Verdidebatt

En rest

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Under tråden "Hva kan Jesus brukes til" ble mitt innlegg til et svar til Roger Aak slettet på grunn av feil svar til trådstarter. Håper han da holder seg til Filosofien istedenfor. Nå hadde jeg heldigvis lagret mitt innlegg og starter med dette egen tråd.

Roger Aak skrev:

"Jeg kan ikke for det, men Jesus sier at Han knapt vil finne noen troende på jorden når Han kommer. Hvordan kan Han si det når det finnes flere milliarder kristne på jorda i dag? Er det noe disse milliarder av kristne har gått glipp av, noe de ikke har oppfattet?  "
Mitt svar kommer her:
Hei Roger!
Jeg kan ikke noe for det jeg heller, men nå har det blitt altfor mange baller i lufta til å fange opp alle, men jeg kan ta denne ene. Du har sikkert lagt merke til forskjellige utsagn i Bibelen, men uten å knytte dem opp mot hverandre, det lar seg bl.a gjøre ved enten å søke etter nøkkelordene i den teksten en diskuterer, eller man kan følge bibelhenvisninger under versene – de får hele Bibelen til å henge sammen på en forunderlig måte.

Det som du nevner om milliarder av kristne på jorden i dag og det Bibelen snakker om er to vidt forskjellige ting. Dessverre oppfattet du sikkert det jeg sist skrev til deg feil, jeg henviste til hedningene – de skulle bli medarvinger og høre med til Jesu legeme – og så viste jeg til 2.Pet.2.4, om de ugudelige som ble tatt av vannflommen mens Noah reddet seg og Sodoma og Gomorra ble lagt i aske hvor de ugudelige så ble satt til et forbilde på de ugudelige i fremtiden. Aner du en viss sammenheng i dette hvis jeg nevner Matt.24.37: Og som Noahs dager var, således skal Menneskesønnens komme være - ?

Egentlig skulle overstående tekst si nok til ditt kritiske spørsmål, men jeg er usikker på om ordlyden blir riktig oppfattet, så jeg tar det et skritt videre. Som du skjønner så var det ikke mange som overlevde vannflommen som vi jo tidligere har diskutert, og vi kan kalle de overlevende for en rest. Det samme vil skje mot slutten, men nå er det snakk om hedningene som menneskesønnen var godvenner med? Tollere og synderes venn - Jes.10.21: En rest skal omvende seg, en rest av Jakob, til den veldige Gud. – Eller: For om ditt folk Israel, er som havets sand, skal bare en rest av det omvende seg. Tilintetgjørelse er fast besluttet, en flom av rettferdighet. (Jes.10.22) For fra Jerusalem skal det komme fram en levning, og fra Sions berg en rest som har sluppet unna. Herren, hærskarenes Guds nidkjærhet skal gjøre dette. (Jes.37.32) De skal unngå sverdet der ute blant folkene. (Esek.6.8) Det var 7000 mann som ikke hadde bøyd kne for Ba’al (Rom.11.4) Rom.11.5: På samme vis er det også i den tid som nå er, blitt igjen en rest i kraft av Guds nådes utvelgelse.
Hvis det bare blir igjen en rest av Israel, hvor tror du de andre har blitt av? Rykket opp i himmelen? Nå har jeg illustrert vannflommen mange ganger før gjennom Åp.17.15, og at det er menneskers sammensvergelser mot hverandre (Salm.31.21) Jer.28.8: De profeter som har vært før meg og før deg fra gammel tid, de profeterte mot mange land og mot store riker om krig og ulykker og pest. – Jer.24.6: Derfor fortærer forbannelse jorden, og de som bor på den, må bære sin skyld. Derfor brenner de som bor på jorden, og det blir bare få mennesker igjen.
Nå er det ikke akkurat den likeste delen som er blitt igjen, for de var med på ødeleggelsene og må bære straffen: Jer.53.5: Men han ble såret for våre overtredelser, knust for våre misgjerninger. Straffen lå på ham, for at vi skulle få fred, og ved hans sår har vi fått legedom. Det er altså de som ødelegger jorden som også skal redde den, en rest av Jakob skal omvende seg til den store Gud – altså hedningene skal bli ”Kristus” som betyr ”Gud frelser”
Hvordan det går til? Jeg nevnte jo sammensvergelsene i Salm.31.21, der gjemmer de seg i en hytte, denne hytten er ikke hvilken som helst hytte, men Bibelen nevner aldri moderne ord som røper tingenes virkelige betydning, men taler heller gjennom billedspråk, hytten er egentlig et tilfluktsrom under krig, et atomsikkert rom, Salm.27.5: For han gjemmer meg i sin hytte på den onde dag, han skjuler meg i sitt skjermende telt. På en klippe fører han meg opp. – Jes.4.6: Det skal være en hytte til skygge mot heten om dagen og et skjul mot vannskyll og regn.
Her er det billedspråket som taler: skyggen er atomstrålingen, solen er selve våpenet – bombene, vannskyll er krig / storm, Klag.2.6: Han har plyndret sin hytte som om det var en hage. Han har ødelagt sitt forsamlingssted. Herren har latt høytid og sabbat bli glemt i Sion. I sin vrede og harme har han vanæret både konge og prest.
Vi kan også følge utviklingen til denne rest som skal bli til en frelse for alle de som nå har lidd døden i en grusom krig hvor bare denne ene rest befinner seg på vår jord: 2.Kor.5.4: Vi som er i denne hytte, sukker under byrden. For vi vil ikke bli avkledd, men overkledd, for at det dødelige skal bli oppslukt av livet. – (her får vi inntrykk av at denne rest jobber intensivt i hytten for å finne en løsning på dødens mysterier, altså en forskning på død og liv) – v2-3: Og mens vi er her, sukker vi, fordi vi lengter etter å bli overkledd med vår bolig fra himmelen, for så sant vi er ikledd den, skal vi ikke bli funnet nakne.
Da er altså denne rest også ”førstegrøden” som igjen skal vekke opp de andre døde. Versene (2.Kor.5.2-4) har også henvisninger Rom.8.23:… vi som har fått Ånden som førstegrøde, også vi sukker for oss selv, mens vi lengter etter vårt barnekår, vårt legemes forløsning. – Og til Rom.8.11 og 1.Kor.15. 52-54 – altså er Jesu oppstandelse likt med den siste basun, hvor alle de andre oppreises fra døden i v52/ Rom.8.11

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt