Øyvind Woie

75

Døde får en ny sjanse

Publisert: 29. jun 2010

I lørdagens Vårt Land sier førsteamanuensis Idar Kjølsvik at Martin Luther ikke hadde bibelsk belegg for å si at vi legges i en sjelsøvn når vi dør. Kjølsvik har tatt opp spørsmålet i sin doktoravhandling: Kors og oppstandelse som historie - og nærvær?

Kjølsvik løfter frem den kjente tyske, lutherske teologens Jürgen Moltmanns syn om at vi fortsetter å leve videre etter at vi er døde. Det innebærer at vi får vokse og bli til de menneskene Gud har tenkt at vi skal være, etter at vi er døde.

– Det ville være meningsløst at et foster skulle være foster i alle evighet, sier Kjølsvik og viser til Guds tanker om skaperverket som skal skapes på nytt.

Kjølsvik mener at mennesker som dør før de har tatt i mot troen får en ny sjanse etter sin død. Mennesket har fortsatt del i Kristi legeme og sitter igjen med denne relasjonen som den eneste og sterkeste etter sin død.

– Moltmann mener alle kommer til himmelen. Men han vil ikke si at der er enkelt. Mellomtilstanden gir en mulighet til å rette på det som gikk galt i livet.

Det betyr at han avfeier Hallesbys helvetestale og påstanden om at den som ikke tror går rett til helvete etter sin død.

– Problemet i Norge var at helvetesdebatten etter Hallesby ble så vanskelig at vi ikke har snakket om døden etterpå, sier Kjølsvik i avisen.

Hva tror du? Hva slags tilstand befinner vi oss i når vi er døde?

Hva er de bibelske begrunnelsene på dette feltet?

Kan døde få en ny sjanse eller har vi bare en?

Bli med i debatten!

Du kan svare på innlegget ved å skrive et selvstendig debattinnlegg. Vårt Lands debattredaksjon vurderer alle innsendte tekster opp mot Verdidebatts retningslinjer.
Vennlig hilsen Berit Aalborg, politisk redaktør Vårt Land

Skriv innlegg
Kommentar #51

Arne Danielsen

329 innlegg  5691 kommentarer

RE: Re Danielsen

Publisert rundt 10 år siden
03.07.10 kl. 14:07 skrev Terje Johansen:

PS. Kan nevne at det skjer vonde ting her på disse kanter også. For noen år siden ble de nyplantede blomsterpottene, som min gamle mor omsorgsullt og nensomt hadde satt ut på portstolpene, stjålet. Må innrømme at vi da begynte å lure på om det likevel er slik du skriver at vi faktisk bor i en jammerdal. 

_

Det går vel ikke an å bli mer flåsete enn det?

 ...

Avsnittet er helt klart sarkastisk skrevet. Men det er på det nivået jeg opplever at argumentasjonen i denne batten befinner seg. Når du hardnakket fastholder at jorden er og blir et ondt og utrivelig sted, der lengselen etter eveigheten og Paradis er det eneste saliggjørende og det som er godt, så er det vanskelig, i alle fall for meg, å ta deg helt seriøst (jeg har ellers sans for mye av det du skriver).

Jeg avslutter derfor med å konstatere at det er veldig mye vondt i verden, men at de fleste mennesker ut fra hvert sitt ståsted og erfaringsgrunnlag trolig opplever at jorden er vakker og at tilværelsen er overveinde god. Uten dette hadde ikke menneskeheten overlevd mentalt - trur nå eg. 

Derfor fremstår ikke evigheten som løsningen for folk flest (ettersom de hverken føler de trenger eller har en lengsel etter evigheten), men som en (eventuell?) konsekvens av troen. Jeg opplever det som kritikkverdig, og noe som jeg gjerne vil til livs, hvis det er mulig, at enekelte, dog stadig færre, fører en fatalistisk forkynnelsen om Jammerdalen kontra Paradis. Det tror jeg ikke folk forstår fordi de ikke kjenner seg igjen. Da kan det hende at de heller rister oppgitt på hodet og avviser forkynnelsen. Og det er jo dumt, hvis målet er å nå fram til flest mulig?

Kommentar #52

Elias Per Vågnes

235 innlegg  10902 kommentarer

RE: RE: RE: RE: Re: Døde for en ny sjanse?

Publisert rundt 10 år siden
03.07.10 kl. 01:40 skrev Terje Johansen:01.07.10 kl. 00:32 skrev Elias Per Vågnes:01.07.10 kl. 00:14 skrev Harald Østby:

Hvem opprettet dødsriket? Gud eller satan? Eller var det en avtale mellom gud og satan?

Paradiset og helvete er oppretta av menneskje. Det er abstrakte, ikkje konkrete omgrep. Korleis paradiset og helvete er varierer frå tru til tru, alt etter kva kunnskap og agenda konstruktørane hadde og har. Prosessen har ikkje stoppa i så måte.

 Ett ordtak sier,Vågnes:  Noen snakker som de har vett til!

 Heilt rett, Alfa! Og korleis er du kompetent til å vurdere mitt vett?

Kommentar #53

Svein Ole Hansen

100 innlegg  1578 kommentarer

En ny sjanse

Publisert rundt 10 år siden
29.06.10 kl. 13:23 skrev Øyvind Woie:

Hva tror du? Hva slags tilstand befinner vi oss i når vi er døde?

Hva er de bibelske begrunnelsene på dette feltet?

Kan døde få en ny sjanse eller har vi bare en?

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1107304683 0 0 159 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} p {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-margin-top-alt:auto; margin-right:0cm; mso-margin-bottom-alt:auto; margin-left:0cm; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman","serif"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} p.MsoNoSpacing, li.MsoNoSpacing, div.MsoNoSpacing {mso-style-priority:1; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;} @page WordSection1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} -->

Han som frelste oss og kalte oss med et hellig kall, ikke efter våre gjerninger, men efter sitt eget forsett og den nåde som er oss gitt i Kristus Jesus fra evige tider,

men nu er blitt åpenbaret ved vår frelser Jesu Kristi åpenbarelse, han som tilintetgjorde døden og førte liv og uforgjengelighet frem for lyset ved evangeliet, 2Tim1:9,10

Ett forhold er hvordan ”død” er brukt i de hellige skriftene. Noe annet er ofte hvordan skriftene, fremkommet ved Den hellige ånd, blir forstått eksempelvis i sammenhenger der ordet ”død” inngår. Tar vi utgangspunkt i disse to versene fra Paulus, så tilintetgjorde Jesus sjelsmørkets død ved frigivelsen av sitt opplyste evangelium frembrakt ved Den hellige ånd. Dette bør lede oss til betydning av ”død” i en åndelig sammenheng.

For derfor blev evangeliet forkynt også for døde at de visstnok skulde dømmes som mennesker i kjødet, men leve således som Gud i ånden. 1Peter4:6.

Å forkynne evangeliet til en mottaker vil vanligvis bli oppfattet slik at mottakeren er forventet å ha ytre sanser og indre sjelsevner inntakt. Om disse sansene og evnene er intakt i den grad at tilegnelse av forkynnelse er mulig kan mottakeren av Guds ords forkynnelse ikke være noe annet enn et fysisk eksisterende menneske om enn død i betydningen død for det som blir forkynt. Etter forkynnelsen er det så overlatt til Gud - og den som befinner seg i graven - at det skjer som vi kan lese om i Salmenes bok 103:

Han som forlater all din misgjerning, som læger alle dine sykdommer,

han som forløser ditt liv fra graven, som kroner dig med miskunnhet og barmhjertighet,

han som metter din sjel med det som godt er, så du blir ung igjen likesom ørnen.

Når vi er (åndelig) som døde befinner vi oss i sjelsmørkets grav. Begrunnelsen for dette er som nevnt. Døde har daglig sjansen til å komme ut av sjelsmørkets grav. Skulle død bli oppfattet som fysisk død i denne sammenheng og spørsmålet fremdeles gjelder om døde kan få en ny sjanse eller om vi bare har én sjanse her på jorden, så er svaret at en ny sjanse blir ikke gitt i form av tilbakekomst til livet som menneske hvilket ville innebære en form for reinkarnasjon noe evangeliet etter Jesus ikke åpner for etter mitt skjønn. Den videre eksistens etter den fysiske død vil bli gitt betingelser for fortsatt fremgang i Guds verdener.

Med vennlig hilsen Svein-Ole

(Uthevet av meg)

Mest leste siste måned

Sårbar og synlig
av
Ragnhild Mestad
rundt 1 måned siden / 2934 visninger
Behov for et blikk i speilet?
av
Shoaib Sultan
18 dager siden / 1131 visninger
Kristnes omtale av president Trump.
av
Kjell Tveter
rundt 1 måned siden / 796 visninger
Minner fra en sommerkirke
av
Anita Reitan
11 dager siden / 635 visninger
Full krise i Mali
av
Hilde Frafjord Johnson
17 dager siden / 593 visninger
Brokete Brasil
av
Hildegunn Marie Tønnessen Seip
9 dager siden / 477 visninger
Tåkelagt
av
Liv Osnes Dalbakken
2 dager siden / 414 visninger

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere