Daniel Krussand

Alder: 71
  RSS

Om Daniel

Født i Oslo, Oppvokst i Sandvika og på Roa, Ble kristen som 16-åring til sjøss omboed i MT "Tarim" W. Wilh., Deltatt Misjonssambandet, Navigatørene, Baptistene, Misjonsforbundet, Frie

Følgere

Konkuranseutsetting

Publisert rundt 2 måneder siden - 126 visninger

Troen på at konkurranse gir bedre tjenester eller lavere pris er overdrevet. Ofte blir det motsatt. Tar man med en del utilsiktede bivirkninger blir helheten enda verre.

Det er klart at privat drift av sykehjem kan være både billigere for samfunnet og gi en like god eller bedre tilværelse for beboerne.

Når det gjelder viktige og tunge samfunnsområder som offentlig transport, post, telefon, nødetater og redningstjeneste på havet mener jeg disse områdene er best tjent med offentlig eierskap og drift.

Jeg har vært bussjåfør noen år og følt konkuranseutsettingen på kroppen.  Tvunget til å få ny arbeidsgiver, tap av ansenitet, stess og nye krav for å presse priser.  Påfølgende øket fravær og sykdom blir en belastning som andre må betale for.

Når nye busselskaper skal ta over gitte ruter, følger nye krav om busstyper og diverse forbedringer som koster penger.  De gamle bussene som er like gode blir faset ut eller solgt til utlandet.  Er det god økonomi og miljøvennlig?

Jernbane og tog vil regjeringen nå også sette ut på anbud.  NSB ville gjort dette langt bedre alene uten den oppsplittingen og ansvarsfraskrivingen som har pågått i mange år nå.  Dyktige medarbeidere f. eks på signalanlegg og ettersyn av banelegemet, spor og penser er oppsagt.  Dette settes ut til private bedrifter med stor fare for ulykker og skader.  Nye ansatte skal ut på jernbanesporet og trenger sikkerhetsopplæring.  Kommunikasjonen mellom NSB og private aktører kan svikte og liv gå tapt.  Hva er vitsen?  Det blir garantert både dyrere og dårligere.  Engeland er et skrekkeksempel.  De har forlengst snudd.  I Sverige er det fullt kaos i togtrafikken.  20 cm snø, og alle tog stanser!  Der er også flere togselskaper i konkurranse på samme strekninger  Får et tog en feil og stopper kommer ingen forbi!  

Feil på spor og anlegg blir ikke reparert.  Dersom en sporskifter må byttes er det fem ganges så dyrt som den gang SJ's egne folk gjorde jobben og det tar uker før bedriften som får oppdraget gjør jobben.  Les boka "Det Stora Togrånet" fra 2010.  

Skal du ta toget i Norge i dag så har du flaks om ikke du sitter på en buss meste av strekningen!  

Gå til innlegget

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere

Siste kommentarer

Johannes Taranger kommenterte på
Snikturbanisering
8 minutter siden / 414 visninger
Carl Wilhelm Leo kommenterte på
Norge bør ta imot 10 000 kvoteflyktninger
11 minutter siden / 1277 visninger
Sigurd Eikaas kommenterte på
Livsfjern teologi
25 minutter siden / 5478 visninger
Sigurd Eikaas kommenterte på
Livsfjern teologi
42 minutter siden / 5478 visninger
Sigurd Eikaas kommenterte på
Livsfjern teologi
rundt 1 time siden / 5478 visninger
Søren Ferling kommenterte på
"Den muslimske fare"?
rundt 1 time siden / 1560 visninger
Sten André Fagermo kommenterte på
Livsfjern teologi
rundt 1 time siden / 5478 visninger
Jarl Henning Ulrichsen kommenterte på
"Den muslimske fare"?
rundt 1 time siden / 1560 visninger
Sten André Fagermo kommenterte på
Økende antisemittisme
rundt 1 time siden / 308 visninger
Sten André Fagermo kommenterte på
Snikturbanisering
rundt 1 time siden / 414 visninger
Sten André Fagermo kommenterte på
Kristendom og makt er en usunn blanding
rundt 1 time siden / 76 visninger
Njål Kristiansen kommenterte på
Norge bør ta imot 10 000 kvoteflyktninger
rundt 1 time siden / 1277 visninger
Les flere