Verdidebatt

BIBELVERS SELV BIBELTRO KRISTNE BORTFORKLARER (Et åpent brev til Pastor NN)

Sier du at dette med hår ikke er viktig, sender du ut et signal om at dette med homofili kanskje heller ikke er det.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Kjære pastor!

Jeg vet ikke om du husker meg, men for en stund siden overhørte jeg deg si at du var oppgitt over at kirken var delt i homofilispørsmålet. Du mente at visse prester ikke representerer ekte kristendom, da det er umulig å tolke Paulus’ ord i Rom 1:27 annet enn bokstavelig:

«På samme måte sluttet mennene å ha naturlig samliv med kvinner og brant i begjær etter hverandre. Menn drev utukt med menn, og de måtte selv ta straffen for sin villfarelse.»

Pastor, du har en kone som er sterkt involvert i menighetsarbeid. Det kreves av henne at hun innimellom må ta ordet i forsamlingen. Men hvordan, kjære pastor, er det mulig å tolke Paulus’ ord i 1 Kor 14:33-38 annet enn bokstavelig?

«Som i alle de helliges menigheter skal kvinnene tie når menigheten samles. Det er ikke tillatt for dem å tale; de skal underordne seg, slik også loven sier. Hvis det er noe de vil lære, så la dem spørre sine menn hjemme. For det er en skam for en kvinne å tale i menigheten. Var det kanskje fra dere Guds ord gikk ut? Er det bare til dere det er kommet? Hvis noen mener seg å være profet eller ha åndsgaver, så skal han vite at det jeg skriver, er et Herrens bud. Den som ikke godtar dette, blir selv ikke godtatt.»

Pastor, din kone holder seg godt, men det begynner å bli noen år siden hun klippet håret kort og trendy. Så hvordan, kjære pastor, er det mulig å tolke Paulus’ ord i 1 Kor 11:4-15 annet enn bokstavelig?

«En mann som ber eller taler profetisk med noe på hodet, fører skam over sitt hode. Men en kvinne som ber eller taler profetisk med utildekket hode, fører skam over sitt hode. Det er jo akkurat det samme som å være snauklipt. Hvis en kvinne ikke vil ha noe på hodet, kan hun like godt klippe av seg håret! Men når det nå er en skam for en kvinne å klippe eller barbere av seg håret, da må hun ha noe på hodet. Mannen skal ikke dekke hodet, for han er Guds bilde og ære. Men kvinnen er mannens ære. For mannen ble ikke til av kvinnen, men kvinnen av mannen. Mannen ble heller ikke skapt for kvinnens skyld, men kvinnen for mannens. Derfor skal kvinnen for englenes skyld ha noe på hodet, som et myndighetstegn. (…) Bedøm selv! Sømmer det seg for en kvinne å be til Gud uten noe på hodet? Lærer ikke selve naturen dere at det er en skam for mannen å ha langt hår, mens det for kvinnen er en ære?»

Kjære pastor, du kritiserer – med riktighet! – de som ikke tolker Paulus’ ord om homofili bokstavelig – eller som velger å ignorere eller avfeie det.

Men hvorfor rydder du ikke opp i eget hjem også?

Hvorfor sørger du ikke for at din kone sparer til langt hår igjen?

Hvorfor kjøper du ikke et slør til henne, slik at hun kan dekke seg til, slik Paulus befaler?

Og hvorfor får du henne ikke til å tie i forsamlingen?

Det siste burde i alle fall være enkelt; du som pastor har vel noe du skulle ha sagt der? Du er jo også uansett hennes overhode.

Det er med sorg i hjertet jeg registrerer at flere av dine kolleger bortforklarer Paulus’ siterte ord med at disse befalingene ikke gjelder i dag; at de var i overensstemmelse med kulturen de ble skrevet i, og så videre. Jeg har hørt en lang rekke forskjellige forklaringer, men jeg velger å kalle en spade for spade, og kategorisere dem alle som bortforklaringer. Jeg er nemlig helt enig med deg: Det er ikke mulig å tolke Paulus’ ord annet enn bokstavelig. Alt annet blir uekte kristendom. «Den som ikke godtar dette, blir selv ikke godtatt.»

Så kjære pastor, hvem har gitt deg rett til å sette enkelte av Guds befalinger ut av kraft? Å sette én befaling til side, er ikke bare grunnleggende galt i seg selv; det sender også ut et signal om at det er greit å sette til side andre befalinger vi ikke liker, er enige i, eller forstår fullt ut. Sier du at dette med hår ikke er viktig, sender du ut et signal om at dette med homofili kanskje heller ikke er det.

Så om du vil fortsette å ha troverdighet i homofilispørsmålet: Rydd opp i eget hjem! Frem til det er du en hykler som alle andre, kjære pastor, for du ser flisen i din brors øye, men ikke planken i ditt eget.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt