Karl Larsson

Alder: 38
  RSS

Om Karl

Ateist, feminist og statsviter.

Følgere

Forræderi?

Publisert nesten 10 år siden

Ville kanskje ikke gått så langt at jeg ville ha kalt det forræderi, men det er ganske skuffende ja.

Ser at man allerede diskuterer hva feminsme er. Skal ikke begi meg utpå det, eller om Brita og Martine har "mistet" retten til å kalle seg det. Som Heidi sier, så har man valgfrihet. Det jeg derimot vil si, er at slik oppførsel er veldig usolidarisk. Om man velger å underkaste seg, enten ved å godta latterlige religiøse krav, som f.eks å gå med Hijab, så er det et fritt valg. Men det er likevel veldig usolidarisk mot dem som blir undertrykt på denne måten, uten å kunne velge selv.

Forræderi er det kanskje ikke, men det er kanskje nødvendig å i blant være litt intolerant, hvis man skal holde på prinsippene.

Gå til kommentaren

Hva forventer man?

Publisert nesten 10 år siden

Hva annet er det å forvente? Velger man å døpe barna sine i kirken, så er det bare rett og rimlig at man må høre om det kirken står for.

Kirken er glad i både hetrofilt ekteskap og dåp, kommer man for å høre om det ene, er det ikke så rart hvis det andre også blir nevnt.

Hvis man ikke ønsker at presten skal fortelle om kirkens syn på bryllup, så kan man i steden velge å ikke komme.

Gå til kommentaren

Kritikk

Publisert nesten 10 år siden

Kristian Kahrs er alltid veldig grundig i det han gjør. Slik også denne gangen. Grundig arbeid er bra. Kritikk mot HEF har jeg ingen problemer med, selv om jeg denne gangen ikke er enig.

Det jeg derimot har et problem med er hvordan humanister og ateister ofte får smake den samme kritikken du her retter mot HEF. Bare fordi man er kritisk til ting som blir skrevet, så er man ikke debattfientlig av den grunn. I eksempelet du selv bruker, var noen humanetikere, meg selv inkludert, irritert over moderators førende spørsmålsstilling. Å påpeke dette er ikke å kvele debatten, det er heller ikke udemokratisk. At du kaller det det, synes jeg du skal holde deg for god til.

Noen i HEF har tydelig at litt anstrengt forhold til Anfindsen, og de kunne kanskje vært tydligere på hva de mente i denne saken. Det er likevel ikke bra for debatten at dette skal trekkes frem i enhver debatt der humanister vil involvere seg.

Jeg har også registrert at mange kristne her på siden har vært indignert over den plassen Levi Fragell har fått med sin kristendomskritik. Er de som har kritsert dette også demokratifientlige. Kanskje du kan forfølge dem også?

Gå til kommentaren

Takk igjen

Publisert nesten 10 år siden

 Takk for innlegget.

 

Som ateist kan det være vanskelig her i blant. I tråder kan man bli kalt alt fra umoralsk til hjerneskadet. Når ateister og humanister har forlatt dette steder, skyldes det nok tretthet etter mange slike angrep over tid. Det er et fåtall av de kristne som driver med det, men det er uansett veldig slitsomt. Jeg blir litt skuffet over at alle vi ateister og humanetikere blir holdt til ansvar, fordi noen av oss, i noens øyne, har framstått som furtne. Er man litt kritisk til det som blir skrevet, så er man plutselig en demokratihater, som prøver å kvele debatten. Det kunne jeg godt klart meg uten.

Så lenge vi kan diskutere saker, og at mitt livssyn ikke er til hinder for det, så er jeg gjerne med fremover. Takk igjen for oppmuntringen, Arne.

Gå til kommentaren

RE: Ikke skli ut

Publisert nesten 10 år siden

01.11.10 kl. 20:37 skrev Espen Utaker:

Som flere har nevnt i tråden: Debatten handler om skolegudstjenester, SFO, Trosopplæring og HEF. Hold dere til det tema.

Opprett en ny tråd om dere vil debattere ateister og kristne på verdidebatt.no.

 Når spørsmålet ditt lyder om HEF er hårsåre så er det ikke så rart at debatten tar et mindre produktiv vending.

Men er HEF hårsåre? Her sier de jo selv at å forlange at kirken skal vanne-ut sin gudstjeneste for å blidgjøre politikerne er en uting. Hvordan er dette hårsårt? Er ikke litt av poenget her at å endre gudstjenesten for å gjøre den mer akseptabel for alle, faktisk bryter mot religionsfriheten. Da mener jeg religionsfriheten til de som er medlemmer av Den Norske Kirke. Hvis DNK stadig må endre seg for å tekke de som enten ikker er eller er veldig passive medlemmer, vil det da være noen kirke igjen til de som vil være med?

Gå til kommentaren

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere