Prest, forfatter, og doktorgrads-stipendiat Gyrid Gunnes

Du Guds lam

Du Guds båtflykting, på vannets via dolorosa. gi oss din fred i stillheten etter begravelsene i hangarhallen på Lampedusa.

Publisert: 6. jun 2014

(Dette er en tekst som ble skrevet til arrangementet Påske og pasjon. Fremført ved gamle Aker kirke i Oslo om natten mellom Skjærtorsdag og Langfredag 2014. Stasjon Agnus Dei på kirkegården.B

Du Guds Lam, 

som bærer verdens synder, 

miskunne deg over oss. 

Du Guds Lam 

som bærer verdens synder, 

miskunne deg over oss. 

Du Guds Lam 

som bærer verdens synder, 

gi oss din fred. 

Du Guds esel 

som bærer Jesu tunge kropp inn gjennom Jerusalems porter, 

miskunne deg over oss!   

Du Guds hest

kanskje hesten er sterk nok til å bære verdens samlede skyld, 

bøttene med blod fra krigene våre 

herrenes kommandorop utover slavenes rygger 

du Guds brølende løve i smerte 

miskunne deg over oss!  

Eller du Guds kanin  

verdens synder vil knekke

selv den sterkeste rygg 

gi oss din fred. 

Du Guds tigger, miskunne deg! 

Du Guds uteligger, miskunne deg! 

Du Guds prostituerte, miskunne deg! 

Du Guds båtflykting,  

på vannets via dolorosa  

gi oss din fred 

i stillheten etter begravelsene i hangarhallen på Lampedusa. 

Du Guds asylsøker 

måtte noen miskunne seg over deg 

der du våker i natten på flyplassen i Paris 

over 8 barn 

mens disiplene sover på flyet hjem til Norge. 

Du Guds lam, 

der du korsfestes i sikkerhetsgjerdene mellom Bulgaria og Syria,

naglet med et tastetrykk som viser at du først søkte asyl i Hellas og derfor skal returneres dit. Miskunne deg, 

miskunne deg, 

miskunne deg, 

men gi oss ikke fred, 

vekk oss fra søvnen. 

Du Guds lam, du må våkne

Du Guds lam, pass på 

måtte englene miskunne seg over deg 

for de vil at frivillige helsepersonell skal anmelde papirløse flyktninger, 

pass på korset ditt og de fem sårene 

dine sykdommer skal forråde deg 

dine plager skal sette deg på flyet til Teheran 

det skal ikke finnes miskunn! 

Det skal ikke finnes fred.  

Du Guds fattige tilreisende 

måtte alle landets kommunestyrer miskunne seg over dere 

så dere kan forskjønne gatene våre med deres nærvær.    

Du Guds søye 

du som ikke vil ofre deg for faderens frelse

for de nyfødte lammene trenger deg 

Du Gud Moder

du som ikke tilgir noens synder ved at sønnen dør på korset, 

jeg ber om at du vil miskunne deg over oss 

miskunne deg over vår verden 

som er så glad i blodet til unge menn med sterk tro. 

Du Guds datter, du som ikke ble født i Betlehem 

eller i historiebøkene

du er det ord som aldri ble menneske 

du er det lys som ble overvunnet av menns mørke

jeg vil miskunne meg over ditt ikke-nærvær

jeg vil finne opp ditt minne

jeg vil at du skal ha en kropp som grunnlegger en verdensreligion

selv om du aldri fikk nyte det privilegiet det er 

å bli forfulgt og henrettet for sine meninger. 

Dere Guds utvalgte folk, miskunne dere over oss, 

Dere Guds kanskje-utvalgt folk, miskunne dere enda mer.

Dere Guds ikke-utvalgte folk, miskunne dere over vår selvgodhet. 

Du fravær av Gud, miskunne deg.    

Du Guds ukjente, du jeg vet ikke du er, miskunne deg.  

Du Guds Allah 

Du Guds Buddha

i natt: miskunne dere over oss. 

I natt: mens Jesus svetter blod i Getsemane, 

kneler jeg foran den lidelse som religionenes forestillinger om de andre

har brent inn, i tanker, ord og gjerninger.  

Du Guds kanskje 

jeg leter

jeg leter 

miskunne deg over meg 

så jeg ikke finner deg

men fortsetter å lete

i hagen påskemorgen

uten å finne. 

Du Guds lam 

på bakerste benk 

Du Guds lam stiller seg i nattverdskøen 

hører at vi synger om Guds lam 

er det om oss eller om deg.

–--

PUBLISERT I VÅRT LAND 6. JUNI 2014

Kommentar #1

Lilli Spæren

172 innlegg  2066 kommentarer

Rare ord

Publisert over 7 år siden

Jeg skjønner ikke det spor.

Hva mener du med dette diktet?

Kommentar #2

Rune Holt

11 innlegg  11104 kommentarer

Ja vi ser at du leter

Publisert over 7 år siden

Dette er noe av det mest forvirrede jeg har lest her på VD.

Det holder med Jesus. 

Kommentar #3

Magnus Leirgulen

66 innlegg  3964 kommentarer

Du Guds lam, du må våkne, måtte englene miskunne seg over deg ?

Publisert over 7 år siden
Gyrid Gunnes. Gå til den siterte teksten.
PUBLISERT I VÅRT LAND 6. JUNI 2014

Redaksjonens lesetips

Du, Guds Redaksjon, kan du gi oss enda et lite tips -

Er dette bare ironi.

eller er det  bønn med smerte i.

Kanskje er det heller smaken, av den søte brus og salte chips -

som blander seg med buddha, hest - kanin og allahs sure rips.

Du Guds Avis, miskunne deg over oss, og gi oss alle del, i din

uutgrunnelige facit, innen redaksjonens valg av leserpris.

Kommentar #4

Per Søetorp

101 innlegg  2029 kommentarer

Non-figurativ kunst

Publisert over 7 år siden
Magnus Leirgulen. Gå til den siterte teksten.
Du Guds Avis, miskunne deg over oss, og gi oss alle del, i din

uutgrunnelige facit, innen redaksjonens valg av leserpris.

Bra kommentar Magnus!

Min tolkning er at dette er litterær non-figurativ kunst.  Slik kunst har ikke noe klart svar - den skal bare oppleves og tolkes av hver enkelt.  Vekke reaksjoner og masse undrende spørsmål.  Dermed får man også oppmerksomhet fra nysgjerrige lesere.  Slik kan man kanskje forstå redaksjonens valg av dette som "lesertips".:-)

Forstå det den som kan.  Lykke til!

Kommentar #5

Robin Tande

27 innlegg  3738 kommentarer

Takk til Gyrid Gunnes og Redaksjonen

Publisert over 7 år siden

Og du Guds lam, som lar bulldoserne få slippe til, slik at dine lam av skinn og ben får en grav, miskunn deg over oss, så vi får feire deg og pinsen med litt mer overflod - ta også bort synet av tiggerne ved våre dører, til pinsen er over i hvert fall.

Kommentar #6

Kersti Zweidorff

2 innlegg  2314 kommentarer

Publisert over 7 år siden
Robin Tande. Gå til den siterte teksten.
med litt mer overflod

Du mener vel ikke at de som feirer pinsen er alene i overfloden eller i ønske om mer av den?

Kommentar #7

Robin Tande

27 innlegg  3738 kommentarer

Nei

Publisert over 7 år siden
Kersti Zweidorff. Gå til den siterte teksten.
Du mener vel ikke at de som feirer pinsen er alene i overfloden eller i ønske om mer av den?

Hvordan i all verden kunne du tenke det?

Kommentar #8

Kersti Zweidorff

2 innlegg  2314 kommentarer

Publisert over 7 år siden

Det kom jeg på fordi du, lik Gunnes, lekte deg med en bønneform som også tilkalte Gud, og feiring av pinsen. Sm kjent er pinsen en kristen høytid.

 

Men takk for avklaring - og ha en god pinse, forhåpentlig uten bulldosere!

Kommentar #9

Solveig A. Wahl

21 innlegg  2668 kommentarer

Du Guds lam, pass på

Publisert over 7 år siden
Magnus Leirgulen. Gå til den siterte teksten.
eller er det bønn med smerte i.

Det er bønn med smerte i!

God pinse

Kommentar #10

Solveig A. Wahl

21 innlegg  2668 kommentarer

Ad: Du Guds lam

Publisert over 7 år siden

Min tolkning er at dette er litterær non-figurativ kunst.’, sier Per Søe2rp (#4)

Non-figurativ? Denne tekst, det vil si denne bønn er noe av det mest konkrete jeg har lest i så måte. Endelig forstår også jeg noe av hva kristendom er.

Takk til Gyrid Gunnes

PS: Jeg har sendt deg en melding her på VD.

Kommentar #11

Magnus Leirgulen

66 innlegg  3964 kommentarer

Beklager

Publisert over 7 år siden
Solveig A. Wahl. Gå til den siterte teksten.
Det er bønn med smerte i! God pinse

Nå var det ikke meningen min å harsellere med Gyrid Gunnes og hennes dikt. Rent teknisk var det bare et lite spørsmål til redaksjonen om en aldri så liten guide, eller forklaring på enkelte uforståelige passasjer i dette, siden det ble prisbelønnet.

Det er vel kanskje slik at de fleste av oss er dumme nok til å stille dumme  spørsmål.                       Beklager redaksjon, - for min prompte reaksjon.

Men jeg innser at det må være noe med dette diktet, siden det til og med kan bevege fanatiske ateister til å takke og bukke, og stemme i den samme bønn. :-)

God pinse til deg og alle.

Kommentar #12

Solveig A. Wahl

21 innlegg  2668 kommentarer

Stemme i den samme bønn

Publisert over 7 år siden
Magnus Leirgulen. Gå til den siterte teksten.
Men jeg innser at det må være noe med dette diktet, siden det til og med kan bevege fanatiske ateister til å takke og bukke, og stemme i den samme bønn. :-)

Jeg er ikke sikker at Magnus Leirgulen mener meg, når han snakker om fanatiske ateister. For jeg har aldri gitt uttrykk for at jeg er ateist. Deimot har jeg gitt uttrykk for tvil til mange tekster i bibelen - særlig de dømmende, straffende, truende, det vil si de kjærlighetsløse tekstene.

Her kommer Gunnes med en bønn som viser meg det smertefulle, og kjærligheten til menneskeslekten (og alt liv).

Kommentar #13

Lilli Spæren

172 innlegg  2066 kommentarer

Men er det en kristen bønn?

Publisert over 7 år siden

Guds kaniner, hester, allah og buddha i samme åndedrag som Guds Lam?

Alt hører Herren til riktig nok, men Guds Lam er personen Jesus i den kristne tro. Og det er Jesus vi ber om at må forbarme seg over oss.

Det er så mye lurvete teologi om dagen, at man blir litt skeptisk når sant skal sies.

Religionssynkretisme slik jeg forstår denne teksten forener nok folk, men er ikke nødvendigvis sann av den grunn.

Kommentar #14

Robin Tande

27 innlegg  3738 kommentarer

Ja du Leirgulen

Publisert over 7 år siden
Magnus Leirgulen. Gå til den siterte teksten.
Men jeg innser at det må være noe med dette diktet, siden det til og med kan bevege fanatiske ateister til å takke og bukke, og stemme i den samme bønn. :-)

Jeg er så fanatisk at tårene begynte renne mens jeg satt her alene og leste dette diktet. Så fanatisk at jeg aldri blir kvitt synet av haugene med skinnmagre barnelik, og tanken på det femårige skinn og ben barnet som våknet til litt liv og mumlet mamma.

Nyt pinsen Leirgulen - forhåpenlig i ditt lønnkammer.

Kommentar #15

Magnus Leirgulen

66 innlegg  3964 kommentarer

Solveig Wahl

Publisert over 7 år siden
Solveig A. Wahl. Gå til den siterte teksten.
Jeg er ikke sikker at Magnus Leirgulen mener meg, når han snakker om fanatiske ateister.

Nei , langt fra Solveig Wahl - du har ingen ting å frykte :-)

Les kommentar 5 og 14 så åpenbarer han seg selv.

Legger til at jeg har aldri hatt noe i mot ateister.  Hadde en periode i ungdommen at jeg ikke var langt fra det samme. Heldigvis kom jeg på bedre tanker.

Ber om forståelse for at, når ateismen begynner å bli forkynnende og misjonerende må den finne seg i å bli motsagt, på samme linje som kristendommen blir det av disse igjen.

Kommentar #16

Magnus Leirgulen

66 innlegg  3964 kommentarer

Publisert over 7 år siden
Robin Tande. Gå til den siterte teksten.
aldri blir kvitt synet av haugene med skinnmagre barnelik, og tanken på det femårige skinn og ben barnet som våknet til litt liv og mumlet mamma

Det mener du deg altså alene om ???

Kommentar #17

Robin Tande

27 innlegg  3738 kommentarer

Nei

Publisert over 7 år siden
Magnus Leirgulen. Gå til den siterte teksten.
Det mener du deg altså alene om ???

Igjen: Du Leirgulen du Leirgulen

Våre kommentarer står der for alle å lese.

Kommentar #18

Magnus Leirgulen

66 innlegg  3964 kommentarer

Du Tande du Tande

Publisert over 7 år siden
Robin Tande. Gå til den siterte teksten.
Jeg er så fanatisk at tårene begynte renne mens jeg satt her alene og leste dette diktet. Så fanatisk at jeg aldri blir kvitt synet av haugene med skinnmagre barnelik, og tanken på det femårige skinn og ben barnet som våknet til litt liv og mumlet mamma.

Da foreslår jeg at du tar initiativet til en ateistisk hjelpeorganisasjon som går ut i verden for å lindre nøden. Foreløpig er det bare kristne organisasjoner som gidder noe slikt. Bortsett fra noen få som har blitt inspirert av disse.

Kanskje du er medlem av en slik organisasjon. Da gjelder ikke dette deg personlig.

Kommentar #19

Gjermund Frøland

10 innlegg  6999 kommentarer

Eller hva?

Publisert over 7 år siden
Magnus Leirgulen. Gå til den siterte teksten.
Da foreslår jeg at du tar initiativet til en ateistisk hjelpeorganisasjon som går ut i verden for å lindre nøden.

Eller hva med en hjelpeorganisasjon for oss som ikke spiller golf?

Hele verden tror at vi ikke-golfere bare tenker på oss selv og vår egen materielle lykke.

Kommentar #20

Robin Tande

27 innlegg  3738 kommentarer

Mye å tenke over kanskje

Publisert over 7 år siden
Magnus Leirgulen. Gå til den siterte teksten.
Da foreslår jeg at du tar initiativet til en ateistisk hjelpeorganisasjon som går ut i verden for å lindre nøden. Foreløpig er det bare kristne organisasjoner som gidder noe slikt. Bortsett fra noen få som har blitt inspirert av disse.

Kanskje du er medlem av en slik organisasjon. Da gjelder ikke dette deg personlig.

Hva jeg har gjort og gjør hva slikt angår vet du ikke, det får være min sak. Men hvor vil du egentlig hen? Er sliktl personangrep nødvendig? Som jeg sa til deg nettopp på den andre tråden, lett skal det ikke være. Du så ut til å forstå meg der, og avsluttet pent. Så faller det deg tungt for brystet her på tråden, at jeg en ateist blander meg inn, det skal du ha deg frabedt virker det som. Derfor sier jeg du Leirgulen du Leirgulen. Hva tente deg? Du kaller meg fanatisk ateist. Når jeg ser det, tenker jeg på mine følelser; jeg har sterke sådan - en fanatisk ateist? - og legger for dagen min forundring på min måte. Men slikt skal du så visst ha deg frabedt. Føle medlidenhet kan ikke en ateist .

Men du er den du er, og jeg den jeg er. Hvis vi hadde møttes og vært ute i naturen på en fisketur tror jeg vi likevel hadde blitt riktig gode venner etter hvert. Da er det lettere det min kristne mor sa: Snakk til hjertet. Hun lærte meg også at dersom jeg kom til si noe jeg etterpå forstod var galt eller uheldig, så skulle jeg rette det opp. Jeg har sikkert ikke klart å huske det alltid, men føler at det har bedret seg med årene. Vi får streve videre.

Kommentar #21

Magnus Leirgulen

66 innlegg  3964 kommentarer

Publisert over 7 år siden
Robin Tande. Gå til den siterte teksten.
Hva jeg har gjort og gjør hva slikt angår vet du ikke, det får være min sak. Men hvor vil du egentlig hen? Er sliktl personangrep nødvendig? Som jeg sa til deg nettopp på den andre tråden, lett skal det ikke være. Du så ut til å forstå meg der, og avsluttet pent. Så faller det deg tungt for brystet her på tråden, at jeg en ateist blander meg inn, det skal du ha deg frabedt virker det som. Derfor sier jeg du Leirgulen du Leirgulen. Hva tente deg? Du kaller meg fanatisk ateist. Når jeg ser det, tenker jeg på mine følelser; jeg har sterke sådan - en fanatisk ateist? - og legger for dagen min forundring på min måte. Men slikt skal du så visst ha deg frabedt. Føle medlidenhet kan ikke en ateist

Dersom du oppfatter at jeg angriper deg som person, da har du ikke fulgt med i timen. Jeg har motforestillnger mot ny-ateismens vesen, mot dens humanitære orientering som hittil bare er ord og flotte vendinger.  Derfor var jeg nøye med å frikoble deg,  om du personlig engasjerte deg i  eksisterende humanitære org.. Og ja, selvsagt er dette noe som angår bare deg selv. Derfor ble det heller ikke stilt som et spørsmål fra min side.

Jeg skjønner heller ikke din antydning om at jeg skulle ha "tent" på et eller annet. Derimot føler jeg meg temmelig forurettet ved å bli beskyldt for personangrep.

Det er ikke lett nei, men er det noe jeg ikke ønsker, så er det å drive med personangrep, og være ufin mot andre, uansett.

Derimot la jeg merke til din kommentar nr 14.  Du bedyret din medfølelse med de lidende i verden, noe jeg ikke har det minste problem med å tro deg på.

Men så legger du til en liten hilsen til meg etterpå- som følger:

"Nyt pinsen Leirgulen - forhåpenlig i ditt lønnkammer". 

                                                                                                                                                Jeg lurte først litt på om jeg skulle kommentere det, men lot det ligge.

Men nå spør jeg deg for sikkerhets skyld: Hvordan skal jeg oppfatte dette ? Var det bare en vennlig hilsen til meg, sier jeg takk.  Eller var det en spydig kommentar til meg og mitt kristne ståsted. 

Du behøver ikke svare annet enn innfor deg selv. Men det kunne jo være greit å vite hvordan en skal forholde seg i ettertid. 

Kommentar #22

Solveig A. Wahl

21 innlegg  2668 kommentarer

Du Guds lam

Publisert over 7 år siden

Og nå er bønnen Du Guds lam ødelagt.

Kan herrene Tande og Leirgulen diskutere et annet sted?

Kommentar #23

Robin Tande

27 innlegg  3738 kommentarer

Dette, og så får vi slutte å tøve. Hjertens enig med Solveig

Publisert over 7 år siden

Jeg mente kun at du burde ta det roligere, og tenke igjennom om du i farten kanskje sa noe du ikke mente slik det ble sagt. Det har du gjort før, og fått honnør for. 

Så var det din kommentering om å karakterisere person i stedet for å snakke sak:

Leirgulen #11:

Men jeg innser at det må være noe med dette diktet, siden det til og med kan bevege fanatiske ateister til å takke og bukke, og stemme i den samme bønn"

Ingen andre ateister enn jeg hadde vært inne på tråden? Er det ikke da min person du sier er fanatiker? Hvilken saksrelevans har min person, og på hvilken måte er jeg fanatiker? Føler meg ikke forurettet, men er det galt å spørre?.

Nyt resten av pinsen, hvor du gjør det angår selvfølgelig ikke meg.

Kommentar #24

Magnus Leirgulen

66 innlegg  3964 kommentarer

Publisert over 7 år siden
Robin Tande. Gå til den siterte teksten.
Er det ikke da min person du sier er fanatiker?

Jeg oppfatter de fleste ateister her inne som fanatikere,  noe som finnes på den kristne siden også desverre. Jeg ønsket vel å provosere frem noe hos deg, det ser ut til at jeg greide. Men unnskyld da !

Jeg er imidlertid ikke enig med Solveig Wahl.  En bønn kan ikke bli ødelagt om den er ærlig og sann i sitt vesen, jeg lurer bare på hvordan. En slik bønn er allerede "postlagt" og mottatt av adressaten.

Strofen: "O du Guds lam, som bærer verdens synder, miskunne deg over oss" er lånt fra en helt annen bønn i kirkens liturgi.  Slik sett er den omstridte innleggsbønnen her, bar en parafrase å regne.   Den kan ikke ødelegges, ikke engang av diskusjon mellom to heftige, rustne herrer.

Men kanskje den mister litt av verdien hos enkelte da, når den kommer  opprinnelig fra kirkens liturgi ?

Kommentar #25

Robin Tande

27 innlegg  3738 kommentarer

Publisert over 7 år siden
Magnus Leirgulen. Gå til den siterte teksten.
Jeg oppfatter de fleste ateister her inne som fanatikere, noe som finnes på den kristne siden også desverre. Jeg ønsket vel å provosere frem noe hos deg, det ser ut til at jeg greide. Men unnskyld da !

Må svare deg her, for nå resonnerer du saklig og greit. Vi har gjerne likheter i å være opp og ned, ikke så lett å se selv alltid.

Inlegget, i dette tilfelle et noe spesielt kunstverk, må selvfølgelig kunne diskuteres. Jeg ser det som et kunsverk der iakttageren selv må finne et eventuelt budskap. For meg beskriver det en smertefull verden, i en bønn til en mye tilbedt Gud: Hvis du fins og er allmektig og god, hvorfor alt dette? Men jeg kan tenke meg at når jeg bidrar, så kan kristne se det som ironi. Det kan være uklart skille mellom ironi og litt bedre mening.

Jeg kunne ikke være agnostiker, eller tvilende ateist om man vil, i relasjon til Bibelens gudebilde. Enten ateist i en slik forstand at du kaller det fanatisme, eller en mer eller mindre tvilende kristen. Det tror jeg at du med flere kristne kan forstår - nettopp pga påstanden om at man velger å ikke tro, som man kan gjøre når man tviler. Men over til en annen tråd med dette. 

Kommentar #26

Magnus Leirgulen

66 innlegg  3964 kommentarer

Bønnetemaet er alvorlig

Publisert over 7 år siden
Robin Tande. Gå til den siterte teksten.
Må svare deg her, for nå resonnerer du saklig og greit. Vi har gjerne likheter i å være opp og ned, ikke så lett å se selv alltid.

Men, da er vi vel venner likevel da, uten noen form for fanatikk :-)

Diktet skulle jeg gjerne ha kommet tilbake til.  Det er mye der som er bra, og tematikkenen er viktig å holde levende.

Men det er også en del passasjer som er uforståelig for mange, og da mener jeg de sekvensene som ikke hører til i den opprinnelige bønnen.  

Det finnes også spor av både politikk og kvinnekamp m.m.   Ikke noe galt i det i seg selv. Men det forstyrrer i vesentlig grad selve temaet her som jeg føler skulle være unødvendig. Det er ikke snakk om for min del å komme med føringer til skribenten, men litt må en vel få lov å si.

Kommentar #27

Solveig A. Wahl

21 innlegg  2668 kommentarer

En nødvendig tekst

Publisert over 7 år siden
Magnus Leirgulen. Gå til den siterte teksten.
Men det er også en del passasjer som er uforståelig for mange, og da mener jeg de sekvensene som ikke hører til i den opprinnelige bønnen. Det finnes også spor av både politikk og kvinnekamp m.m. Ikke noe galt i det i seg selv. Men det forstyrrer i vesentlig grad selve temaet her som jeg føler skulle være unødvendig

Det er mye å tenke over og å sette seg empatisk inn i, i Gunnes tekst. Enig. Hjernevinningene må ta noen omdreininger. I motsetning til Leirgulen mener jeg at det er høyst nødvendig tekst.

At det er spor av politikk i en bønn, er vel ikke noe nytt. Tenker på den bønnen jeg selv leste opp foran menigheten jeg sognet til (vel 50 år siden). Det var et brennaktuelt tema som presten skrev om, og ba meg fremføre.

Men så var det dét med kvinnekamp i hennes tekst. Leirgulen gjorde noe ubevist i meg klinkende klart, noe jeg aldri har turt å tenke til ende. Når det sies «Herren velsigne deg og bevare deg.Herren la Sitt ansikt lyse over deg og være deg nådig», og «Slik lyder Herrens ord», så har det selvsagt værtmennenes kamp mot kvinnen de siste 2500-3000 år. Eniherdig kamp der alt feminint er skrellet bort og erstattet med undertrykkelse mot den engang frie og spirituelle kvinnen. Jeg er takknemlig for bemerkningen.

Nå er ikke jeg like forundret over Gunnes’ tekst/ bønn som andre her. Min katolske venninne hadde for noen måneder siden lånt Gunnes’ knøttlille bok « St emmer. Å forkynne Guds ord klart og urent» (Utkast til en feministisk prekenpraksis) på biblioteket. Hun ringte: «Solveig, den MÅ du lese». Jeg kjøpte den straks, leste og nikket. Jeg kjente endelig noe igjen i meg selv. Nå er den lånt bort til en annen venninne.

Kommentar #28

Rune Holt

11 innlegg  11104 kommentarer

Hvordan skulle teksten vært da Wahl ?

Publisert over 7 år siden
Solveig A. Wahl. Gå til den siterte teksten.
Men så var det dét med kvinnekamp i hennes tekst. Leirgulen gjorde noe ubevist i meg klinkende klart, noe jeg aldri har turt å tenke til ende. Når det sies «Herren velsigne deg og bevare deg.Herren la Sitt ansikt lyse over deg og være deg nådig», og «Slik lyder Herrens ord», så har det selvsagt værtmennenes kamp mot kvinnen de siste 2500-3000 år. Eniherdig kamp der alt feminint er skrellet bort og erstattet med undertrykkelse mot den engang frie og spirituelle kvinnen. Jeg er takknemlig for bemerkningen.

Så det er DETTE som er problemet som får Gunnes til å omskrive så voldsomt...?

Ordet "Herren" blir nok litt for sterkt for ihuga feminister...Gud skulle nok hatt et annet navn...ja,hva skulle han/hun hett etter Wahls mening ?

Vår alles frue eller noe ? 

Kommentar #29

Solveig A. Wahl

21 innlegg  2668 kommentarer

Gud Moder

Publisert over 7 år siden
Rune Holt. Gå til den siterte teksten.
ja,hva skulle han/hun hett etter Wahls mening ?

Ja, hva med "Gud Moder velsigne deg og bevare deg. Gud Moder la Sitt ansikt lyse over deg og være deg nådig", og "Slik står det skrevet"?

.

PS til min kommentar #27: Har printet Gunnes' tekst og gitt den til min katolske venninne (ikke online). Hun ble like berørt av den som RobinT og jeg og har lagt den frem til en annen katolsk vennine. Budskapet sprer seg. DS

Kommentar #30

Magnus Leirgulen

66 innlegg  3964 kommentarer

Om å forvrenge en kjent og kjær bønn.

Publisert over 7 år siden
Solveig A. Wahl. Gå til den siterte teksten.
At det er spor av politikk i en bønn, er vel ikke noe nytt. Tenker på den bønnen jeg selv leste opp foran menigheten jeg sognet til (vel 50 år siden). Det var et brennaktuelt tema som presten skrev om, og ba meg fremføre.

Det var da fint at jeg kunne røre noe ved ditt erkjennelsesliv da.  Når det gjelder dette med politikk kunne jeg kanskje ha spart meg det, det var nå ikke det mest fremtredende.

Jeg vet ikke om du er katolikk, men det forundret meg ikke at her er strenger som rører en katolikks hjerte.

Jeg har også sansen for kvinners rettigheter og likeverd.  Jesus er vel den i historien som virkelig har løftet kvinnens menneskeverd på lik linje med mannen. Det var nok ikke helt risikofritt i de dager. Desverre ble nok ikke dette helt fulgt opp i ettertid.

Likevel er det vel litt malplassert kan hende å blande dette inn i denne settingen her.  Det verste var nå likevel det som hos mange blir oppfattet som religionssynkretisme, Hvem i all verden er Guds Allah, og hvem i all verden er Guds Buddha, som blandes inn, og bes til i en kristen bønn, sammen med hester og kaniner.

Som sagt, jeg er ingen autoritær kritiker.  Men jeg synes at en prest i den norske kirke skulle trå litt mer varsomt, og litt mindre brautende over en av de vakreste bønnene i den norske kirkes liturgi. 

Kommentar #31

Solveig A. Wahl

21 innlegg  2668 kommentarer

Å utvide forståelsen for en kjent og kjær bønn

Publisert over 7 år siden
Magnus Leirgulen. Gå til den siterte teksten.
Jeg vet ikke om du er katolikk

 

Nei, jeg er ingen katolikk! Venninnen er, men hun er også ihuga feminist og opptatt av det som skjer i verden. Jeg selv er døpt, konfirmert og gift av en lutheransk prest.

Gunnes er brautende?Jeg opplever hennes tekst ydmyk og full av medynk for menneskeheten og alt liv. Men uvant, ja. Kan hende at du vil forstå om du fordøyer teksten og prøver å sette deg inn i tankegangen. Jeg oppfatter storheten i Guddommeligheten, slik hun presenterer den.

.

Edit: Det er ikke slik å forstå at ikke jeg selv må tenke etter hva Gunnes sier i sin bønn. Bare så det er sagt.

God natt

Kommentar #32

Magnus Leirgulen

66 innlegg  3964 kommentarer

Feil

Publisert over 7 år siden

.

Jeg sa ikke at Gunnes er brautende.  Jeg sa at hun opptrår/oppfattes som brautende i forhold til en allerede eksisterende bønnetekst.   Kanskje også forvrengende.                                                       Her er hva jeg skrev:

"Som sagt, jeg er ingen autoritær kritiker. Men jeg synes at en prest i den norske kirke skulle trå litt mer varsomt, og litt mindre brautende over en av de vakreste bønnene i den norske kirkes liturgi"

.........

Nå var det i utgangspunktet ikke Gunnes, men redaksjonen jeg "henrettet" meg til. Det,på grunn av en bakenforliggende undring over redaksjonens valg av lesertips, og "hederspriser"  Det virker ofte som en må ha en viss tittel, eller akademisk bakgrunn for å få en plass i "utstillingsvinduet", stort sett da.

Hadde dette diktet vert innsendt av ola oppigarden, eller peren nerigarden, skulle det vert greit å vite hvilken skjebne det hadde fått.

Har en derimot en akademiker tittel, og i tillegg et kjendt og profilert ansikt, da er det ikke måte på hva slags vrøvlerier som kan eksponeres.

Samtidig kan en observere flotte, aktuelle og til og med velskrevne innlegg bli neglisjert.

Heldigvis kan jeg personlig skrive dette uten å bli misforstått. Jeg skriver nemlig nesten bare kommentarer, og har gjordt det i lang tid.  

Men,men - det er vel ikke greit å være debattredaksjon heller.     Verden er vanskelig :-)


Kommentar #33

Solveig A. Wahl

21 innlegg  2668 kommentarer

Gud Moders univers

Publisert over 7 år siden
Magnus Leirgulen. Gå til den siterte teksten.
Jeg sa ikke at Gunnes er brautende. Jeg sa at hun opptrår/oppfattes som brautende i forhold til en allerede eksisterende bønnetekst. Kanskje også forvrengende. Her er hva jeg skrev:

Beklager Leirgulen, at jeg ikke satt meg grundigere inn i din formulering. Jeg ser nå nyansen.

Så til redaksjonens valg. Jeg skjønner i dette øyeblikk hvor heldig jeg er at redaksjonen tok inn prest Gyrid Gunnes tekst. En inderlig bønn. Jeg anser meg som heldig fordi jeg aner at jeg kan finne tilbake til en tro som jeg kan tro på – før jeg forsvinner under jorden.

 

Jeg har søkt litt og funnet originalhymnen:

.

Du Guds Lam, som bar all verdens synder, miskunne deg over oss.
Du Guds Lam, som bar all verdens synder, miskunne deg over oss.
Du Guds Lam, som bar all verdens synder, gi oss din fred

.

Og også andre som har brukt hymnen som utgangspunkt for utvidelse av forståelsen

Olav Fjermedals versjon

  Jesus, du Guds Lam å se

http://www.shafan.dk/bibelsktro-artikler/02-05-14.html

Grundtviks versjon:

O, Du Guds Lam

http://www.kalliope.org/en/digt.pl?longdid=grundtvig1837a19

 

Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Helliges versjon

Jeg ser deg, o Guds Lam, å stå

http://www.sdhmusikk.com/jeg_ser_deg_o_guds_lam.htm

 

Det jeg ville frem til, er at Gunnes ikke er alene om å bruke «Du Guds Lam» og videreformer det til å uttrykke sitt kristelige buskap i denne verden. For meg binder hun sammen hele menneskeheten og alt liv rundt oss og ber om miskunn. At hun nevner også dyr i Gud Moders univers, er befriende. Og ja, Gunnes er kraftig og tydelig i sitt uttrykk for å få frem sitt budskap

Kommentar #34

Magnus Leirgulen

66 innlegg  3964 kommentarer

OK

Publisert over 7 år siden
Solveig A. Wahl. Gå til den siterte teksten.
Så til redaksjonens valg. Jeg skjønner i dette øyeblikk hvor heldig jeg er at redaksjonen tok inn prest Gyrid Gunnes tekst. En inderlig bønn. Jeg anser meg som heldig fordi jeg aner at jeg kan finne tilbake til en tro som jeg kan tro på – før jeg forsvinner under jorden

Kjempebra det Solveig.  Jeg gransker ikke hjerter og nyrer. Bare en og annen tekst i ny og ne. Og selv der har jeg begrenset autoritet.

Men nå må jeg gi meg, før redaksjonen arresterer meg :-)

Ha en kjempefin dag !

Kommentar #35

Andreas Roger Robberstad

12 innlegg  35 kommentarer

Å dere SALIGE!

Publisert over 7 år siden

Bli voksne,,,, 

Kommentar #36

Knut Nygaard

488 innlegg  6965 kommentarer

Agnus Dei

Publisert over 7 år siden

er for oss som tror noe som ikke bør og skal tukles til av et kvinnemennesket som gjerne har mye på hjertet og i toppen, men velger en subjektiv røre som rører ved det som for mange er for hellig til å anvendes etter eget forgodtbefinnende.

Derimot et barn - som tror - har noe i hjertet som formidles ved hele personen - her Jotta - Agnus Dei - spesielt til ......

http://www.youtube.com/watch?v=XN2UydzUOQU

Kommentar #37

Magnus Leirgulen

66 innlegg  3964 kommentarer

Maktsspråk ?

Publisert over 7 år siden
Knut Nygaard. Gå til den siterte teksten.
ikke bør og skal tukles til av et kvinnemennesket

Var du ikke noe nedlatende her da, herr Nygaard.  ?

Kommentar #38

Cecilie Widnes

7 innlegg  3 kommentarer

Takk Gyrid!

Publisert over 7 år siden

Takk for at du utfordrer og aktualiserer evangeliet og troen min, Gyrid! Og alltid tar de svakeste sitt perspektiv. Vi er heldige som har deg i Den norske kirke!

Kommentar #39

Sonja Bruholt

3 innlegg  24 kommentarer

avsporing?

Publisert rundt 7 år siden

Kan ikke Tande og Leirgulen heller utveksle epostadresser, så de kan sende sine mer eller mindre saklige kommentarer direkte til hverandre, i stedet for å fylle spalten med svada?

Jeg synes Gyrid Gunnes er på ville veier. Ja, greit, kirken har gjort Gud veldig maskulin, og Sandells salme ble omgjort til "fadershjerte", men Gunnes drar det så inn i granskogen langt ut i huttiheita i den andre enden at jeg har satt meg på bakbeina for leeeeeenge siden. Sorry. Dette er ikke Bibelens Jesus.

Kommentar #40

Andreas Roger Robberstad

12 innlegg  35 kommentarer

Publisert nesten 7 år siden

Dette er bra Gyrid!!

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere