Verdidebatt

Dyrs velferd og Islam - et googlesøk på nettet

I våres stilte organisasjonen NOAH – for dyrs rettigheter spørsmål til flere profilerte trossamfunn i Norge om deres holdning til dyrs velferd. Islamsk Råd Norge svarer på dette spørsmålet i et brev hvor det blant annet sies:

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

"Dyrevelferd – et felles ansvar. Islamsk råd er opptatt av dyrevelferd... I pelsdyrnæringen har vi registrert behandling av dyr der de påføres enorme smerter og lidelser. Dyr holdes i små bur fra de blir født til de skal avlives for kommersiell bruk. I bur har de tilnærmet ingen bevegelsesfrihet .... Vi har registrert forhold som er uetiske og høyest kritikkverdige i pelsdyrnæringen. Ut ifra islamske etiske prinsipper for behandling av dyr, fraråder vi enhver form for næring der slik uetisk behandling av dyr forekommer. Det er etter vår oppfatning gode etiske argumenter mot pelsdyroppdrett og Islamsk Råd Norge støtter forslaget om en styrt avvikling av pelsdyrnæringen" (Mehtab Afsar) .
https://117557-pelsut.web.tornado-node.net/…/NOAH_IRN_Uttal…

Jeg synes det er flott at IRN deler og argumenterer for sine syn i saker som dreier seg om liv og død, og det er svært gledelig å høre at argumentene går i favør til våre medskapninger. Meget bra.

Jeg googler videre. Hvordan stiller Islamsk råd seg til at det i Norge er påbudt med bedøvelse av dyr før slakt? Jo, de stiller seg positivt til det og de lever helt fint med det fra dag til dag noe som betyr at det ikke blir noe press på import til Norge av `ekte` halal kjøtt (slakt utført uten bedøvelse). Dette i motsetning til jødiske, profilerte trossamfunn og organisasjoner som har kjempet for å endre dette punktet i dyrevelferdsloven med argumenter om at den er antisemittisk. Ja, det er sant at deler av argumentasjonen mot kosher slakt har vært antisemittisk, men det er av dyrevelferdshensyn vi har lov om bedøvelse før slakt i Norge. Ikke som en motstand mot jøder eller andre.
Jeg googler meg selv på temaer. Jeg har skrevet om flere emner de siste årene. Da jeg kontaktet Minareten om at jeg hadde lyst til å bidra med innlegg om temaet Dyrevelferd i Islam, som er deres tema for november måned, selv om jeg er helt novise på feltet, så ble det nevnt at jeg godt kunne skrive om dyrevelferd, bare. Dermed kom jeg, så klart, isteden på en sak som har med islam å gjøre, bare. Ja, en sak jeg har vært opptatt av og som er aktuell i år er endringen av loven om omskjæring som kom i januar i år. Loven som plikter offentlig ansatte leger å omskjære spedbarn hvis foreldrene ønsker dette, av religiøse grunner. Denne loven er jeg i mot. En bedre løsning, etter mitt syn, vil være å tillate private klinikker hvor omskjæring kan utføres, men at det ikke skal være en statlig oppgave. IRN er en aktør som har arbeidet hardt for å få igjennom omskjæring på offentlige norske sykehus. Og det er ikke bra, etter mitt syn.
Men tilbake til temaet:
Jeg vil avslutte med å sitere en passasje fra en artikkel, som riktignok innleder med sterkt kritiske bemerkninger, men passasjen jeg siterer lander på et svært positivt sted når det fortelles om Koranen og profeten Muhammeds engasjement og meninger angående dyrs liv, virke og død. Jeg vil derfor avslutte mitt første, lille innlegg som jeg noen gang har skrevet om temaet dyrevelferd og islam, med denne gode passasjen:
" Most people would be aware that Islam mandates animals be conscious at slaughter. Less known is that it also sets a detailed and rigid set of rules regarding animal handling, the violation of which renders the meat haram, or forbidden.
These include: not tying or bounding the animal as it is slaughtered, not killing an animal within sight of another animal, not kicking or beating the animal, and using a sharp knife to minimize suffering."

"Some scholars, such as Bawa Muhaiyaddeen, have gone further, arguing that the rules of ritual slaughter were so designed to encourage a gradual shift towards vegetarianism. A slaughter man is required to "look into the animal's eyes, he has to watch the tears of the animal, and he has to watch (its) eyes until it dies,"he wrote. "Hopefully, his heart will change."
While most Muslims would disagree with this interpretation, there is no doubt that the condition of conscious slaughter continues at the expense of those rules designed to minimize animal distress.........

One tradition or hadith has it that upon seeing a slaughterman sharpening his knife before a sheep, Mohammed admonished him, "Do you intend to inflict death on this animal twice? Once by sharpening your tools in front of it and once by slitting its throat?"

In another, the prophet, getting ready for his prayers, found a cat sleeping on his robe. Rather than disturb the animal, he cut the sleeve off the garment.
Mohammed himself, who ate a mostly (but not completely) vegetarian diet, is known to have abhorred cruelty to animals. "Fear God in regards to these animals who cannot speak their will," he warned his early followers."

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt