Verdidebatt

Kan NAVs aktivitetskrav bidra til økt fattigdom?

Drammen kommune har innført et system der sosialklienter som ikke møter opp klokken 0800 om morgenen for å jobbe, heller ikke får pengestøtte den aktuelle dagen. De har inngått et samarbeid med Frelsesarmeen som setter unge sosialklienter i arbeid.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Se: http://www.nrk.no/buskerud/sparte-millioner-pa-a-fa-unge-_opp-om-morran_-1.12607442

På denne måten sparer kommunen mange millioner på alle dem som er friske og av en eller annen grunn ikke makter å leve opp til de innførte aktivitetskravene for å motta penger til livsopphold fra velferdsstaten.

Fylkesmannen kommer med følgende anbefaling i brev til kommunene når det gjelder målstyring i NAV: «Det er et overordnet mål å øke andelen med overgang til arbeid og aktivitet ved å sikre brukerne rett bistand til rett tid og redusere unødig ventetid. Aktivitetskravene skal praktiseres strengt. Ressursene skal rettes mot dem som har størst behov, med vekt på tidlig intervensjon. Personer under 30 år skal prioriteres.»

Se: https://www.fylkesmannen.no/PageFiles/696148/Kommunebrevet%202015.pdf

Arbeidsministeren sender nå signaler om at aktivitetskrav for unge skal rulles ut i alle kommuner i Norge. http://www.nrj.no/story.aspx?id=633362

For de unge som er ressurssterke nok til å komme seg opp om morgenen er dette et positivt tiltak. De får hjelp til å komme i gang med livene sine igjen. Kravene som stilles er rettet mot dem som er friske og alle skal få en individuell vurdering om de er skikket til å leve opp til kravene.

I følge: http://www.rb.no/ingen-aktivitet-ingen-penger/s/5-43-11001

Men det er grunn til bekymring fordi vi gjennom slike systemer risikerer å utestenge mennesker fra livsnødvendig hjelp. England har gjennom mange år praktisert aktivitetskrav for sosialhjelpsmottakere og forskning viser at fattigdomsproblematikken øker med strenge krav.

I følge: http://www.avisen.dk/forskere-om-ledighetz-vi-gaar-mod-engelske-tilstande_279427.aspx

Tiltak som dette som i utgangspunktet virker positivt på en gruppe kan bli katastrofalt for en annen gruppe. Spørsmålet blir da hvordan Drammen kommune ivaretar dem som av mange forskjellige grunner ikke makter å leve opp til kravene som stilles. Hva skjer med dem?

Hvordan skal NAV definere friskhet? Har NAV kompetanse nok til å kunne ta en god individuell vurdering for den enkelte, eller må de mest ressurssvake som kommer i kategorien «friske og late» nå overleve på frivilliges barmhjertighet for å få penger til daglig brød? Blir de bokstavelig talt nå helt overlatt til seg selv, og hvilke konsekvenser får i så fall det?

Risikerer vi nå at ikke den enkelte brukers behov, men målkravene i seg selv blir målet?

Vi får håpe at de pengene kommunen nå skal spare ved å bruke pisken, kanaliseres inn i det forebyggende arbeidet for å hindre at flere unge dropper ut av skolen og setter livene sine på vent. Familievern og barnevern bør styrkes og elevene på skolene bør få tilgang til flere miljøarbeidere og psykologer som kan gi dem nødvendig støtte og hjelp.

Samtidig bør de menneskene som ikke har ressurser nok til å leve opp til strenge aktivitetskrav og som faller utenfor arbeidsmarkedet, få hjelp til å søke om uføretrygd. På denne måten hindrer man at fattige mennesker mister det siste sikkerhetsnettet de har.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt