Verdidebatt

Ingen «moralsk hersketeknikk»

Sylvi Listhaug er ikke redd for å si at andre tar feil om kristne verdier. Da tåler hun nok helt sikkert at andre er uenig med henne.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

I Vårt Land torsdag 7. januar beskylder­ Arne D. Danielsen meg for «moralsk hersketeknikk». Bakgrunnen er min «På en mandag»-kommentar om Sylvi Listhaugs stempling av kirken som «gjennomsyret sosialistisk­».

Danielsen, som deler Listhaugs analyse av kirken som «venstrepolitisk», mener det er «moralsk indignasjon» og «fordømmelse» når jeg påpeker at Fremskrittspartiet neppe bygger sin politikk på den samme kristne sosial-
etikken som Den norske kirke og stort sett hele den verdensvide kirkes legger til grunn for sitt samfunnsengasjement.

Bryter. Listhaug velger å hente frem det verste skjellsordet i Fremskrittspartiets vokabular, «sosialisme», for å karakterisere de sakene kirken er opptatt av, slik som flyktningspørsmålet og klimasaken. Da er det vanskelig å forstå henne annerledes enn at kristne verdier ikke betyr kamp for menneskeverd, sosial rettferdighet og skaperverk.

På den måten bryter Listhaug med den klassiske, kristne sosialetikken som blant annet fikk William Wilberforce til å jobbe uttrettelig for å avskaffe slaveriet, den fikk Martin Luther King til å ofre alt for like borgerrettigheter og den har fått pave Frans til å stå opp for verdens fattige. Den samme sosialetikken­ var viktig da kristne i Norge organiserte seg for en mer solidarisk­ alkoholpolitikk og da misjonorganisasjonene la grunnlaget for det brede engasjementet for en mer rettferdig verden.

Til motmæle. Da Den norske kirke i høst tok til motmæle mot kuttene i hjelp til verdens fattige, gikk Sylvi Listhaug i flint og raste mot «godhetstyranniet som rir det norske samfunnet som en mare». I NRKs Dagsnytt 18 forsøkte hun å belære landets fremste teo- loger om hva Jesus egentlig mente om nestekjærlighet, og at det burde tilsi en langt strengere flyktningpolitikk.

Sylvi Listhaug skygger altså ikke banen­ og er ikke redd for å si at andre­ tar feil om kristne verdier. Da tåler hun nok helt sikkert at andre er uenig­ med henne, uten at denne uenig-
heten stemples­ som «moralsk hersketeknikk».

FØRST PUBLISERT I VÅRT LAND 9.1.2015

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt