Verdidebatt

Kommentar til Hadia Tajiks innlegg «Verdien av religiøs bagasje»

IS er ikke bare en ren terrororganisasjon, men består også av krigere som vil erobre land og etablere en islamsk stat hvor Koranen står sentralt i ideologien. Enkelte Koran-vers kan bli tolket i strid med menneskerettighetene, og bør derfor revideres

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Hadia Tajik skriver i innlegget Verdien av religiøs bagasje 8.9.14: «Hverken Koranen eller Hadith, tradisjonen etter profeten Muhammed, spiller noen reell rolle for motivasjonen til de fleste som blir ekstreme islamister, hvis vi skal tro den anerkjente terrorforskeren Scott Atran. Mange av dem finner fram til islam først i tenårene eller tidlig i tjueårene, og de har liten – om noen – religiøs bagasje».

Jeg kan ikke finne kildene Hadia Tajik bygger sin påstand på om at Koranens prinsipper ikke er en viktig drivkraft for Den islamske stats (IS) erobringstokt. Scott Atrans spesialområde er selvmordsbombere og islamske terrorister som 9/11, Boston- og London-bomberne, m.fl. jf Understanding How the Privileged Become Violent Fanatics, artikler University of Michigan. I Wikipedia står det om Scott Atran: «what inspires the most lethal terrorists in the world today is not so much the Koran or religious teachings as a thrilling cause and call to action that promises glory and esteem in the eyes of friends, and through friends, eternal respect and remembrance in the wider world".

Det blir vanskelig å sammenligne enkeltindividers selvmordsaksjoner med en hel hær eller geriljastyrke på 10 000 mann som forsøker å underlegge seg hele Syria og Irak. Da blir det mer nærliggende å sammenligne folkemordet og den etniske rensningen tutuene utførte mot 800 000-1 000 000 tutsier i Rwanda i 1994. Hutuenes harme skyldes for en stor del at kolonimakten Belgia ga tutsiene privilegier og posisjoner på bekostning av hutuene. Etter at Belgia trakk seg ut av Rwanda på slutten av 1950-tallet, følte hutuene at de hadde blitt utnyttet og lurt til å tro de var underlegne tutsiene. Like før folkemordet startet, kalte hutuene tutsiene for kakerlakker og stemningen ble hisset opp gjennom media. Så startet hutuene å sable ned tutsiene, også gode naboer, så blodspruten sto, uten at de virket særlig hemmet og berørt av dette. Poenget er å umenneskeliggjøre fienden og å degradere dem til innsekter. Det øker stridslysten og gjør det lettere å bruke vold uten å få problemer med samvittigheten og psyken i ettertid.

Under Saddam Hussains diktatur, fikk sunnimuslimene privilegier sjiamulimene ikke fikk. Etter at amerikanerne trakk seg ut av Irak mellom 2009 og 2011, har den irakiske statsminister Nuri al-Malik snudd denne tidligere forskjellsbehandlingen stadig mer i favør av sjiamuslimene. Sunnimuslimer, som er blitt fratatt rettigheter Koranen forbeholder de troende og gitt disse til de vantroende sjiamuslimene, har reagert med uttallige terroraksjoner i Bagdad. Mange av IS-krigerne kommer fra Saddam Hussains opprinnelige militære styrker og i tillegg rekrutteres andre sunnimuslimer særlig fra Irak, Midtøsten og Vesten. IS går fram som hensynsløse og barbariske mordere og erobrere, men hovedformålet er ikke primært terror, men å vinne land og etablere en Sharia-stat basert på Koranens bokstav.

Jeg er ikke uenig med Tajik i at en del av IS’ Jihad-krigere kan ha en relativt svak kunnskap om Koranen, men det betyr ikke at de ikke har forstått at Koranen setter dem selv, de troende sunnimuslimene, i en privilegert særstilling. Denne kunnskapen øker deres forventninger til samfunnet, arbeidsgivere og de ikke troende. Blir de skuffet i sine forventninger, øker frustrasjonen og sinne, og de får lyst til å ta igjen som tigre. Dette vil også gjelde sunnimuslimske 2. og 3. generasjonsinnvandrere i Vesten. Byr muligheten seg for marginalisert og arbeidsløs ungdom til vise makt, kan dette i seg selv være nok til at ytterliggående reiser til Syria/Irak for å sloss for Gud/Koranen og de rettigheter han/den vil gi dem.

Tajik skriver videre: «Moderne islam. Vi må gjøre som landsbylederne gjorde i Scott Atrans fortellinger om rekruttering til militant jihad: protestere mot en teologi som hevder at Koranen krever halshugging og drap av vantro».

Det blir litt vanskelig å kommentere Scott Atrans fortellinger, da Tajik ikke viser til kilden. Tajik mener moderate muslimer må protestere mot at Koranen legitimerer halshugging og drap av vantro.

I Koranen 5:33 står det at: «Deres lønn som bekjemper Gud og Hans sendebud og farter omkring og stifter ufred på jorden, skal være at de drepes eller korsfestes, at hender og føtter avhugges kryssvis, eller at de forvises fra landet [uthevet her]».

I Koranen 9:111 står det: «Gud har kjøpt de troendes liv og eiendom mot paradisets have. De kjemper for Guds sak, de feller [dreper] eller felles [uthevet her]».

I muslim book 88 Hadith 5 står det: 'Whoever changed his Islamic religion, then kill him' [uthevet her].

I muslim book 5 Hadith 321 står det: "Abdullah reported Allah's Messenger (ﷺ) as saying about people who are absent from Jumu'a prayer: I intend that I should command a person to lead people in prayer, and then burn [*kill] those persons who absent themselves from Jumu'a prayer in their houses", *jf Racheed i Message to President Abama from a former Muslim.

Det står ikke at Gud «krever» at de vantroende skal drepes; de kan eventuelt utvises. Eventuelle drap av ikke-troende som kritiserer eller motarbeider islam, kommer i strid med sivile og politiske rettigheter (SP) artikkel 18 om religionsfrihet og art. 19 om ytringsfrihet. Korsfesting og avkapping av hender og føtter er «tortur», jf SP artikkel 7. Hvorvidt det er mulig å fortolke Koranen 8:12 («slå [strike] dem da over nakkene») og 47:4 («hugg [strike] dem over halsen») som legitimering av halshugging, er av mindre interesse her, da korsfestelse er langt mer pinsomt.

I Koranen 9:5 står det: «Men når de fredlyste måneder er til ende, så drep avgudsdyrkerne hvor dere finner dem, pågrip dem, beleir dem, legg bakhold for dem overalt! Men hvis de omvender seg, forretter bønnen og betaler det rituelle bidrag, så la dem dra sin vei. [uthevet her]».

I Koranen 9:29 står det: «Bekjemp dem som ikke tror på Gud og dommens dag, som ikke forbyr det Gud og Hans sendebud har erklært forbudt, og som ikke bekjenner sannhets religion av skriftfolkene, til de punger ut med tributt i ydmykhet [uthevet her]».

Jeg kan ikke se av Koranen at det fremkommer noen rimelig god grunn til at muslimer skal gis retten til å kreve en særskilt bidrag/skatt fra de annerledes troende. Selvsagt kunne muslimer i Norge fått nedsatt skatten sin, men en slik positiv særbehandling ville mange ikke-muslimer oppfatte som urettferdig og et brudd på likhetsprinsippet, jf den europeiske menneskerettighetskonvensjon artikkel 14.

Koranen 4:24 omhandler også seksuell omgang med «slavinner». Slaveri er forbudt etter SP artikkel 8, og små barn har ikke godt av å lese dette.

Av ovennevnte Koran-sitater kan man ikke utelukke at enkelte muslimer kan tolke disse slik at drap og umenneskelig behandling av vantroende, innkreving av Jizya eller voldtekt av slavinner ikke strider mot Koranen

Tajik skriver til slutt: «Våre unge må ha sterk forankring i alminnelige rettsprinsipper, individuell frihet og respekt for menneskeverd. Da må vi alliere oss bredt».

Et av disse «alminnelige rettsprinsipper» er at ytringsfriheten ikke omfatter oppfordringer til straffbare handlinger, jf straffeloven § 140 og forbudet mot diskriminerende og hatefulle ytringer strl. § 135a. På Tv-2 nyhetene i går hadde Vepsen funnet et grovt eksempel på en hatefull ytring: «Drep en muslim i dag. Mord på muslimer gjør den sanne gud glad». PST ser meget alvorlig på hendelsen og vil sette i gang etterforskning.

Riktignok er ikke de ovennevnte Koran- og Hadith-sitater så konkrete som den anti-muslimske over, men de kan likevel påvirke enkelte til å senke terskelen for å begå lovbrudd og de virker også diskriminerende. Organisasjoner som IS, Taliban, al-shabaab, Boko Haram, Hamas, profeten Ummah og andre viser jo at Koran-versene kan tolkes bokstavelig og i verste betydning. Da er det ikke alene nok at moderate muslimer går i tog for å protestere mot at andre fundamentalistiske muslimer bokstavfortolker disse. Tajik ønsker å la små skolebarn lese Koranen, men disse vil ha enda vanskeligere for å forstå at det å drepe ikke betyr at et menneske vil dø. Og lærer barna at de vantroende må betale en beskyttelsesskatt til muslimene, så vil de lett tro at muslimene står i en opphøyet og bedre stilling enn de vantroende. Hvis ikke de vantroende finner seg i at deres rolle er svakere, underordnet og ydmyk, vil dette kunne skape splid og hat, og integreringsprossessen vil gå tregere.

Det synes som Koranen 2:106 åpner opp for at den hellige boka kan revideres: «Hvis vi annullerer et skriftord, eller lar det gå i glemmeboken, sender Vi et bedre eller et tilsvarende. Vet du ikke at Gud har makt over alle ting?».

Så lenge det finnes Koran-vers som med rimelighet kan tolkes slik at de kan komme i strid med menneskerettighetene, så bør de fjernes. Jeg tviler på at det vil gjøre noe særlig inntrykk på islamister og fundamentalister at Hadia Tajik går i protesttog mot bokstavfortolkning av Koranen. Jeg tror den skarpsnodde juristen og lederen av justiskomiteen vil gjøre større nytte om hun forsøker å endre ovennevnte Koran-vers framfor bare å gå i tog for å protestere mot at endel muslimer tolker versene på en måte som strider mot menneskerettighetene.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt