Verdidebatt

En gud som forandrer seg?

En Gud som endrer seg rokker ved selve grunnvollen for vår kristne tro, og vil rive ned hele fundamentet for Kristendommen; løftet om at Jesus Kristus har gjort opp for oss.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Debatten om bibelsyn avtar etter en høst hvor teologer har braket sammen om utviklingen hos Menighetsfakultetet.

Et sentralt ord i debatten er ordet tolkning. Hvordan skal vi tolke og forstå det som står i Bibelen? Hva er rett? Og hvordan skal vi forholde oss til at Bibelen ble skrevet i en annen tid? For det blir ofte hevdet at vi lever i en annen og moderne tid, og at vi følgelig må tolke Jesus Kristus og bibelens tekster ut fra hvordan verden er i dag. Argumentet er at vi har forandret oss. Vi har utviklet oss.

Et slikt argument gjør at det kommer opp en del problemstillinger og spørsmål som jeg mener vi må kunne svare på.

For det første må vi ha klart for oss hva Bibelen faktisk er, og hvem Jesus Kristus faktisk er. Dersom Bibelen er Guds ord til oss mennesker, må vi spør; Blir det riktig å si at siden vi mennesker har forandret oss, må vi lese Guds ord til oss annerledes? Et slikt argument forutsetter nemlig at dersom mottakeren av et budskap forandrer seg, så forandrer selve budskapet, og meningen med budskapet seg. En slik forståelse vil selvsagt være veldig behagelig, og vil gjøre det meste mye enklere. Da vil det jo være opp til mottakeren å bestemme hva et budskap skal bety.

Enda viktigere er det kanskje å være klar over hvem Jesus Kristus er. For dersom han er den inkarnerte Gud (åpenbaringen av Gud), sant menneske og sann Gud, må vi vite at Jesus Kristus viser oss hvem Gud er. Han er Gud. Det han sier kommer fra Gud. Hans budskap blir Guds budskap. Dersom dette er sant blir det umulig å si at siden vi har utviklet og endret oss, så har budskapet endret seg. Det blir umulig, med mindre vi mener at Jesus Kristus og Gud har endret seg.

For det andre betyr en slik holdning til Guds ord at vi aldri kan si med sikkerhet hva som er rett og hva som er galt. Det får konsekvenser når vi kommer til moral. I en kronikk 23. september skrev jeg:

«…moralen kommer fra Gud selv. Sier vi at moralen endrer seg betyr det at Gud endrer seg. Og et slikt syn på Gud er dramatisk.»

En forståelse av Guds ord som noe som forandrer seg med skiftende tider betyr nemlig at vi har å gjøre med en Gud som forandrer seg. Noe annet er som sagt umulig.

Spørsmålet blir jo da; Er det et problem om Gud endrer seg? Kanskje ikke dersom kristendommen er redusert til en livsfilosofi med retningslinjer for et godt liv. En slags kiosk hvor hver enkelt av oss kan plukke og velge det som passer, og definere Gud ut fra hva vi mener skal stå fast eller være foranderlig. Likevel er det grunn til å minne om at en slik gud vil nærme seg islamsk forståelse av Allah. Kjell Skartveit sa det slik i kronikken «Hvorfor frykter vi ikke Islam» i Dagen 18. oktober 2013; «… den kul­tu­ren som kjenne­teg­ner mus­limske sam­funn er en kon­se­kvens av troen på en all­mek­tig a-moralsk vilje!»

Men for kristne er ikke kristendommen redusert til en filosofi. For oss er kristendommen det man bygger livene våre på. Den er grunnsteinen alt bygges på, hvor et personlig forhold til verdens frelser, Jesus Kristus, er veien, sannheten og livet. Da er det helt avgjørende at den levende og allmektige Gud ikke forandrer seg. Gjør han det, vil vi aldri kunne stole på hans ord og hans løfter. Vi vil aldri kunne vite hva som skal stå fast og hva som skal være foranderlig. Det kan endre seg over natten. Og viktigst av alt; vi vil aldri kunne stole på at Jesu forsoning for våre synder holder.

En Gud som forandrer seg vil kunne si at etter å ha tenkt seg om forkaster han Jesu forsoningsverk som soning for våre synder. Han kan til og med ha gode argumenter. Han kan si at på den tiden, for 2000 år siden var alt annerledes. Nå, i moderne tid, må dette revideres. Nå dreper menneskene hvert fjerde ufødte barn. Alt må følgelig endres.

En teologi som endrer seg fordi vi mener Guds ord må leses og tolkes annerledes kan bare forsvares ut fra to påstander; enten at vi har endret oss ved at vi har utviklet oss i retning bort fra Gud, eller så har vi har å gjøre med en Gud som endrer seg. Men en Gud som endrer seg rokker ved selve grunnvollen for vår kristne tro, og vil rive ned hele fundamentet for Kristendommen; løftet om at Jesus Kristus har gjort opp for oss. I morgen kan Gud ha funnet ut at tiden er moden for å forkaste løftene.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt