Andreas Dingstad

47

Pakistanske kristne: annenklasses borgere?

Publisert: 18. jun 2010

Mens muslimske land som Egypt, Iran og Pakistan onsdag la ytterligere press på FN for å stoppe det man omtaler som islamofobi og diskriminering i vestlige land, tenkte jeg det kunne være på sin plass å presentere en stemme fra den kristne minoriteten i Pakistan.

Følgende tekst er en transkripsjon av et TV-intervju med den katolske biskop Joseph Coutts av Faisalabad, Pakistan. Her snakker biskopen om kristnes situasjon i landet og sitt eget prestekall. Coutts er også direktør for Caritas Pakistan og en aktiv forkjemper for interreligiøs dialog.

Pakistans offisielle navn er Den islamske republikken av Pakistan. Det er derfor innlysende at befolkningen i Pakistan i all hovedsak er muslimsk, rundt 95%. Kristne er altså en minoritet i et hovedsakelig muslimsk land. Hvordan er det å være en liten kristen Kirke?

- Ja, det er en stor utfordring for oss å leve i et islamsk miljø hvor vi som kristne teller rundt 2%, og som katolikker rundt 1% fra eller til. Faktisk har det i de senere år blitt mer vanskelig grunnet fremveksten av islamsk fundamentalisme i Pakistan og andre steder i verden, og vi føler vel at forholdene i de siste årene har blitt mer intolerante enn de var før.

Hvor kommer disse truslene fra? Hvem truer dere?

- OK, la oss ikke bruke ordet trussel. Som jeg sa er den virkelige trusselen - for å uttrykke det slik - i den nordvestlige provinsen. Pakistan er et ganske stort land. Hvis du sammenligner det med USA er det, hvis ikke jeg tar feil, med størrelse på Texas og Oklahoma med litt større flate og større befolkning. Vanskelighetene vi står ovenfor er for eksempel at det finnes disse islamske grupperingene som ønsker at Pakistan forvandles til en rent islamsk stat. Hvis Pakistan blir en ren islamsk stat med alle de islamske lovene som vi ikke har pr. i dag - vi har bare enkelte islamske lover - da vil det bety at vi som ikke-muslimer blir tilnærmet annenklasses borgere. Islam har en egen term for det, "dhimmi" kaller de det. Da vil vi ikke være det samme som nå. Vi ville ikke ha den likheten som grunnloven nevner. Vi ville hatt frihet, men en begrenset frihet. Det er dette jeg mener når jeg snakker om trusler. Vi har i dag lover som allerede er blitt godkjent, for eksempel den vi kaller blasfemiloven - som vi pleier å referere til som § 295-C i henhold til loven i landet.

Hva er blasfemiloven?

- Det er en meget farlig lov, fordi den sier at enhver som snakker mot eller fornærmer navnet til den hellige profeten Muhammed - profeten i Islam - enten muntlig eller skriftlig, direkte eller indirekte, så er det dødsstraff. Det er altså ikke nevnt i den uttalte loven om du gjør det uintendert eller intendert - den sier kun at straffen er døden. Dette er meget farlig.

Hva betyr dette for katolikker?

- Altså, for å være redelig: denne loven er ikke bare farlig for katolikker, kristne eller ikke-muslimer, men faktisk også for muslimer. Det finnes også en annen lov. La meg forklare ytterligere. Man har § 295-C og også § 295-B, som sier: hvis du skjender den hellige Koranen - muslimenes hellige bok - så er det også straffbart. Dette betyr at hvis du ved et uhell mister den hellige Koranen på bakken, så kan du bli straffet. La meg komme med et konkret eksempel: I min by Faisalabad hadde vi for to år siden en fattig kristen kvinne som rengjorde i huset til en rik muslimsk familie. Mange gamle papirer, bokser og flasker ble kastet ut av huset. Denne fattige kvinnen hadde sin far med seg, og da de sorterte ut det som kunne resirkuleres - noe vi ofte gjør i dette fattige landet - så skulle boksene, flaskene og noe av papiret brennes.

De tok så med seg dette til det fattige område hvor de bodde for å brenne papirene, da en passerende muslim sa: "det er en side av den hellige Koranen der. Dere skal brenne den hellige Koranen!" og med dette tiltrakk seg stor oppmerksomhet mens folk samlet seg. Det ble veldig følelsesladd - forståelig nok - siden en muslim hører at sin hellige bok blir skjendet. Det utviklet seg til en meget stor ting: den gamle mannen og en annen kristen ble umiddelbart tatt med til politistasjonen, og en sak ble opprettet basert på § 295-B: skjending av den hellige bok.

Etter to år befinner de seg fremdeles i fengsel mens de kjemper for sin sak. Retten har dømt dem til fem års fengsel. Vi kjører nå en appell til høyesterett, noe vi er berettiget til å gjøre. Vår Kommisjon for Rettferdighet og Fred har tatt opp saken. Ulike NGO's har også støttet oss. Mange moderate og redelige muslimer har også støttet oss, men dette er altså det trykket vi lever under. Plutselig står man i en situasjon man ikke kunne forutse basert på noe du ikke hadde intensjon om å gjøre - og som du samtidig må betale en dyrebar pris for. Alle kristne i dette området rammes av dette.

På hvilken måte rammes de?

- Det eksisterer mye frykt. Kanskje muslimene angriper oss? Mange flyktet faktisk til biskopens residens, og vi lot dem derfor overnatte i menighetssalen noen dager mens vi ventet på at den følelsesladde stemningen skulle avta. Selv en muslim som kommer i samme situasjon risikerer slike alvorlige følger. Dette er ett av flere eksempler.

Men det er jo noe positivt, hvis det er som du sier at dette ikke kun er rettet mot katolikker eller kristne, men også mot den muslimske befolkningen?

Statistisk sett er det flere fengslet for paragraf § 295-C enn det finnes kristne, men det som er farlig med loven er at det er veldig lett å anklage noen for å ha kommet med muntlige eller skriftlige negative uttalelser om profeten Muhammed. Da tar følelsene overhånd, det er nettopp dette som er farlig. Ingen stopper opp og spør: Unnskyld, men stemmer det at du gjorde eller sa dette? Før du får mulighet til å forsvare deg så blir alt så emosjonelt. Det har også forekommet flere drap. Av disse som har blitt myrdet for blasfemi har ingen gjennomgått en statlig rettssak. Vi har faktisk enkeltsaker som har blitt avvist av retten. Samtidig ser vi saker hvor kristne - til og med muslimer - bankes opp av en mobb, stikkes med kniv og myrdes.

Les mer på katolsk.no...

Bli med i debatten!

Du kan svare på innlegget ved å skrive et selvstendig debattinnlegg. Vårt Lands debattredaksjon vurderer alle innsendte tekster opp mot Verdidebatts retningslinjer.
Vennlig hilsen Berit Aalborg, politisk redaktør Vårt Land

Skriv innlegg
Kommentar #1

Mette Solveig Müller

55 innlegg  4939 kommentarer

Foreløpig ukjent ...

Publisert rundt 9 år siden

Takk for at du viser oss hvilke forhold andre lever under.

Jeg er selv kjent med at bahaier i Iran nettopp lever under en slik dhimmiordning, som strengt begrenser deres deltakelse og tilstedeværelse i samfunnet.  - (Bahai er en trosretning for fred, som har utgått fra islam, på samme måten som kristendommen har utgått fra jødedom.)

Akkurat i disse dager, venter jeg med spenning på utfallet av rettsaken mot sju ledende bahaier , som har sittet fengslet uten dom i over 2 år. Den 4de rettssaken ble avholdt mot dem den 12 juni d.å.

Det høres ut som det skal ha vært fattet en beslutning denne gang. Men innholdet er foreløpig ukjent. Det er stor frykt for deres liv!

Det har jo vært en del oppfordringer som har gått til det iranske lederskapet. Ikke minst gikk de romersk katolske erkebiskoper i NewDehli ut med en oppfordring 11 juni, om å frigi dem eller gi dem en rettferdig rettergang.

mvh  mette

Kommentar #2

Lars Randby

159 innlegg  5721 kommentarer

Som man reder

Publisert rundt 9 år siden

Som man reder, ligger man heter det vel. Stater med religiøs styring som klager over religionsdiskriminering i andre land kan man vel ta omtrent så seriøst som når mulla Krekar kommer med sine mer eller mindre latterlige utspill. Det er slikt sett, etter min mening, helt på sin plass å rett og slett le av disse landenes ledere når de kommer med slike utspill. De har rett og slett ingen troverdighet.

Det vi derimot bør vokte oss for er å gå ut mot mennesker fra disse landene som lever i Norge og som er lovlydige borgere som de fleste heldigvis er. Noen mener visst at om man kommer fra et land som styres på en slik måte at det bare er å riste på hodet av det, så skal de hele tiden fordømme sitt fødeland og lovpris det nye landet man bor i. Hvorfor skal de det? Hvem er det de tilfredsstiller ved å gjøre det?

Kommentar #3

Anders Tronstad

36 innlegg  389 kommentarer

........

Publisert rundt 9 år siden
Kommentar #4

Magnus Husøy

19 innlegg  4123 kommentarer

RE: Pakistanske kristne: annenklasses borgere?

Publisert rundt 9 år siden
18.06.10 kl. 13:33 skrev Andreas Dingstad:

Mens muslimske land som Egypt, Iran og Pakistan onsdag la ytterligere press på FN for å stoppe det man omtaler som islamofobi og diskriminering i vestlige land, tenkte jeg det kunne være på sin plass å presentere en stemme fra den kristne minoriteten i Pakistan. (...)

Takk for et viktig innlegg Andreas. Kampen for trosfrihet er hard og langvarig. Jeg kjenner jo personlig kristne fra de nevnte landene, og de kan fortelle om store lidelser. Andre grupper som bahaiene (som Mette påpeker) ligger også under for disse harde myndighetene (samt det religiøse hatet som finnes blant allmuen). Mvh Magnus

Kommentar #5

Kristian Kahrs

109 innlegg  2165 kommentarer

Christianity Today fra Pakistan

Publisert rundt 9 år siden

Dette understreker og forsterker det jeg skrev i mange artikler for Christianity Today fra 2002. Jeg fikk ikke noe mer positivt bilde av islam etter at jeg så hvordan kristne ble behandlet. Kristne har samme status som hunder i Pakistan. Bra-knapp aktivert.

Kommentar #6

Tor Fagerhaug

48 innlegg  1778 kommentarer

re Pakistanske kristne

Publisert rundt 9 år siden

Bare en liten korrreksjon. Dhimmistatus får du i et muslimsk land his du tilhører bokens folk. Dvs. Jøder, kristne og Zahrtostis i Iran Bahaiene i Iran og ahmadyiamuslimene i Pakistan har ikke denne statusen. De blir regnet som kjettere og har en enda vanskeligere situasjon.

Kommentar #7

Olav Elgvin

25 innlegg  174 kommentarer

Spennende lesning

Publisert rundt 9 år siden

..viktig informasjon som bør ut, dette.

Håper spesielt at norsk-pakistanere blir oppmerksomme på det, ettersom de lever som en minoritet her i Norge. (og dermed forhåpentligvis blir mer sensitive overfor minoritetene i deres eget land)

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere