Verdidebatt

Det absolutte påskemysteriet: Kroppen

Det virkelige påskemysteriet handler ikke om krimgåter, men om hvordan millioner i antikken kunne bli overbevist om at Jesus gjenoppsto med «kjøtt og bein», som det står i evangeliene.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Etter Jesusโ€™ oppstandelse fรธrste pรฅskedag, er det et par ting som er faktum. Jo mer de kristne insisterte pรฅ oppstandelsens fysiske dimensjon, desto flere grekere ble kristne. Jo flere grekere som ble kristne, desto mer insisterte kristendommen pรฅ at oppstandelsen inkluderte bรฅde kjรธtt og bein.

De fleste ordinรฆre historie-โ€จbรธker gjรธr det ikke enkelt รฅ forstรฅ hvorfor det er slik. Tvert imot. Ifรธlge de vanligste fremstillingeneยญ av antikkens historie, var grekerne โ€“ som jo dominerte hele det รธstlige Middelhavet og var de som fรธrst omfavnet kristendommen โ€“ svรฆrt negative til kroppen. De trodde pรฅ sjelens udรธdelighet, kan man som regel lese.

I Paulusโ€™ fรธrste brev til korinterne spรธr han disse grekerne: ยซMen nรฅr det blir forkynt at Kristus er stรฅtt opp fra de dรธde, hvordan kan noen blant dere da si at det ikke finnesยญ noen oppstandelse fra de dรธde?ยป Dette blir gjerne brukt som et eksempel pรฅ den angivelige generelleยญ greske skepsisen til oppstandelsen. Men det som egentlig er tilfelle her, er at disse grekerne ikke har noen problemer med รฅ godta at Jesus haddeยญ stรฅtt opp fra de dรธde. Det er den lovede oppstandelsen til alle dรธde, de ikke tror pรฅ.

Hvis man lar historiebรธkenesยญ tradisjonelle fremstillinger liggeยญ og i stedet gรฅr til kildene for hva antikkens grekere trodde pรฅ, finnerยญ man at denne tvetydige holdningen til oppstandelsen faktisk speiler forestillingene blant grekere flest.

Man skal ikke lete lenge i gre-ske tekster for รฅ oppdage at det faktisk var en noksรฅ utbredt forestilling at gudene gjorde ulikeยญ menn og kvinner fysisk udรธdelige. Etter at Akilles ble drept, ble han fraktet til verdens ende der han gjenoppsto udรธdelig.

Heraklesโ€™ mor forsvant fra sin egen begravelse for sรฅ รฅ bli fraktet med kropp og sjel til himmelen. Asklepios ble drept av lynet for deretter รฅ gjenoppstรฅ som en av de viktigste greskeยญ gudene. Etter at vismannen Aristeas dรธde pรฅ 600-tallet fรธr Kristus, gjenoppsto han udรธdelig etterยญ at liket hadde forsvunnet fra et lukket rom. Enda flere ble fysisk udรธdelige uten รฅ dรธ fรธrst, slik som Herkules, Romulus, Ino og angivelig hele generasjonen av krigere som overlevde krigene rundt Theben og Troja. Sรฅ at Jesus skulle ha gjenoppstรฅtt og blitt fysisk udรธdelig var altsรฅ ikke noe revolusjonerende nytt, spesielt for grekerne.

Det var den greske filosofiskeยญ eliten, ikke vanlige grekere, som insisterte pรฅ at kroppen ikke var av verdi. Grekere flest hyllet kroppen gjennom sine idrettsleker, sin kunst og gjennom sine bรธnner. For nรฅr de henvendte seg til sine guder, var det fรธrst og fremst for รฅ be om god helse. For den alminnelige greker var fysisk udรธdelighet den ultimate tilstanden. Sjelen uten kroppen var ganske enkelt bare รฅ forstรฅ som dรธd, selv om den fortsatteยญ sin eksistens i det genereltยญ sรฅ deprimerendeยญ dรธdsriket. Filosoferยญ som Platon og Plutark haddeยญ dermed god grunn til รฅ klage over hvordan massene trodde pรฅ kroppens verdi og det at gudeneยญ kunne gi noen fysisk udรธdelighet.

Men om Jesusโ€™ oppstandelse var gammeltยญ nytt, hvorfor var grekerne sรฅ skeptiske til lรธftet om en fremtidig oppstandelse for alle som trodde pรฅ Jesus? Svaretยญ finner vi i de gamle tekstene. Grekerneยญ mente nemlig at selv ikke gudeneยญ kunne gjenskape kjรธttet hvis det fรธrst var rรฅtnet, brent ellerยญ fortรฆrt. Da gudeneยญ skulle la ungguttenยญ Pelops gjenoppstรฅ, haddeยญ dessverre gudinnenยญ Demeterยญ alleredeยญ spist skulderen hans. Dermed mรฅtte Pelops i stedetยญ gjenoppstรฅ med en proteseยญ, som gudene laget av elfenben.

For grekerne var ogsรฅ ens individuelleยญ identitet ulรธselig forbundet med bรฅde kropp og sjel. Om man skulle bli udรธdelig, mรฅtte man fรธlgelig beholde den samme kroppen man har som levende. Hvis sjelen skulle gjenoppstรฅ med en ny kropp, ville man ganske enkelt ikke lenger vรฆre seg selv.

En fremtidig oppstandelse var fรธlgelig umulig ifรธlge gresk tenkning, nรฅr kjรธttet for lengst var blitt opplรธst. ร… overbeviseยญ grekerne om at den lovede oppstandelsenยญ var mulig, var slik en av de stรธrste utfordringene for den nye kristne troen. Tidlige kirkefedre klarte likevel dette, ved รฅ insistere at uansett hva som skjedde med kjรธttet ble det aldri tilintetgjortยญ, bare opplรธst i de allerยญ minsteยญ biter. Det var dermed en enkel sak for Gud i sin allmektighet รฅ samle sammen alt som en gang hadde vรฆrt et menneskesยญ kjรธtt og la det gjenoppstรฅ.

Ifรธlge tradisjonell gresk religion var fysisk udรธdelighet det fremste du kunne oppnรฅ. Samtidig lot gudene nesten alle rรฅtne bort i stedet, slik at udรธdelighet ble en absolutt umulighet. Budskapet til de greske gudene var slik langt pรฅ vei et fortvilelsens evangelium.

De kristne presenterte derimot ikke bare et lรธfte om at alle som trodde pรฅ Jesus skulle bli fysisk udรธdelig, men viste ogsรฅ hvordan dette var mulig ifรธlge grekernes egen logikk. Det blir dermed ikke lenger sรฅ underlig at grekere flest vendte seg til kristendommen i hele det รธstlige middelhavet, lenge fรธr den romerskeยญ keisermakten tvang alle til รฅ bli kristne. Grekerne ble ikke kristne pรฅ tross av det kristne lรธftet om kjรธttets oppstandelse, men pรฅ grunn av det.

Fรธrst publisert i Vรฅrt Land 22.3.2016

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt