Hanne Nabintu Herland

89

Jeg deltar på Tv Visjon 23. august kl. 20.30

Publisert: 22. aug 2010

Tenk hvis konservative, moderate og liberale kristne kunne vise mer storhet og vidsyn, og slutte å krangle seg imellom om småting som liturgiske- og teologisk småforskjeller. Tenk hvis man maktet å heve blikket utover seg selv og sine egne fornærmede følelser. Da kunne man heller forenes i et felles meningsprosjekt som handler om å la seg prege av, og formidle viktige idealer inn i en tiltagende avkristnet norsk befolkning som i altfor stor grad preges av de politiske elitenes religionsfiendtlighet i Norge.  Her har både konservative, moderate og liberale kristne mye å bidra med.

Mange er ganske tolerante i Norge, men det er en gruppe få er tolerante overfor: kristne. Delvis forståelig fordi kristne ikke alltid har vært mors beste barn, men det har heller ikke ateister, agnostikere eller andre religioners tilhørere vært. Derfor har det de siste månedene vært en glede for meg å ikke bare takke ja til NRK og TV2, Kvinnekanalen Fem og andre, men også takke ja til invitasjon til et refleksjonsprogram fra TV-Visjon Norge, kanal nr. 51 på Riks-tv der jeg deltar kl 20.30 mandag 23. august. Dette er en TV stasjon med rundt 150 000 daglige seere, nisjepreget rettet mot troende mennesker med vekt på sang, kirkelig undervisning og innslag fra ulike menigheter i inn og utland.

Europas kanskje mest anerkjente filosof, ateisten Jürgen Habermas, sier at de internasjonalt sterkt voksende religiøse bevegelsene som preger moderne samfunn i alle verdensdeler, skaper så mye irritasjon blant side motstandere nettopp fordi de slipper løs en så spontan religiøs energi. Mulig det. Men også fotball supportere slipper ut hylende energi på kamper, rockelegender får publikum til å rope mer enn et halleluja, fengende politikere har tusenvis av tilhengere på Facebook og nordmenn flest på fylla i helgene roper både her og der. Så tilhengere, og tidvis merkelige sådanne, er det mange som har. Så hvorfor så lav toleranse for disse kristen gruppene i samfunnet? Er de så forferdelig mye verre enn en del av oss andre?

Ønsker vi oss et samfunn basert på menneskerespekten som ligger i de ti bud, eller vil vi heller ha et moralsk anarki der egoismen får råderett, demokratiet forvitrer og alt flyter? I så fall har enkelte religiøse verdier og flere typer kristne miljøer noe å bidra med inn i verdens mest sekulariserte land, for å sitere bistandsminister Erik Solheim (SV.) Det er, hvis man kan visemer storhet og vidsyn, og slutte å krangle seg imellom om småting, liturgiske- og teologisk tidvis mikroskopiske forskjeller. Hvis man maktet å heve blikket utover seg selv og sine egne fornærmede følelser, kunne man heller forenes i et felles meningsprosjekt som handler om å formidle viktige idealer inn i en tiltagende avkristnet norsk befolkning som i altfor stor grad preges av de politiske elitenes religionsfiendtlighet i Norge.  Her har både konservative, moderate og liberale kristne mye å bidra med.

Habermas maner nettopp til større respekt for den europeiske religionens historiske evne til å motivere individer til empati og solidaritet, noe det definitivt trengs mer av i dagens samfunn. I dag gidder vi ikke engang å komme hjem fra ferie for å begrave våre gamle, men venter til det passer oss. Nice, St. Tropez og Karibien er viktigere. Mange eldre sitter isolert sine siste år og er langt borte fra sine nærmeste, institusjonalisert på oppbevaringsplasser før døden henter dem, - les gamlehjem, uten å se særlig til sine slektninger. Det er før arven skal deles ut, for da er alle straks på plass.

Habermas bemerker at filosofien gjentatte ganger er blitt stimulert til å betrakte verden med nye øyne i sitt møte med religiøse tradisjoner, eksempelvis hos forfattere som den danske filosofen Søren Kierkegaard.Han mener sunne religiøse tradisjoner kan bidra til å gi en etisk selvforståelse som gjør at mennesket innretter sitt liv i ansvarlighet, i tråd med prinsippet om nestekjærlighet. La oss akseptere hverandres noe forskjellige teologiske preferanser, la smått forbli smått og la oss sammen heve blikket. 

Dette og mer skal jeg samtale om mandag 23. august kl 20.30 på TV-Visjon, Riks-tv kanalen nr. 51.

Bli med i debatten!

Du kan svare på innlegget ved å skrive et selvstendig debattinnlegg. Vårt Lands debattredaksjon vurderer alle innsendte tekster opp mot Verdidebatts retningslinjer.
Vennlig hilsen Berit Aalborg, politisk redaktør Vårt Land

Skriv innlegg
Kommentar #1

Svein Nyborg

86 innlegg  4514 kommentarer

RE: Jeg deltar på Tv Visjon 23. august kl. 20.30

Publisert nesten 10 år siden
22.08.10 kl. 13:37 skrev Hanne Nabintu Herland:

 La oss akseptere hverandres noe forskjellige teologiske preferanser, la smått forbli smått og la oss sammen heve blikket. 

Hvordan blir det å klatre oppover Jacobstigen dersom enkelte små bittesmå trinn mangler, vil ikke et hevet blikk forbli drømmende om en ikke reparerer stigen slik at vi kommer oss trygt opp?
Om der finnes en mulighet til å klatre opp og beseire Gud slik som Jacob gjorde, ville det ikke være en fordel å fokusere på stigen enn å akseptere hverandres håpløse teologiske krumspring for å slippe klatreturen?
Hvorfor ikke slå på stortroma og innrømme at den konservative, moderate, smalspora, navlebeskuende kristendommen har misforstått Jacobs drøm, slutte med husmannstroen på en god avling av egenprodusert teologi og lytte til de som oppnådde et produktivt vennskap med Skaperen?
Hva har egentlig konservative, moderate og liberale kristne å bidra med? -annet enn snikk snakk i egen grisebinge.

Kommentar #2

Per Søetorp

101 innlegg  2029 kommentarer

Heia Hanne!

Publisert nesten 10 år siden

<!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} a:link, span.MsoHyperlink {color:blue; text-decoration:underline; text-underline:single;} a:visited, span.MsoHyperlinkFollowed {color:purple; text-decoration:underline; text-underline:single;} @page Section1 {size:595.3pt 841.9pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->

Dette var bra saker – et høyst betimelig innlegg fra en uredd og uforfengelig kristen-debattant med nødvendig dosering av selvaktelse og frimodighet, uten dermed å ta seg selv for høytidelig.  Et eksempel til etterfølgelse. Bra-knappen er aktivert.

Når det gjelder Visjon Norge, så var det omtrent som om jeg skulle ha sagt det selv….

Vi benker oss foran husguden imorgen kveld og gleder oss over det salige mangfold! Lykke til Hanne.

Kommentar #3

olav grimdalen

66 innlegg  431 kommentarer

RE: RE: Jeg deltar på Tv Visjon 23. august kl. 20.30

Publisert nesten 10 år siden
22.08.10 kl. 16:22 skrev Svein Nyborg:22.08.10 kl. 13:37 skrev Hanne Nabintu Herland:

 La oss akseptere hverandres noe forskjellige teologiske preferanser, la smått forbli smått og la oss sammen heve blikket. 

Hvordan blir det å klatre oppover Jacobstigen dersom enkelte små bittesmå trinn mangler, vil ikke et hevet blikk forbli drømmende om en ikke reparerer stigen slik at vi kommer oss trygt opp? Om der finnes en mulighet til å klatre opp og beseire Gud slik som Jacob gjorde, ville det ikke være en fordel å fokusere på stigen enn å akseptere hverandres håpløse teologiske krumspring for å slippe klatreturen?Hvorfor ikke slå på stortroma og innrømme at den konservative, moderate, smalspora, navlebeskuende kristendommen har misforstått Jacobs drøm, slutte med husmannstroen på en god avling av egenprodusert teologi og lytte til de som oppnådde et produktivt vennskap med Skaperen?Hva har egentlig konservative, moderate og liberale kristne å bidra med? -annet enn snikk snakk i egen grisebinge.

 Du mangler ikke bare de små trinnene i stigen, men de store også. Derfor har du ingen oversikt hva dette dreier seg om. Jeg vil anbefale deg å sette deg inn i sakene før du uttaler deg så foraktlig som du gjør.

Kommentar #4

Mai-Liss Hauger

69 innlegg  1261 kommentarer

.......

Publisert nesten 10 år siden

Veldig intressant , jeg kommer til å se på tv visjon Norge i morra!

Jeg synes det er litt artig at en dame får så mye oppmerksomhet som du gjør fra de kristne i dette landet ,slett ingen selvfølge :)

Stå på!!!

Kommentar #5

Svein Nyborg

86 innlegg  4514 kommentarer

RE: RE: RE: Jeg deltar på Tv Visjon 23. august kl. 20.30

Publisert nesten 10 år siden
22.08.10 kl. 21:42 skrev olav grimdalen:22.08.10 kl. 16:22 skrev Svein Nyborg:22.08.10 kl. 13:37 skrev Hanne Nabintu Herland:

 La oss akseptere hverandres noe forskjellige teologiske preferanser, la smått forbli smått og la oss sammen heve blikket. 

Hvordan blir det å klatre oppover Jacobstigen dersom enkelte små bittesmå trinn mangler, vil ikke et hevet blikk forbli drømmende om en ikke reparerer stigen slik at vi kommer oss trygt opp? Om der finnes en mulighet til å klatre opp og beseire Gud slik som Jacob gjorde, ville det ikke være en fordel å fokusere på stigen enn å akseptere hverandres håpløse teologiske krumspring for å slippe klatreturen?Hvorfor ikke slå på stortroma og innrømme at den konservative, moderate, smalspora, navlebeskuende kristendommen har misforstått Jacobs drøm, slutte med husmannstroen på en god avling av egenprodusert teologi og lytte til de som oppnådde et produktivt vennskap med Skaperen?Hva har egentlig konservative, moderate og liberale kristne å bidra med? -annet enn snikk snakk i egen grisebinge.

 Du mangler ikke bare de små trinnene i stigen, men de store også. Derfor har du ingen oversikt hva dette dreier seg om. Jeg vil anbefale deg å sette deg inn i sakene før du uttaler deg så foraktlig som du gjør.

 Vet jo ikke så mye som deg derfor spør jeg, når Gud plantet et tre i hagen som det ikke skulle spises av, visste han ikke bedre enn at vi mennesker begjærer kunnskap og blir nedlatende når vi har spist litt?
Har sett på bilder at det var eple Eva spiste, var det fysisk eple? -det har gått 6000år og vi er enda ikke død.
Dersom det var spirituell kunnskap på treet, da måtte vel Jesus dø åndelig?
Om det var åndelig kunnskap og åndelig liv på det andre treet hvorfor da all fysisk utsmykket tilbedelse i tempel, kirke og Tv?
Det er veeeldig mye blod og død i kjølvannet av den kristne tro og forsakelse, det er vel foraktelig av meg å spørre om du har et lite (åndelig) livgivende mirakel å vise til?
Hva har egentlig konservative, moderate og liberale kristne å bidra med? -annet enn flere menneskelige ord i et 1700år langt eksperiment på å opprette fred på jord?

Kommentar #6

Magnus Husøy

19 innlegg  4123 kommentarer

RE: RE: Jeg deltar på Tv Visjon 23. august kl. 20.30

Publisert nesten 10 år siden
22.08.10 kl. 16:22 skrev Svein Nyborg:?Hva har egentlig konservative, moderate og liberale kristne å bidra med? -annet enn snikk snakk i egen grisebinge.

----------

Var dette en respektfull måte å omtale meningsmotstandere på Svein? Det er alldeles i orden å være uenig (og sågar grusomt uenig), men man kan vel omtale hverandre på en ryddigere måte?

Mvh Magnus

Kommentar #7

Svein Nyborg

86 innlegg  4514 kommentarer

RE: RE: RE: Jeg deltar på Tv Visjon 23. august kl. 20.30

Publisert nesten 10 år siden
23.08.10 kl. 20:00 skrev Magnus Husøy:22.08.10 kl. 16:22 skrev Svein Nyborg:?Hva har egentlig konservative, moderate og liberale kristne å bidra med? -annet enn snikk snakk i egen grisebinge.

----------

Var dette en respektfull måte å omtale meningsmotstandere på Svein? Det er alldeles i orden å være uenig (og sågar grusomt uenig), men man kan vel omtale hverandre på en ryddigere måte?

Mvh Magnus

 Er vel omtrent samme respekt som Jesus viste da han fortalte om oss som enda ikke har reist oss opp fra grisebingen og gått hjem til den rike mannen?

Skaperen venter på både konservative, moderate og liberale kristne, og meg og deg, at vi skal erkjenne at vi er fortapt om vi ikke snur utviklingen snart. 
Det finnes i følge bibelen kun to eksistenser; skaperverket (som bibelen også kaller helvete, grisebingen, utenfor, denne siden, verden, illusjonen, dødsriket osv) og Skaperen (som også kalles El, Gud, JHVH; Livet, Energien, Kjærligheten, Himelriket, den Andre siden osv.)

Hva foreslår du da, hva skal vi kalle nevnte gruppe? ormeyngel, svin, utstøtte, de døde.., eller Elohiym, Guder, de Levende, de Hellige Ånder, Kjærlighetsbarna..

Er du fornøyd med verdens utvikling, er du tilfreds med måten de kristne talsmenn forvalter vårt skaperverk, har alle ord skaperkraft, oppstandelseskraft, evne til å gi Liv?
Hverken du eller andre er mine meningsmotstandere, vi er alle ett, sitter i samme tidsklemme og eksakt i samme rom, vi er i samme båt. Er det ingen som ser at båten vår knuses mot klippene, registrere ingen at fikentrærne er uten frukt med bare vissent snikk snakk, tror dere at flom, hungersnød og katastrofer vi svinge utenom fordi vi kan så mye om kristendommens teorier, er det ingen som kan innrømme sin likegyldighet overfor hjertets tause veiledning, er det virkelig ingen (kristne) som ønsker (i allefall prøve) å gå over til den andre siden??? Vil ingen bli som Gud, bli det speilbildet han så for seg, reflektere skaperens storhet?

Nå er dere 3 på tråden som vet bedre enn meg, fortell hva dere ser og hører. Eller blir dere såret av mine spørsmål, opplever kaos på grunn av mine observasjoner, håper at Jesus skal komme og gjøre jobben en gang til? Hvorfor skal kristne behandles med silkehansker, mens de selv utstenger alle som ikke tror på den rette Gud og den rette Jesus, har den godkjente teori og aksepterte legning. Har ikke verden tolerert kristenmannsblod lenge nok? Moses prosuserte blod, Jesus produserte vin, verden venter på frihet og glede. 

Kommentar #8

Rune Holt

11 innlegg  11104 kommentarer

RE: RE: RE: RE: Jeg deltar på Tv Visjon 23. august kl. 20.30

Publisert nesten 10 år siden
23.08.10 kl. 21:14 skrev Svein Nyborg:23.08.10 kl. 20:00 skrev Magnus Husøy:22.08.10 kl. 16:22 skrev Svein Nyborg:?Hva har egentlig konservative, moderate og liberale kristne å bidra med? -annet enn snikk snakk i egen grisebinge.

----------

Var dette en respektfull måte å omtale meningsmotstandere på Svein? Det er alldeles i orden å være uenig (og sågar grusomt uenig), men man kan vel omtale hverandre på en ryddigere måte?

Mvh Magnus

 Er vel omtrent samme respekt som Jesus viste da han fortalte om oss som enda ikke har reist oss opp fra grisebingen og gått hjem til den rike mannen?

Skaperen venter på både konservative, moderate og liberale kristne, og meg og deg, at vi skal erkjenne at vi er fortapt om vi ikke snur utviklingen snart. Det finnes i følge bibelen kun to eksistenser; skaperverket (som bibelen også kaller helvete, grisebingen, utenfor, denne siden, verden, illusjonen, dødsriket osv) og Skaperen (som også kalles El, Gud, JHVH; Livet, Energien, Kjærligheten, Himelriket, den Andre siden osv.)

Hva foreslår du da, hva skal vi kalle nevnte gruppe? ormeyngel, svin, utstøtte, de døde.., eller Elohiym, Guder, de Levende, de Hellige Ånder, Kjærlighetsbarna..

Er du fornøyd med verdens utvikling, er du tilfreds med måten de kristne talsmenn forvalter vårt skaperverk, har alle ord skaperkraft, oppstandelseskraft, evne til å gi Liv?Hverken du eller andre er mine meningsmotstandere, vi er alle ett, sitter i samme tidsklemme og eksakt i samme rom, vi er i samme båt. Er det ingen som ser at båten vår knuses mot klippene, registrere ingen at fikentrærne er uten frukt med bare vissent snikk snakk, tror dere at flom, hungersnød og katastrofer vi svinge utenom fordi vi kan så mye om kristendommens teorier, er det ingen som kan innrømme sin likegyldighet overfor hjertets tause veiledning, er det virkelig ingen (kristne) som ønsker (i allefall prøve) å gå over til den andre siden??? Vil ingen bli som Gud, bli det speilbildet han så for seg, reflektere skaperens storhet?

Nå er dere 3 på tråden som vet bedre enn meg, fortell hva dere ser og hører. Eller blir dere såret av mine spørsmål, opplever kaos på grunn av mine observasjoner, håper at Jesus skal komme og gjøre jobben en gang til? Hvorfor skal kristne behandles med silkehansker, mens de selv utstenger alle som ikke tror på den rette Gud og den rette Jesus, har den godkjente teori og aksepterte legning. Har ikke verden tolerert kristenmannsblod lenge nok? Moses prosuserte blod, Jesus produserte vin, verden venter på frihet og glede. 

Det er en som har prøvd det før..å bli som Gud...Nemlig ditt store forbilde :Djevelen.

Nå har du holdt på med ditt visvasvås lenge her på VD,og nå begynner det å bli synlig for alle og enhver hva din agenda er.Men det er selvfølgelig frivillig hva man tror på,for vi lever i et fritt land.

Og du må også tolerere "kristenmannsblod",for de blir du aldri kvitt,uansett hvor mye du forsøker å ønske deg det.

Hvis du tror verden får det bedre uten Jesus og kristne,får du bare tro det,MEN Jesus har faktisk seiret over djevelen på golgata,så du er på det tapende laget.

Selv om det onde vinner noen slag og klarer å ødelegge mange mennesker,vil Jesus triumfere den dagen djevelen blir kastet i avgrunnen der han vitterlig hører hjemme.

Så kom deg over på vinnerlaget mens du har mulighet.

Kommentar #9

Svein Nyborg

86 innlegg  4514 kommentarer

RE: RE: RE: RE: RE: Jeg deltar på Tv Visjon 23. august kl. 20.30

Publisert nesten 10 år siden
24.08.10 kl. 08:45 skrev Rune Holt:Det er en som har prøvd det før..å bli som Gud...Nemlig ditt store forbilde :Djevelen.

Nå har du holdt på med ditt visvasvås lenge her på VD,og nå begynner det å bli synlig for alle og enhver hva din agenda er.Men det er selvfølgelig frivillig hva man tror på,for vi lever i et fritt land.

Og du må også tolerere "kristenmannsblod",for de blir du aldri kvitt,uansett hvor mye du forsøker å ønske deg det.

Hvis du tror verden får det bedre uten Jesus og kristne,får du bare tro det,MEN Jesus har faktisk seiret over djevelen på golgata,så du er på det tapende laget.

Selv om det onde vinner noen slag og klarer å ødelegge mange mennesker,vil Jesus triumfere den dagen djevelen blir kastet i avgrunnen der han vitterlig hører hjemme.

Så kom deg over på vinnerlaget mens du har mulighet.

 Enda en som vet bedre enn meg, et hode høyere enn alle oss andre, høyre og venstrhendt slik som kong Saul.
Hva lette Saul og kompisen etter da han ble salvet til konge? (finn ordet på engelsk, oversett direkte til norsk og du får et hint om kristnes (smilende) behandlig av medmennesker)

Hvorfor hoppet Paulus på sjøen etter en "trygg" reise ombord i stolt skute?
Hva skjedde med fikentreet i Mark,11, oops jeg mener den religionsutøvelsen Jesus så langt borte, helt borte ved 2010års merket? 
Hvem kom først ned til vår lille planet; Tanken som falt som et lyn eller Ordet som tok bolig?
De har vel samme kilde, er de tvillinger, enegget, en og samme person, er det mulig at vi kan velge innvendig side, bygge en bro mellom innbilt verden og virkelig himmelrik?

Kom igjen dere konservative, moderate og liberale kristne, dere har vel andre svar enn å sende andre ned for å selv klatre opp på likene, -gå en tur i Vigelandsparken og lær.

Kommentar #10

Magnus Husøy

19 innlegg  4123 kommentarer

RE: RE: RE: RE: Jeg deltar på Tv Visjon 23. august kl. 20.30

Publisert nesten 10 år siden
23.08.10 kl. 21:14 skrev Svein Nyborg:

Er vel omtrent samme respekt som Jesus viste da han fortalte om oss som enda ikke har reist oss opp fra grisebingen og gått hjem til den rike mannen? (...) Har ikke verden tolerert kristenmannsblod lenge nok? Moses prosuserte blod, Jesus produserte vin, verden venter på frihet og glede. 

Hallo igjen Svein.

Du berører så mye på én gang at jeg finner det vanskelig å ta tak i materialet. Dessuten bruker du en del begreper som jeg ikke er kjent med - og atter andre begreper og formuleringer på en måte som jeg ikke er kjent med. I sum blir det veldig vanskelig for meg å komme med fornuftige svar og kommentarer. Dersom du er interessert kan vi ta det opp i en egen tråd (siden denne tråden handler om TV Visjon). Der kan du i så fall gi noen utlegninger og definisjoner som viser hva dine syn og tanker går ut på.

Mvh Magnus

Kommentar #11

Svein Nyborg

86 innlegg  4514 kommentarer

Vi deltar alle med vår Visjon

Publisert nesten 10 år siden
26.08.10 kl. 18:01 skrev Magnus Husøy:

Du berører så mye på én gang at jeg finner det vanskelig å ta tak i materialet. Dessuten bruker du en del begreper som jeg ikke er kjent med - og atter andre begreper og formuleringer på en måte som jeg ikke er kjent med. I sum blir det veldig vanskelig for meg å komme med fornuftige svar og kommentarer. Dersom du er interessert kan vi ta det opp i en egen tråd (siden denne tråden handler om TV Visjon). Der kan du i så fall gi noen utlegninger og definisjoner som viser hva dine syn og tanker går ut på.

Mvh Magnus

 Hallo du gutten, uten en tråd er vel denne tråden bra nok?

Utlegninger og definisjoner liker jeg ikke og spørsmål som går på tvers liker ikke dere, mine syn er det visst bare jeg som ser og samtale om tankene tør dere ikke. Der er ingen forskjell på meg og deg og vi to, vi er alle del av samme skaperverk skapt av samme skaper, finn et svar på et av mine spørsmål og jeg vil nyte at du svarer din sannhet, om den er motsatt av min vil vi lett kunne skille mellom kristen frase og hjertets samtale. Bitte litt naken rund jævelskap fra en bekk vil glede skaperen mer enn tusen kristne finslipte teorier fra en katedral.

Kommentar #12

Magnus Husøy

19 innlegg  4123 kommentarer

RE: Vi deltar alle med vår Visjon

Publisert nesten 10 år siden
26.08.10 kl. 18:15 skrev Svein Nyborg:

Utlegninger og definisjoner liker jeg ikke (...) mine syn er det visst bare jeg som ser (...) naken rund jævelskap (...)

Det kan se ut som om det ikke er mye grunnlag å føre en diskusjon på. Lykke til med deg og ditt.

Kommentar #13

Svein Nyborg

86 innlegg  4514 kommentarer

RE: RE: Vi deltar alle med vår Visjon

Publisert nesten 10 år siden
26.08.10 kl. 19:23 skrev Magnus Husøy:26.08.10 kl. 18:15 skrev Svein Nyborg:

Utlegninger og definisjoner liker jeg ikke (...) mine syn er det visst bare jeg som ser (...) naken rund jævelskap (...)

Det kan se ut som om det ikke er mye grunnlag å føre en diskusjon på. Lykke til med deg og ditt.

 Tusen takk :-) naken rund jævelskap fra en bekk foretrakk også David, framfor Sauls imponerende bronseblanke dømmende teologi som satt på en som var et hode høyere enn alle andre. Likevel våget hverken Saul el andre å diskutere med Goliat, David gadd simpelhen ikke så han kappet like så godt hodet av han. Vet du forresten hvor Goliatens hode ble gravd ned?

Mest leste siste måned

Slik jeg ser det
av
Magne Nylenna
18 dager siden / 1472 visninger
Med vandreskoene på
av
Anita Reitan
28 dager siden / 1286 visninger
Sekulariseringen av Rumi
av
Usman Rana
9 dager siden / 1046 visninger
Slappe konspirasjonsteoretikere
av
Øivind Bergh
5 dager siden / 930 visninger
Stopp banningen, Vårt Land!
av
Terje Tønnessen
27 dager siden / 590 visninger
Morna, Facebook!
av
Heidi Terese Vangen
rundt 1 måned siden / 537 visninger

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere