Kristian Kahrs

109    2168

Vold, ytringsfrihet og journalister

Publisert for over 6 år siden / 1458 visninger.

Beograd eksploderte i helga, og nå slikker de sine sår med 249 arresterte og 158 skadede etter søndagens homoparade. Ytringsfriheten i Serbia tapte  i de voldsomme opptøyene i forbindelse med homoparaden. Krefter som ville hindre de homofile i å ytre seg, brukte vold for å sende et klart signal, som jeg skrev om i Dagbladet Magasinet i går.

Med 5600 politimenn på gata, greide de å beskytte de 500-1000 aktivistene som gikk i tog for rettighetene til homofile, men de greide ikke å hindre de største opptøyene siden Slobodan Milošević falt i 2000. Serbia er et land hvor det er meget vanskelig å være en åpen homofil, og jeg vil stille meg solidarisk sammen med de homofile i deres rettighet til å leve sine liv uten å bli trakassert. Jeg vil være solidarisk med dem når de ønsker å inngå partnerskap med personen de elsker med hensyn til for eksempel arv. 

Organisasjonen Obraz, som Wikipedia omtaler som en som en en klerikal fascistisk bevegelse, var ansvarlige for mye av volden. Men selv om jeg fordømmer volden, er jeg også avhengig av volden som journalist. Jeg jobber ikke lenger bare med journalistikk, og halvt på spøk sier jeg at skal man leve som frilans utenriksjournalist er det bare to ting som teller: vold og underholdning. I helga solgte jeg vold, og jeg tror jeg er den vestlige journalisten som har best forbindelse med Obraz. For meg er de gode bilder, og de gir meg eksklusive intervjuer. Selv om jeg er grunnleggende uenig med dem, har jeg respekt for dem som mennesker og som mine kilder.

Nå skal det sies at det absolutt finnes verre aviser å skrive for enn Dagbladet. Jeg mener dette er landets beste nettavis, og leser vi Dagbladets Magasinet, har vi muligheten til å faktisk bli klokere, ikke fordummet. Det hjelper også at Magasinet blir ledet av Astrid Meland, en av landets dyktigste skribenter og en drivende dyktig journalist. Astrid er et forbilde for meg. Fordelen med Dagbladet.no og Magasinet er at de er veldig flinke til å lenke til relevante kilder til artiklene sine, og de er ikke redde for å referere til kilder utenfor Dagbladet.

Andre journalister og observatører mente før paraden at sjansen for vold var liten på grunn av det massive politinærværet, men jeg hadde hatt såpass mye kontakt med Obraz før paraden at jeg ante hva som var i vente. Derfor var jeg den eneste journalisten som hadde utstyrt meg med motorsykkelhjelm, og jeg hadde skrevet journalist, novinar, eller Новинар med patriotiske, serbiske, kyrilliske bokstaver.

Det er en stund siden sist jeg var under ild fra bombekastere, artilleri og snikskyttere, men på søndag fikk jeg igjen noe av denne følelsen i Beograd. Jeg må innrømme at dette var noe jeg har savnet. Adrenalinet var på plass. Steinene fløy, og jeg ble også truffet av en stein. Politiet brukte tåregass. Jeg hadde pusteproblemer, og tårene rant. (Jeg lærer visst aldri, gassmaske i neste demonstrasjon!) Jeg var i ingenmannsland mellom politiet og demonstrantene. Jeg husker hvordan de unge fotballsupporterne og nasjonalistene jagde meg tilbake bak opprørspolitiet. Jeg var redd da jeg så villskapen i øynene til en maskert demonstrant som truet med å slå meg rett ned, og det hjalp ikke at jeg fortalte dem at jeg lette etter en av lederne av Obraz. Jeg elsket det.

Etter at Nokas-raneren Ridvan Halimi ble arrestert i en dramatisk politiaksjon i Kosovo i 2005, har jeg hatt en del kontakt med tanten til Ridvan, Hava Behxheti. Hver gang jeg er i Pristina, besøker jeg henne og har gjerne med meg sjokolade eller noen andre småting. Hun er fortvilet over at nevøen hennes ble bankraner, og hun kan ikke forstå hvordan dette kunne hende. Jeg trøster henne med å si at jeg og Ridvan ikke er veldig ulike; mens han endte opp med å rane en bank, jobbet jeg som krigsreporter.

Ytringsfriheten er i ytterste konsekvens er en frihet som er verdt å dø for, og Dagbladets Carsten Thomassen betalte også den ultimate prisen. Samtidig er det et stort paradoks at jeg og andre journalister er avhengige av volden. Men det er et paradoks jeg må leve med. Kan jeg?

PS: Bilder fra paraden og demonstrasjonene er tilgjengelige.

Svar

Bli med i debatten!

Skriv gjerne ditt synspunkt! Du må være registrert med fullt navn, og innlogget for å delta. Sett deg inn i retningslinjene. Brudd på dem kan føre til utestengning.
Vennlig hilsen Alf Gjøsund, religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv kommentar
Kommentar #1

Rune Huseby

1 innlegg  1077 kommentarer

...

Publisert over 6 år siden

Bra-knapp aktivert.

Jeg er takknemlig for at det fortsatt finnes journalister som deg; det er viktig å få komplett bilde, og det kan neppe en journalist få uten å holde seg inne med begge sider, uansett hvor uenig man måtte være med de.

Svar
Kommentar #2

Kristian Kahrs

109 innlegg  2168 kommentarer

RE: ...

Publisert over 6 år siden
14.10.10 kl. 22:02 skrev Rune Halfdan Holst Huseby:

Hei Rune, og takk for ros. Når jeg har skrevet disse artiklene, har jeg lagt vekt på å behandle alle de involverte med respekt, og at de jeg intervjuer skal føle at jeg tar dem på alvor. Jeg håper jeg har lykkes, og det at de homofile organisasjonene, Obraz og kristenkonservative har gitt meg positive tilbakemelding kan tyde på at jeg har lykkes med dette. Målet mitt er at norske lesere skal kunne forstå situasjonen i Serbia bedre etter å ha lest artiklene.

Svar
Kommentar #3

Harald Korneliussen

25 innlegg  672 kommentarer

RE: Vold, ytringsfrihet og journalister

Publisert over 6 år siden
14.10.10 kl. 17:58 skrev Kristian Kahrs:

Samtidig er det et stort paradoks at jeg og andre journalister er avhengige av volden. Men det er et paradoks jeg må leve med. Kan jeg?

Det kan vel bare du svare på.

Men jeg ser flere kjempeproblemer med dagens journalistikk, og kanskje dagbladet spesielt (i kraft av å være en løssalgsavis). Dere er ikke total avhengige av vold, men det er en av mange ting dere er delvis avhengige av, som gjør at deres interesser kommer i konflikt med lesernes/vanlige folks interesser.

Dere jobber ikke primært med å formidle nyheter og informasjon folk trenger for å gjøre informerte valg. Dere jobber med å selge øyner til annonsørene, og å skape drama for å drive opp løssalget.

Og selv når dere prøver, så farges journalistikken av at journalister (og ikke minst redaktører!) er en særdeles lite representativ gruppe. Den makten dere har, til å bestemme hva som skal være viktig, er dere lite villige til å dele. Og det er en type politisk makt, den viktigste formen for politisk makt som det knapt gjøres forsøk på å fordele rettferdig.

Nettets muligheter til å gjøre noe med dette er jeg også pessimisk til. Riktignok gir det et talerør for grupper som føler seg spesielt forfordelt av journalistklassen, men de vil heller ikke dele noe. De vil bare være sine egne redaktørsmåkonger på hver sin lille haug, og om de får mer definisjonsmakt og agenda-makt enn de fortjener, så sier de bare "ja takk kan jeg få enda mer?"

Svar
Kommentar #4

Kristian Kahrs

109 innlegg  2168 kommentarer

RE: Vold, ytringsfrihet og journalister

Publisert over 6 år siden

 Vel, Harald, jeg kan ikke svare for resten av Norges media, men faktum er at den vanlige mannen i gata har mye større mulighet nå enn tidligere for å la sin stemme høres. Et eksempel er det vi ser her inne på Verdidebatt. Her har de greid å skape en god arena med forskjellige meninger.

Men når det gjelder artikkelen min, - Sopere skal ikke marsjere i byen!, synes du også den var et eksempel på den type journalistikk du beskriver?

15.10.10 kl. 11:50 skrev Harald Korneliussen:
Svar
Kommentar #5

Hallvard Sægrov

7 innlegg  64 kommentarer

Serbia

Publisert over 6 år siden

Hei Kristian!

En interessant, velskrevet og balansert arttikkel. Godt, godt, godt! Du bor altså i Beograd? Jeg har inntrkk av at Serbia slites veldig mellom Europa og det tradisjonelle (Russlandorienterte?) Serbia. Det virker som denne konflikten er langt større her enn i de andre tidligere jugoslaviske landene? Jeg har en viss kjennskap til Makedonia og her virker det som mange ønsker seg mot EU og Vesten.

Opptøyene i forbindelse med fotballkampen denne uka var visstnok også i utgangspunktet en protest mot serbisk søknad til EU. Er det slik at nasjonalismen står spesielt sterkt i Serbia? 

Det hadde vært interessant å høre emr fra deg ang. samfunnsfohold i Serbia. 

Svar
Kommentar #6

Kristian Kahrs

109 innlegg  2168 kommentarer

RE: Serbia

Publisert over 6 år siden

Hei Hallvard, og takk for gode ord. Ja, jeg bor i Beograd, selv om jeg er ofte hjemme i Norge.

For å ta "landet ditt" først, er Makedonia et interessant land, og mye av problemet der er at de sliter med å finne sin nasjonale identitet.  De er bare to millioner innbyggere, og over en fjerdedel av dem er etniske albanere som ser på seg selv mye mer som albanere enn makedonere, altså borgere av republikken Makedonia. At også nabolandene krever sin del av Makedonia, gjør saken mer komplisert. Spesielt Hellas som ikke anerkjenner at landet heter Makedonia.

Som du skriver, slites Serbia mellom EU og det tradisjonelle. Du kan gjerne kalle det nasjonalisme, men jeg tror ikke vi nødvendigvis skal tolke dette negativt. På samme måte som i Norge, er det mye sunn euroskepsis i Serbia, selv om de fleste er for et medlemskap i EU av pragmatiske og økonomiske grunner, dog ikke fordi de støtter det europeiske prosjektet ideologisk og politisk. Likevel, alle de store politiske partiene er for EU medlemskap for Serbia, og jeg tviler på om vi får se folkeavstemninger slik vi har sett i Norge.

Det som er det egentlige prosjektet mitt i Serbia er ikke å være journalist og få steiner kastet etter meg. Som jeg skrev i innlegget mitt over, er det vanskelig for meg å jobbe utelukkende som journalist i Serbia, og jeg vil at Serbia skal bli den økonomiske og industrielle motoren på Balkan. Derfor jobber jeg med å knytte sammen serbiske og norske bedrifter, og jeg var en del av den serbiske handelsdelegasjonen da President Boris Tadić besøkte Oslo i mai.

Jeg håper norsk næringsliv og industri kan finne troverdige partnere i Serbia som kan være underleverandører, for eksempel til norsk maritim industri. I dette perspektivet er europeisk integrasjon nødvendig og viktig for Serbia, og her ligger det en dynamikk Russland ikke vil være i stand til å matche.

Til tross for volden i Beograd forrige søndag, er den serbiske regjeringen godt fornøyde med at homoparaden ble gjennomført, og de har bevist for EU at de er verdige medlemmer av unionen. Fotballbråket kan nok sees på som en del av EU-motstanden, men det er like sannsynlig at det var noen som ønsker å kvitte seg med den serbiske fotballpresidenten. I serbiske medier spekuleres det om noen betalte supportene for å lage bråk.

Svar
Kommentar #7

Ole Johansen

0 innlegg  433 kommentarer

Alternativ høyre

Publisert over 6 år siden
Svar
Kommentar #8

Harald Korneliussen

25 innlegg  672 kommentarer

RE: RE: Vold, ytringsfrihet og journalister

Publisert over 6 år siden
15.10.10 kl. 13:54 skrev Kristian Kahrs:

Vel, Harald, jeg kan ikke svare for resten av Norges media, men faktum er at den vanlige mannen i gata har mye større mulighet nå enn tidligere for å la sin stemme høres. Et eksempel er det vi ser her inne på Verdidebatt. Her har de greid å skape en god arena med forskjellige meninger.

Men når det gjelder artikkelen min, - Sopere skal ikke marsjere i byen!, synes du også den var et eksempel på den type journalistikk du beskriver?

Jeg synes det var bra journalistikk jeg. Det er heldigvis slik med den saken, som med de fleste saker, at interessekonfliktene mellom journalister og redaktører på den ene siden og alminnelige folk på den andre, ikke har noe utslag.

Jeg er i alle fall enig at dette er viktig. Men i dag er det kanskje en sak om noen gamle Idol-vinnere som er "viktig".

At en tilfeldig person har større sjanse for å bli hørt nå enn før kan godt tenkes. Helt sikkert er det ikke, for mange grupper som gjerne vil ha oppmerksomhet har også fått flere muligheter.

Svar
Kommentar #9

Kristian Kahrs

109 innlegg  2168 kommentarer

RE: Alternativ høyre

Publisert over 6 år siden
18.10.10 kl. 23:19 skrev Ole Johansen:

Her en artikkel med en litt annerledes vinkling:

Ole, selv om denne analysen har noen poeng, gir den ikke et riktig bilde av situasjonen i Serbia. Til det er analysen for ensidig.

Svar
Kommentar #10

Ole Johansen

0 innlegg  433 kommentarer

RE: RE: Alternativ høyre

Publisert over 6 år siden
20.10.10 kl. 12:34 skrev Kristian Kahrs:18.10.10 kl. 23:19 skrev Ole Johansen:

Her en artikkel med en litt annerledes vinkling:

Ole, selv om denne analysen har noen poeng, gir den ikke et riktig bilde av situasjonen i Serbia. Til det er analysen for ensidig.

Det som er hovedpoenget i artikkelen,som jeg ser det,er den internasjonale innflytelsen over en nasjon,fra det som skribenten kaller "the new world order".Her er også flere internasjonale organisasjoner med som prøver å påvirke dem i liberal retning,en er  ledet/finansiert av Soros,og her dreier det seg om og undergrave landenes Kristne kulturarv.Soros er aktiv i mange land,har også vært innvolvert i Uganda.Vi snakker altså her om de samme liberale kreftene som prøver å undergrave vår Kristne kulturarv her hjemme.

Her en annen link som forsvarer Serbias Kristne kulturkamp mot de internasjonale liberalister:

http://www.chroniclesmagazine.org/2010/10/05/serbia-humiliated/

Svar
Kommentar #11

Harald Korneliussen

25 innlegg  672 kommentarer

RE: RE: RE: Alternativ høyre

Publisert over 6 år siden
20.10.10 kl. 22:58 skrev Ole Johansen:

Det som er hovedpoenget i artikkelen,som jeg ser det,er den internasjonale innflytelsen over en nasjon,fra det som skribenten kaller "the new world order".Her er også flere internasjonale organisasjoner med som prøver å påvirke dem i liberal retning,en er  ledet/finansiert av Soros,og her dreier det seg om og undergrave landenes Kristne kulturarv.Soros er aktiv i mange land,har også vært innvolvert i Uganda.Vi snakker altså her om de samme liberale kreftene som prøver å undergrave vår Kristne kulturarv her hjemme.

Ja, Soros, med sitt fond for å fremme det åpne samfunn, er vel kjent. Men det er langt fra noen "new world order"-konspirasjon. Soros er en disippel av filosofen Karl Popper, og det han jobber for er det du selv kan lese om i "The Open Society and its Enemies". På en måte ligner Popper på dagens "islamkritikere", for han var snakket varmt om vestlig kulturarv og kristendom uten at han var kristen selv.

Soros' stiftelse har nok mye penger, men jeg har inntrykk av at de stort sett brukes på å sponse doktorgradsarbeider i sosialantropolgi og diskusjonsmøter mellom akademikere. Å undergrave kristendommen er ikke en del av programmet. Selv om det hadde vært det, så må jeg si at en kristendom som kan undergraves av Soros' saktmodige metoder kan ikke være særlig tess!

Men om de forsøker å endre holdninger til homofili i Uganda: Ser ikke selv du at det er et behov for det? http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3866569.ece

Svar
Kommentar #12

Ole Johansen

0 innlegg  433 kommentarer

RE: RE: RE: RE: Alternativ høyre

Publisert over 6 år siden
21.10.10 kl. 11:01 skrev Harald Korneliussen:20.10.10 kl. 22:58 skrev Ole Johansen:

Det som er hovedpoenget i artikkelen,som jeg ser det,er den internasjonale innflytelsen over en nasjon,fra det som skribenten kaller "the new world order".Her er også flere internasjonale organisasjoner med som prøver å påvirke dem i liberal retning,en er  ledet/finansiert av Soros,og her dreier det seg om og undergrave landenes Kristne kulturarv.Soros er aktiv i mange land,har også vært innvolvert i Uganda.Vi snakker altså her om de samme liberale kreftene som prøver å undergrave vår Kristne kulturarv her hjemme.

Ja, Soros, med sitt fond for å fremme det åpne samfunn, er vel kjent. Men det er langt fra noen "new world order"-konspirasjon. Soros er en disippel av filosofen Karl Popper, og det han jobber for er det du selv kan lese om i "The Open Society and its Enemies". På en måte ligner Popper på dagens "islamkritikere", for han var snakket varmt om vestlig kulturarv og kristendom uten at han var kristen selv.

Soros' stiftelse har nok mye penger, men jeg har inntrykk av at de stort sett brukes på å sponse doktorgradsarbeider i sosialantropolgi og diskusjonsmøter mellom akademikere. Å undergrave kristendommen er ikke en del av programmet. Selv om det hadde vært det, så må jeg si at en kristendom som kan undergraves av Soros' saktmodige metoder kan ikke være særlig tess!

Men om de forsøker å endre holdninger til homofili i Uganda: Ser ikke selv du at det er et behov for det? http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3866569.ece

Ikke når de gir store pengebeløp til de nedbrytende kreftene som underminerer arbeidet til de som prøver å gjøre Uganda til et bedre sted å leve.

Svar

Siste innlegg

Naive konvertitter?
av
Frode Thorup
rundt 2 timer siden / 44 visninger
0 kommentarer
Forakt for fakta
av
Une Bratberg
rundt 4 timer siden / 100 visninger
1 kommentarer
Svigermors abort-dillemma
av
Joanna Bjerga
rundt 7 timer siden / 314 visninger
1 kommentarer
Mer nyansert enn fryktet
av
Vårt Land
rundt 7 timer siden / 113 visninger
3 kommentarer
Survival of the fittest
av
Arne Berggren
rundt 13 timer siden / 106 visninger
0 kommentarer
Angrep mot kristne
av
Ezzat Gaballa
rundt 15 timer siden / 106 visninger
2 kommentarer
Les flere

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Naive konvertitter?
av
Frode Thorup
rundt 2 timer siden / 44 visninger
0 kommentarer
Forakt for fakta
av
Une Bratberg
rundt 4 timer siden / 100 visninger
1 kommentarer
Svigermors abort-dillemma
av
Joanna Bjerga
rundt 7 timer siden / 314 visninger
1 kommentarer
Mer nyansert enn fryktet
av
Vårt Land
rundt 7 timer siden / 113 visninger
3 kommentarer
Survival of the fittest
av
Arne Berggren
rundt 13 timer siden / 106 visninger
0 kommentarer
Angrep mot kristne
av
Ezzat Gaballa
rundt 15 timer siden / 106 visninger
2 kommentarer
Les flere

Siste kommentarer

Rune Holt kommenterte på
Mer nyansert enn fryktet
19 minutter siden / 113 visninger
Bjørn Blokhus kommenterte på
Forakt for fakta
rundt 1 time siden / 100 visninger
On Elpeleg kommenterte på
Ja til aldersgrense for omskjæring av gutter.
rundt 1 time siden / 816 visninger
Kåre Kvangarsnes kommenterte på
Angrep mot kristne
rundt 1 time siden / 106 visninger
On Elpeleg kommenterte på
Ja til aldersgrense for omskjæring av gutter.
rundt 1 time siden / 816 visninger
On Elpeleg kommenterte på
Ja til aldersgrense for omskjæring av gutter.
rundt 1 time siden / 816 visninger
Sarah Nazeem Eriksen kommenterte på
Kjære psykolog, kjære psykiater
rundt 2 timer siden / 116 visninger
Kåre Kvangarsnes kommenterte på
Mer nyansert enn fryktet
rundt 2 timer siden / 113 visninger
Carl Wilhelm Leo kommenterte på
Finn-Erik Vinje og katolsk helgenforståelse
rundt 2 timer siden / 251 visninger
Torill Born kommenterte på
Kjære psykolog, kjære psykiater
rundt 2 timer siden / 116 visninger
Torill Born kommenterte på
Makt og avmakt i de foldede hender
rundt 2 timer siden / 96 visninger
Chris Svendsen kommenterte på
Ja til aldersgrense for omskjæring av gutter.
rundt 2 timer siden / 816 visninger
Les flere