Sigrun Victoria

59    223

Voldelige fundamentalister

Publisert: 29. sep 2010 / 16 visninger.

Visjon Norge får kritikk. Det verste er at de også sender amerikanske TV-program med oppfordring til barnemishandling.

Noen smakebiter fra amerikanske fundamentalister:

Why, When, and How to Spank Your Children

The object of discipline is to change the child's attitude by giving them a foretaste of the potential terror and pain of eternal separation from God, which naturally result from rebellion and disobedience.

The Importance of Disciplining Children Early

Brother Rice's down to earth and practical explanation of scriptures convinced us that if we really loved our children we would discipline them early and often! Consequently, when our children were old enough to crawl they had already learned to immediately stop whatever they were doing when Sallie or I said the word “No!”

Fra en bok:

The authors advocate tempting an infant by putting an appealing object within reach and compare the object to the tree of knowledge in the Garden of Eden. ... When the child reaches for the object, the parents lash the child. The suggested switch for a four-month-old child is a branch 12 inches long and an eighth of an inch wide.

Til slutt litt om hustrutukt: How to disipline your wife

When administering physical discipline, take caution not to deliver the lashes anywhere but the buttocks. The first attempt at this punishment should only be delivered by hand so you can get an idea of how many lashings are needed. The best position will be for you to sit at the end of a bed or on a chair (with no arms) and have her lay across your lap.

Svar

Bli med i debatten!

Skriv gjerne ditt synspunkt! Du må være registrert med fullt navn, og innlogget for å delta. Sett deg inn i retningslinjene. Brudd på dem kan føre til utestengning.
Vennlig hilsen Sondre Bjørdal, konstituert religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv kommentar
Kommentar #51

Sigrun Victoria

59 innlegg  223 kommentarer

RE: Den religiøse bløffen i Rom

Publisert over 7 år siden
30.09.10 kl. 20:18 skrev Lars-Toralf Utnes Storstrand:30.09.10 kl. 19:31 skrev Benthe Haukås:

Dette er ikke korrekt! Sjekk katolsk kirkes katekisme, er du snill!

Da er det du som må bære skylden for det. FOR DET VAR VITTERLIG DU SOM SA: "Det er Gud som bestemmer om han vil gi et menneske en ny sjanse i dødsøyeblikket, ikke vi." - Og det er fatalisme, altså skjebnetro.

Gud har selv sagt at det bare fins én eneste veg til himmelen: Gjennom Jesus Kristus. Og da mener jeg Bibelens Jesus, ikke den romersk-katolske kirkes Jesus.

30.09.10 kl. 19:31 skrev Benthe Haukås:

Kanskje det er du som er så lite elastisk at det er vanskelig for deg å forandre deg?

Noen synes sikkert det. Andre ikke. Men jeg står godt rotfestet i Bibelen, og vet hva Bibelen sier om den romersk-katolske kirke. Jeg kjenner også godt nok til den romersk-katolske kirkes drap av levende kristne og jøder (72 millioner mennesker over en periode på vel 1000 år), og mange flere enn det - etter reformasjonen.

30.09.10 kl. 19:31 skrev Benthe Haukås:

Ja-ha ..... "Satans disipler", du! Samme gamle Lars Toralf, ser jeg. :)

Nei, det er galt. Den gamle Lars-Toralf er korsfestet og begravd med Kristus Jesus. Den nye Lars-Toralf er herlig frelst og kjenner lusa på gangen.

30.09.10 kl. 19:31 skrev Benthe Haukås:

Ja,ja - det er jo gjensidig! Men jeg vil gjerne få legge til at jeg håper at du når frem til det evige livet en dag. Det er ikke deg jeg har noe imot, men dine underlige fremlegninger av DKK.

"Mine" underlige fremlegninger av DKK? Du er morsom du. Les Åp 17, der blir den romersk-katolske kirke beskrevet i så rike detaljer at det ikke er noen tvil om at det er henne det er snakk om. Det samme gjelder dokumentasjonen som er ført i pennen av:

Martin Luther, Wesley-brødrene, Charles Haddon Spurgeon, Charles Finney, Dave Hunt, Alexander Hislop, Alberto Rivera, Maria Monk, og mange, mange andre, mer lærde og kunnskapsrike enn jeg.

30.09.10 kl. 19:31 skrev Benthe Haukås:

Må Gud velsigne deg, Lars Toralf!

Jeg betakker meg, som sagt i en tidligere debatt, å bli velsignet av den romersk-katolske kirkes gud, for jeg tror på Bibelens Gud, den evige og allmektige fader, ikke den falske Kristus dere tilber.

Jeg blir målløs.

Svar
Kommentar #52

Lars Randby

159 innlegg  5721 kommentarer

Hun ville ikke bli slått

Publisert over 7 år siden

Jeg tuslet en tur i en park i London for noen uker siden. Min oppmersomhet ble trukket til et sårt barnehyl og da observerte jeg en mor som sto der å fiket opp sitt barn. Barnet var vel rundt tre år gammelt og ved siden av sto far med barnetrillen.

Jeg gikk bort til damen og spurte om hun ville at jeg skulle fike henne opp slik hun gjorde med sitt barn. Hun svarte at det ønsket hun ikke. Er du sikker på det spurte jeg henne for du ser jo ut til å mene at slik oppførsel er helt greit ovenfor ditt barn. Mannen hennes bare sto der, hva han tenket eller følte vet jeg ikke. Det jeg vet er at moren følte seg ganske beklemt av at en fremmed tilbød henne helt gratis ørefik.

Hun var ikke høy i hatten der hun gikk videre med det gråtende barnet.

Vold er oftest et uttrykk for manglende mestring fra den voldliges side. Dette kan takles på individnivå men når volden blir forankret i en overbevisning og aller verst forankret i en religion blir det skummelt. For da snakker vi ikke om manglende mestring fra individet men en tanke om at det er noe høyere som pålegger individet den voldlige handlingen. Her har nok de religiøse fellesskapene en jobb å gjøre fremfor å bare skylde på at det er noe galt med voldsutøveren.

Svar
Kommentar #53

Lars-Toralf Utnes Storstrand

34 innlegg  878 kommentarer

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Voldelige fundamentalister

Publisert over 7 år siden
30.09.10 kl. 23:11 skrev Frank Håvik:30.09.10 kl. 01:06 skrev Anders Larsen:29.09.10 kl. 22:01 skrev Lars-Toralf Utnes Storstrand:Du glemmer et sentralt punkt. Jesus sier ingen steder at synd IKKE medfører straff i egen eller senere generasjoner. Han sier at det I DETTE TILFELLET ikke hadde seg slik.

Men seier Jesus nokon stad at synd medfører straff i eigen eller seinare generasjonar? Skulle Timoteus drikke vin for magens skuld eller synda?

Om ikke det er Jesu Ord er det i alle fall Bibelens Ord: 5M 24:16Foreldre skal ikke lide døden for sine barns skyld, og barn skal ikke lide døden for sine foreldres skyld. Enhver skal dø for sin egen synd.

Likevel straffer Gud for synd her; timelig. Det er mye som tyder på at både jordskjelv og andre katastrofer kommer som direkte årsak av synd.

Ramon Bennetts bok: Israel og dommen over nasjonene (SAGA) er en meget godt dokumentert bok i så måte.

Svar

Siste innlegg

Den svarte slangen
av
Rebecca Solevåg
rundt 3 timer siden / 39 visninger
0 kommentarer
Biskop Currys utopi
av
Vårt Land
rundt 3 timer siden / 65 visninger
1 kommentarer
Til mine ureligiøse venner
av
Åste Dokka
rundt 3 timer siden / 385 visninger
1 kommentarer
Helligdager
av
Ronnie Eckholm
rundt 15 timer siden / 136 visninger
2 kommentarer
Guds hjerte
av
Thor Ivar Hornnes
rundt 19 timer siden / 102 visninger
0 kommentarer
De har seg selv å takke?
av
Odd-Egil Auran
rundt 21 timer siden / 111 visninger
0 kommentarer
Les flere

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere

Siste kommentarer

Njål Kristiansen kommenterte på
Helligdager
2 minutter siden / 136 visninger
Njål Kristiansen kommenterte på
Til mine ureligiøse venner
5 minutter siden / 385 visninger
Hans Ingvald Røed kommenterte på
Regjeringen vil fjerne Odelsloven.
8 minutter siden / 701 visninger
Njål Kristiansen kommenterte på
Biskop Currys utopi
20 minutter siden / 65 visninger
Tove S. J Magnussen kommenterte på
Den åpne kroppen
23 minutter siden / 1859 visninger
Bjørn Erik Fjerdingen kommenterte på
Åndens mangfold
rundt 1 time siden / 2774 visninger
Dag Løkke kommenterte på
Tegn og undre i den arabiske verden
rundt 1 time siden / 392 visninger
Alf-Erik Hallert kommenterte på
Grundtvigs ambivalente arv
rundt 2 timer siden / 565 visninger
Kjellrun Marie Sonefeldt kommenterte på
Regjeringen vil fjerne Odelsloven.
rundt 2 timer siden / 701 visninger
Rune Holt kommenterte på
Åndens mangfold
rundt 3 timer siden / 2774 visninger
Åge Kvangarsnes kommenterte på
Min entusiasme for Det gamle testamente
rundt 11 timer siden / 255 visninger
Hans Ingvald Røed kommenterte på
Regjeringen vil fjerne Odelsloven.
rundt 11 timer siden / 701 visninger
Les flere