.

Å være liberal er ikke å være grenseløs. Min frihet har en en grense der den truer andres frihet. Å være liberal er å tro på frihet, åpenhet, mangfold, toleranse, raushet, bærekraft, ansvar, likestilling og likeverd, og legge det til grunn for politikken. Det er å kjempe for individet foran systemet, for menneskerettigheter, mot diskriminering.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Venstre er et sosialliberalt parti, vi mener at politikken må ta utgangspunkt i enkeltmenneskets frihet og ansvar for fellesskapet og for miljøet. Det er bare ved å ta ansvar for fellesskapet og for miljøet vi kan sikre at friheten også gjelder for andre enn oss selv, og for de som kommer etter oss.

Venstres prinsipprogram slår fast at alle likeverdige, men ingen er like. Det gode liv er ikke likt for alle, og respekt for ulikhet er helt grunnleggende. Vi aksepterer at mennesker har ulike verdier og verdisett. Likefullt legger vi til grunn at menneskerettighetene uansett må gjelde. Alle menneskers iboende rett til liv er helt grunnleggende, og vern mot diskriminering er en liberal kamp.

Derfor er abort et liberalt dilemma. Abortloven er helt nødvendig for å sikre kvinners frihet, samtidig må vi erkjenne at dagens abortlov gjør at ufødte barn med bestemte egenskaper har svakere rettsvern enn andre mennesker.

Også vi som er forkjempere for fri abort må erkjenne at økt bruk av fosterdiagnostikk skaper økt press for å velge bort barn som er annerledes. Men vi ønsker ikke et sorteringssamfunn, alle mennesker er likeverdige uansett funksjonsnivå og genetisk utrustning.

Vi vet at mennesker med nedsatt funksjonsevne er de som oftest opplever diskriminering og brudd på menneskerettighetene. Kampen mot diskriminering er en kamp for menneskeverd og likeverd.

Det at ulike liv er like mye verd må ligge til grunn for politikk og prioriteringer.  Å kjempe for individets frihet og å ta ansvar for fellesskapet innebærer også at vi som samfunn må ta grep for å fjerne frykten for å måtte kjempe for egne og sitt barns rettigheter hvis man får  et barn med spesielle behov.

Derfor trengs det også mer forskning på bruken av fosterdiagnostikk og hvilken veiledning foreldre får i helsevesenet i krevende situasjoner. Vi trenger å vite mer om om friheten til å velge abort eller bære fram et annerledes barn er en reell frihet.

Skal vi øke aksepten og respekten for ulikhet og skape trygghet for vordende foreldre som står i vanskelige dilemmaer, må vi bygge et samfunn med både lovfestede rettigheter og enkle og rause ordninger for barn med spesielle behov og for deres foreldre. Mennesker med spesielle behov må få likeverdig tilbud uavhengig av hvilken kommune de bor i og foreldre skal slippe å sloss med systemet for at deres barn skal få hjelp. Slik er det ikke i dag.

Ny medisinsk teknologi og bioteknologi er først og fremst et gode og må tas i bruk for å lege sykdom og lindre smerte, men vi må samtidig være på vakt mot å etterstrebe og skape det perfekte menneske. Vi kommer i utfordrende situasjoner både som mennesker og samfunn hvis teknologien får løpe foran uten at vi samtidig tar inn over oss de etiske dilemmaene rundt det å ta i bruk og ikke minst ved det å velge å ikke ta i bruk ny medisinsk teknologi. Det krever en konstant og aktiv samfunnsdebatt som etikk, medisin og bioteknologi, og det er viktig at det er en sterk offentlig debatt.

Det er ingen naturlov at vi som samfunn skal bevege oss mot et sorteringssamfunn.  Sorteringssamfunnet kommer ikke uansett. Holdninger er viktig vern mot diskriminering.  Å kjempe for et inkluderende samfunn, å fortsette å sloss for likeverd, å la være å gradere menneskeverd betyr noe. Kampen for et inkluderende samfunn, for respekt, for reelt likeverd og mot diskriminering er en liberal kamp for menneskeverdet.

Innlegget står på trykk i Vårt Land 30.oktober 2017

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt