Verdidebatt

Menneskesyn og ekteskapssyn

Det er dessverre ikke overraskende å oppleve hvordan noen nettverk nå har startet kampanjer for å undergrave kristne som kan komme i maktposisjoner og som står for et kristent, klassisk ekteskapssyn.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Det er menneskesynet deres i møte med homofile  som trekkes i tvil og det er alvorlige anklager som fremsettes.

De fleste store kirkesamfunn i verden lærer at seksualitet skal leves ut i et livslangt ekteskap mellom en mann og en kvinne. Dermed er det ikke bare homofile som rammes av et konservativt ekteskapssyn. Det rammer alle som har et seksuelt forhold utenfor det ekteskapet som i tradisjonell bibelsk forstand har vært definert som et kristent ekteskap.

Så hvorfor denne koblingen mellom homofile, ekteskap og menneskesyn?

Hvis de som nå går til angrep på ordførerkandidater mener at de har et dårlig menneskesyn så bør de begrunne dette bedre enn de gjør i dag. Kristen teologi er veldig tydelig på at mennesket har verdi helt uavhengig av gjerninger. Nettopp Jesus selv er den som har vist vei ved å understreke at det ikke er forskjell på mennesker. Menneskeverdet er det samme for alle. Dette synet springer også menneskerettighetene ut i fra.

Så hvis en kristen holder fast ved det monogame, livslange, tokjønnede ekteskapet, betyr det at de ikke kan respektere eller kjempe for andre menneskers rett til å ta andre valg? Innebærer det å ha dette teologiske synet at man er intolerante og mener at alle som lever ut sin seksualitet utenfor denne ekteskapsrammen ikke har samme menneskeverd?

Det er liberale prester som hevder at det er slik og de ønsker dette klassiske synet på ekteskapet ut av Den norske kirke. De er pådrivere for å bane veien for å støte medkristne ut i kulden.

Jeg har forståelse for at mennesker som ikke deler troen på Kristus kan blande sammen menneskesyn og synet på ekteskapet, men at kristne gjør det har jeg liten forståelse for. Nettopp de som kjenner Bibelen og budskapet i evangeliet burde vite at syndsbegrepet rommer noe annet enn forakt for eller manglende respekt for andre mennesker. Nettopp fordi vi alle er syndere og fordi ingen av oss har rett til å kaste den første steinen på andre. Det betyr ikke at man fratas retten til å snakke høyt om hva man tror er gode valg for menneskene, men noen ganger er det mer klokt å tie.

Jeg tror at det er klokt for konservative kristne å tie nå. For det er ikke de homofile som skal være i målskiven når det gjelder synet på ekteskapet. Slik samfunnet har innrettet seg med storstilt feiring av kjærligheten og der Den norske kirken har hatt monopol på stemningsfull og høytidelig feiring, er det forståelig og naturlig at det fremstår som diskriminerende og inhumant å nekte to av samme kjønn som elsker hverandre, den samme rammen rundt løftene som gis.

Det sekulære samfunnet har omdefinert ekteskapet og det er ikke lenger det samme som det ekteskapet Jesus beskriver som symbolet på forholdet mellom Gud og mennesker, der Jesus er brudgommen og kirken er bruden. Et syn som springer ut av skapelsesberetningen der Gud skapte dem til mann og kvinne og sa at de skulle være ett.

Den norske kirke skal gå til valg på hva slags ekteskapssyn de ønsker å ha. Når det liberale flertallet er på plass åpnes det opp for en ny praksis. Men, endringsprosessen bort fra det tradisjonelle ekteskapssynet startet for mange år siden når det ble åpnet opp for gjengifte for skilte heterofile i kirken, noe Jesus var tydelig på at ikke er etter Guds vilje. Det som skal skje på Kirkemøtet i 2016 er derfor bare neste skritt på en omdefinering av det klassiske, kristne ekteskapssynet.

De som fastholder det tradisjonelle kristne synet på ekteskapet bør slippe å få sitt menneskesyn trukket i tvil fordi det dypest sett handler om noe helt annet.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt