Verdidebatt

Et mangfoldig islam - hvem vinner?

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Jeg har nettopp lest ferdig boken "Islamisten" av Ed Husain(f.1975), og sitter igjen med ulike følelser. Boken bekrefter det jeg allerede har lest gjennom ulike bøker og undersøkelser: Islamismen er på fremmarsj blant britiske muslimer - den har blitt mainstream. Det er trist, men helt sant. Men vent, det er mer. Heldigvis.

Jeg synes nemlig også det er viktig å si at jeg er dypt takknemlig for å ha lest denne boken, for faktisk er jeg på en måte mer avslappet nå i forhold til selve islam, fordi islam ikke lenger vekker det skremselsbildet hos meg som det har gjort. Men dette må for all del ikke bety at islamismen som ideologi ikke er en trussel!

Her er det best for oss alle å skille, og nettopp derfor er Ed Husains stemme så viktig, for med sin kloke bok kan han føre muslimer tilbake til en mer åndelig tradisjonell islam og forkaste den millitante og/eller politiske. Han som selv en gang var en brennende islamistisk ungdom i den britiske organisasjonen Hizb-ut-Tahrir, som fortsatt er svært aktiv i dagens Storbritannia.

Husain har med enkle og kloke ord gitt meg en smakebit på mangfoldigheten i Islam og dermed må jeg innrømme at jeg kan ha adskillig større respekt for (visse former) av islam. Man har f.eks  wahhabistisk islam og sufistisk islam, og disse ulike islamske teologiene står så langt fra hverandre at det nesten er komisk.

Wahhabismen anser kjærlighet og hengivenhet for noe skapt, som avgudsdyrkelse. I Saudi-Arabia har de derfor sprengt bort områder som har blitt ansett som hellige i tradisjonell islam. Og bilder av profeten, eller det minste tegn på hengivenhet eller kjærlighet ovenfor ham blir betraktet som blasfemi. De fordømmer også musikk og spill, og har strenge regler for klær og atferd. De anser sjiaislam som en kjettersk sekt.

Wahhabismen blir støttet av Saudi-Arabia og Quatar, og Saudi-Arabia bruker enorme summer på å ulike måter spre denne læren til Europa og andre steder. For kritikk av wahhabismen fra islamsk hold, les f.eks her.

Det er slående ut fra Husains bok hvor hyklerske Vesten er, og kanskje spesielt USA, som har kallt Syria for en del av ondskapens akse men likevel samarbeider velvillig med fundamentalistiske wahhabistiske Saudi-Arabia. Dette er et land som har i sine skolebøker masse jødehat, antiamerikanisme, foraktelig kvinnesyn, hat mot hva Vesten står for, osv. Rasisme er også helt normalt der. Det er åpenbart at det er penger og olje som gjør at Saudi-Arabia er en samarbeidspartner for Vesten.

Sufismen fokuserer mye på akkurat det som Wahhabismen kjemper mot - hengivenhet, kjærlighet, dans, sang, poesi, enhet med Gud og ikke minst mystikk. Men Sufismen blir stadig mer kontroversiell i den muslimske verden for den blir ansett som for vestligsinnet, og det er ingen tvil om at Inayat Khan og Idris Shah har vært nøkkelskribenter for å skape interresse for islam blant europeere og vesten.

Hussain forklarer med lett språk hvordan islam har blitt påvirket utenfra for å ende opp i politiserte utgaver og fortolkninger. Det islam Muhammed forkynte kan ikke sidestilles med de detaljerte og statsstyrte visjonene til islamistiske grupper og trossamfunn som al-Quaida, Hizb-ut-Tahrir, Storbritannias Muslimske Råd, Londons Muslimske Senter, Jamat-e-Islami og mange andre ønsker.

Og i dag har de islamistiske talsmennene i stor grad klart å definere agendaen, skriver Husain, ved å tale på universitet og skoler i Storbritannia, bli intervjuet av britisk media, og etablere såkalte muslimske organisasjoner som skal tale på vegne av Storbritannias for det meste moderate muslimske befolkning. Det er mildt sagt ikke betryggende. Husain fortviler også over at britiske myndigheter ikke gjør nok med disse problemene, (side 274):

"Jeg ble oppmuntret da Tony Blair den 5. august 2005 kunngjorde planene om å fordømme en rekke islamistiske organisasjoner som opererte i Storbritannia. Blant dem i første rekke fantes Hizb ut-Tahrir. Da det skjedde, ble jeg imponert over Blairs handlekraft. Hizb burde ha vært erklært fredløs for over ti år siden; det ville ha spart oss for mye elendighet. Dessverre ble lovforslaget lagt på hyllen i 2006, fordi man fryktet at en slik bannlysing ville øke gruppens tiltrekningskraft. Derfor er den både lovlig og aktiv den dag i dag. Men det er aldri for sent. Vil den britiske regjering foreta seg noe?"

Husain avslutter boken ved å skrive at det gjenstår å se hvilken retning mainstream islam inntar i Storbritannia. Om den kan harmonere med verden rundt seg, eller ikke. "Islams fremtid befinner seg i støpeskjeen", skriver han.

La oss håpe at Islam blir mer europeisk, fremfor at Europa ikke blir islamisert. For å klare dèt, trenger vi flere som Ed Husain.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt