Walid al-Kubaisi

Alder: 62
  RSS

Om Walid

Jeg er iraksk-norsk forfatter som flyktet fra Irak og den brutale krigen med Iran i 1981. Min første debattbok var:Min tro, din myte. Islam møter norsk hverdag(1996). Jeg har også skrevet "Rasisme forklart for barn", "Halvmånens hemmeligheter" og andre bøker. I 2003 mottok jeg Skjervheim-prisen i 2003, og nylig mottak jeg støtte fra Fritt ord for å utvikle den nye bloggen «For de sekulære muslimer».

Følgere

Publisert over 3 år siden

Kjære Linda Noor, kan du lese svaret mitt?  Dette er første artikkel. Jeg håper du tåler å bli kritisert og at du reagerer på en nyansert måte og at du ikke tar min kritikk personlig.

http://www.verdidebatt.no/innlegg/11678586-konvertitten-linda-noor-og-det-parallelt-samfunn 

 

Gå til kommentaren

Publisert over 3 år siden
Hermod Herstad – gå til den siterte teksten.

Kjære Hermod Herstad, jeg håper du leser artikkelen også. 

Gå til kommentaren

Publisert over 3 år siden
Linda Noor – gå til den siterte teksten.

Linda Noor skriver: "Al-Kubaisi unngår vel omtrent her å svare på alle mine poenger. "

Jeg unngår ikke å svare på dine poenger. Dette er, kjære Linda Noor, første artikkel. 

Gå til kommentaren

Skerf er ikke lik hijab, nino

Publisert nesten 10 år siden

Ehumm...er nok ikke helt enig med deg der,Walid.Jeg går selv med skaut/skjerf på hodet.Har gjort det siden jeg var 11 år.Som barn må jeg si at dette var  mer en vanesak enn religiøs bekledning.Men etterhvert ble dette skautet en del av meg,både som menneske og som muslim.Jeg har aldri følt ubehag med å gå med et slikt plagg,som du kaller for politisk uniform

Kjære Nino,

Problemet jeg opplever stadig, er at mitt publikum mangler kunnskap om emnene jeg tar opp.

Du sier at hijab er intet politisk symbol fordi du selv brukte skjerf.

Men: Her tar du grovt feil når du betrakter skjerfet ditt som hijab.

Jeg var i Marokko og møtte en muslimsk professor som har hår og kropp dekket på tradisjonelt vis med marokkanske klær. Jeg var der med en norsk forfatter. Da jeg fortalte at i Norge er det tillatt med hijab, og at de diskuterer bruk av hijab i politiet, reagerte professoren med å si:

”Men dette er politisk symbol, det er uniform! Vi her i Marokko, tillater ikke politiet å bruke dette symbolet”

Min norske venn reagerte: ”Merkelig. Jeg forstår ikke noe. Denne professor selv er dekket med hijab.”

Da forstod jeg at saken er så vanskelig for nordmenn.

Derfor forklarer jeg saken på følgende måte:

I Tyrkia og Tunisia er hijaben forbudt i offentlige kontorer og statlige stillinger. Men skjerfet er ikke forbudt. Det er et tyrkisk tradisjonelt tøystykke.

Hvis jeg sier: Jeg må ikke bruke Boss-dress. Det betyr ikke at jeg ikke må bruke dress av andre merker, som Armani og Calvin Klein.

Det fin 8 typer muslimske klesdrakter som dekker hår og kropp. Det som jeg advarer mot, som symbol, som uniform, er kun én av dem, en spesifikk klesdrakt som det Lena Larsen bruker. Det er dette som er islamistenes uniform.

Og for å bli overbevist om at hijaben er et islamistisk symbol, inviterer jeg deg til å se filmen, og inviterer alle andre til å se filmen jeg har jobbet med i de siste årene: Filmen advarer Europa mot islamisme og avslører deres ambisjoner og deres redskap og symboler.

Se linken her:

http://www.fritt-ord.no/no/hjem/mer/frihet_likhet_og_det_muslimske_brorskap/

Man må melde seg på. Gratis adgang.

Beste ønsker

Walid

 

Gå til kommentaren

RE: RE: ...

Publisert nesten 10 år siden

Kjære Osamah Rajpoot

Jeg har studert islams historie. Hjemme har jeg de fleste bøker som betraktes som referanser. Når jeg forteller mine muslimske venner om islam og profetens tid og handling, blir de sjokkert, eller benekter at det jeg forteller dem, er sant. De er muslimer, og de leste mange bøker om islam: Men de leste verken de gamle oppslagsverk eller bøker som ser kritisk på islam. Jeg pleier å slå opp i mine bøker og få dem til å lese selv det som sjokkerer dem.

Islam er et produkt av sin tids historiske sammenheng. I profetens tid var det ikke menneskerettigheter og friheter som i vår tid.   For man må ta utviklingen i betraktning. Om profeten valgte Kristi´ metode, ville han ha blitt drept. Jesus dukket opp i romerriket, med lov og orden, mens Muhammed dukket opp i ørkenen der sverdet har det avgjørende ord.

Å betegne dine meningsmotstanderes utsagn som vrøvl, løgn, er noe som jeg anbefaler deg å ikke gjøre. Du kunne ha sagt at du er muslim og du har ikke hørt dette eller lest dette. For i islam blir man drept om man betraktes av de religiøse teologer som frafallen (Murtad). Islam er ikke bare Koranen. Men profetens uttalelser og handlinger ( Sunna) i tillegg til den andre tekst: Beretninger og tolkninger av islam i stiftelsestid, altså de første to århundrer i islams historie. Hos Shiamuslimer er de 12 imamers tradisjon også en del av referansene.

Det var mange som ble drept fordi de var frafalne. Dette skjedde kollektivt i kalifen Abu Bakrs kalifatperiode. Det var mange arabiske stammer som frafalt fra islam etter profetens bortgang. Kalifen førte krig mot dem.

De fleste teologer støtter drapet på frafalne muslimer. Men det fins også reformatorer som tolker islam på en humanistisk måte. De muslimske masser er tilhengere av den første type dessverre.

Men det fins også en gruppe i Egypt som kaller seg, Koranistene. De erkjenner ingen bok eller referanse enn Koranen selv.

Jeg håper kjære Osamah, Gud velsigne deg og gi deg barakat i ditt liv, at du ikke benekter det du ikke kjenner. Det er bra at du forstår koranen slik at islam ikke dreper de frafalne. Og jeg håper du vil bidra til bloggen vår, for jeg tror du vil utvide din kunnskap og din horisont om du knytter deg til oss.

Meningene i denne bloggen av meg og andre bloggere gir intet uttrykk for islamhat. Tor Fagerhaug støtter den muslimske kvinnen som blir steinet. Hvor står du? Ved siden av henne? Eller ved siden av den muslimske flokken som kaster stein på henne? Det fins ikke hat mot religionen islam i Norge. Jeg har aldri opplevd en nordmann som vil forby muslimene å be i en moské, eller vil tvinge dem til å forlate sin tro. Når vi muslimer presenterer vår islam med hijab og Burka, og som politikk og ideologi, da er denne invitasjon til nordmenn om å reagere og si sin mening. Vi kan ikke stemple meninger vi ikke liker som propaganda og islamhets. Vi må være realister.

Spørsmålet mitt: Er du enig at de som representerer oss, er de religiøse, og at de sekulære er lite representert? Da kan vi gå videre med diskusjonen.

Beste ønsker

 

 

Gå til kommentaren

Mest leste siste måned

Tåkelagt
av
Liv Osnes Dalbakken
rundt 2 måneder siden / 3588 visninger
Sover heile regjeringa?
av
Lisbeth Marie Austnes
14 dager siden / 1235 visninger
Når fest blir dom
av
Kristine Sandmæl
20 dager siden / 889 visninger
Er jeg rett kalt prest?
av
Julie Schjøth-Jovik
12 dager siden / 830 visninger
Nei, Lægdene, vi er ikke i mot kvinner
av
Mikael Bruun
rundt 1 måned siden / 713 visninger
Takk og farvel, KrF
av
Kristofer Olai Ravn Stavseng
12 dager siden / 635 visninger
Det viktigste er et godt arbeidsmiljø
av
Martin Enstad
24 dager siden / 568 visninger

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere