jan georg stokkeland

40

EN BEDRE PLANET EL BILER ISRAEL

Publisert: 26. jul 2009

ISRALEL HAR EN KAMPANJE EN BEDRE PLANET. SOM GÅR UT PÅ OG UTVIKLE EL BILER SOM ER GODE OG FÅ DE I OMLØP .FOR OG GJØR VERDEN  MINDRE AVHENHIG AV OLJE. OG  FÅ  RENERE LUFT.OG  BRUKE EL BILER  SAMMEN MED BENSINBILER . DET DRØYER OLJE RESERVENE ,OG ER ETTER MIN MENIG LURT. USA OG MANGE LAMD VISER  INTERESSE FOR DE VILL OVER PÅ ANDRE  ERGIKILDER I NORGE BØR OG DETTE SKYTTE FART .IKKE BARE DET ER DYRERE MED SOL ENERGI  PÅ SIKT BLIR DE BILLIGERE MÅ STARTE EN PLASS. EL BILER  SOL ENERGI

Kommentar #1

Leif GuIIberg

72 innlegg  6375 kommentarer

Drømmebilen

Publisert nesten 13 år siden

Praktiske og formålstjenlige biler for folk flest samt næringslivet drevet på solenergi får vi neppe oppleve før mange tiår er gått  - i beste fall. Men etter den globale oljekrisen i 1973 begynte amerikanerne å tenke på biler drevet av hydrogen, og på dette området forskes det mye, og målet nærmer seg stadig. Litt forenklet kan man si at man heller vann på tanken hvor motoren trekker ut hydrogendelen av vannet og omgjør det til en liten "hydrogenbombe" med all dens energi. Det forurenser ikke, og er svært billig.

Men oljegigantene er naturlig nok ikke spesielt interessert i at en slik bil blir utviklet, så det kan fort bli interessekonflikter som forsinker prosessen. Men en dag blir det en virkelighet, og når bilen blir masseprodusert vil den også bli så rimelig at du og jeg kanskje bare kan skru på hageslangen når vi skal fylle tanken hjemme i gården. Eller det nest beste: Kjøre til hydrogenstasjonen og fylle opp.

Kommentar #2

Vegard Johan Olsen

1 innlegg  9 kommentarer

Caps Lock

Publisert nesten 13 år siden

Eg stemmer for å slå av Caps Lock

Kommentar #3

Kjell G. Kristensen

149 innlegg  13843 kommentarer

Lading på 10 min.

Publisert nesten 13 år siden

Et problem som elbilen har hatt, er at den krever alt for lang ladetid, nå er problemet kanskje løst.

Elbilen som lades på 10 minutter

Av

(VG Nett) Studenter ved universitetet MIT er i ferd med å utvikle det som kan bli verdens mest etterspurte elbil. På kun 10 minutter kan du lade opp til en 320 kilometer lang kjøretur

Miriam Johansen 27.07.2009 kl. 14:07 Kilde: VG NETT

 

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=564756

Kommentar #4

Leif GuIIberg

72 innlegg  6375 kommentarer

RE: Lading på 10 min.

Publisert nesten 13 år siden

 

29.07.09 kl. 12:05 skrev Kjell Kristensen:

Et problem som elbilen har hatt, er at den krever alt for lang ladetid, nå er problemet kanskje løst. Elbilen som lades på 10 minutter

El-biler lades vanligvis opp fra det vanlige strømnettet, og ikke fra solen. Da er det bare å håpe at strømmen ikke er innkjøpt fra Danmark hvor strømmen genereres mest av brunt kull.

Kommentar #5

Kjell G. Kristensen

149 innlegg  13843 kommentarer

Nullpunktsenergi

Publisert nesten 13 år siden

 

Gullberg

Morsomt med kritiske kommentarer.

Når det gjelder strømnettet er vi sørgelig avhengige av det uansett drivstoff, det trodde jeg du var klar over.

Både olje og diesel, metanol, gass eller hva det skulle være, er avhengige av strømnettet, d.v.s. at en kan bruke aggregater, men selv for å fremstille aggregater trengs der strøm.

Det samme gjelder hydrogen, en trenger strøm for å fremstille hydrogen, og tidlig på 2000 tallet drømte noen om drivstoffceller (som produserer strøm ) til å fremstille hydrogen, men det ser ut til at det tar lengre tid enn ventet, for de første bilene skulle produseres i Tyskland fra 2004, jeg har ikke sett noen av dem enda.

Dessuten er hydrogen en skikkelig bombe, det er jo rakettbrennstoff, hvorfor ikke en atomdrevet bil? Men selv fremstilling av brenselstaver trenger energi, så jeg synes ikke det er så dumt med elbiler likevel jeg.

I stedet for å gå store omveier, går elbilen rett på sak.

Når det gjelder elektrisitet er dette et annet forskingsområde med stort potensial tror jeg. Pr. i dag tar vi energien fra forholdsvis kull, gass og vannkraft for å produsere batterier. Solenergi er også tatt i bruk og forskningen på den øker.

For å gå inn på et mer fremtidig perspektiv av strømforsyning er jeg nesten nødt for å nevne Hessdalen og de underlige observasjoner som gjøres der, uten å bli hengt ut som en ufofantast.

Jeg så et program på TvN vedrørende nye resultater av ufofenomenene/lysfenomenene som var blitt målt med instrumenter, objektene hadde en fart på over 30 000 km/t og beveget seg i veldig skarpe vinkler. Spørsmålet vitenskapsmenn stilte seg var om noe slikt kunne ha en fast masse.

Det synlige var bare en lyskule som kunne sees med det synlige øye, men ved hjelp av instrumenter, viste det seg noe helt annet, en kunne gradere lyset til å se at det befant seg energiformer i det.

Ved hjelp av et spektrometer ble også stoff målt, og avslørte at der blant annet befant seg det nordiske grunnmateriale “scandium” til forskernes store forskrekkelse som blant annet brukes i jagerfly, så nå er ikke objektene som sees i Hessdalen lengre gasskuler fra jordens indre som stiger opp lengre, men sfæriske fenomen.

 

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skandium

Spektralanalyser viste at lysfenomenet i Hessdalen inneholdt stoffene: Oksygen, Nitrogen, Silicium og det sjeldne grunnstoffet Skandium som bare finnes i norden.

I denne forbindelse håper forskerne på noe som heter for “nullpunktsenergi” som er det samme som å trekke energi direkte fra lufta, noe som kan beskrives som “framtidens energikilde”

Det å tekke energi ut fra lufta eller vakuum er ikke ny, allerede på 1920 tallet påviste oppfinner Nicola Tesla at det finnes enorme mengder energi i det han kalte fluxfeltet eller det en kaller vakuumfeltet, dagens kvantefysikere kaller dette Zero - Point - Energy, eller Nullpunktsenergi.

Vel, igjen er vi inne på elektrisitet, så jeg lurer nå på om ikke elbilen kommer til å vinne hvis den kan trekke strømmen ut av løse lufta.

Kommentar #6

Leif GuIIberg

72 innlegg  6375 kommentarer

RE: Nullpunktsenergi

Publisert nesten 13 år siden

 

30.07.09 kl. 11:26 skrev Kjell Kristensen:

Når det gjelder strømnettet er vi sørgelig avhengige av det uansett drivstoff, det trodde jeg du var klar over.

Både olje og diesel, metanol, gass eller hva det skulle være, er avhengige av strømnettet, d.v.s. at en kan bruke aggregater, men selv for å fremstille aggregater trengs der strøm.

Vi er nok avhengige av strømnettet, men vi bestemmer stort sett selv hvordan og hvor mye strøm vi vil bruke...

Mest leste siste måned

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere