Verdidebatt

Sionismen er etterhvert blitt vanskelig å selge til evangelikale

Mens lobbygiganten AIPAC [American Israel Public Affairs Committee] utøver sin makt i Washington, så har evangelikale kristne lenge vært grasrotbasen for israelsk påvirkning i USA. Men den støtten forsvinner.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Ryan Rodrick Beiler

Norsk oversettelse publisert med tillatelse for Verdidebatt. Ryan Rodrick Beiler bodde i Palestina fra 2010-2014.

Mens lobbygiganten AIPAC [American Israel Public Affairs Committee] utøver sin makt i Washington, så har evangelikale kristne lenge vært grasrotbasen for israelsk påvirkning i USA. Men den støtten forsvinner.

I følge en meningsmåling til

National Association of Evangelicals

hadde førti prosent av evangelikale ledere i USA forandret sin tenkemåte om Israel i løpet av de siste femten år.

Den mest vanlige endringen?  "En større bevissthet om kampene som det palestinske folk møter," konluderer en måling.

"En av de viktigste endringene er at kristne stemmer kommer fra Palestina," sier Munther Isaac, viserektor ved Bethlehem Bible College på den okkuperte Vestbredden. "De utfordrer evangelikale til å føre samtaler med dem."

"Vi ser at med yngre evangelikale, så er det en åpenhet fordi de er veldig interessert i saker som omhandler sosial rettferdighet," fortalte Isaac til

The Electronic Intifada

. "De ønsker å gjøre en forskjell og de ønsker å se troen omsatt til handling."

Isaac leder

Christ at the Checkpoint Conference

i Betlehem som finner sted to ganger årlig. Mens andre palestinske grupper som Sabeel har lykkedes i å nå hovedsaklig tradisjonelle kirkesamfunn som har en tendens til å være mer liberale, så har Betlehem-konferansen bevisst vært målrettet mot de evangelikale.

Megan Giesecke fra Dallas var student ved Wheaton College - en av USAs fremste evangelikale skoler - da hun deltok i

Christ at the Checkpoint

i 2012.

En nylig undersøkelse viser en stor endring bort fra den evangelikale støtten til Israel. (Foto: Ryan Rodrick Beiler)

"Med en gang jeg kom til Palestina, ble jeg sjokkert under besøket til Hebron med dens veisperringer og gjenspikrede butikker," sa Giesecke. "Rett etter besøket i Hebron møtte vår gruppe en ideologisk bosetter fra USA som fortalte oss med stolthet at han hadde rett til landet og hjalp til med å markere jødenes krav."

"Etter denne førsthåndskjennskapen til Palestina," fortalte Giesecke

The Electronic Intifada

, "blir du bevisst på at å støtte sionismen, spesielt med sin nåværende militære undertrykkelse, ikke lenger er en valgmulighet. Og det er visselig en vanskelig ideologi å rettferdiggjøre for noen som hevder at de følger en kjærlig Gud."

Og allikevel forsøker

Christians United for Israel

(CUFI) - den største sionistorganisasjonen i USA med en adresseliste på over to millioner abonnenter - å rettferdiggjøre Israels undertrykkelse overfor en rettferdighetssøkende generasjon.

I skarp kontrast til den islamofobiske retorikken som er typisk for CUFI, så lanserte de nylig en snillere og mildere

"Israel Collective."

Med temaet "Forent til fred" sikter de mot de under 35 år som "står med de undertrykte" og "elsker flerfold" ved å hevde at Israel omfatter Jesu kjærlighet og medynk, "inkludert å elske sine fiender" ved å sørge for en trygg havn for forfulgte kristne og muslimer.

En vekker av en realitet

Selv om denne retorikken kan virke attraktiv for unge mennesker, så stemmer ikke CUFIs påstander om å elske Israel med virkeligheten på bakken.

"De forsøker å fremstille konflikten i Palestina og Israel som en religiøs konflikt mellom den jøde-kristne tradisjon og islam. Palestinske evangelikale er uenig i dette," sa Isaac. "Kristne er forfulgt i Syria og Irak av muslimer, men i Palestina er ikke dette sant. Vår største utfordring som palestinske kristne er okkupasjonen."

"Kristensionismen forkynner ikke fred siden den samtidig fullstendig ignorerer rettferdighet," la han til. "Dette fører terminologien om guddommelig rett inn i en moderne konflikt og forsøker å løse den moderne konflikten utenom internasjonal lov ved istedet ved å komme med krav på vegne av Gud - og hvordan er dette forskjellig fra islam som kommer med påstander at det de har en guddommelig rett til sine handlinger?"

Isaac og

Christ at the Checkpoint

er ikke alene i sine anstrengeler for å opplyse evangelikale. Et voksende antall kristne høyskoler og menighetsbaserte grupper organiserer studieturer som åpner øynene.

"Vi har vitnesbyrd fra mennesker som kom inn som svært overbeviste sionister og var interessert i en tur til Det Hellige Land som ble sponset av sin undervisningsanstalt," forklarte Mariano Avila i

Hope Equals

, en gruppe som organiserer studieturer for høyskole- og seminarstudenter. "Så vi tar dem med og viser dem hva som foregår der borte."

"Denne sommeren var veldig intens," minnes Avila. "Vi var der akkurat da

Brother's Keeper

[serien med raid over hele Vestbredden under forløpet til angrepet på Gaza sist sommer] var igangsatt, under invasjonene i hjemmene som foregikk i Betlehem. Vi var skrekkslagne. Vi var i ulike palestinske hjem og visste at israelerne slo inn dører bare noen få blokker unna midt på natten."

Den vanskeligste jobben

Utfordringen til slike som Avilas grupper er å omgjøre disse intense opplevelsene til handling på hjemmebane.

"Maktanalysen som vi anvender er å forstå ens eget privilegium og så bruke dette som en alliert," sa Avila. "Det er lenken mellom din interesse for en politisk sak, å se det på bakken, og deretter komme hjem og bli et talerør."

For mange er det da det vanskeligste arbeidet begynner - samtalen med egne familier, venner, menigheter og studentforeninger om hva de har sett. Dette kan være en krevende forsamling.

"Igjen og igjen så er den sterkeste kraften til å forandre hjerter og sinn den personlige relasjonen til en som har  reist over dit, og så hatt en personlig førstehåndserfaring i Palestina," sa Giersecke.

Så langt forblir de fleste evangelikale institusjoner som er lydhøre overfor palestinske perspektiver fokusert på undervisning, og få har inntatt offisielle standpunkt. Noen tradisjonelle kirker slik som

Presbyterian Church USA

og

United Methodist Church

har trukket sine investeringer fra selskaper som profiterer på okkupasjonen.

Eller, slik som CUFI sier det: "Noen av de største tradisjonelle protestantiske kirkesamfunn har vendt ryggen til Israel .. Nå arbeider den anti-israelske mengden intenst for å gjenta suksessen i den evangelikale verden."

Pastor Alex Awad, Isaacs kollega ved Bethlehem Bible College, er en palestinsk evangelikal og en uttalt talsmann for boikott, avhendelse og sanksjoner. Blant tre tusen andre palestinske kristne, inkludert lederne i tretten historiske kirker, er Awad signator til Kairos Palestina-dokument, som ber om "boikott og avhendelse som ikke-voldsverktøy for rettferdighet, fred og sikkerhet for alle."

Som resultat av denne aktivismen, har han og hans kollegaer blitt en målskive for de han karakteriserer som "ekstrem kristensionisme som er ganske radikal og som er store motstandere av hva vi holder på med."

"Men", sa Awad, "de er i virkeligheten ikke svært religiøse - men de er politisk engasjerte mennesker som bruker religion mer eller mindre."

Å endre tankesettet

Det har vært mange kristensionister som nå ber om å få lytte til det palestinske kristne perspektivet," sa Isaac. "Jeg har sett det selv hos CUFI-gruppen. De kom til Jerusalem og ba om et møte med en palestinsk kristen. Jeg talte til dem."

Hvorfor denne nye interessen? "De har blitt kritisert for å ha ignorert den palestinske siden," forklarte Isaac. "Tidligere ignorerte de bevisst de palestinske kristne. Nå vet de at de ikke kan late som vi ikke finnes lenger."

Awad husket en lignende invitasjon sist sommer. På slutten av samtalen sa en i gruppen at han var overbevist etter Awads presentasjon og ba om en håndsopprekkelse fra de som var enig. Omkring ett dusin av førti rakte opp sine hender.

"Jeg ble sjokkert," sa Awad. "De er etterfølgere av John Hagee, og hvis de kommer til Det Hellige Land har de tilbrakt en hel uke med israelske talere," la han til og refererte til grunnleggeren og lederen av CUFI.

"De har hele den israelske propagandaen. Som bevis tok de dem med til et Bibel-college og jeg samtalte med dem i 45 minutter. Og her står de og endrer sitt tankesett."

Som CUFIs egen direktør David Brog nylig måtte medgi på det konservative

Middle East Forum

: "Dagene med å ta evangelikal støtte til Israel for gitt er over."

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt