Verdidebatt

Mørkekvinner i 2014

Inntrykk etter å ha fulgt bl.a. abortdebatten i en del år. De preker ofte om toleranse, men kunne gjerne tatt seg tid til å pusse vekk enkelte former for "argumentasjon":

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

1. Kalender-argumentet: De ser på kalenderen, finner ut hvilket år det er i år, og bruker dette til å si f.eks. at "i 2014 må vi ha kommet lenger enn dette", eller "det er helt utrolig at noen kan mene dette i vårt opplyste samfunn i 2014".

Det er ikke et argument, men en hersketeknikk der man prøver å framstille seg sjøl i et bedre lys enn motdebattanten. Latterliggjøring?

2: Toleranse-argumentet: Brukes til å framstille folk som ikke mener det samme som dem, som intolerante, enda det som regel dreier seg om at folk har ulike meninger om etiske spørsmål. Altså nok en hersketeknikk. Kom gjerne med forslag til navn.

3: Rettighetsargumentet: Det snakkes som at dette gjelder kvinnens rett til å bestemme over egen kropp. I de fleste tilfeller er det frivillig å utsette seg for risiko for graviditet. Da handler det ikke om rettigheter, men det er et etisk spørsmål om hvor sent en aksepterer at et svangerskap avbrytes.

I dag er det vel sånn at fram til ei viss uke er det snakk om kvinnas rett til å bestemme over egen kropp, ei uke senere er rettigheta plutselig blitt omdefinert til ei handling lovverket ikke aksepterer.

Kvinner har rett til å bestemme over egen kropp, spørsmålet er hvilke grenser som skal settes for kvinners rett til å bestemme over foster i egen kropp.

Derfor må en akseptere at dagens abortlov debatteres fritt, ikke snakke om lovverkets kompromiss som en ubestridelig menneskerett.

4: Mørkemannsbegrepet: Brukes gjerne om folk som har mer restriktive syn på ting enn en sjøl. Sammenlignes gjerne med Bibelens fariséere. Jesus sa bl.a. at disse avsiler myggen, men sluker kamelen.

I saken om reservasjonsrett mener jeg at mørkekvinnene i 2014 avsiler myggen, i form av enkelte legers ønske om å avstå fra en liten del av jobben, som de færreste trur vil utgjøre noe stort praktisk problem for abortsøkende kvinner, mens de sluker kamelen. Kamelen kan bestå i at de ikke tar opp at mange kvinner påstår å ha opplevd abortpress. Den kan òg bestå i at de ønsker et samfunn uten et visst rom for å handle etter egen samvittighet, eller rom for pasienters mulighet til å velge en fastlege som ikke ukritisk blir med på hva som helst.

- - - - - - - - - -  -- - -- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - -  -- -  -- - - - - - - - - - -

Trøsten må være at mange av disse tolerante kvinnene gjerne slåss for retten til å bruke hueplagg av religiøse grunner. Men hvis f.eks. en religiøs overbevisning skulle flytte fra huet og inn i samvittigheta og sette grenser for hva en vil gjøre i yrkessammenheng, da er det verre med toleransen.

Samvittighetsfrihet kan sikkert være aktuelt for mange også i andre yrkessammenhenger, og den generelle aksepten for dette bør bli større, ikke mindre. Spesielt ettersom vi nå lever i et kulturelt mer mangfoldig samfunn enn før, trenger vi et visst frihetsrom for å kunne holde ut med hverandre.

Så uansett årstall vil jeg oppfordre feministene til å vise toleranse for andres oppfatninger, og ikke bruke lettvinte karakteristikker(utdaterte, intolerante mørkepersoner o.l.) om annerledestenkende.

De bør også argumentere etisk og saklig for hvor lenge de mener svangerskapsavbrudd er akseptabelt, ikke bruke lettvinte argumenter om retten til å bestemme over egen kropp, menneskeretter osv. Hvis de har en god sak, bør de også kunne finne gode argumenter.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt