Verdidebatt

Tre fristelser.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Tre fristelser i fem stadier og en vei ut.

I skriften gis det råd om hvordan kontrollere sitt liv når det gjelder føleri (sensualisme), matrialsime og egoisme. Bibelen kaller disse tre for kjødets lyst, øynenes lyst og stolthet og kan leses om i 1 Johannes kapittel 2 vers 16.

Vi vet etter skriften så falt Eva for samtlige av disse tre fristelser. Slik gjorde hun det:

1M 3:6
Kvinnen så nå at treet var godt å ete av, og at det var en lyst for øynene - et prektig tre, siden det kunne gi forstand. Så tok hun av frukten og åt. Hun gav også sin mann, som var med henne, og han åt.

Like før det som skjer her har Djevelen fremsatt en påstand at hun kan bli lik Gud og som Han er, udødelig hvis hun eter av treet. Leser vi da Jakobs brev kapittel 1 vers 14 og 15 ser vi at Eva gikk fem trinn her under fallet. Først lar hun seg friste av følelsene sine omkring påstanden til Djevelen, hun tenker over det å være lik Gud selv og med det bygges en større lyst.  Lysten fanget henne og hun tok eplet, med det kom døden inn i verden. Altså;

1. Fristelsen etableres.

2. Lysten øker i sinnet.

3. Unnfangelse av lysten i sitt hjerte.

4. Modning av de nye tanker og følelser, man blir en del av den.

5. Død.

Når vi ser på vårt eget liv så ser vi at slik er det også for oss som det var for Eva. Det er ingen forskjell bortsett ifra at med fallet ble det etablert en ny verdensherre via fallet. Gud lot mennesket ut av Paradis og overlot dem til seg selv men ikke uten en vei ut av den vei de selv valgte. Punkt 4 er selve fallet og avgjørelsen som gjorde at dette måtte skje. Denne verden har altså en herre som har andre tankerr og følelser Gud har. De følelser og tanker bygger på disse tre Sensualisme, matrialisme og egoisme.

Sensualisme bygger på følelser og hvis vi bygger vårt liv på føleri og ikke forstand er viu underlagt også verdens falne krefter. Den andre bygger på det vi ser og vil ha, matrielle goder som drivkraft for vårt daglige liv. Den siste dreier seg om Jegets tilstand når man tenker på hva som gir livet personlige verdier. Svært mange bygger stolthet omkring ens liv i forhold til ens neste. Det er dette som er fallen natur og Frelseren viser oss en vei ut av disse grunnleggende tanker og følelser i vårt liv. Veien er reell og skriften taler vel om den. Vi må bare pleie forstanden og intelektualiteten vi er skapt med, her er noen vers:

1Kor 10:13
Dere har ikke møtt noen fristelse som mennesker ikke kan tåle. Og Gud er trofast. Han skal ikke la dere bli fristet over evne, men gjøre både fristelsen og utgangen på den slik at dere kan tåle den.

Gal 5:16-18
Men jeg sier: Vandre i Ånden! Så skal dere ikke fullføre kjødets lyst.
For kjødet begjærer imot Ånden, og Ånden imot kjødet. De to står hverandre imot, for at dere ikke skal gjøre det dere vil.
Men hvis dere blir drevet av Ånden, da er dere ikke under loven.
Gal 5:25-26
Dersom vi lever i Ånden, da la oss òg vandre i Ånden!
La oss ikke ha lyst til tom ære, så vi egger hverandre eller misunner hverandre.

1Joh 2:1
Mine barn! Dette skriver jeg til dere for at dere ikke skal synde. Og hvis noen synder, har vi en talsmann hos Faderen, Jesus Kristus, Den Rettferdige.

Heb 4:16
La oss derfor med frimodighet tre fram for nådens trone, for at vi kan få miskunn, og finne nåde til hjelp i rette tid.



Derfor skal vi komme frem for Faderen personlig og individuelt i Jesu navn alene, ikke via andre eller istedefor men personlig bekjenne for Faderen i Jesu navn. Jesus kom jo i vårt falne kjød, i denne falne verden og ble på samme måte som oss prøvd i disse tre fristelser men Han syndet ikke underveis når Han lot lysten i seg prøves. Han kom til punkt tre av de fem stadier før Han avviste den reelle fristelse med Guds ord. Bare slik kan og kunne Jesus bære våre synder og bare slik virker frelsesplanen.

PS. Bare så det er sagt, ingen av oss kan motstå syndens natur uten Guds kraft, det viser også Jesus oss ved sitt liv:

Heb 5:7
Han har i sitt kjøds dager, med sterkt skrik og tårer, båret fram bønner og nødrop til ham som kunne frelse ham fra døden. Og han ble bønnhørt for sin gudsfrykt.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt