Torgeir Tønnesen

Alder: 0
  RSS

Om Torgeir

Familiemann, far til fire tenåringer.
Cand.Mag -Samf/kr.dom. Bibelskole.
Teologisk ståsted: Indremisjonen. Tror på glede og seier, men ikke svermeri. Svak tro på tidens nådegavebruk. Ingen tro på vekkelse.
Synger og komponerer.

Følgere

Vi har kjørt oss fast - jeg en en av dem

Vi må ikke risikere ytterligere innskrenkninger i VD sin profil og opplegg.

Dersom vi som ofte kommenterer tråder, dominerer fullstendig på enkelte tråder, så kan jeg si med stor sannsynlighet at forumet vil bli sterkere regulert. 

Er det i så fall en fordel for oss?

Det blir lite spennende og litt demoralisernde dersom samme titler og tråder går igjen og igjen på VD. Jeg skriver ikke dette for å krenke noen eller være bedrevitende.

Jeg føler at vi misbruker tilliten vi har fått av administrasjonen i VD når vi bruker tråder til å diskutere detaljer i det vide og brede, ufruktbar krangling, terpe opp og opp igjen på samme argumenter, og holde tråder gående. Jeg innrømmer at jeg selv kan være en som ikke klarer å avslutte.

Et forslag kunne være å prøve å avslutte en tråd, for så å ta opp igjen en lignende debatt i et senere innlegg, slik at vi får en pustepause, og at andre tråder kan få komme til? 

Synes dere jeg tar munnen for full og at dette er arrogant? 

Jeg tror ikke på full frihet og fri  flyt, dersom vi misbruker friheten.

Er jeg helt på viddene, så la meg få vite hvorfor. Mitt ønske er bare å bevare den flotte og demokratiske modellen VD er.

Gå til innlegget

Derfor skal du aldri ha menneskefrykt og overdreven respekt for noen

Publisert rundt 1 måned siden - 258 visninger

«Menneskefrykt (charadah) fører i snare, men den som setter sin lit til Herren blir berget (sagab)». Salomos ordspråk 29,25

Menneskefrykt» er et uttrykk vi kjenner fra bibelen i 1930 oversettelsen, i Salomos ordspråk, i det vi kaller visdomslitteraturen.

Når vi bruker ordet frykt i norsk språk; - jeg frykter at, - frykt kom over oss alle, - det var det vi fryktet, osv, så er betydningen oftest knyttet til bekymring eller angst, redsler, alltid en negativ forventning.

På hebraisk har begrepet «frykt» flere betydninger, og mange ulike ord betyr «frykt». For å forstå et bibelvers som inneholder «frykt», må en derfor kjenne grunnteksten.

I Norge bruker vi altså ordet «frykt» i konsekvent negativ kontekst. Norsk språk får derfor et forklaringsproblem, - et problem med å forstå et utrykk som «frykt Gud», eller «Gudsfrykt». Hvorfor skulle vi frykte Gud?

Min erfaring og teologisk forståelse, sier meg at hebraiske språk avslører hemmeligheter, som gjør bibellesingen mye mer rik og mangfoldig.

Jeg bruker her i denne artikkelen overskriften - «menneskefrykt». Hvordan tolke «menneskefrykt», grammatikalsk? Her er to alternativ:

1) En generell iboende (genetisk) frykt og angst som mennesker har.

2) Frykt for mennesker (i særdeleshet)

La oss gå til den hebraiske grunnteksten, og jeg henviser her til James Strongs, concordance of the bibel: Ordspråkene 29.25 -”Menneskefrykt”

«2730-Charadaw» betyr: menneskefrykt, angst, å haste, redd, forsiktig, engstelig, ukomfortabel, skjelvende, trengt.

Så til siste del av Salomos ordspråk 29,25: «Berget,reddet»

«7682- sagab» betyr: berget, eng.lofty = høy på seg selv, trygg, sikker, sterk, oppløftet, excellent, satt på et høyt sted

Bare som et sidesprang; så ser vi polariteten i begrepene menneskefrykt og frelse (berget). Angsten og frykten i menneske binder opp og setter oss i fangenskap. Den som bli berget derimot, blir oppløftet og satt høyt, han er trygg og i frihet. Frihet kontra fangenskap.

Salomo vil fram til at mennesket, slik mennesket er i seg selv, kan ledes i fangenskap, pga frykten i oss, eller som oversatt i 1930, «menneskefrykt». På meg virker det derfor som 1930 oversettelsen ikke treffer helt, pga at den prøver å få tyngdepunktet i uttrykket over på «frykt for mennesker». Den korrekte oversettelsen burde være «menneskets frykt fører i snare»

Teksten peker på den iboende, genetiske frykten, angsten i oss mennesker. Vi mennesker har altså en «egenskap» som heter «frykt». Da kan vi forsterke teksten slik a det blir: «Mennesket har en iboende genetisk egenskap som heter frykt, og den vikler oss inn i en snare».

Det interessante er at blant hundrevis av vers hvor utrykket «frykt» er brukt, er dette ordet «Charadaw» - «menneskefrykt», brukt bare et par steder. Menneskefrykt er derfor ikke det samme som «frykt» i andre bibelvers.

Det vanligste hebraiske ordet for «frykt» er; «3372- yare» Dette er den "frykten" vi kun skal ha for Gud, ikke mennesker.

«Frykt ikke» Yare - står det mange ganger i bibelen. På hebraisk er det Dette utrykket har en annen gresk oversettelse som betyr -eng. revere, = aktverdig, respekt, ærefrykt, redd for noen, beundre noen, jmf.: «frykt ikke for mennesker, men frykt Gud».

Det er i denne konteksten vi bruker ordet «Gudsfrykt» - vi respekter, akter på, beundrer. Revere på engelsk.

Da forstår vi samtidig, at vi ikke skal beundre/respektere/stole på mennesker (i sin ufullkommenhet) Vi skal ikke være redd mennesker, eller ha ærefrykt for mennesker.

Men alt dette som er nevnt her ovenfor, skal vi ha for Gud. Han skal vi beundre, ære, beundre, og sette vår tillit til. Hebraiskteksten er forklarende.

Den hebraiske meningen «yare», er altså i retning av respekt, nødvendig uro, ærefrykt.

Igjen, - Ikke ha “yare” for mennesker, beundre ikke mennesker,sett dem ikke på pidestaller, dyrk dem ikke. Mennesker er som støvet på jorden, som gress som visner og falmer. Elsket av Gud, ja, men skal ikke opphøyes av mennesker. Guds tanke er: du skal ikke ha andre guder enn meg. Det finnes ingen visdom eller orakler. Gud er vår visdom og vår sannhet. Sannhet setter oss i frihet og opphøyer oss. «Hver den som Sønnen får frigjort, han blir virkelig fri» (Joh.8.36)

Gå til innlegget

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Nådens evangelium
av
Petter Olsen
rundt 5 timer siden / 193 visninger
3 kommentarer
Vis kirkelig solidaritet!
av
Tron Hummelvoll
rundt 5 timer siden / 194 visninger
1 kommentarer
No treng vi anti-populistane
av
Emil André Erstad
rundt 5 timer siden / 592 visninger
0 kommentarer
De unge enslige
av
Vårt Land
rundt 5 timer siden / 532 visninger
0 kommentarer
Skinne klart
av
Åste Dokka
rundt 14 timer siden / 539 visninger
1 kommentarer
Digitale disipler
av
Ingeborg Dybvig
rundt 14 timer siden / 141 visninger
1 kommentarer
Les flere

Siste kommentarer

Marianne Solli kommenterte på
Studentsamskipnadene må sjå nynorskstudenten
8 minutter siden / 54 visninger
Bjørn Erik Fjerdingen kommenterte på
Nådens evangelium
rundt 1 time siden / 193 visninger
Njål Kristiansen kommenterte på
Opprop til dugnad
rundt 1 time siden / 2151 visninger
Åge Kvangarsnes kommenterte på
Nådens evangelium
rundt 1 time siden / 193 visninger
Daniel Krussand kommenterte på
Nådens evangelium
rundt 2 timer siden / 193 visninger
Audun Aase kommenterte på
Kyrkjeval og vallokale
rundt 2 timer siden / 202 visninger
Daniel Krussand kommenterte på
Vis kirkelig solidaritet!
rundt 3 timer siden / 194 visninger
Helge Erik Solberg kommenterte på
Skinne klart
rundt 5 timer siden / 539 visninger
Lars Slåttå kommenterte på
Opprop til dugnad
rundt 11 timer siden / 2151 visninger
Dan Lyngmyr kommenterte på
Digitale disipler
rundt 12 timer siden / 141 visninger
Dan Lyngmyr kommenterte på
Opprop til dugnad
rundt 13 timer siden / 2151 visninger
Daniel Krussand kommenterte på
Stolt av barnevernet
rundt 13 timer siden / 306 visninger
Les flere