Jan Christensen

20

DEN UKJENTE KIRKE OG DEN NYE REFORMASJON

Publisert: 25. jul 2009
DEN UKJENTE KIRKE OG DEN NYE REFORMASJON I åpningstalen i Sarons Dal 2006 videreførte Aril Edvardsen budskapet fra folkemøtene han hadde holdt i juni 2006 i 4 av Norges byer.
Han delte sin visjon om en kommende vekkelse over hele Norge blant dem som i dag tror på Gud og ber, men ikke går på møter.

-Ifølge statistikker tror 70% av Norges befolking på Gud, mens kun 5 % går regelmessig på møter, forklarte han.

”Den ukjente folkekirken og den nye reformasjonen”, som talen het, er et brennaktuelt budskap for de kristne i Norges land i dag.
Talen fokuserte spesielt på hvor denne ukjente folkekirken er å finne og hva som skal til blant de kristne for at denne reformasjonen skal skje.
Kommentar #1

Anders Helge Myhren

275 innlegg  2788 kommentarer

5%

Publisert over 12 år siden

Jeg begynner å bli temmelig lei av å høre om den usynlige kirken.  Hadde 70% av befolkningen omvendt seg til Jesus, så hadde Norge sett helt annerledes ut.  Det er en dårlig trøst og si at 70% av befolkningen tror på Gud.  Muslimene tror også på Gud og mange andre  tror på en eller annen Gud.  
Og saken er den er at Djevelen også tror på Gud og skjelver, men han blir ikke rettferdig av den grunn, og er på vei til himmelen!

Det må en omvendelse til Jesus til for å bli en troende, og da stemmer nok tallet 5% er kristne i Norge.  Hvorfor narrer vi oss sjøl til å innbille oss noe annet?

www.evangeliekirken-arendal.no

Kommentar #2

Jan Christensen

20 innlegg  114 kommentarer

RE: 5%

Publisert over 12 år siden

 Men er jo bra at hele 70 % tror på Gud av norges befolkning, tenk om 70 % av norges befolkning hadde vært ateister.

Mange nordmenn er nærme Guds rike, men desverre allikevel langt borte ifra våre kirker, menigheter og bedehus.

Tror at mange vil bli frelst ute på gater og streder før Jesus kommer tilbake, ikke sikkert alle blir med i noen menighet, men kan allikevel tilhøre den ukjente kirke.

Aril Edvardsen hadde undersøkelser og det viste seg at veldig mange trodde at Jesus var Guds Sønn, altså enten allerede frelst eller veldig nær.

Mange av disse kan tilhøre den ukjente kirke.

Men selvsagt enig med deg at vi skal jobbe for å få mennesker til å komme til våre møter.

Guds fred

Broderlig hilsen

Jan Christensen

 

 

25.07.09 kl. 21:50 skrev Anders Helge Myhren:

Jeg begynner å bli temmelig lei av å høre om den usynlige kirken.  Hadde 70% av befolkningen omvendt seg til Jesus, så hadde Norge sett helt annerledes ut.  Det er en dårlig trøst og si at 70% av befolkningen tror på Gud.  Muslimene tror også på Gud og mange andre  tror på en eller annen Gud.  Og saken er den er at Djevelen også tror på Gud og skjelver, men han blir ikke rettferdig av den grunn, og er på vei til himmelen!

Det må en omvendelse til Jesus til for å bli en troende, og da stemmer nok tallet 5% er kristne i Norge.  Hvorfor narrer vi oss sjøl til å innbille oss noe annet?

www.evangeliekirken-arendal.no

 

Kommentar #3

Bjørn Roger Rasmussen

17 innlegg  129 kommentarer

Ja til Jesus, nei til menighet

Publisert over 12 år siden

Det kan nok være mange årsaker til at det er mange kristne som ikke oppsøker menighetene. Selv har jeg tatt opp temaet i denne artikkelen i min blogg. Jeg har personlig mistet troen på menigheter etter diverse erfaringer. For meg oppfatter jeg mange menigheter til å ha for lav takhøyde, mye maktmisbruk, møteformer som er uaktuelle for dagens mennesker osv. osv.

Har også inntrykk av at jeg "er en båt" som består av ganske mange andre passasjerer enn bare meg. Mange av landets kristne finner seg rett og slett ikke til rettes i dagens menigheter.

Tror en del menigheter bør ta tak i problemstillingene rundt hvorfor såpass mange kristne ikke finner seg til rettes i dagens menigheter. Det er store utfordringer å gripe fatt i!

 

Kommentar #4

Jan Christensen

20 innlegg  114 kommentarer

RE: Ja til Jesus, nei til menighet

Publisert over 12 år siden

 Synes det er trist at du ikke finner deg en kirke, menighet eller bedehus å gå i.

Vi mennesker er jo alle så forskjellige, derfor tror jeg at det finnes forskjellige slags menigheter.

Noen liker best en tradisjonell Gudstjeneste, mens andre liker frie møtestil.

Har du besøkt forskjellige menigheter?

Om du ikke har gjort det, vil jeg anbefale deg å gå litt rundt, da vil du sikkert finne en menighet som du føler deg hjemme i.

Hva å starte en husmenighet, hvor dere kan samles?

Tror ikke at det er antall møter i en menighet som avgjør om en er kristen eller ikke.

Men tror det er viktig å være med i ett fellskap av andre tronde, det kan jo og være en husgruppe, bibelgruppe el.

Guds fred

Broderlig hilsen

Jan Christensen

 

 

25.07.09 kl. 22:14 skrev Bjørn Roger Rasmussen:

Det kan nok være mange årsaker til at det er mange kristne som ikke oppsøker menighetene. Selv har jeg tatt opp temaet i denne artikkelen i min blogg. Jeg har personlig mistet troen på menigheter etter diverse erfaringer. For meg oppfatter jeg mange menigheter til å ha for lav takhøyde, mye maktmisbruk, møteformer som er uaktuelle for dagens mennesker osv. osv.

Har også inntrykk av at jeg "er en båt" som består av ganske mange andre passasjerer enn bare meg. Mange av landets kristne finner seg rett og slett ikke til rettes i dagens menigheter.

Tror en del menigheter bør ta tak i problemstillingene rundt hvorfor såpass mange kristne ikke finner seg til rettes i dagens menigheter. Det er store utfordringer å gripe fatt i!

 

 

Kommentar #5

Anders Helge Myhren

275 innlegg  2788 kommentarer

Kald eller varm

Publisert over 12 år siden

Vi kjenner vel begge to til at Jesus ønsket at menneskene skulle velge enten å ha en kald eller varm holdning til Ham.  Det viser seg at det   er de religiøse som er de vanskligste å  omvende. Det er de som Jesus kaller "de lunkne".

Så Jesus ønsket heller 70% ateister enn 70% lunkne, "Jeg tror på Gud" mennesker. 

Kommentar #6

Gunnar Lund

0 innlegg  6279 kommentarer

Kristne i Norge

Publisert over 12 år siden

Det er jo fint at 70% av befolkningen tror på Gud. Men jeg tror nok tallet på kristne i dette landet er på mer enn 5%, da tenker jeg på frelste. Selv om det sikkert stemmer at kun 5% er aktive kirkegjengere. For et par år siden opplyste DAWN Norge at 22% av den norske befolkningen kalte seg personlig kristne. Tallene var fra Norsk monitors undersøkelser.

Kommentar #7

Arne Danielsen

329 innlegg  5691 kommentarer

RE: Ja til Jesus, nei til menighet

Publisert over 12 år siden

 

25.07.09 kl. 22:14 skrev Bjørn Roger Rasmussen:

Det kan nok være mange årsaker til at det er mange kristne som ikke oppsøker menighetene. Selv har jeg tatt opp temaet i denne artikkelen i min blogg. Jeg har personlig mistet troen på menigheter etter diverse erfaringer. For meg oppfatter jeg mange menigheter til å ha for lav takhøyde, mye maktmisbruk, møteformer som er uaktuelle for dagens mennesker osv. osv.

Har også inntrykk av at jeg "er i en båt" som består av ganske mange andre passasjerer enn bare meg. Mange av landets kristne finner seg rett og slett ikke til rettes i dagens menigheter.

Tror en del menigheter bør ta tak i problemstillingene rundt hvorfor såpass mange kristne ikke finner seg til rettes i dagens menigheter. Det er store utfordringer å gripe fatt i!

 

 

Bjørn,

Din kommentar er meget relevant.

Jeg mener ikke å kritisere andre på denne tråden, men en retorikk som at folk skal "bli frelst på gater og streder" hører min ungdomstid til - og det begynner å bli en stund siden. Da var dette en frimodig sjargong blant oss som var aktive i kristne sammenhenger. Jeg vil tro at dette er mer er ønsketenkning enn en realitet. I hvert fall kan jeg ikke huske at det har sjedd i særlig utstrekning. 

Og at folk skal strømme til møter der de bruker et sært stammespråk og oppfører seg merkelig - utenfra sett, er i beste fall naivt å tro. Og så vil muligens noen si at, jo da, med Guds hjelp,... og Jesus kan gjøre under,,, osv.

Hvorfor gjøre det så vanskelig? Kan ikke også kristne tilpasse seg? Hvorfor skal det være så om å gjøre hele tiden å gå bakerst, etter hvert som utviklingen går framover? For å si det slik; det kan umulig være riktig å oppføre seg dumt og så satse på at Gud ordner opp. Gud har utstyrt oss med visdom, og da er det synd å ikke bruke den.

For riktig lenge siden kunne ikke unge damer gå med utslått hår på møter, men det kan de i dag. Og så var fele / fiolin, djevelens instrument, men så ble det også greit. Siden har vi opplevd det samme med trekkspill, el-gitar og andre utrykksmåter. Lenge var kortspill "forbudt", men nå spiller ungdommene kort på kristne ungdomsleierer.

Problemet er at når det "moderne" blir godtatt i kristne miljøer, ja, så har det mistet nyhetens interesse ute i "verden". På denne måten blir kristne forsamlinger alltid hengend etter. De eneste som faktisk greier seg noen lunde greit gjennom disse forandringene er Den norske kirke - og den katolske for den del. De har sin tradisjon og folk forventer ikke eller kanskje de heller ikke ønsker at dette skal forandre seg - vesentlig.

Selv arbeider jeg hver eneste dag med å overbevise folk om at de bør satse på "mitt" budskap. Den dagen jeg mislykkes, kan flere personer miste arbeid og levebrød. Derfor må vi hele tiden ta denne delen av jobben på alvor. Forutsetingen er å legge grunnleggende markedsføringsprinsipper til grunn, og så må vi hele tiden fornye oss, og helst bør vi være i forkant av utviklingen. Den som blunker et øyeblikk eller sover i timen har tapt.

Det er ufattelig at kristne organsiasjoner ikke i større grad innser at de faktisk er aktører i et (tøft) marked, og at de må ta konsekevensen av dette. Dersom de hadde satt seg inn forholdsvis enkle prisnipper for kommunikasjon og markedsføring, eller leid inn noen som kunne bistå dem, ville de kanskje oppleve en "åpenbaring" - riktignok i verdslig betydning. Dersom de lykkes, og det blir større tilstrømning til møtene og flere fikk høre Guds ord, ja så vil kanskje åpenbaring kunne skrives uten anførseltegn? 

Så enkelt, og så vanskelig er det. :) 

Kommentar #8

Gunnar Lund

0 innlegg  6279 kommentarer

RE: RE: Ja til Jesus, nei til menighet

Publisert over 12 år siden

 

26.07.09 kl. 04:04 skrev Arne D. Danielsen:De eneste som faktisk greier seg noen lunde greit gjennom disse forandringene er Den norske kirke - og den katolske for den del. De har sin tradisjon og folk forventer ikke eller kanskje de heller ikke ønsker at dette skal forandre seg - vesentlig.

Jeg klarer ikke å se at Den norske kirke klarer seg sånn noenlunde gjennom forandringene. Snarere tvert imot, det blir jo bare mindre og mindre folk som går i DNK. Kirken blir vel mest brukt ved begravelser, dåp, når noen gifter seg og ved de religiøse høytidene, ellers i året er det ganske stille. Katolikkene har derimot vekst, derfor ønsker de nå å kjøpe opp statskirker som står nesten tomme. Katolikkenes vekst skyldes i hovedsak personer som kommer fra andre land og jobber her, bl.a fra Polen. Skal DNK fylles opp av folk hver søndag så må det nok en radikal snuoperasjon til.

Kommentar #9

Gunnar Lund

0 innlegg  6279 kommentarer

svar

Publisert over 12 år siden

OBS

her ble det vist en feil, alt gikk i ett. Mitt svar begynner med: Jeg klarer ikke å se at....

Kommentar #10

Bjørn Roger Rasmussen

17 innlegg  129 kommentarer

Ja til Jesus, nei til menighet

Publisert over 12 år siden

Den Norske kirke sin oppslutning er bra dokumentert hos SSB via KOSTRA-tall (lenke). Som påpekt går nok oppslutningen noe nedover, men det er likevel ganske imponerende oppslutningstall tross alt. Selv om mange kritiserer Den norske kirke er det vel likevel akkurat denne kirka som tross alt når best ut overfor vanlige folk her i landet.

Selv er jeg ikke all verdens begeistret for all liturgi og liturgiske ledd i en vanlig gudstjeneste. Likevel vet jeg at det finnes mange der ute som setter pris på akkurat disse tingene som jeg selv ikke liker. Skulle nok ønsket fir egen del at det var litt flere gudstjenester med forenklet liturgi.

Har mange ganger tenkt en del i de baner som A. Danielsen gjør. Har selv noen vekttall i markedsføring, og i tillegg har jeg ganske masse vekttall innenfor økonomi og administrasjon. Har ofte tenkt at menigheter og forsamlinger kunne ha lært litt mer av verdslig vitenskap om å tilpasse seg samfunnet de er en del av.

I mange menigheter blir det for mye interne møter tilpasset dem som har vært kristne i mange år. Det er ikke lett på mange av landets møter å ta med seg "nybegynnere" i troen. De ville fort oppfattet møtene som ganske så sære.

Personlig trives jeg nok best i lutherske sammenhenger. Karismatiske møter er ikke noe for meg da slike møter heller passer meg dårlig som menneske. Liker ikke den oppjagede stilen som slike møter har. Alt sånt er jo smak og behag. Imidlertid finner jeg takhøyden litt vel lav i mange sammenhenger til at jeg blir fast inventar i en menighet.

Fikk forresten med meg to fine møter i Sarons Dal i sommer. Så helt har jeg ikke glemt den kristne tro selv om jeg sliter med å finne meg en menighet som passer for meg.

Kommentar #11

Arne Danielsen

329 innlegg  5691 kommentarer

Kirken, den norske

Publisert over 12 år siden

 

Gunnar og Bjørn,

Er enig i at også kirken har sine utfordringer. Jeg har tidligere skrevet to innlegg her på bloggen om emnet:

Messe for Ludvig, Solan – og Kyrie Eleison

http://www.verdidebatt.no/debatt/cat12/subcat13/thread5918/

 

En fantastisk mulighet for kirken

http://www.verdidebatt.no/debatt/cat12/subcat13/thread4329/

 

Jeg er forøvrig også enig med, Cristensen, forfatteren av innelegget, at fra et markedsøfringsståsted, så er alle de som tror eller har et positivt forhold til troen, primærmålgruppen når menighetene skal fylles opp. Akkurat som alle de som har et positivt forhold til kirken og som fyller opp kirkene ved de store høytidene "en fantastisk mulighet for kirken".

 

Kommentar #12

Jan Christensen

20 innlegg  114 kommentarer

RE: Kald eller varm

Publisert over 12 år siden

Tror det kan være brennende kristne selv om de ikke er aktive med i en menighet.

Kan jo være mange årsaker til at mennesker ikke oppsøker menigheter.

Noen er gamle og syke og har ikke helse, andre følte seg ikke hjemme, ingen kom å hilste på de ellerandre årsaker.

Er jo og mange som ser på visjon norge, hører på Gudstjenester, andakter osv. på raido og tv.

Så det er jo mulig å være en kristen uten å gå i en menighet, noen samles også i bibelgrupper, husmøter og bønnegrupper.

Og så er spørsmålet, hvem skal dømme om hvem som er lunkne og kalde?

Bibelen er klar at vi har ingen rett å dømme, er kun Gud som kjenner hjertene.

Guds fred

Er overbevist om at mange i norge tilhører den ukjente kirke, og mamge er veldig nærme, vår oppgave er å hjelpe de inn i varmen og ikke støte de bort.

Broderlig hilsen

Jan Christensen

 

25.07.09 kl. 22:57 skrev Anders Helge Myhren:

Vi kjenner vel begge to til at Jesus ønsket at menneskene skulle velge enten å ha en kald eller varm holdning til Ham.  Det viser seg at det   er de religiøse som er de vanskligste å  omvende. Det er de som Jesus kaller "de lunkne".

Så Jesus ønsket heller 70% ateister enn 70% lunkne, "Jeg tror på Gud" mennesker. 

 

Kommentar #13

Jan Christensen

20 innlegg  114 kommentarer

RE: RE: Ja til Jesus, nei til menighet

Publisert over 12 år siden

 Jeg var en gang i oslo og der var det mange tiggere i gatene, jeg satt meg ned og snakket med en av de.

Han var veldig hyggelig, han fortalte meg at Han trodde på Jesus, hadde bibel, hadde vært på evangeliesenter, og vært på møter i pinsemenigheten Berøa i Oslo.

Han gikk på metadon, bodde på gata i oslo, opplevde at han var en troende, og er overbevist at mange av de som i dag lever ute på gater og streder har tro på Jesus og vil bli med til himmelen.

Han fortalte meg at de fleste som han møtte var hyggelige, men at noen spyttet på han når de gikk forbi, kanskje de som spyttet på han egentlig spyttet på Jesus.

Bibelen sier jo at det dere gjorde mot en av disse mine minste, det gjorde dere imot meg.

Jesus kom ikke for de friske men de syke, Han kom for syndere.

Tror at den siste vekkelse vil være ute på gater og streder blant samfunnets utslåtte, tiggere, narkomaner, prostituerte osv.

Er lettere for mennesker som har problemer å søke Gud, hørte om en narkoman de fant død av overdose i oslo, han lå på sine kne med sprøyta, kan godt være at han er i himmelen nå.

Guds fred

Jan Christensen 

 

26.07.09 kl. 04:04 skrev Arne D. Danielsen:

 

25.07.09 kl. 22:14 skrev Bjørn Roger Rasmussen:

Det kan nok være mange årsaker til at det er mange kristne som ikke oppsøker menighetene. Selv har jeg tatt opp temaet i denne artikkelen i min blogg. Jeg har personlig mistet troen på menigheter etter diverse erfaringer. For meg oppfatter jeg mange menigheter til å ha for lav takhøyde, mye maktmisbruk, møteformer som er uaktuelle for dagens mennesker osv. osv.

Har også inntrykk av at jeg "er i en båt" som består av ganske mange andre passasjerer enn bare meg. Mange av landets kristne finner seg rett og slett ikke til rettes i dagens menigheter.

Tror en del menigheter bør ta tak i problemstillingene rundt hvorfor såpass mange kristne ikke finner seg til rettes i dagens menigheter. Det er store utfordringer å gripe fatt i!

 

 

Bjørn,

Din kommentar er meget relevant.

Jeg mener ikke å kritisere andre på denne tråden, men en retorikk som at folk skal "bli frelst på gater og streder" hører min ungdomstid til - og det begynner å bli en stund siden. Da var dette en frimodig sjargong blant oss som var aktive i kristne sammenhenger. Jeg vil tro at dette er mer er ønsketenkning enn en realitet. I hvert fall kan jeg ikke huske at det har sjedd i særlig utstrekning. 

Og at folk skal strømme til møter der de bruker et sært stammespråk og oppfører seg merkelig - utenfra sett, er i beste fall naivt å tro. Og så vil muligens noen si at, jo da, med Guds hjelp,... og Jesus kan gjøre under,,, osv.

Hvorfor gjøre det så vanskelig? Kan ikke også kristne tilpasse seg? Hvorfor skal det være så om å gjøre hele tiden å gå bakerst, etter hvert som utviklingen går framover? For å si det slik; det kan umulig være riktig å oppføre seg dumt og så satse på at Gud ordner opp. Gud har utstyrt oss med visdom, og da er det synd å ikke bruke den.

For riktig lenge siden kunne ikke unge damer gå med utslått hår på møter, men det kan de i dag. Og så var fele / fiolin, djevelens instrument, men så ble det også greit. Siden har vi opplevd det samme med trekkspill, el-gitar og andre utrykksmåter. Lenge var kortspill "forbudt", men nå spiller ungdommene kort på kristne ungdomsleierer.

Problemet er at når det "moderne" blir godtatt i kristne miljøer, ja, så har det mistet nyhetens interesse ute i "verden". På denne måten blir kristne forsamlinger alltid hengend etter. De eneste som faktisk greier seg noen lunde greit gjennom disse forandringene er Den norske kirke - og den katolske for den del. De har sin tradisjon og folk forventer ikke eller kanskje de heller ikke ønsker at dette skal forandre seg - vesentlig.

Selv arbeider jeg hver eneste dag med å overbevise folk om at de bør satse på "mitt" budskap. Den dagen jeg mislykkes, kan flere personer miste arbeid og levebrød. Derfor må vi hele tiden ta denne delen av jobben på alvor. Forutsetingen er å legge grunnleggende markedsføringsprinsipper til grunn, og så må vi hele tiden fornye oss, og helst bør vi være i forkant av utviklingen. Den som blunker et øyeblikk eller sover i timen har tapt.

Det er ufattelig at kristne organsiasjoner ikke i større grad innser at de faktisk er aktører i et (tøft) marked, og at de må ta konsekevensen av dette. Dersom de hadde satt seg inn forholdsvis enkle prisnipper for kommunikasjon og markedsføring, eller leid inn noen som kunne bistå dem, ville de kanskje oppleve en "åpenbaring" - riktignok i verdslig betydning. Dersom de lykkes, og det blir større tilstrømning til møtene og flere fikk høre Guds ord, ja så vil kanskje åpenbaring kunne skrives uten anførseltegn? 

Så enkelt, og så vanskelig er det. :) 

 

Mest leste siste måned

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere