Verdidebatt

Hva tenker vi kristne egentlig på?

Mennesker evner tydeligvis ikke å lære av historien.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Om jeg liker og setter stor pris på jøder, konverterer jeg ikke til jødedommen av den grunn. Ikke heller konverterer jeg til den ortodokse kirken eller det katolske systemet om jeg liker og setter stor pris på en del katolske mennesker, blir heller ikke til baptister, metodister, lutheranere, haugianere etc., fordi jeg liker og setter stor pris på de som titulerer seg som disse. Jeg konverterer heller ikke til islam, hinduismen etc., fordi jeg liker og setter stor pris på mennesker som tilhører disse religionene (ny samlingsreligion, en religion som opptar andre religioner i seg. En slags videreutvikling av New Age som paven har blitt talsmann for og innlemmer dem i det katolske systemet).

Selve prinsippet samsvarer der fellesnevneren er å følge mennesker tilhørende de forskjellige kirkesamfunn og religioner, fordi en setter stor pris på og liker dem som bekjenner seg tilhørende de forskjellige kirkesamfunnene og religionene. Indoktrinering og tvang er noe helt annet.

Det er lett å oppfordre andre til å lære av historien, men hvor mye lærer vi kristne selv av kristendommens historie?

Hvor mye har kristne egentlig lært av dette?:

ADVARSEL MOT SPLITTELSE10

Brødre, jeg formaner dere i vår Herre Jesu Kristi navn at dere må vise enighet. La det ikke være splittelse blant dere, men la alt komme i rett stand, så dere har samme syn og samme tanke.11 For det er blitt meg fortalt, mine brødre, av Kloes folk, at det er stridigheter blant dere. 12 Jeg sikter til at noen av dere sier: "Jeg holder meg til Paulus", andre: "jeg til Apollos", "jeg til Kefas" og "jeg til Kristus".

13 Er da Kristus blitt delt? Var det kanskje Paulus som ble korsfestet for dere? Eller ble dere døpt til Paulus' navn? 14 Jeg takker Gud for at jeg ikke har døpt noen andre av dere enn Krispus og Gaius,

15 slik at ingen skal si at dere ble døpt til mitt navn. 1 Kor 1,10-15

Paulus advarer faktisk Veiens folk (de første jødiske menighetene der også de hedningkristne ble innlemmet) mot splittelser, Paulus advarer faktisk andre kristne å holde seg til ham selv. Hvilke rake motsetning til Luther! For Paulus holdt seg jo sannelig til Skriftene alene, han som ikke ville vite av noe annet enn Kristus Jesus og ham korsfestet. Luther aksepterte at kristne kunne holde seg til ham, for å markere de læremessige forskjellene. Det høres jo så tilforlatelig riktig og fint ut, ikke sant?

Forstår vi at 1 Kor 1,10-15 også innebærer alle som sier at vi holder oss til Luther, vi holder oss til baptistene, vi holder oss til metodistene, vi holder oss til haugianere, vi holder oss til de katolske, vi holder oss til............ . Listen kan bli ganske lang. Hvilket vitnesbyrd utad tror dere dette medvirker til? Vil ikke de som er utenfor og som burde vinnes til Kristus, forstå at disse forskjellige kirkesamfunnene og kristne organisasjonene avslører tolknings og læremessige uenigheter og splittelser?

Ikke minst med mange tiårs diskusjoner i offentlige ikke kristne som kristne medier og tv/radio/internett i tillegg?

Hva tenker vi kristne egentlig på?

Er det viktigere å være trofast til de forskjellige kirkesamfunnene enn udelt til Kristus Selv? De fleste kirkesamfunnene og kristne organisasjonene roser seg hver for seg at disse hver for seg holder seg trofast til den rette tolkningen av Bibelen, det er jo derfor kristne søker seg dit de forstandsmessig kan akseptere den tolkningen de selv foretrekker.

Er det da ikke farlig lett for at det kan ende opp med slike forhold i de verste tilfellene:

NÅR MENNESKESØNNEN KOMMER

23 Om noen da sier til dere: "Se her er Messias", eller: "Der er han", så tro det ikke!

24 For falske messiaser og falske profeter skal stå fram og gjøre store tegn og under, for om mulig å føre vill selv de utvalgte.

25 Hør, jeg har sagt dere det på forhånd! 26 Om de altså sier til dere: "Han er ute i ødemarken", så gå ikke dit ut, eller: "Han er inne i huset", så tro det ikke. 27 For som lynet begynner i øst og lyser like til vest, slik skal det være når Menneskesønnen kommer. 28 Der hvor åtselet er, vil gribbene samles. Matt 24,23-28

Men hvis det drar ut, vil jeg du skal vite hvordan en skal ferdes i Guds hus, som er den levende Guds menighet, sannhetens støtte og grunnvoll. 1 Tim 3,15

Alle som av hjertet vil være bibeltro anerkjenner dette:

Øksen ligger allerede ved roten av trærne; hvert tre som ikke bærer god frukt, blir hogd ned og kastet på ilden. Matt 3,10

17 Et godt tre bærer god frukt, et dårlig tre bærer dårlig frukt. 18 Et godt tre kan ikke gi dårlig frukt, og et dårlig tre kan ikke gi god frukt. 19 Hvert tre som ikke bærer god frukt, blir hogd ned og kastet på ilden. Matt 7,17-19

Men hvem gjelder dette for? Gjelder det for alle kristne, eller er det noen som ikke dette gjelder for? Hva med dem som vi setter meget stor pris på og som via sitt liv og virke har gjort mye bra, men som samtidig har medvirket til store lidelser, forfølgelser mot et spesielt folkeslag?

Selvfølgelig er det erstatningsteologien og alle som har medvirket og bidratt til at den fremdeles er i virksomhet. En erstatning kan aldri bli et originalprodukt, erstatningskaffen under krigen smakte nettopp som det den var; kunne absolutt ikke konkurrere med originalkaffen. Erstatningsprodukter er ikke et originalprodukt uansett hvor hardt en prøver å innbilde folk dette, alle som har smakt originalproduktet merker fort forskjellen.

Desto mer lærd og desto høyere posisjon de lærde har, desto større krav setter faktisk Jesus til vedkommende, for deres ansvar øker i takt med tjenesten og deres virke. Luther blandet seg også opp i politikken og dannet et statlig kirkesamfunn, en motsats til det katolske politisk ideologiske, religiøse systemet. 30-års krigen ble brutal, enda Gud hadde sagt:

Dette er Herrens ord til Serubabel:

Ikke ved makt og ikke ved kraft,

 men ved min Ånd,

 sier Herren, Allhærs Gud.

Sak 4,6

Ja, alle som har ringeaktet

 den dagen da det begynte i det små,

 skal glede seg når de får se

 blyloddet i Serubabels hånd.

 – De sju, det er Herrens øyne

 som farer over hele jorden.

Sak 4,10

Dette kan også assosieres med kristne i endetiden der frafallet er stort, der alle som har sitt håp grunnfestet i Kristus Jesus og med forventning ser fram til Jesu Gjenkomst som kongenes Konge og herrenes Herre som vil opprette Fredsriket:

Er det ennå noen igjen av dere som har sett hvor herlig dette huset var før? Og hva synes dere om det nå? Ser det ikke smått ut? Hag 2,3

 12 Men mange av prestene, levittene og ættehøvdingene som var så gamle at de hadde sett det forrige templet, gråt høylytt da de så det templet som nå ble grunnlagt. Men de andre jublet og ropte høyt av glede.

13 En kunne ikke skjelne de glade jubelrop fra gråten. Folket jublet så høyt at det hørtes lang vei. Esra 3,12-13

For slik fungerer skriftstedene, de gir nye assosiasjoner slik at hendelser som skjer og skal skje gjenkjennes i skriftsteder en ikke har fått slike assosiasjoner om tidligere. Slik blir Skriftene levende og mangfoldige.

Lett å glemme at alt som befinner seg på jorden, skal en dag brenne opp og forgå etter Dommens dag. Alt det som er av det timelige og høyt skattet blant mennesker, kunstferdige gedigne katedraler med prangende utsmykkinger vil også brenne opp om de fremdeles finnes. Alt skal bli nytt, Gud vil skape en ny himmel og en ny jord som aldri i alle evigheters evigheter skal forgå.

 Luthers jødehat er ubehagelig

"Jødehateren Luther" i VL 5. april

 I Luthers satire var paven født av en djevel

 Ta avstand fra Luthers jødehat

http://www.verdidebatt.no/debatt/cat12/subcat14/thread11636627/#post_11636627

Alt skal bli nytt, Gud vil skape en ny himmel og en ny jord som aldri i alle evigheters evigheter skal forgå.

Gav Luther det samme framtidshåpet til jødene? Ble dette forholdet at Frelseren også kom fra jødene borte i all teologien? Hvordan kunne Luthers teologi gjøre jødene misunnelige på de kristne? Luther hadde jo kjennskap til at Kristus Jesus, apostlene og profetene ikke underkjente jødenes naturlige plass som Guds folk, men Luthers harme ble forferdelig da han ikke fikk jødene med seg slik han ville. Luthers språkbruk og faktisk ondsinnede karikaturer mot jødene og alle dem Luther angrep, var selv ikke den mest hardbarkede bryggesjauer verdig. Luther respekterte heller ikke at mennesket er skapt i Guds bilde, ved sine grusomme karikaturer. Hvordan sto det til med Luthers gudsfrykt og ydmykhet i praksis og levd liv i disse tilfellene? Gjaldt ikke dette også for Luther og hans likesinnede? Kanskje ikke så rart at Luther elskes for sin nådelære, men skaper den nok ærbødighet og ydmyk gudsfrykt?:

TREET OG FRUKTENE

43 Det finnes ikke noe godt tre som bærer dårlig frukt, heller ikke noe dårlig tre som bærer god frukt. 44 Et tre kjennes på frukten. En plukker ikke fiken av tistler og høster ikke druer av tornebusker. 45 Et godt menneske bringer fram godt av hjertets gode forråd, et ondt menneske bringer fram ondt av hjertets onde forråd. For det som hjertet er fullt av, taler munnen. Luk 6,43-45

HUSET BYGD PÅ FJELL

46  Hvorfor kaller dere meg: Herre, Herre! og gjør ikke det jeg sier?

47 Den som kommer til meg og hører mine ord og gjør etter dem, hvem han ligner, skal jeg fortelle dere. 48 Han er lik en mann som bygde et hus, og som gravde dypt og la grunnmuren på fjell. Da flommen kom, brøt elven mot huset, men kunne ikke rokke det, fordi det var godt bygd. 49 Men den som hører og ingen ting gjør, han ligner en mann som la huset på bare bakken, uten grunnmur. Da elven brøt mot huset, falt det med en gang, og hele huset styrtet sammen. Luk 6,46-49

Ved Jesu Kristi Frelsesverk på Golgata Kors forsonte Jesus også jøder og hedninger i Sitt Legeme, glemte Luther dette også? Hvor mye var det Luther selv glemte og tillot andre å glemme? Forkynte da Luther hele Guds råd til frelse, slik som apostelen Paulus gjorde? Bygde da Luther sin lære helt og fullt på Jesu Kristi, apostlenes og profetenes lære?

Så kommer de store spørsmålene: Kunne jødene fra 15-1600 hundre tallet fått et helt annet inntrykk av de kristne, enn de allerede hadde fått - både - fra den lutherske og katolske kirken, hvis Luther faktisk hadde fulgt Skriftene angående jødene? Kunne dette ha medført at jødene langt tidligere begynte å misunne de hedningkristne som ble kjent med Jesus og holdt seg til Ham? Isteden egget Luther opp til fiendskap mellom jøder og kristne, slik at begge parter tok sterk avstand fra hverandre. Hvorfor utmerket ikke den lutherske kirken også seg fra den katolske kirken når det gjaldt jødene?

14 For Kristi kjærlighet tvinger oss. Vi vet at én er død for alle, derfor er de alle døde. 15 Og han døde for alle, for at de som lever, ikke lenger skal leve for seg selv, men for ham som døde og stod opp for dem.

16  Så kjenner vi ikke lenger noen bare slik mennesker gjør. Og har vi kjent Kristus slik, gjør vi det ikke lenger. 17 Derfor, hvis noen er i Kristus, er han en ny skapning. Det gamle er borte, se, det nye er blitt til.

18 Men alt er av Gud, han som ved Kristus forsonte oss med seg selv og gav oss forsoningens tjeneste.

19 Det var Gud som i Kristus forsonte verden med seg selv, slik at han ikke tilregner dem deres misgjerninger, og han overgav ordet om forsoningen til oss. 2 Kor 5,14-19

 16 I ett legeme skulle han forsone dem begge med Gud da han døde på korset og der drepte fiendskapet.17 Så kom han og forkynte det gode budskap om fred, for dere som var langt borte, og for dem som var nær. 18 Gjennom ham har vi begge i én Ånd adgang til Faderen. 19 Altså er dere ikke lenger fremmede og utlendinger, men dere er de helliges medborgere og tilhører Guds familie. 20 Dere er bygd opp på apostlenes og profetenes grunnvoll, men hjørnesteinen er Kristus Jesus selv.21 Han holder hele bygningen sammen, så den i Herren vokser til et hellig tempel,22 og gjennom ham blir også dere bygd opp til en bolig for Gud i Ånden. Ef 2,16-22

De første kristne menighetene var faktisk jødiske som inkluderte de hedningkristne, nøyaktig etter Skriftene og de fulgte Guds forskrifter for menighetene. De ble også opplært til å prøve åndene og prøve hverandre på Skriftene, apostelbrevene regnes som Skrifter etter hvert som de ble til.

Det var jo ikke kun jødene som var skyld i Jesu Kristi korsfestelse, også hedningene representert ved romerne var like medskyldige, selv om dette ikke nevnes her (Apg 2,36). Det er Peter som forkynner til jødene her, Paulus, hedningenes apostel var ikke blant de andre apostlene ennå. Peters forkynnelse rammet hjertene til de tilstedeværende jødene, slik at de søkte hjelp. Vi er alle slik sett skyldige, for det er kun ved Jesu Frelsesverk på Golgata Kors vi kan finne frelse. Så for at vi i det hele tatt kan oppnå frelse, er det kun muliggjort ved å gå igjennom den døren Jesus åpnet ved Sitt Frelsesverk.

36 Så skal hele Israels folk vite for visst: Denne Jesus som dere korsfestet, har Gud gjort både til Herre og Messias. 37  Da de hørte dette, stakk det dem i hjertet, og de sa til Peter og de andre apostlene: «Hva skal vi gjøre, brødre?» 38 Peter svarte dem: «Vend om og la dere døpe i Jesu Kristi navn, hver og en av dere, så dere får tilgivelse for syndene, og dere skal få Den Hellige Ånds gave. 39 For løftet gjelder dere og deres barn og alle som er langt borte, så mange som Herren vår Gud kaller på.» 40 Også med mange andre ord vitnet han for dem, og han formante dem: «La dere frelse fra denne vrange slekt.» 41 De som tok imot hans budskap, ble døpt, og den dagen ble rundt tre tusen lagt til menigheten.  42 Trofast holdt de seg til apostlenes lære og samfunnet, til brødsbrytelsen og bønnene. 43 Det kom frykt over hver og en, og mange under og tegn ble gjort av apostlene. 44 Alle som var blitt troende, holdt sammen og hadde alt felles. Apg 2,36-44

 Ser Gud på jødene som fiender?

"Så sier Herren over hærskarene: I de dager skal ti mann av alle språk og folkeslag gripe tak i kappefliken til én judeisk mann og si: «La oss få gå med dere, for vi har hørt at Gud er med dere." (Sakarja 8:23)

Pave Frans I og hans forhold til Israel

KOMMENTAR: Jødisk sjalusi

17. desember 2015 |  Todd Morehead

Komentar: Hvorfor blir vi hatet?

29. desember 2014 |  Anat Schneider

KOMMENTAR: Er "kristensionisme" i ferd med å bli et skittent ord?

Jeg har faktisk en liten mistanke om at ordet "kristen" er det navnet som Jesaja refererte til da han kom med denne dommen mot de som forfulgte Guds utvalgte folk: "Det navnet dere etterlater dere, skal mine utvalgte bruke som forbannelse: «Måtte Herren Gud la deg dø!» Men tjenerne sine skal han kalle med et annet navn." (Jesaja 65:15)

Hvorfor aksepterte Hitler Luther?

Krigsoppgjøret ble for vanskelig for kirken

Middelalderkunstens jødefigur skulle hjelpe presten i forkynnelsen. I stedet bidro den sterkt til å
skape antisemittismen slik vi kjenner den.

 Derfor støttet biskopen nyhedningene

Da Fedrelandet ble Gud

Uten en religiøs grasrotbevegelse som dyrket folk og fedreland, ville aldri nazismen blitt hva den ble.

Denne siste linken viser hvor langt det kan gå når mennesker og deres uansett begrensede muligheter i egen kraft, dyrkes på religiøst vis. Slik at selve mennesket framstår som en tilbedt og dyrket avgud, som gis makt til å sette malen for menneskers gjøren og laden i størst mulig omfang. Et forhold som er meget aktuelt i disse tider der noe lignende bryter fram på den "politisk korrekte" globale agendaen, i langt større omfang.

Mennesker evner tydeligvis ikke å lære av historien.

Tenker kristne (noen tenker over dette med smerte) egentlig over hvilke konsekvenser Luthers og hans likesinnede på dette området hva disse mørke skyggene har medført? Ikke bare for jødene, men også for alle dem som har fått erstatningsteologien inn som tradisjon fra barnsben av. En kan heller ikke komme bort i fra at tradisjoner binder noen sterkere til seg enn andre.

Hvorfor er det ikke godt nok å forholde seg til Jesu Kristi, apostlenes og profetenes lære og Guds forskrifter slik vi har fått overlevert dem? Var og er heller ikke de første menighetene på apostlenes tid gode nok for kristne opp igjennom århundreder og i disse tider? Har det mennesker bidratt til med forskjellige tolkninger og kirkesamfunn medført : Se hvor de elsker hverandre!?

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt