Verdidebatt

tigging/pengeinnsamling/reklame: hvor går grensene?

Fint at Vårt Land tar opp spørsmålet om tigging og ytringsfrihet. Men hvor går grensa mellom tigging, pengeinnsamling og reklame?

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Hvis tigging i tradisjonell forstand forbys......Hva vil kreves for å kunne tigge lovlig, i form av pengeinnsamling? Stilles det store krav til organisasjonsform, eller kan en i prinsippet arrangere pengeinnsamling til inntekt for alle andre utenom seg sjøl?

Kan tiggerne sjøl danne en slags stiftelse, kjøpe plomberte bøsser og bli med i innsamlingskontrollen? Eller kreves det ikke så mye? Er det nok med et kontonummer og et styre?

For når veldedige organisasjoner tigger på vegne av andre, er det jo plutselig greit, og en kan tilogmed få statsstøtte i tillegg til det en samler inn sjøl, om en har et godkjent prosjekt.

Hva om rumenerne stiller opp med kakelotteri på lokalbutikken, til inntekt for........Ja, hva kreves egentlig?

Reklame er en tredje ting som kan oppleves minst like plagsomt som tigging. Det er jo på en måte å tigge folk om å gå med på en handel. Det kan være både støyende, forstyrrende og ikke minst visuelt plagsomt, i tillegg til at mange bevisst bruker psykologisk manipulasjon for å oppnå en handel.

Hvis en viktig grunn for tiggeforbudet er at tigging er plagsomt, må et tiggeforbud utvilsomt få følger for dagens reklamepraksis, som også kan være svært plagsom, i tillegg til at det kan være kyniske bakmenn inne i bildet.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt