Verdidebatt

Hjørnestein bygd på sand.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

I katekismen finner man mange vendinger for å forsvare ens religion. Her kopierer jeg noen sider ifra Den Romerske Kirkes Katolske Katekisme.

491. (411) Gjennom århundrenes gang er Kirken blitt klar over at Maria, "full av nåde" fra Gud (Luk 1, 28), var blitt gjenløst allerede da hun ble unnfanget. Det er dette som bekjennes ved dogmet om den ubesmittede unnfangelse som ble kunngjort i 1854 av pave Pius 9.:                                      Den saligste Jomfru Maria ble, fra det første øyeblikk av sin unnfangelse, ved en særlig nåde og gunst fra den allmektige Gud, med henblikk på Jesu Kristi, menneskeslektens frelsers fortjenester, bevart ubesmittet av den opprinnelige synds flekk. 615

492. (2011, 1077) Denne "enestående hellighetsglans" som hun "fra unnfangelsens første stund var blitt preget av", 616 kommer fra Kristus alene:

Katolsk lære sier altså på grunnlag av Pave Pius 9. at Maria ikke hadde del i verdens synd på noen måte. Hun var altså fri for fallen natur og syndig kjøds krefter.

499. Ved å fordype sin tro på Maria som jomfru og mor er Kirken blitt ført til å bekjenne at hun virkelig var og alltid forble jomfru, 635 selv da hun fødte Guds menneskevordne Sønn. 636 Kristi fødsel hadde nemlig "ikke krenket, men stadfestet hennes jomfruenhet". 637 Kirkens liturgi feirer Maria som Aeiparthenos, "alltid jomfru".638

500. Mot dette innvendes det undertiden at Skriften nevner Jesu brødre og søstre.639 Kirken har alltid forstått disse stedene slik at de ikke henviser til andre barn av Jomfru Maria. Jakob og Josef, "Jesu brødre" (Matt 13, 55), er nemlig sønner av en Maria som er Kristi disippel, 640

506. (148, 1814) Maria er jomfru fordi hennes jomfruelighet er tegn på den tro "som ingen tvil vansirer", 649 og på at hun av hele sitt hjerte gir seg over til Guds vilje. 650 Det er hennes tro som gir henne å bli Frelserens mor: "Salig er Maria, saligere fordi hun fikk Kristi tro enn fordi hun unnfanget Kristi legeme".651

Vi ser at Katolsk lære anser muligens at å ha seksuell omgang er urent. Det er vel derfor også presteskapet forbyr å gifte bort slik som Paulus forteller om. Med andre ord det er heller ikke rent at en kvinne og mann er sammen som ett bilde av Gud.

966. (491) "Til sist, da den rene Jomfru, som helt hadde vært beskyttet mot den opprinnelige synds plett, hadde endt sitt jordiske liv, ble hun med legeme og sjel opptatt i den himmelske herlighet og av Herren opphøyet til alle tings dronning, for enda mer å bli likedannet med sin Sønn, Herrenes Herre, seierherre over synd og død".1546 Den hellige Jomfrus opptagelse i himmelen innebærer en særlig deltagelse i Sønnens oppstandelse og en foregripelse av de andre kristnes oppstandelse:

Da du fødte, forble du jomfru; da du sov inn, forlot du ikke verden, o du Guds Mor: du gikk tilbake til livets kilde, du som unnfanget den levende Gud, og som ved dine bønner frelste vår sjel fra døden.1547

Her gis jo Maria ære som ikke kan forsvares ut ifra skriften, hun opphøyes til himmeldronning og tar del i andres mulighet til oppstandelse, ved hennes bønner ble vi frelst i fra døden! Hun til og med gis den største æren for Sønnens oppstandelse!

Hvordan kan man forsvare en slik tro ut i fra skriften? Ikke ett skriftsted kan brukes når man betrakter skriften alene og helhetelig i sin sammenheng så jeg spør hvordan er det mulig å tro slikt? Mennesker ber jo til henne og har sitt håp igjennom henne, til og med kneler man for henne og skriften er svært tydelig på slik tilbedelse og opphøyelse. Jeg forstår jo at selvrettferdige trosretninger har sine grunner for eksistens men her stilles da spørsmålet ut ifra hvordan det er mulig med skriften og forstanden/ logikken i behold. Jeg tror man her blir svar skyldig.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt