Verdidebatt

Barnevernet i Naustdal i utakt med Norges øvrige barnevern - eller?

Det kjennes rimelig vondt at rådmannen i Naustdal om så er er villig til å gå ned med det kommunale flagget til topps for å hindre at disse fire ikke får mulighet til retur og oppfølging hos sine.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Jeg er i siste svingen av min arbeidskarriere der store deler har foregått og foregår fortsatt i den kommunale barneverntjeneste.  De siste 23 år har jeg jobbet i en av de nå 8 områdebarnevern i Bergen.  Mitt hovedarbeidsområde er mottak undersøkelser og tiltak.

I det et barn forandrer status til plassert over tid, enten det er frivillig eller etter forhandliger i fylkesnemd, så forlater barnet den avdelingen jeg jobber i og blir ivaretatt av omsorgsavdelingen - de barna som går inn i "vår" omsorg får en høy prioritet i den daglige videre ivaretakelse.

Barnevern på lokalt plan er en tjeneste utført i samsvar med gjeldende lover, rutiner, rundskriv og lokale forbedringsmål.  Tjenesten er i stadig endring der målet er å yte slik at de det gjelder får hjelp som kjennes som er hjelp - som hindrer alvorlige inngrep og som bidrar til at familien har større mulighet til å holde sammen i ellers utfordrende år av ulike årsaker.

Dette gjelder for barnevernet enten det er i - etter norske forhold - storbyen Bergen - og en kommune som Naustdal med 2700 innbyggere og 3 eller 4 ansatte.  På mitt bydelskontor er vi ca. 50 ansatte - vi skal betjene ca. 37000 innbyggere.  På vårt kontor mottok vi 475 meldinger i 2014 - av de flere som det ble gjort akuttvurderinger på.  I Naustdal mottok de totalt 27 meldinger og noe sier meg at det kan være svært langt mellom akuttvurderingene.

En akuttvurdering er som oftest noe som skjer i nuet - det vurderes om det skal handles der og da.  Dette er kun noen eksempler på generelt grunnlag som kan fungere som sjekkliste for å vurdere om barnes livssituasjon krever akutt handling eller ikke:

* Akutt for hvem? En del ganger defineres akutt ut fra den barnevernansatte - d.v.s. at denne brått får kunnskap om mishandling/vold eller seksuelle overgrep, defineres situasjonen for barnet som akutt, selv om barnet kan ha levd med dette i årevis. Jussen har i slike saker et sterkt fokus på her og nå, mens barnevernfaglige vurderinger bør ha et bredere søkelys slik at man ser handlingene i forhold til barnets alder. Det er f.eks. mindre akutt for en 16-åring som har levd med slike erfaringer i flere år, enn for et spedbarn.

* Kontrollaspeket, i hvilken grad barnevernet kan ha kontroll over at det skjer nye krenkelser mens de vurderer hva som skal gjøres for å ivareta barnet og familien. Det handler bl.a. om hvor ofte og hvor lang tid overgrepene har skjedd og hvor alvorlige de har vært - om familie/nettverksmedlemmer kan bidra til sikring av barnet, om den som har utøvd vold eller overgrepene angrer på handlingen og i så fall hvilken kontroll vedkommende sannsynligvis har over seg selv.

* En vurdering av kvaliteten på det tilbudet barnevernet kan skaffe barnet på kort varsel

* En vurdering av om det er mer hensiktsmessig og mulig å foreta en rask, men planlagt plassering framfor en akuttplassering for å dempe faren for at plasseringen kan bli retraumatiserende - gå fra en traumehverdag til en annen.

* Vurdere behov for dommeravhør/Statens barnehus for mulig innsikt i hva barnet har av mishandlings-/volds-/overgrepserfaring.

* Riktigheten av politianmeldelse av overgriperen.

Handlingskjede ved kjennskap til familievold og mishandling av barn:

* Beskytte barnet/stanse overgrepene

* Plassere ansvaret hos dem som utøver volden

* Behandle skader og traumer - fysisk så vel som psykisk

* Støtte barnet i opprettholdelse av dagliglivet for å sikre kontinuitet

* Behandle/bedre familierelasjonen hvis mulig

På vårt bydelskontor er det ansatt to jurister der minst en av de påkobles hvis akuttvurdering. I Naustdal er det en kommunal advokat som jobber i Bergen som har denne oppgaven.

Både i Naustdal og i Bergen er vi mennesker med en fagprofesjon, men er det trolig at en case blir behandlet likt - bortimot likt - eller mer "bingo"/alt etter som av de kommunale barnevern?

I Bergen er det foretatt en gjennomgang av Deloitte med fokus på kvaliteten på forsterhjemsarbeidet.  Siden vi er 8 bydelskontor - og vi er mennesker med fagprofesjon - så er det ikke overraskende at det ble funnet forskjeller på både vurderinger og oppfølging - så - innen en og samme kommune kan et barn få ulik oppfølging.  Vi er nå i en prosess der vi skal bli mer samlet i vår tjeneste - i Bergen - men - da er vi nødvendigvis ikke helt samsvarende med tjenesten i våre nabokommuner.

Jeg er av den oppfatning av ut fra den informasjon som iallefall har lekket ut fra det som ligger bak akuttvedtak gjort i Naustdal at det mest sannsynlig ville ha vist seg - hvis dette hadde vært en øvingscase - at få kommuner ville ha endt opp så drastisk med en familie der tema er oppdragervold - foreldrene har innrømmet sine handlinger - ihvertfall delvis - de er villige til å ta imot hjelpetiltak - de har ingen forhistorie i barnevernet - dette er deres debut og de har aldri tidligere hatt eller fått mulighet til å vise at de kan både endre seg og samarbeide til det beste for sine barn og sin familie.

Derfor kjennes det rimelig vondt at rådmannen i Naustdal om så er er villig til å gå ned med det kommunale flagget til topps for å hindre at disse fire ikke får mulighet til retur og oppfølging hos sine.

Jeg vil våge å påstå at små kommuner mangler den trening som ligger bak en hverdag på vårt kontor der vi flere ganger i måneden foretar akuttvurderinger - ja, gjerne flere i løpet av en uke. Hvor stor vil da sannsynligheten være for at det som ligger i en akuttvurdering i den kommunale barneverntjeneste legges på noenlunde samme nivå?  Jeg mener at her har Horne en jobb å gjøre - få hele Norge opp å gå i forhold til sine vurderinger knyttet til akuttnivå, slik at vi blir mer samhandlende i vår utførelse - noe som skaper tillit både innad og utad.

Astrid Sæther Jensen har en master på akkurat dette tema:  "Vurderinger av akutte saker i barnevernet" som viser kommunale ulikheter og ulikheter knyttet til profesjonsutdannelse - her kan også du prøve deg som barneverner

Det er ikke greit - hvis - og trolig stemmer dette hvis - det er slik at hadde denne familien bodd i Bergen, så ville familien vært gjenforent med hjelpetiltak ..mens i Naustdal så....

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt