roger Robberstad

Alder: 64
  RSS

Om roger

Liberal, ortodoks,, fotograf multikunstner, medmenneske, tenker.

Følgere

både og

Publisert over 1 år siden

Jeg betrsakter dette litt fra utsiden: Den romersk katolske kirke har to "typer" prester. De som er ordensprester eler "munker" for å gjøre det lettvint, og de som ikke har avlagt de tre munkeløftene om kyskhet (sølibat), fattigdom og lydighet (til sin Abbed). Den andre typen går under betegnelsen "verdensprester",  De er ikke munker, men selv for dem så kreves det kyskhet, altså sølibat. Det finnes også en fjerde gruppe, og det er de som konverterer, er gifte og får disens  etter konverteringen til å fortsette sin prestegjerning, men denne gruppen ser jeg bort fra her. Den ortodokse kirke har begge de to hovedgruppene, både ordensprester og gifte prester. Her er hovedregelen at menighetspresten skal være gift. Dette virker som om det fungerer bra, for det er menigheten som betaler for presten sin. Skriftemål skjer åpent i kirkerommet før liturgien, og sognepresten kjenner godt sin menighet,, I praksis så vil i diaspora, kirken bruke munker som menighetsprester. Den ortodokse kirke er i flg. wikipedia verdens nest største kirkesamfunn. Att det her også er råtne epler i sekken er en realitet. Men omfanget er hittil ikke kjent som så stort, bortsett fra en del tilfeller i USA med forflyttning av prester osv å samme måte som i Den romerskkatolske kirke. Min tanke er at verdenprestene, som ofte lever langt unna å ha både prestebrødre og kirkens administrasjon i ryggen  lett kan gå i fella, Ikke minst fordi vi lever i en mediialverden hvor absolutt alt finnes ett knapppetrykk nært.  Det å leve monastisk, ha et felleskap i ryggen gir en større trygghet,, men det er beinhardt, og få er de som klarer det. Men altså, dette var ett blikk fra siden....

Gå til kommentaren

om nattverd og "tenning"

Publisert nesten 2 år siden

Som sivilarbeider spurte jeg en gang Viktor Borg, psykiater og overlege på Blåkors om tenningsmekanismen ved å motta nattverden. Han var helt klar og sa: "En alkoholiker som sprekker, har allerede bestemt seg for å sprekke, Det å gå til nattverd vil dermed i seg selv ikke være utslagsgivende for en tenning".
En som har et alkoholproblem i de store kirkesamfunn hvor å bruke noe annnet enn reel vin, vil kunne få hjelp av sin skriftefar så vedkommende bare mottar nattverden i brødets skikkelse.

 

Gå til kommentaren

Publisert rundt 2 år siden

Lurer på om  Natt&Dag kunne gjort dette bedre!,  Satire. og Gonzo-joournalistikk  Ja takk, men hadde det ennå vært det!  VL´s Hugin&Munin er journalistisk skråblikk med en snert, og vi lesere vet hva konseptet er og hva vi får! Men i dette greiene her blir jeg sittende med en klam bismak av at her er det noen som har sovet godt i redaksjonen, At kritikken her på verdidebatten blir møtt med taushet går lett å dekke seg bak, for å åpne for fri debatt, samtidig som vi vet at det siter noen ansatte i VL og "sensurer" hva som får slippe gjennom på verdidebatten eller ikke i forhold til retningslinjene . Håpet er at VL´s redaksjon tar notiser av reaksjonene.   Terningkast 1.

Gå til kommentaren

Publisert over 2 år siden

Takk! Flott betraktning!

Gå til kommentaren

Dåp

Publisert over 3 år siden

Gjørsund setter feil fokus: Det største problemet er ikke Queer. Det største problemet er den stadig forskyving av dåpsformula. Ved å fjerne seg vekk fra dåp gjort i den Treenige Guds navn, så ofres noe som helst samarbeid med verdens to største kristne trossamfunn, Den romersk-katolske kirke og Den ortodokse kirke og fleree. Dåp i den Treenige Guds navn er minste felles multiplum. Da kan den norske folkekirken like gjerne droppe hele Den Nikenske trosbekjennelsen.

Gå til kommentaren

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere