Verdidebatt

Katolikker i telletrøbbel

Valgerd Svarstad Haugland bør få farten opp og bestemme seg for om biskop Bent Eidsvig har drevet med bedrageri.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Det er ganske risikofritt å anmelde noen for lovbrudd. Da daværende forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen i 2006 anmeldte 16 offiserer for korrupsjon, sto hun fram som en minister som tok korrupsjon på ramme alvor. Anmeldelsen førte ikke til noe som helst, annet enn at noen av de anmeldte fikk sitt yrkesliv ødelagt. Strøm-Erichsen hadde ikke gjort noe galt. Hun hadde bare tatt ansvar og anmeldt.

Fylkesmann Valgerd Svarstad Haugland anmeldte i februar Oslo katolske bispedømme for bedrageri. «Vi hadde ikke noe valg», forklarte hun til Vårt Land. Det hadde hun vitterlig. En anmeldelse var alt levert inn fra en ansatt. Dessuten hadde Fylkesmannen gående enn tilsynssak mot kirkesamfunnet. De kunne ventet på en skikkelig forklaring. Men mediene var på saken — og nå gjaldt det å være på ballen og vise ansvar.

Utførlige svar. Tilsynssaken rullet videre. I to omganger har bispedømmet gitt utførlige svar. Merete Helstad, lederen for Fylkesmannen juridiske avdeling, har nå hatt en måned på seg til å finne ut av om biskop Bent Eidsvik er en bedrager, eller om han bare har brukt tvilsomme metoder for å få tak i penger han mener bispedømmet har rett på.

Den katolske kirke aviser fullstendig at man har bedrevet bedrageri. De dokumenterer at de har 130.000 medlemmer. De er flere enn de får støtte for. Kirkesamfunnet leverer tung juridisk argumentasjon for at de ikke har brutt loven. Samtidig tar de kritikk på at de har benyttet «en lite betryggende metode». De lette opp potensielle katolikker i telefonklagen og satset på «grav først, spør siden-prinsippet».

Fylkesmannen har fått alt de trenger. Tilsynssaken bør kunne avsluttes før det blir skikkelige badetemperaturer i landet. Det er fristende å vente til politiet bestemmer seg for hva de vil gjøre. Men det er ikke noe grunnlag for at Fylkesmann og politi skal opptre som parhester. Politiet kan bruke både vinter og vår før de konkluderer. De har skilpaddetempo i altfor mange saker fordi ressursene ikke strekker til.

En anmeldelse med etterfølgende mediekjør er en straff i seg selv. Flere får varige skader av å bli hengt ut i måneder og år uten at det viser seg å være grunnlag for det.

Belastning. Med politi og fylkesmann på nakken skulle en tro katolikkene i Oslo hadde fått nok. Men neida. Nå varsler Arbeidstilsynet at de vil kontrollere arbeidsmiljøet på kontoret etter tips fra en ansatt. Det er garantert noe tilsynet vil sette fingeren på. Så lenge Fylkesmannen og politiet holder det gående, vil de slite med arbeidsmiljøet. Ansatte er redde for å miste jobben hvis millioner skal betales tilbake. Noen frykter det kan ende med at biskopen bures inne. Det beste Arbeidstilsynet kan gjøre, er å be politiet få opp farten.

Sentralt i bispedømmets juridiske og kirkerettslige argumentasjon står kirkens egen definisjon av hva et medlem er. Her skal politijuristene få brynt seg. Dessuten er det loven som gjelder, ikke forvaltningens tolkning. Videre danner den praksis myndighetene har akseptert fra andre kirkesamfunn presedens. Katolikkenes medlemstelling ligger ikke langt unna praksisen i de norske avdelingene av folkekirken i Sverige og Island.

Ikke bare katolikkene. Den norske kirke er et tvilsomt kapittel for seg. Kirken fikk sitt eget medlemsregister i 1999 ved at hele folkeregisteret ble lagt over. Deretter begynte man å fjerne folk. I alt ble nærmere 700.000 mennesker strøket av medlemslistene. Da det ble sendt ut valgkort 2005 haglet protestene, blant annet fra folk som var meldt ut for lenge siden eller som aldri hadde meldt seg inn i Den norske kirke.

Det viste deg at over 100.000 personer hadde vært ulovlig registret som medlemmer i Den norske kirke i 9–12 år. Vi snakker om solide brudd på personopplysningsloven. Å melde folk inn via telefonkatalogen for å spore dem opp i ettertid er muligens verre, men vi snakker om gradsforskjeller. Katolikkene i Oslo innrømmer at de har opptrådt uryddig. Biskop Bent Eidsvik har beklaget. De har ingen problemer med å se at de skulle valgt en annen framgangsmåte som hadde tatt mye mer tid.

Vi har utviklet et lovverk som ikke tar hensyn til den massive innvandringen av katolikker. Dette er mennesker som både er og regner seg som medlemmer av Den katolske kirke lenge før de har forstått poenget med å registrere seg. De må dessuten vente til de har fått norsk personnummer før de kan bli medlem. Men til messe kommer de — uten medlemskort.

FØRST PUBLISERT I VÅRT LAND I SPALTEN PÅ EN MANDAG 8. juni 2015

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt