Verdidebatt

Å vende det andre kinnet til

En prest har nylig sagt om en som ønsker å være kristen og som det er begått en urett mot, at hun burde vendt det andre kinnet til.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

En prest har nylig sagt om en som ønsker å være kristen og som det er begått en urett mot, at hun burde vendt det andre kinnet til. Det er det blitt debatt av. Både hvermann og biskop har talt presten til rette. Men kanskje gir dette anledning til å reflektere rundt den etiske utfordringen. Jeg utfordrer til å komme med mer enn slagordpregede utsagn.

Det er ikke en overivrig prest som først sier noe som kan virke ufornuftig og over evne. Det er Jesus som har sagt det. Og hans ord er forpliktende for alle som vil følge ham. Den etikk han lærer disiplene i Bergprekenen, er etterfølgelsesetikk, selv om den kan synes aldri så «over evne». Jesus sier: «Dere har hørt det er sagt: ´Øye for øye og tann for tann.´ Men jeg sier dere: Sett dere ikke til motverge mot dem som gjør ondt mot dere. Om noen slår deg på ditt høyre kinn, så vend også det andre til. … Elsk deres fiender, velsign dem som forbanner dere, gjør godt mot dem som hater dere, og be for dem som mishandler dere og forfølger dere.»

Det må understrekes: Jesus lærer ikke at det er greit å slå en annen. Den som gjør en slik ugjerning, må omvende seg og be om tilgivelse. En slik gjerning kan en i alle fall ikke gjøre i kirkens og kristen etikks navn. Kirken lærer heller ikke at onde gjerninger, for eksempel hatkriminalitet, ikke skal anmeldes til dem som har myndighet til å dømme og straffe i samfunnet.

Men en høyere etikk, en radikal disippeletikk, følger dem som tror på Jesus. Den gjelder på alle livets områder, og den er radikalt utfordrende. Vi lærer alle noe om det, men jeg har lært aler mest om det fra mine forfulgte kristne søsken. Her følger et knippe av eksempler om det å «vende det andre kinnet til».

Biskop Festo Kivengere er kanskje den som har lært meg mest om dette, prinsipielt. Han skrev boken «I love Idi Amin» etter at han hadde hørt langfredagsbudskapet på nytt. At Jesus i fullkommen kjærlighet døde for alle mennesker skyld, utfordret til også å elske Idi Amin som hersket som despot i Uganda. Amin hadde drept flere av Kivengeres bispekollegaer og tusener av kristne i hans bispedømme. En gang ble Kivengere spurt: «Om du og Amin satt i samme rom og noen kom og ga deg et gevær, hva ville du gjort da?» «Jeg ville gitt geværet til Amin,» svarte biskopen, «og sagt: Dette er ditt våpen. Mitt våpen er kjærlighet.» «Jeg elsker mannen, men jeg hater hans gjerninger,» sa biskopen om despoten. Kivengeres holdninger og handlinger skapte en kristen kjærlighetsvekkelse i Uganda.

I India opplevde den kristne misjonæren Gladys Staines at hennes ektemann og deres to små gutter ble brent til døde av en hindufundamentalistisk gruppe som var rasende over at misjonæren hjalp utstøtte spedalske og slik viste dem Jesu kjærlighet. Gladys Staines protesterte ikke mot en rettsforfølgelse av gjerningsmennene, men på indisk TV uttrykte hun: «Jeg tilgir dem som drepte min mann og mine barn.» En kristen leder i India sa etter dette: «Glady Staines´ tilgivelse har betydd mer for evangeliets utbredelse i India enn flere titalls år med misjonsarbeid.»

I Pakistan, Egypt, Den Sentralafrikanske Republikk og Nigeria er det maktpåliggende for kristne ledere og forkynnere å undervise om denne tilgivelsens vei, i en tid der radikale muslimer forfølger Jesu venner på de mest brutale måter. Det ligger i alle menneskers natur å ønske «øye for øye og tann for tann». Å høre vitnesbyrd om forsoning fra unge kristne egyptere er gripende. De er villige til å lide for Jesu navns skyld, for de vet at de er kalt også til å følge ham i fornedrelse. Det skaper håp for Egypts fremtid.

En av de kritiske kommentarene i saken sa at nå måtte en slutte å bruke slike gammeltestamentlige ord som å vende det andre kinnet til (!). Så feil kan en ta. Men også i Det gamle testamentet finnes sterke eksempler på det gode en slik etikk fører til. Josefs livshistorie, fortalt i 1. Mosebok, er et glitrende eksempel. Davids holdning til kong Saul er et annet.

Det er bare det sinn som er fylt av Jesu kjærlighet som kan makte å handle i samsvar med hans ord om «vende det andre kinnet til» og å elske sine fiender. I den saken er prester og alle kristne ledere kalt til å gå foran.

Stig Magne Heitmann

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt