Verdidebatt

Trenger Gud og troen forsvar?

Gud er Gud, om alle land lå øde, Gud er Gud, om alle mann var døde.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

EN SKAL IKKE ile Gud til unnsetning, skriver kommentator Håvard Nyhus (VL, 19. juli). Sant det, mener Atle O. Søvik og Tore Olsen - som understreker at det er vi som trenger gode forsvar for troen (VL, 20.og 21. juli). Påstanden at Gud trenger ikke forsvar, er unyansert, mener jeg. Og hva slags tro er det som bør forsvares - en selvlaget, rasjonalisert tro eller genuin kristen tro?

Guds eksistens kan sannsynliggjøres, mener Søvik. Søren Kierkegaard ville derimot ha hevdet at det å bygge troen på sannsynliggjøring er ubibelsk selvsnekring.

Religiøse apologeter finner det mer sannsynlig at Gud eksisterer og at Kristus sto opp fra de døde enn at Gud ikke eksisterer og at Kristus ikke sto opp. Ateistiske apologeter kommer derimot frem til motsatt resultat (jfr fysiker Sean Carroll ”The Big Picture”). Rasjonell tenkning alene duger nemlig ikke til å avgjøre De største spørsmålene!

Håvard Nyhus har rett: enten eksisterer Gud, eller Gud eksiterer ikke.  I genuin kristendom er det nemlig absurd å påstå at det er, si, 70 % sikkert at Kristus sto opp fra de døde og 30 % sannsynlig at han fortsatt er død. Den genuint kristne tror at det er absolutt sikkert at Gud eksisterer, fordi Kristus har gjentatt og gjentatt at hans Far er og at Ånden er.  Kristen tro er således ikke en selvlaget, kun rasjonelt begrunnet tro. Den genuint kristne tro er en overbevisende gave fra Gud, formidlet av Ånden, som hin enkelte kan motta eller ikke, og som kan bevares - eller visne, ved syndig, ubotferdig levnet.

Det er når tvil såes i mitt hjerte at jeg innbiller meg å trenge sannsynliggjøring av troen. Men den eneste som kan fjerne tvilen er Guds Ånd som ved Kristi ord alltid henviser til Jesus Kristus og hans nåde, i følge Bibelen og genuin kristen erfaring.

Kierkegaard. Håvard Nyhus tar Søren Kierkegaard som sannhetsvitne for at Gud ikke trenger forsvar. Det Kierkegaard mente var at det er meningsløst å forsvare Gud og kristen tro med (kun) rasjonelle argumenter. Kierkegaard forklarte og forsvarte imidlertid sann nytestamentlig kristendom, til oppbyggelse, ved troens djupe innsikt, ironi og humor (jfr Mark A. Tietjen, Kierkegaard Communication, and Virtue, Authorship as Edification, 2013). Derved forsvarte han også Guds og Kristi vilje og gjerninger, og var Gud til behag og trøst, mener jeg. Han mente at sann kristendom knapt fantes i den danske "kristne" befolkning. Og ville ganske sikkert ha ment det samme om dagens norske sekulært tilpassete teologi/kristendom. Tvil på Kristus og Gud, er ikke fra Gud, og ingen kan motta kristentroen uten syndserkjennelse og bekjennelse, mente Kierkegaard - i resonans med Den hellige skrift, Bibelen.

Sekularisert teologi, nylig definert og kritisert av Bernt T. Oftestad (VL 21. juli), tilhører den kierkegaardske etiske sfære, ikke genuin kristendom; sml Kierkegaards tre tilværelsesformer: den estetiske, etiske - og religiøse, der kun kristendom står høyest og har åpenbarings signatur. Estetisk levnet krever stadig underholdning, stadig nytelse; en er seg ubevisst at sjelen er djupt fortvilet, egentlig. - I den etiske sfære er en kommet mer til seg selv, og en lager seg sine egne lover og etterstreber dem i egen kraft (sml ekteskapsloven). Ved eventuell omvendelse til Kristus, ved Guds direkte inngripen og nåde, skjer en overgang til genuin kristendom.

Trenger, ønsker vår himmelske Far sine barns takk og lov, fortjener Kristus Jesus vår hengivenhet, gleder det Ånden om vi av hjertet søker å adlyde ham?  Kristne er kalt til å formidle, leve og forsvare kristentroen, og bør ikke tie når Gud neglisjeres og hånes!

Ja visst, vi er kalt til å svare på spørsmål også om hvem Gud er, som Ingvild Hellesnes skriver (VL 22. juli). Derfor er det bemerkelsesverdig at verken Hellesnes, Nyhus, Søvik eller Olsen i sine taler om apologetikk nevner eksplisitt et eneste ord om Kristus, Guds Sønn, Frelseren.  Olsen referer riktig nok til evangeliet.

Gud er mer enn sitt åpenbarte ord, men vi kan ikke kjenne Gud og Kristus uten rom for Kristi og Guds ord i våre hjerter!

”Herre Gud, ditt dyre navn og ære over verden høyt i savn må være, og alle sjele, og alle trelle, og hver geselle, de skal fortelle din ære. Det er smukt og kostelig å høre, at man Gud sin' leppers p1ikt mon gjøre … Gud er Gud, om alle land lå øde, Gud er Gud, om alle mann var døde …” (Petter Dass)

Magne Kongshaug, Risør.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt