Registrer deg Logg inn

Sondre Olsen

Sondre er avlogget
Bosted: FYLLINGSDALEN
Alder: 28
Følgere
Om Sondre

Jeg er en tilflyttet bergenser, opprinnelig ifra det blide sørland. Flyttet som 16-åring fra Arendal og gikk på Kongshaug Musikkgymnas i Os. Jeg har siden tatt en bachelor i kristendom ved Norsk Lærerakademi, og er ferdig med andre året på en bachelor i sosialt arbeid ved Høgskolen i Bergen. Jeg har tatt permisjon fra sosionomstudiet, og jobber nå som politisk rådgiver for byråd for barnehage og skole i Bergen, Filip Rygg (KrF). Sjekk også ut bloggen min - http://sondreolsen.no Følg meg på Twitter - http://twitter.com/sondreolsen

Sondre Olsen

Viser innlegg | Se kommentarer (34)

Småpenger

Publisert 2. februar 2010
Det er ikke lenger så vanskelig å hjelpe jordskjelvofrene i Haiti. Nå har det dukket opp en tjeneste som gjør at du kan gi det lille beløpet 20 kroner for hjelpe ofrene.

Haitiaksjonen "Gi nøden et ansikt", er en tjeneste laget slik at du donerer 20 kroner ved å sende et MMS-bilde med kodeord HAITI til 2242.

Det er fint å se at det endelig etableres en tjeneste som gjør at man kan gi småpenger til gode formål. Vi trenger mer av dette. Jeg tror det totale beløpet til veldedige formål vil øke betraktelig. Veldig mange givere blir ekskludert når man kun har mulighet til å gi store beløp for å hjelpe. HAITI-aksjonen er derfor et godt forbilde på flere måter.

KrF kommer til å vokse

Publisert 2. februar 2010

Jeg tror KrF vil vokse. Jeg har sagt tidligere at jeg tror KrF bikker 10 prosent i 2013. Nå er jeg rimelig religiøs av meg, så noen vil mene det er grunnen til at jeg fortsatt klarer å tro på en slik økning...

I dag er det presentasjon av strategiutvalget på KrFs lokalpolitikerkonferanse i Stavanger. Det er Dagrun Eriksen som leder utvalget. Jeg ble imponert over innledningen hun hadde tidligere i dag. Hun klarte å si det riktige med riktige ord. Det er kunst.

Knut H. Jahr, vår eminente generalsekretær, har også vært med å innlede strategidebatten i dag. En pedagog av rang. Han sa så bra tidligere i dag: - Vi kan godt kose litt med misnøyen et par minutter, men så blir jeg glad om vi går videre til det konstruktive.

Jeg tror ikke det å fjerne bekjennelsesparagrafen vil ta KrF til nye høyder. Det er få utenom oss KrFere som debatterer den. Jeg tror ikke nordmenn har forandret seg veldig siden 1997. Da hadde vi også bekjennelsesparagraf og det var mange både i og utenfor partiet som også den gang mente den burde fjernes.

Grunnen til høstens dårlige valg tror jeg har mange forklaringer. Den viktigste forklaringen tror jeg er at KrF ikke var del av et reelt alternativ. Det bør vi ta selvkritikk på.

Selvbestemt abort til uke 40?

Publisert 11. august 2009

Jeg håper FpUs Ove Vanebo aldri når langt som politiker. Vanebo er positiv til systematisk sortering av menneskeliv. På fredag ble et innlegg av han publisert på Minerva.as hvor han tok til orde for å heve abortgrensen. Vanebo mener at kvinner bør kunne få utført fri abort etter 12. uke hvis barnet hun bærer på har en alvorlig sykdom.

I dagens nettutgave av Vårt Land blir Vanebo kritisert av KrFU-leder Kjell Ingolf Ropstad. – Vanebo forsøker å dreie debatten mot hvem som skal ha rett til å velge, fremfor hvem som skal ha rett til å leve, sier Kjell Ingolf.

Også SU-leder Mali Steiro Tronsmoen kommenterer saken. Tronsmoen og Vanebo er kanskje ikke de som vanligvis er mest enige her i verden, men i abortsaken kan de se ut til å finne sammen. Tronsmoen sier til Vårt Land: - Jeg synes det er merkverdig at KrFU mener at barn som ikke er ønsket bør komme til verden.

Skremmende. Men Tronsmoen går enda lenger:
– Menneskelivet starter ved fødselen.

Oppdatering: I Dagbladet og VG kan vi idag lese at en kvinne tok abort to ganger fordi fosteret var av "feil" kjønn. Kvinnen mente hun hadde fått nok jenter i huset og ville nå få en gutt. Vi lever tydeligvis i et sorteringssamfunn. Hvor langt skal det gå? Nesten ingen barn med Downs syndrom blir født lenger, fordi i åtte av ti tilfeller hvor det blir påvist, velger kvinnen å ta abort. Så kan vi spørre oss selv: Hvis det blir mulig å påvise dysleksi hos fostere, bør de aborteres? Hvis det blir mulig å påvise svaksynthet hos fostere, bør de aborteres?

I Danmark har de også regnet på det og funnet ut at samfunnet vil spare to millioner per år per barn med Downs syndrom som de klarer å sortere vekk før fødselen. Her bruker man altså kalkulatoren systematisk for å finne ut hvem som er verdig å leve livet.

I Norge har vi selvbestemt abort til utgangen av 12. uke. Hjertet til fosteret begynner å slå allerede tre uker ut i svangerskapet. Et paradoks?

Oppdatering II: Vanebo er for aktiv dødshjelp, ifølge Dagbladet. Det er ikke veldig overraskende. Har man først startet å sortere, kan det fort bli en dårlig vane.

Senterpartiet mener at de skal klare å hamle opp med SV og Arbeiderpartiet i en kamp om kontantstøtten om det blir rødgrønt flertall også etter valget i september. Det kan de bare glemme. For Ap, men spesielt for SV, er kontantstøtteordningen kvinnefiendtlig, integreringsfientlig og elendig bruk av penger. Stoltenberg har til og med prestert å si at han mener kontantstøtten må fjernes fordi man ikke bør "belønne de som velger feil". Det er ingen tvil:


Statsministeren mener alle barn SKAL i barnehagen fra de er 1 år.

Jeg ser ikke hva som er kvinnefiendtlig med kontantstøtten. Det viser seg at det er stadig flere menn som er hjemme med barna og mottar støtten, og jeg vil tro at også kvinner setter pris på valgfrihet. At kontantstøtten er integreringsfiendtlig er gjort et for stort poeng ut av. Når barn møter opp på skolen i 1.klasse uten å snakke norsk, er det plutselig kontantstøtten som får skylden. Selv om kontantstøtten bare går til 1- og 2-åringer. Det er nok likevel sant at kontantstøtten til en viss grad hindrer integrering. Spørsmålet som da melder seg, er om alle skal miste en god støtte fordi den har negative virkninger for en viss andel?

Jeg tror de fleste ville stusset om de fikk høre en SV-representant foreslå å fjerne sosialstønaden fordi en stor andel av de som mottar den er innvandrere.

Selv mener jeg kontantstøtten er en knallbra ordning, og du skal ikke se bort ifra at jeg selv benytter meg av den. Jeg mener i motsetning til SV og Ap at vi ikke bør fjerne ordningen, men heller styrke den ved å øke støtten, men samtidig gi gratis kjernetid i barnehagen for innvandrerbarn.

Blir det rødgrønt flertall etter valget forsvinner kontantstøtten. De som ønsker økt kontantstøtte bør stemme KrF.

Historiens rikeste regjering har ikke råd til å prioritere de fattigste i samfunnet. De bruker 5 milliarder på å kjøpe råtne aksjer fra Røkke, men gir smuler til de fattige. Og de som faktisk vil gjøre noe for de som sliter, legger Regjeringen kjepper i hjulene for - og kutter for eksempel 8 millioner i støtte til Evangeliesenterenes arbeid for de rusavhengige.

Det er lett å bli lei av den rødgrønne regjeringen. De lovet til og med å avskaffe fattigdommen. Kristin Halvorsen sa at fattigdommen kunne fjernes med et pennestrøk. Siden har hun ikke turt å ta i en penn. Istedet har det blitt mer enn 10.000 flere fattige i løpet av disse årene med de rødgrønne. De har tydeligvis også bestemt seg for at de ikke vil ha hjelp, og derfor tar de penger fra Evangeliesenteret som har jobbet utrettelig for å hjelpe de aller svakeste.

Les mer om den feilslåtte politikken som de rødgrønne kjører mot de hjemløse på Dagfinn Høybråtens blogg HER.

Synovate spriker mest

Publisert 31. mai 2009

Idag får Sosialistisk Venstreparti levert en måling som gleder. Men bør Kristin Halvorsen juble voldsomt etter en god måling fra Synovate? Det er kanskje ingen grunn for Halvorsen til å ta helt av.

Synovate lager målinger for Dagbladet og målingene deres er først og fremst kjent for én ting: De avviker mest fra alle de andre målingene som blir tatt opp.

Noen husker kanskje landsmøtet til SV. Også da var det Synovate som leverte måling, og også den var i overkant positiv for SV. Den påfølgene måneden viste at Synovate nærmest hadde gitt SVs landsmøte et bestillingsverk, eller så var det bare tilfeldig at det var et lite representativt utvalg som ble spurt.

Svein Tore Marthinsen har fulgt Synovate mer nøye enn meg og viser med rikt tallmateriale at Synovate leverer målinger hvor Sp og SV gjør det bra, mens Frp gjør det ekstremt dårlig sammenlignet med andre målinger. Også valgforsker Bernt Aardal påpeker at Synovate er en versting blant de som sjekker stemningen i landet. Hvorfor er det slik?

Reklamasjonsrett på barn

Publisert 16. mai 2009

I Norge har vi hatt en lov i over 30 år som gir rett til selvbestemt abort. Jeg synes det er trist at vi ikke heller har en lov som har som mål å beskytte liv. Barn har blitt en vare. Idag er det fritt fram for lesbiske å få assistert befruktning. Jeg skjønner godt at et lokalparti i Høyre har krevd at også mannlig homofile skal få barn ved hjelp av surrogatmor. Det er bare enda et bevis på hvor inkonsekvent ekteskapsloven er. Og hvorfor skal ikke single jenter få assistert befruktning på statens regning? Hvorfor må det være to jenter? Er det så nøye med to foreldre plutselig? Kjønn ble irrelevant, hvorfor antall? For min del så er det ikke krise at homofile får gifte seg, men nå som barn har blitt en rettighet har det hele gått for langt.

Idag er det også slik at Downs syndrom er grunnlag for abort. Jeg er imponert og utrolig glad for at Høyre på sitt landsmøte sa de ønsket å fjerne denne lovparagrafen. Paragrafen handler om eugenisk indikasjon, altså at påvist "alvorlig" sykdom kan brukes som grunnlag for å ta abort. Blant annet defineres Downs syndrom som alvorlig sykdom. Jeg tror denne paragrafen er mulig å få fjernet. Abortloven er (dessverre) kommet for å bli, men jeg tror de fleste ser på det som ganske urimelig at vi skal sortere slik som det gjøres idag. Er barn med Downs syndrom mindre verdt enn du og jeg? Idag blir 8 av 10 fostre som har påvist Downs syndrom sortert bort. I Danmark fødes det knapt barn med Downs. Der har myndighetene regnet på kostnadene, og funnet ut at hvert Downs-barn koster samfunnet så mye at det må kjempes en innbitt kamp for å redusere tallene mest mulig.

I gårsdagens kommentar av Erling Rimehaug, ble journalisten Jan Erik Hansen i Aftenposten sitert:

"Vi kan abortere i den ene enden, adoptere i den andre. La leve og la dø. Skaffe oss barn på laboratoriet, snart forlange å bli avlivet rett over gangen. Vi kan ikke fortsette slik, etter min mening. Det er galt, etter min mening. Det er skalting og valting med liv og død, også etter min mening."



Bilde: Zonie_Zambonie

En kommende KrF-stjerne?

Publisert 12. mai 2009

De fleste som kjenner meg vet at jeg har et hjerte som banker sterkt for Tottenham. Idag banket det litt ekstra etter at lagets fantastiske manager Redknapp uttalte til pressen:

- Vi må være rollemodeller for unge. Å bli full og ikke oppføre seg er ikke et godt eksempel. Jeg mener det ikke er rom for drikking i dagens fotball.

Til neste landsmøte i KrF er det ingen tvil om hvem som bør være gjestetaler. Harry Redknapp snakker KrF-politikk så det suser. Nå venter jeg bare på at partiet skal få sitt første lokallag i nordre del av London...

Det er jammen pinlig å følge med på hvordan Regjeringen hele tiden forsøker å forklare folket at det var fornuftig å betale overpris i handelen med Røkke. Det er en gavepakke til opposisjonen fordi de vil bli minnet på saken gjennom hele valgkampen. Hadde Stoltenberg kommet på banen og innrømmet tabben, ville saken fortere blitt lagt død. Men Stoltenberg er som vanlig ganske så fraværende. Han gjemmer seg - den pingla.


Brustad forsvinner til høsten ut av norsk rikspolitikk, og folket vil huske henne som kvinnen som håndterte Aker-saken på en fryktelig dårlig måte. Hadde hun beklaget håndteringen da saken kom opp, hadde hun i større grad fått mulighet til å bruke resten av tiden frem mot valget til å fremføre god politikk som hun vil bli husket for. Istedet vil hun gjennom hele valgkampen konfronteres med Aker-saken som hun selv mener hun håndterte bra. Ifølge Brustad er det å betale overpris godt politisk håndtverk.

Jeg så nettopp på Redaksjon1, og Dagfinn Høybråten hadde en herlig kommentar til Brustad:

- Regjeringen har i Aker-saken oppført seg som en mann som sovner på bussen, ender flere stopp for langt, men klager på bussjåføren.

Idag er det bare en ting å si: Gratulerer, Røkke!

Solhjell vil ha barna dine

Publisert 7. mai 2009

SV blir aldri lei av å foreslå at staten skal ta mer ansvar for norske barn. Generøse som de er, lover de at det skal bli gratis, før de også legger til at det hele vil være obligatorisk.

Blir det fire år til med den rødgrønne regjeringen er det ingen tvil - kontantstøtten forsvinner helt. I praksis betyr det obligatorisk barnehage fra barna er 1 år. Allerede idag lefler SVere med tanken om obligatorisk barnehage. Ikke nok med at grunnskolen allerede har blitt forlenget med ett år, noe som forsåvidt ikke har vist seg å gi positive resultater, men nå vil SV også sørge for å legge beslag på barna i enda flere år.

Snart kommer Bård Vegar Solhjell og henter barna dine på fødeavdelingen.

Annonse
Siste innlegg
Siste kommentarer
  • Olav Nerland Sæbø kommenterte på Svake argumenter mot kristendommen

    Jeg tror på deg ja, at du er sikker på at det ikke var Guds kraft. Får jeg høre hva som gjør deg sikker?

  • Morten Christiansen kommenterte på MF - en tapt skanse

    Og så vil de i ettertid ta æren for fremskrittene og hevde at det skyldes den kristne kjærlighet og likhetstanke. KrF, kvinnenes og de homofiles forkjempere.

  • Morten Christiansen kommenterte på Å dømme eller fordømmelse ?

    Jeg forholder meg til deg som ett menneske, ikke din tro. Det handler ikke om bibelen men om deg.

  • Rudi Wara kommenterte på Loven om Livet

    Hei Gen 2:7  Then the Lord God formed man from the dust of the ground and breathed into his nostrils the breath or spirit of life, and man became a living being. [I Cor. 15:45-49.] Adam ble først...

  • Frode Meland kommenterte på MF - en tapt skanse

    Kristelig folkeparti er et parti mange kaller "de tapte sakers parti" med henvisning til den tidsforsinkelse som foreligger mellom tidsånden og Krf-ånden.  De kommer til sist diltende etter, og...

  • Kjell Kristensen kommenterte på Å dømme eller fordømmelse ?

    Hei Rune! Når de fleste uttrykker misnøye med hvordan du formulerer deg i forhold til din oppfatning av å være troende og hva som er galt og rett i forhold til bibelordet, og om å fortelle andre...

  • Geir Rune Larsen kommenterte på Mitt Endelige Svar

    vel nå har jeg lest verker både fra østkirken og vestkirken forskjellene er minimale. Så lenge romeriket bestod så hadde alle statskirkene rundt middlehavet fellles konsiler også den syriske og...

  • Sten Andre Fagermo kommenterte på Mitt Endelige Svar

    kanskje i mine øyne, mellom den øst-romerske og vest-romerske, hvis jeg skal kalle det det, er at Østkirken jo er monofysitter, eller var DET bare de orientalsk-katolske kirker? Jeg husker ikke i...

  • Geir Rune Larsen kommenterte på Mitt Endelige Svar

    bra du innrømmer det selv, det er dag og natt over min tro og mormonerkirkens tro..

  • Sten Andre Fagermo kommenterte på Biskop Sommerfelt i nrk Østfold

    siden indremisjonen holder jo på med sitt... Du har Indremisjonsforbundet, Normisjon, Norsk Luthersk Misjonssamband, Frikirken, og DELK... Hvor jeg bor, så virker det som det er en blanding av...

  • Geir Rune Larsen kommenterte på Mitt Endelige Svar

    Om du må plassere meg i en moderne setting så er det som ligger meg nærmets rent teologisk .. klassisk pinsekristendom.. men rett setting er urkirkens ortodokse dvs den kristne  martyrkirkens...

  • Sten Andre Fagermo kommenterte på Å dømme eller fordømmelse ?

    jeg opplever Rune som en person som vil det godt.....det har kanskje med det å gjøre, at han "dømmer" oss andre til helvete på en snill måte , i motsetning til andre herrer her inne.. På den...

  • @sbjorn Alm@s kommenterte på Å dømme eller fordømmelse ?

    Ja, du sier at dersom jeg ikke vender om kommer jeg til helvete. Du viser til bibelen og dømmer. Disse ordene betyr ikke noe for meg, men du må vel kunne forvente at jeg er uenig med deg?   Du...

  • Espen Dahlgren Doksrød kommenterte på MF - en tapt skanse

    Hei, Hallvard! Det er jeg helt enig i, så det er jo ikke et forsøk på å gå folk "i rette" når det kommer til bibelsyn som jeg ønsker å bringe frem i lyset. Det er mer den litt milltante og...

  • Rune Staven kommenterte på Tilnærming

    Hei Asbjørn     Du er blind på din egen visdom. du ser ikke Guds godhet og kjærlighet. for Gud bryr seg om hver enklet, uansett hva han har gjort.       MVH Rune