Anonym167 Anonym

51

Du trenger ikke være syk!

Publisert: 30. mai 2010

Jeg har ikke så mange venner. Bor i en liten by, hvor de fleste på min alder studerer i andre byer. Og jeg er kristen, og finner igrunnen ikke min plass verken i menighet eller på fest. Men den siste måneden har jeg blitt inkludert i en frimenighet her i byen, og med ungdommene som går der. Det var så godt å ha noen å henge med igjen, og få venner... Så jeg tenkte at jeg kunne forsiktig nærme meg menighet og forkynnelse.

I dag var jeg på søndagsmøte. Hadde faktisk tenkt å ta med iPod, så jeg kunne ta den på når forkynnelsen var. Men den klikket rett før jeg skulle dra på møtet, og jeg hadde så lyst å komme meg ut, så jeg gikk uten. Og ble sittende på fremste rad med ei på min alder. Og måtte lytte til forkynnelsen fra ei som var på besøk i menigheten, fra Oslo Kristne Senter, hvor hun er utdannet pastor.

Og hun snakket om hvordan vi alle er helbredet, og hvor unødvendig det er at folk går rundt og sliter med sykdom. Vi er jo allerede helbredet, vi må bare ta imot!! Hun sammenlignet det med å sitte i fengsel, få alle løtlatelsespapirer, og fortsatt nekte for at en var fri, for man satt jo fortsatt i fengselet! Det var bare å gå ut av cella, og ut på gaten, og innta friheten sin!

Hun sa også at det hadde vært forskning på at hvis alle innlagte pasienter i psykiatrien (som hun omtalte som folk det hadde klikket for), hadde fått vite at de var tilgitt alt de hadde gjort, så ville 50% av dem kunne blitt utskrevet. Den forskningsrapporten ville jeg gjerne hatt en referanse til...

Hvis hun hadde visst hva jeg har vært igjennom i mitt 22-årige liv. Og samtidig kunne stå der og si at alt sammen var totalt unødvendig, jeg kunne bare "tatt imot helbredelsen min". Og hun er pastor?! Da lovsangsteamet kom opp på scenen, og hun sto og ba og takket Gud for at vi var helbredet for ALL sykdom og plage..

Da kom flashbacket mitt... Tårene nektet å holde seg inni øynene mine lenger, og rant nedover kinnene mine.. Jeg hadde fått nok... Jeg reiste meg og gikk ut av møtesalen, satte meg i bilen, og kjørte hjem. Hvor jeg brøt sammen da mamma spurte hva som hadde hendt. Og tillot reaksjonen å komme...

Jeg blir så SINT på at noen som faktisk kaller seg utdannet pastor, (og folk i det hele tatt, men spesiellt en som er lært opp til å lede en menighet!!), kan stå og forkynne noe sånt på et søndagsmøte!!! Hva vet hun om folkene som sitter der i salen?! Har hun overhodet noen som helst peiling på hva de har gått gjennom i sine liv, både egne og nære relasjoner?!

Aldri mer en sånn menighet... Jeg tror jeg må flytte fra Egersund for å kunne skape det livet jeg ønsker meg.. Her finner jeg ikke relasjoner uten at de hver eneste uke skal bruke tiden sin i menigheten.. Og der passer jeg bare ikke inn. Eller drikke seg fulle på fest, og dra på byen... Hvor jeg vertfall ikke passer inn. Jeg vet ikke hvilken av de to som er verst...

Hva skjer med kristen-Norge, siden folk står på en scene og forkynner på den måten, og faktisk er dønn seriøse?! Og dette handler ikke bare om folk fra Egersund eller OKS! Jeg har vært rundt forbi i landet, i flere miljøer, og det finnes overalt. Det skremmer meg. Virkelig.

Bli med i debatten!

Du kan svare på innlegget ved å skrive et selvstendig debattinnlegg. Vårt Lands debattredaksjon vurderer alle innsendte tekster opp mot Verdidebatts retningslinjer.
Vennlig hilsen Berit Aalborg, politisk redaktør Vårt Land

Skriv innlegg
Kommentar #1

Linda Greve

4 innlegg  237 kommentarer

Teori, teori og atter teori...

Publisert over 10 år siden

Ikke for å gjøre deg enda mer motløs, men jeg tror at pastordamen (og alle andre som forkynner evangeliet) har rett. Du har fått høre evangeliet, men det følger desverre ikke med noen "bruksanvisning" for hvordan vi som er syke skal motta alt som er ferdig for oss, i Kristus.

For meg stopper frelsen i grunnen med "tilgivelse for synd" og "nåde over nåde". Hver gang det snakkes om å "ta i mot noe (mer) i tro" så detter jeg av, fordi de som snakker om det får det til å høres så utroooolig enkelt ut. I teorien er det enkelt... I praksis er det tusener på tusener som forblir syke til tross for at "ved hans sår har vi fått legedeom" og "det er BARE å ta i mot"!

Mitt råd er at du begynner med å tro på det du har tro på. Og lar resten (alt som tar motet fra deg )ligge. Mye som detter på plass etterhvert, om man bare våger å stole på at "Jesus står i vårt sted" (dine ord, fritt etter hukommelsen) :)

Kommentar #2

Ola Normann

50 innlegg  353 kommentarer

Hei Silje!

Publisert over 10 år siden

Takk for et ærlig innlegg (igjen!)! :)

Det er sånn at kristne trenger et åndelig felleskap på sikt! Det du bør gjøre (kanskje du har gjort det..) Ikke gi opp! Det finnes bra menigheter i Norge! Begynn med og be Gud om at han må vise deg en menighet. Finner du deg ikke noen menighet så kan du gå inn på www.messiaskirken.no og høre på noen helt rykende ferske og gode prekener der :) Enn så lenge har vi bare menigheter i Bergen og Oslo men vi gir oss ikke der. Pastoren våres Torkild Masvie er ærlig når han taler men der for du forkynt Guds Ord!

Kommentar #3

Svein Nyborg

86 innlegg  4514 kommentarer

RE: Du trenger ikke være syk!

Publisert over 10 år siden
30.05.10 kl. 18:55 skrev Silje Pettersen Holand:

Da kom flashbacket mitt... Tårene nektet å holde seg inni øynene mine lenger, og rant nedover kinnene mine.. Jeg hadde fått nok... Jeg reiste meg og gikk ut av møtesalen, satte meg i bilen, og kjørte hjem. Hvor jeg brøt sammen da mamma spurte hva som hadde hendt. Og tillot reaksjonen å komme...

Jeg blir så SINT

Jeg lurer på når mnsk skal komme til sannhets erkjennelse? Når forstår sauene at slagene gjør vondt, at teoriene er så tørre at de blir dehydret, at diareen kommer av den makkspiste  mannaen.  Er kristne ydmyke trofaste medlemmer fordi det er bedre med juling enn utestengelse, bedre med ord som slår ihjel enn baksnakk fordi du ikke møter opp. Når skal det gå opp for Guds barn at helvete ikke finnes, bare opplevelsen finnes for de som lar andre diktere troen.

Når blir dere sinte nok? - til å forstå at synden er oppfunnet av mennesker som skammer seg, du er bra nok som du er, universets vakreste skapning sa han som skrudde deg sammen.

Kommentar #4

Ola Normann

50 innlegg  353 kommentarer

RE: RE: Du trenger ikke være syk!

Publisert over 10 år siden
30.05.10 kl. 20:19 skrev Svein Nyborg:30.05.10 kl. 18:55 skrev Silje Pettersen Holand:

Da kom flashbacket mitt... Tårene nektet å holde seg inni øynene mine lenger, og rant nedover kinnene mine.. Jeg hadde fått nok... Jeg reiste meg og gikk ut av møtesalen, satte meg i bilen, og kjørte hjem. Hvor jeg brøt sammen da mamma spurte hva som hadde hendt. Og tillot reaksjonen å komme...

Jeg blir så SINT

Jeg lurer på når mnsk skal komme til sannhets erkjennelse? Når forstår sauene at slagene gjør vondt, at teoriene er så tørre at de blir dehydret, at diareen kommer av den makkspiste  mannaen.  Er kristne ydmyke trofaste medlemmer fordi det er bedre med juling enn utestengelse, bedre med ord som slår ihjel enn baksnakk fordi du ikke møter opp. Når skal det gå opp for Guds barn at helvete ikke finnes, bare opplevelsen finnes for de som lar andre diktere troen.

Når blir dere sinte nok? - til å forstå at synden er oppfunnet av mennesker som skammer seg, du er bra nok som du er, universets vakreste skapning sa han som skrudde deg sammen.

Jeg søtter ikke henne som talte på det møte Silje var på! Så langt dere i fra! Jeg blir så SINT! Men jeg har alikevel lyst til og takke deg for et sakelig og objektiv kommentar i denne sammenhengen...

Du skal nå få lov til og mene at helvete ikke finnes. Men det har da overhode ikke noe med dette og gjøre! Egendlig har ingenting av det du skrev noe og gjøre med det Silje skrev! Det er veldig provoserende med folk som prøver og få folk til og forlate troen fordi bedre vitene folk som ikke tror skal vise kristne hva som er problemet! Det er veldig unødvendig av det og prøve og lage en diskusjon ut av folk som har det vanskelig!

Kommentar #5

Mette Solveig Müller

57 innlegg  4939 kommentarer

RE: Du trenger ikke være syk!

Publisert over 10 år siden
30.05.10 kl. 18:55 skrev Silje Pettersen Holand:

Aldri mer en sånn menighet... Jeg tror jeg må flytte fra Egersund for å kunne skape det livet jeg ønsker meg.. Her finner jeg ikke relasjoner uten at de hver eneste uke skal bruke tiden sin i menigheten.. Og der passer jeg bare ikke inn. Eller drikke seg fulle på fest, og dra på byen... Hvor jeg vertfall ikke passer inn. Jeg vet ikke hvilken av de to som er verst...

Hva skjer med kristen-Norge, siden folk står på en scene og forkynner på den måten, og faktisk er dønn seriøse?! Og dette handler ikke bare om folk fra Egersund eller OKS! Jeg har vært rundt forbi i landet, i flere miljøer, og det finnes overalt. Det skremmer meg. Virkelig.

 Hei Silje :)

Jeg har lest dine innlegg her på VD og har en forståelse av at du har nådd veldig langt på din vandring, på tross av unge år. - Siden vi er en slags "kallendersøstre", vil jeg fortelle deg om hva en venn av meg sa en gang. Vår dato blir visst kalt "Mattismesse", - og det skulle bety "den som bryter isen". -  Noen skal kanskje læres opp til å stå mer alene? - Du har jo vår støtte her på nett ;)

Du må visst bare stå på. - Kanskje det er nettopp denne menigheten som trenger deg, om du snur litt på flisa? Det er jo andre der også?

beste ønsker mette

Kommentar #6

Anonym167 Anonym

51 innlegg  342 kommentarer

:)

Publisert over 10 år siden

Hei Mette :) Tusen takk! Så kult at datoen vår blir knyttet til "den som bryter isen" :) Det er et uttrykk jeg kan kjenne meg igjen i :) Jeg vil ikke prøve å arbeide MOT denne menigheten, for jeg vet de er temmelig samstemte i måten de tolker bibelen på, så jeg tror det hadde blitt destruktivt både for meg og dem. Men jeg står oppreist etter fallet, løfter blikket, og ser framover :) De får være i sin lille boble, de som ønsker det. Så kan jeg legge det bak meg, og utforske livet videre :)

Kommentar #7

Svein Nyborg

86 innlegg  4514 kommentarer

RE: RE: RE: Du trenger ikke være syk!

Publisert over 10 år siden
30.05.10 kl. 20:34 skrev thomas lollike:

Du skal nå få lov til og mene at helvete ikke finnes. Men det har da overhode ikke noe med dette og gjøre! Egendlig har ingenting av det du skrev noe og gjøre med det Silje skrev! Det er veldig provoserende med folk som prøver og få folk til og forlate troen fordi bedre vitene folk som ikke tror skal vise kristne hva som er problemet! Det er veldig unødvendig av det og prøve og lage en diskusjon ut av folk som har det vanskelig!

Når et barn blir født, er det to mål Gud har satt for dette lille barnets liv: At han, Skaperen, skal få lov til å erfare denne verden gjennom sjelen han har blåst inn i barnet. Får Han det når religiøse forkynner at barnet er en synder og unslpper helvete, kun ved å tilbe en mann som sa at du skal ikke tilbe menn, du har det du behøver på innsiden sa Jesus. Når vil noen ta opp den hansken?

...og at dette mennesket uavhengig av religion, legning, sykdom, farge osv reflekterer Skaperen, dersom det får lov til å utvikle seg i frhet og glede, Uten påvirkning fra menigheter som hevder at deres vei er den eneste rette. Slike som hevder at du skal etterleve bibelordet mer enn den tause overbevisningen på innsiden

Man kan jo bli sint av mindre.

Først legger dere syndebyrder på en stakkar, så hevder dere at hjelp til å bære skal en få, om en erkjenner at en er en synder. En begynner å lure- hva i allverden var det Jesus gjorde her nede? – det er jo verre nå enn da han kom.

Kommentar #8

Jan Harsem

89 innlegg  214 kommentarer

Virkelige erfaringer

Publisert over 10 år siden

Det som griper med det du skriver, er de virkelige erfaringene som hele tiden ligger bak refleksjonene dine.

Hvis evangeliet er sannhet, så må det være for livet slik det er - og ikke slik det kanskje kunne vært i et annet liv - til en annen tid - med andre forutsetninger.

Navnet Jesus tåler å bli forkynt inn i enhver menneskelig erfaring og virkelighet. Hvis verden er islagt - så må vi takke for hver råk der det er tilgang til levende vann - selv om det smerter for den som har råken gjennom sitt eget hjerte.

Kanskje lar deg seg etterhvert også gjøre å se forutsetninger, ensomhet og uro, som styrer vitnesbyrd og forkynnelse i en retning som gir vonde utslag - slik at vi kan klare å vise overbærenhet og forståelse- selv om det ble en nedtur å høre det du opplevde  i dag.

Jes. 57, 15

Kommentar #9

Rudi Wara

92 innlegg  3720 kommentarer

Tro, Tro og atter tro

Publisert over 10 år siden

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:1; mso-generic-font-family:roman; mso-font-format:other; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:0 0 0 0 0 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->

Da Jeg ble frelst - da sa jeg følgende. ref Rom 10,9 for dersom du med din munn bekjenner at Jesus er Herre, og i ditt hjerte tror at Gud opvakte ham fra de døde, da skal du bli frelst;

Ja jeg trodde dette - så etter et møte spurte noen om de kunne be for meg - jeg sa ja. Etter at de hadde bedt for meg - spurte de meg om jeg ville be frelses bønnen - jeg sa ja.

Etter noen dager skjedde det noe. Jeg mottok da noe i meg og begynte å tale i andre tunger også klat tunge tale. Jeg skjønte ingenting - hva er dette for noe.

Nok om det - Men legg merke til en ting i romerne 10:9 for dersom du med din munn bekjenner... Og i ditt hjerte tror. Hvorfor måtte jeg bekjenne med min munn dvs. si høyt at jeg trodde på Jesus. Jeg trodde "inni" meg på Jesus. Men det hjalp ikke noe for meg - før jeg sa det høyt. Hvorfor er det så viktig å si det høyt? Det er fordi ordet er ånd - ordet er liv. Så da må det bety at alt jeg bekjenner med min munn som står i bibelen - må ha betydning for meg. Jeg fikk nå en personlig forhold til Jesus. Tenk over det - det var proklamasjon av ordet som gjorde meg frelst. Ikke at jeg tenkte. Er ikke det merkelig.

Du sier du er kristen og tror på Jesus? Når Ordet (bibelen) sier at vi skal være fullt ut helbredet - hvorfor er vi da ikke det. Det greske ord Sozo betyr frelst - men det betyr også helbredet, utfrid fra mørke, bevart og gjort hel. Se på Rom 10:9...

Rom 10,9 for dersom du med din munn bekjenner at Jesus er Herre, og i ditt hjerte tror at Gud opvakte ham fra de døde, da skal du bli frelst;

Så da må det bety at jeg også er helbredet - eller. Når jeg tror på Jesus som Gud sønn - da har Gud sagt i sitt ord at jeg også skal bli helbredet. Hvorfor skjer da ikke helbredelsen. Jeg var jo kapabel til å tro Aat Jesus stod opp i fra de døde - hvorfor skal jeg ikke da tro at jeg er helbredet? Vi snakker her om TRO. Full overbevisning i sitt indre på at det som står i bibelen er sannheten - ikke på hva denne verden sier hva som er sannheten.  

Kommentar #10

Svein Nyborg

86 innlegg  4514 kommentarer

:)

Publisert over 10 år siden
30.05.10 kl. 21:36 skrev Silje Pettersen Holand:

 Så kan jeg legge det bak meg, og utforske livet videre :)

 Visste du at når du var skapt så lente Skaperen seg tilbake og nøt synet av det vakreste vesen han hadde sett - tok litt tid før jeg oppdaget dette, ser ut for at du tar det lettere.

Kommentar #11

Anonym167 Anonym

51 innlegg  342 kommentarer

:)

Publisert over 10 år siden

Svein.. Ja, nå vet jeg det. Men jeg skal love deg at det tok tid for meg å forstå det! Det er en fantastisk følelse når man innser at Gud smiler når han ser på oss, -med alt vi er, både av styrker og svakheter! :) Nå i kveld, når jeg satt her og var lei meg over dette.. Så begynte jeg ubevisst å synge " you are so beautiful... to me". Og etter noen sekunder gikk det opp for meg at jeg satt her og sang en sang jeg ikke hadde noen grunn til å synge. Har ikke hørt den på lenge. En gang for mange år siden, brukte en pastor denne sangen i en tale på et ungdomsmøte, og sa: forestill dere at dette er Guds sang til dere! til deg! :) Du aner ikke hvor godt det var for meg å få denne sangen nå i kveld...

http://www.youtube.com/watch?v=7wRCWcQVSJI 

Kommentar #12

Terje Johs. Johansen

26 innlegg  1906 kommentarer

Re: Re: Du trenger ikke å være syk...

Publisert over 10 år siden

Nå skal ikke jeg angripe denne kvinnelige forkynneren, for hun siterte vel bare Guds ord med dens løfter. Bibelen er som sagt full av løfter som vi har fått, bl.a. ved hans sår har vi fått legedom. 1.Pet. 2,24. Skriften sier at vi har fått legedom. Dermed har vi fått denne ved Jesu sår på Golgata. Men når vi har denne legedommen må jo en sykdom ha vært årsaken at vi får legedom. I utgangspunktet ved skapelsen ble vi mennesker skapt perfekt uten lyte. Men så kom fallet og vårt legeme ble som sagt lagt under synden. Når Jesus kom for å opprette dette, ble ikke  legemet vårt syndfri selv om vi ønsket det. Men paulus sier: Men legemet er dødt på grunn av synd, men ånden er liv. Rom. 8,10. Vårt legeme er nok for skrøplig og lever under forgjengligheten. Derfor er vårt legeme mottagelig for sykdom. Men takk og lov, så har vi en som kan gi deg helbredelse. Men dette må det en tro til, for troen kommer av forkynnelsen. Derfor kan ingen forkynnere tro for deg, men du må selv tro det. Det er ingen fordømmelse å ikke tro på det, men jeg tror mange mister en stor velsignelse av å ikke tro, men det avgjør selvfølgelig du selv. Det er jo derfor Paulus sier at det er ikke noen fordømmelse i Kristus Jesus. Selv om vi tror og er helbredet, eller ikke tror og ikke er helbredet, så er det ingen fordømmelse. Du er like herlig frelst for det. Derfor tror jeg ikke selv om det gjorde vondt for deg, at predikanten ikke ville deg noe vondt selv om det kanskje kom litt kjeitete fra  henne.

Jeg vil bare si litt om helbredelse. 

Da jeg var ufrelst fikk jeg astma etter tidlig røyking. Jeg slet med kronisk bronkitt og var på vei til å få kols. Jeg var inn og ut på sykhus og leger etter som jeg ikke fikk puste om natten. Da Jesus møtte meg og jeg ble frelst, kom det en profeti i menigheten der jeg var at han hadde kommet for å utfri meg fra en sykdom jeg hadde fått. Nå sa han ikke navnet mitt, men jeg følte at dette var til meg. Jeg gikk fram og ble bedt for. Jeg merket da ingenting, ikke før om en par dager da jeg ikke hadde lenger behov for ventolinen som jeg var så avhengig av for å sove. Jeg hostet ikke lenger og pusten ble som ny. Dette er nå over 30 år siden. Legen bare klør seg i hodet, for jeg er frisk. Takk til Jesus for det. Men dessverre er det mange som ikke blir helbredet, og det kan ingen forklare. Jeg har ennå en sykdom som ikke er fjernet som jeg har mange ganger lurt hvorfor den ikke er borte. Men jeg priser Gud for det jeg har opplevd, så er jeg nok sikker på det at en dag vil nok denne bli borte. Derfor oppfordrer jeg alle å takke for alt, for syvende og sist så er det Herren som bestemmer tempoet i denne prosessen.

Kommentar #13

Kjetil Kringlebotten

17 innlegg  699 kommentarer

RE: Teori, teori og atter teori...

Publisert over 10 år siden
30.05.10 kl. 19:51 skrev Linda Greve:

Ikke for å gjøre deg enda mer motløs, men jeg tror at pastordamen (og alle andre som forkynner evangeliet) har rett.

Nei, dei har ikkje rett. Erfaringa tilseier det.

Kommentar #14

Anders Helge Myhren

275 innlegg  2788 kommentarer

Innlegg fra Jan Lilleby

Publisert over 10 år siden

har jeg lyst til å trykke om igjen.  Det ligger ute på nettet, men jeg tar meg den frihet og sette det inn her.  Selv tror  jeg det er Guds nåde når vi blir helbredet, og ikke teknikker eller vår egen fullkommenhet.  Les selv her:

De amerikanske

healing evangelistene:

I årtier har de bedratt

norske pastorer og

evangelister!

Av  Jan Lilleby

 

Etter min mening er de norske pastorene og evangelistene,

noe av det mest naive som finnes i dette land. Dette blir så

tydelig demonstrert når man hører deres stadige gnål og

lirekasse-aktige gjentagelser av disses falske helbredelses-

lære og utrolige "magiske formler" for å bli helbredet av Gud.

Det ser ut som om alt skal bero på hvor mye vi klarer å tilfredstille

Guds mange primadonna nykker, slik at vi endelig klarer å

fravriste ham den etterlengtede helbredelsen.

Den enkelte predikant og evangelist som føler seg

truffet av denne artikkelen, får hver enkelt bare

prøve å teste seg selv, for å finne ut om

han er blitt lurt av falsk forkynnelse.

 

 

Leseren anbefales også å lese en artikkel på mitt nettsted, om Hobart Freeman. Dette er en virkelig "Eyeopener" for de som tror at det er gull alt som glimrer.  Trosbevegelsen prøver å tie ihjel den eneste virkelige troshelten blant dem: Han døde av å ta konsekvensen av sin lære!

 

Helt siden Aril Edvardsen i 1960-årene tok til landet T.L.Osborns bok "Helbrede de syke", så har det liksom vært en uskreven lov at "healing" i Jesu navn, det er det amerikanske predikanter som vet noe om. Og lille lettlurte Ola Dunk i kristen versjon, har godtatt denne uskrevne lov. Som resultat av denne lavpannede tankegangen ofte eksponert gjennom flere av de kjente evangelisttjenestene i Norge, sitter de fleste kristne i dag svindlet til å tro at guddommelig helbredelse skal være noe vi som kristne har krav på.  Dette er en løgn og en falsklære, som jeg herved går kraftig imot. Jeg må selv innrømme at jeg var blant disse som, da jeg var helt nyfrelst og ukjent i Guds ord, kjøpte denne boken, og antok dens lære om helbredelse som normal. Men i dag, "lysår" etterpå, blir bildet noe helt annet. Det viser seg at de amerikanske helbredelsesevangelistenes lære om helbredelse ved tro, slettes ikke fungerer i deres egne liv. De selv har måttet  (skamfulle) gå til sykehus og doktorer for å få hjelp til sine sykdommer. Men allikevel så fortsetter dem å late som ingenting, og vil ha kristne til ennå å følge deres gale lærer om helbredelse. Dette er rent hykleri, og en falsk måte å leve på som kristen. Slikt må finne seg i å bli avslørt og satt på plass av meg og mange andre. Kristenheten har krav på sannhet i både forkynnelse og praksis, enten vi snakker om guddommelig helbredelse eller andre former for guddomelige inngrep hos troende. Gud er ikke interessert i at hans barn skal leve på en løgn, og gå rundt med falske forhåpninger - basert på løfter Gud aldri har gitt.

 

Med disse ord som innledning, vil vi nå se at disse halvgudene av noen helbredelsespredikanter, ikke lever som de lærer. Den store massen - menigheten - må finne seg i å bli belært av disse falske profetene hvordan man tar til seg healing og andre velsignelser, via smarte teknikker, bekjennelser og et virrvar av bønneteknikker, ja - faktisk har noen ved tilfeller (Oral Roberts og sønn) lovt de som gir pengegaver inn i deres tjeneste/ organisasjon,  å skulle få helbredelse sammen med økonomiske velsignelser. Ren løgn altså.

 

I en annen artikkel kan det hende at vi faktisk skal se nærmere på nettopp Oral "Seed Faith" Roberts trostriks, som han har lurt kristenheten med i årtier.

 

 

KJENTE HEALING PREDIKANTER OG DERES

DOBBELTMORAL OG FALSKE LIV

 

 

CHARLES CAPPS, trosbevegelseslærer i USA, selve opphavsmannen til "Skapende Ord" - og som også inspirerte Kenneth Copeland til å ta inn denne læren. Det du taler ut i tro, det vil Gud ved sin kraft skape til virkelighet.  Det er også fra disse to både Jan Hanvold i TV-Visjon Norge, og flere andre evangelister, kjent og ukjent baserer mye av sin lære på. Førstnevnte har faktisk en fast spalte i sitt rapport magasin hver måned, som har overskrift "Skapende Ord".  Emnene under denne overskriften varierer hver måned. Men fra tid til annen, kommer det til overflaten at Hanvolds tro er i samme magiske okkulte gata som Capps og Copeland. Han er i "godt selskap", for også Åge Åleskjær har endel ting som er lært i samme tro og lære.  Capps lærte bl.a. (hans bok "Tungen", side 43)  "Jeg fornekter ikke eksistensen av sykdom. Jeg nekter den sykdommen retten til å eksistere i denne kroppen, fordi jeg er Kristi kropp." Han og kona lever ikke som det prekes: Kona har kreft og har blitt medisinsk behandlet. Har ikke hun da talt de riktige "magiske" skapende ordene for å kunne holde kreften borte fra sin kropp?  Det samme gjelder de norske predikantene: Hvorfor holder de på med dette tøyset, når det aldri fungerer i virkeligheten? De bruker jo leger og tannleger! Hvorfor ikke heller BLI ÆRLIGE KRISTNE som innrømmer at det er ved Guds nåde at vi eventuelt får oppleve guddommelig helbredelse, og ikke ved okkulte bekjennelsesteknikker????  Hvorfor er det så vanskelig å forlate løgnen?

 

JACK COE, en verdenskjent amerikansk helbreder (hans sønn har de senere årene vært i Norge og forkynt) - døde av poliomylitt. Coe advarte sine tilhørere om at "..dagen ville komme da de som besøkte leger ville bli tvunget til å ta dyrets merke".  Han døde altså mens leger prøvde å redde hans liv.

 

KEITH GRAYTON,  fra den profetiske bevegelsen i USA (Kansasprofetene) døde av AIDS. Han trodde falsklæren sin om å bekjenne positivt, tale ut skapende tro, "name it, and claim it", og sa offentlig i møtekampanjer at han var helbredet. Men bare ett år etter, så døde han.

 

KENNETH HAGIN SR., - de fleste vil vite at han regnes å være far til hele trosbevegelsen, etter at han stjal (plagierte) bøkene til Essek W. Kenyon. (Se egne artikler om Hagin)  Han døde som mange vet, av hjerteproblemer i september 2003.

 

BUDDY HARRISON, Hagins svigersønn og tidligere direktør for Harrison House Publishers (et av verdens største forlag hva gjelder den gnostiske Word-Faith læren), døde av kreft i 1999. Hagins egen spesielle helbredelses- salvelse kunne ikke hjelpe hans egen svigersønn å bli frisk.

 

ESSEK W. KENYON, den virkelige gudfar til trosbevegelsens lære. Han gikk på Emerson College of Oratory i Boston i slutten av 1800-tallet. En læreanstalt der det er klekket ut både Scientologer (Baker Eddy) og andre tvilsomme sektledere. Selv var han betatt av New Thought, en lære som hadde i seg menneskets metafysiske evner, til ved tankens kraft å frembringe materielle manifestasjoner. Kenyon koplet dette med noe han kalte lover i Guds ord. Og slik fremmet han en kristnet okkultisme - vi kan kalle dette for ny-gnostisismen.  Kenyon lærte guddommelig helbredelse ved tro, og at det alltid var Guds vilje å helbrede. Men han selv, døde i koma forårsaket av en voksende svulst. Han døde av sykdom.

 

KATHRYN KUHLMAN, kjent helbrederske og forbildet til bl.a. Benny Hinn og John Arnott, - døde av hjertesvikt i 1976. Hun led av denne hjertesykdommen i over 20 år, før hun døde.

 

AIMEE SEMPLE MCPHERSON, - er nevnt i andre artikler av meg. Hun døde av selvmord ved overdose i 1944. Antagelig som følge av store depresjoner som følge av hennes falne liv (flere skilsmisser og et verdslig uhellig liv).

 

SUSANNE HINN, Benny Hinns kone, lider av manisk depresjon og paranoia. Hun er som følge av dette også en kleptoman, tatt i betraktning at Hinn er mangemillionær på sine healing campanjer. Hun ble tatt av politiet i Cape Town, Syd Afrika midt på lyse dagen, da hun stjal med seg to sett pysjamaser fra en klesforretning.  Allikevel trekker den brutale og hensynsløse Benny Hinn sin kone med på sine kampanjer, og lar henne dumme seg ut på scenen i sine krampeaktige "falle i ånden" ekstaser. Henne er den personen en må gi mest sympati av alle. Stakkars plagete menneske. Hun trenger hjelp og ro og stillhet, ikke den halvgale behandlingen som Hinn påfører dette syke stakkars mennesket!

 

JOYCE MEYERS, en relativt ny "kanon" i USA de senere år. Kjent for sine healing møter. Men hun kan plasseres i den sjeldne kategorien av ærlige predikanter, som innrømmer å ha tatt feil. Hun har brystkreft, og har gått til medisinsk behandling for dette. Hun trodde blindt på såkalt "Positive Confession" - å bekjenne positivt, for deretter kunne motta Guds helbredende kraft.

 

 DAISY OSBORN, hustru til selveste T.L. Osborn, han med den kjente boken "Helbrede de syke", og som nok må sies å ha bidratt til å gjøre Aril Edvardsens tjeneste kjent (boken) - hun

døde dessverre av kreft for flere år siden.  Kona til han som "visste alt om helbredelse", slik i allfall norske predikanter tenker i forhold til nevnte bok.

 

JOHN OSTEEN, kjent superpastor i trosmenighet i Houston, Texas. Hans hustru Dodie har leverkreft, men ved Guds nåde og medisinsk behandling overlevde hun!  John Osteen selv, døde i slutten av 1998, grunnet flere sykdomskomplikasjoner.  Hans menighet "bekjennte" hans helbredelse og ham selv erklærte at Gud hadde sagt til ham at han ville stå på talerstolen som nittiåring. Men Osteen døde da han var noe ut i 70-årene.  En av de siste triste historiene om kristnes død i sykdom, var mega-menighets pastor John Osteen som fikk nyresvikt i 1998, og i august samme år ble han undersøkt for hjertet, men dette var iorden da. Men senere måtte han allikevel ta operasjon og fikk innlagt en Pacemaker. Pastor Osteen visste han "trengte et mirakel". Han hevdet at Gud hadde gitt han løfte fra Salme 27, 14. Det ble sendt ut bønnerings-begjær blant hans venner om å søke Herren for hans helbredelse.  De ble enige over Salme 41 om Herrens befriende inngrep og beskyttelse for å redde livet hans. Herren ville reise ham opp. "Herren" (?) gav ham et syn som viste at han ville leve ut i sine nitti år og være aktiv predikant.  Osteen bekjennte sin helbredelse innfor 20000 menighetsmedlemmer - og disse stod sammen i enighet for hans helbredelse. De trodde at han ville få sitt mirakel, slik kona Dodie fikk sitt. Men, dessverre, dette skjedde ikke.

(Les historien på www.letusreason.org, artikkel av Mike Oppenheimer)

 

ROD PARSLEY, en av de siste storkanonene i trosbevegelsen, har selv hatt en ryggoperasjon, og han har en autistisk sønn som fikk diagnosen Asbergers syndrom.  Parsley har alltid gått hardt ut med falsklæren om "Name it, and claim it", positiv bekjennelse, og hva annet en vanligvis lærer i Word-Faith gnostisismen. Men ingen helbredelse har blitt gitt ham, eller hans lille syke sønn.  Men sta og blind av sin egen falsklære, så har allikevel Parsley fortsatt og stå på TV der han erklærer sin sønn Austin å være frisk.  Parsley er frempå og høylydt når han lærer sin "bekjennelses"-kristendom og helbredelse. Allikevel har han en døve-seksjon i lokalet med døvetolkere.  Parsley lærer i sin bok "Renamed and Redeemed":  "Jesus er ikke syk - jeg behøver ikke være syk!"  - Denne vulgærtolking av Guds ord, faller jo på sin egen dumhet og mangel på ettertanke. Da kunne vi jo også si "Jesus syndet ikke, - jeg trenger heller ikke synde", og dermed gjøre nåden overflødig ved at vi selv kunne gjøre akkurat som Jesus. Det er mye bedre om disse stortalende ubetenksomme predikantene både går i seg selv, og begynner å erkjenne at vi små mennesker ikke kan kommandere Herren rundt som vår visergutt. Vi er hans underdanige lydige tjenere, og ikke herrer!    (Opplysningene er pr. 1999.)

 

R.W. SCHAMBACH, kjent evangelist (har vært i Norge) -og har også en helbredelsestjeneste. "Du har ingen problemer, alt du trenger er tro på Gud."  Sa han i et TV-program på TBN i USA.  Men er det ikke bra da, at Gud også har skaffet frem doktorer og kirurger? Uten disse hadde Schambach måttet stå for dommeren for flere år siden: Han har fått innoperert en fire-kanals bypass i hjertet!

 

ORAL ROBERTS, "far" til alle som lærer "Seed Faith" (å så ut i tro, og få 100-fold igjen, osv.) vranglæren. Begynte som ung healing evangelist i helbredelsesvekkelsen i USA i kjølvannet av den okkulte helbreder William M. Branham, i slutten av 40-tallet. Hvis noen sier de lider av symptomer på hjertefeil men da fornekter symptomene, og hevder helbredelse ved tro, så kan de dø.  Et skremmende eksempel på dette var da Oral Roberts deltok i et TV-show på TBN, der Paul Crouch var vert for programmet "Praise the Lord". (6.Okt. 1992) Oral Roberts ba Paul Crouch å legge sine hender på ham, da han fikk brystsmerter midt i programmet (jeg må tenke på Paulus sin profeti om endetidens falske lærere: "Deres dårskap skal bli åpenbar for alle", 2.Tim.3, 8-9) - som ble sett av millioner av seere i USA. Under forbønnen for åpent kamera, begynner Roberts å erklære: "Jeg føler Jesu helbredende kraft!" Og han sa det føltes som elektrisk strøm fòr gjennom kroppen.  "Paul, du er salvet", sa han til TV-verten. Oral Roberts ble erklært helbredet i TBNs program. Men ble han virkelig det?  Bare 4 timer senere, da han besøkte kjente i Newport Beach, California - følte Roberts mere smerter og ble fort sendt til Hoag Presbyterian Memorial Hospital, som også ligger i Newport Beach (denne lille byen er hjemsted for mange av verdens filmstjerner og kakser, og Paul Crouch selv bor der i en kjempevilla på 3000 kvm.)  Diverse artikler skrevet om hendelsen med Oral Roberts sykdom, gir fyldig omtale av sykdommen. Flere skrev at Roberts hjerteanfall var nær dødelig.  Men han ble reddet, og Oral Roberts går nå med en pacemaker som sikrer hjerterytmen. Men, tro det eller ikke, dette faktum blir helt oversett av de lydige og tankeløse tilhørerne, som ennå lar seg bedra av Roberts falske helbredelseslære og "Seed Faith"-lære. En kan spørre seg selv hvorfor?

 

En rekke andre navn blir nevnt i en artikkel av Sandy Simpson, der ovennevnte fakta kommer fra. Men disse er lite kjent i Norge, og de går stort sett i samme gata: Stortalende helbredelsesevangelister (ofte rike på gaveinntekter fra kristne) lover helbredelse i hytt og pine, men selv etterlever de ikke det de lærer. De har èn fasade utad, når de er på TV-ruten eller på talerstolen. Men i hverdagens reelle problemer og kamper, er deres liv noe helt annet. Stjernedrysset blir til grått støv og strev, og løfter man aldri får oppleve oppfylt. Det verste er ikke dette. Det verste er at de selv ikke forstår, eller innser at de er fiaskoer. De skulle hatt såpass til ydmykhet innfor Gud og mennesker at de innrømmet å ha tatt feil, og deretter gått ut og beklaget offentlig at de har ført falske løfter til torgs og bedratt kristenheten.

 

Er du predikant i Norge/  Sverige/ Danmark: Kom deg ut av dette hvis du finnes blant slik løgnaktig virksomhet. Hold deg istedet til Guds nåde, slik vi har fått åpenbart ved apostelen Paulus. Kast den gnostiske Word-Faith søpla i...nettopp, søppla!

 www.evangeliekirken-arendal.no

Kommentar #15

Svein Nyborg

86 innlegg  4514 kommentarer

;)

Publisert over 10 år siden
30.05.10 kl. 23:24 skrev Silje Pettersen Holand:

det tok tid for meg å forstå det!

Det var en gang på en tempelplass barn og unge ble så glad over gleden på innsida at de gaula og sang midt i gudstjenesten, pastora og lærde ba jesus be de holde kjeft (du skal ikke løfte din røst imot de som har ordet i sin munn), men han svarte, "får ikke disse rope så skal jeg be steinene rope".

Vi dumme sauene har fått steinhjerter etter 1700år med syndeforkynnende kristendom (kan jo bli sjuk av mindre), når vi så til slutt får kontakt med våre steinhjerter så er det liv der inne!!! Da kan vi rope til oss selv. (de med ordet i munnen har bare det, de har ikke fått kontakt enda, men det kommer det å)

Kommentar #16

Johan Hake

0 innlegg  1 kommentarer

RE: Du trenger ikke være syk!

Publisert over 10 år siden

Hej Silje!

Jag registrerade mig paa verdidebatt bara foer att svara paa dit inlegg! Vi faar se hur maanga inlegg det blir, daa jag inte aer saa vaelartikulerad som du. ;) Du baer paa sanna och starka erfarenheter av baade Guds tro och det att vara maenniska!

Om Gud verkligen griper in i denna vaerlden som jag tror han goer, saa var det kanske iPoden han paaverkade. Kanske Han ville att du skulle hoera paa det oevergreppet denna predikanten utsaetter sina aahoerare foer, foer att Han vet att du kom till att vittna om. Hur det aen ligger till med den saken saa tackar jag iallafall Gud foer att du klarar att saetta saa traeffande ord paa den foerfaerdeliga upplevelsen du blev utsatt foer. Vidare tackar jag ocksaa Gud foer att han ger dig styrkan till att publisera det paa vd.no. Det aer allt foer maanga som inte orkar att bry sig om dessa oevergrepp som sker i Guds namn... Skit i alla dem som siterar Bibelen hoegt och lavt! Guds klara ord aer ju som vi vet inte alltid saa klart ;) Din och miljoner andras kristnas erfarenheter visar detta.

Och vet du vad!? Vaenner kan man hitta paa det maerkligaste staellen! Man behoever inte ha samma tro som dem. Man behoever ej haeller vara eniga med dem i fundamentala verdier! Men saa laenge det ligger en oemsesidig respekt bakom relationen saa kan den utvaekla sig till en vaenskaplig relation! Jag tror ocksaa att Gud laater dig traeffa maeniskor paa olika tidspunkter i ditt liv. Dessa kan betyda mycket daer och daa och saa kan ploetsligt kontakten brytas. Jag har maanga gaanger varit frustrerad oever att det aer svaart att skaffa mig vaenner. Men i min soekan efter dessa har jag traeffat fantastiska maenniskor som har gett mig mycket daer och daa. De ringer mig kanske inte foer att dra paa kino en fredag kvaell, men moetet har satt oemsesidiga spaar som varar livet ut!

Johan

Kommentar #17

Gunnar Lund

0 innlegg  6279 kommentarer

Helbredelse!

Publisert over 10 år siden

Dette innlegget som ble postet her og som var skrevet av Jan Lilleby, synes jeg var litt merkelig. For her synes logikken å være at siden disse predikantene selv ble syke, så burde de ikke forkynne om hva bibelen sier angående helbredelse. Noe som jeg ser på som helt feil. Kristne er da ikke diskvalifisert til å forkynne helbredelse ved bønn og å be for syke, selv om de selv er syke. Kjenner selv til flere kristne som er syke men som likevel ber for syke og mange av disse blir helbredet. Selv vet jeg ikke hvorfor ikke alle blir helbredet, men det er jo fint at noen blir helbredet, disse hadde jo fremdles gått syke i dag om alle kristne hadde slutt å tro på å praktisere helbredelse ved bønn.

Kommentar #18

Anders Helge Myhren

275 innlegg  2788 kommentarer

Hei Gunnar Lund...

Publisert over 10 år siden

Ja, det er riktig det, men jeg har aldri hørt disse menneskene sagt om bønn, at det kan godt tenkes at du ikke blir frisk.  Fordi det er bare Herren som bestemmer om bønnen skal innfries.  Som jeg skrev, det er Den Hellige Ånd som bestemmer det.

I den senere tid er det jo også en god del norske predikanter som har dødd av sykdom, Ludvig Karlsen og Aril Edvardsen.  Jan Hanvold ble operert i den ene nyren, ellers hadde han også dødd.

Konklusjonen på det hele må være, summen av Guds ord er sannhet.  Realiteten er, at det er 30 prosent som blir friske, det er bra det, men vi må være så ærlige å si, at den resterende 70 prosenten  har Gud ikke gjort noe med.  Dette må også tas med i forkynnelsen.

Kommentar #19

Gunnar Lund

0 innlegg  6279 kommentarer

RE: Hei Gunnar Lund...

Publisert over 10 år siden
31.05.10 kl. 12:24 skrev Anders Helge Myhren:

Ja, det er riktig det, men jeg har aldri hørt disse menneskene sagt om bønn, at det kan godt tenkes at du ikke blir frisk.  Fordi det er bare Herren som bestemmer om bønnen skal innfries.  Som jeg skrev, det er Den Hellige Ånd som bestemmer det.

I den senere tid er det jo også en god del norske predikanter som har dødd av sykdom, Ludvig Karlsen og Aril Edvardsen.  Jan Hanvold ble operert i den ene nyren, ellers hadde han også dødd.

Konklusjonen på det hele må være, summen av Guds ord er sannhet.  Realiteten er, at det er 30 prosent som blir friske, det er bra det, men vi må være så ærlige å si, at den resterende 70 prosenten  har Gud ikke gjort noe med.  Dette må også tas med i forkynnelsen.

 Jeg skjønner hva du mener, Myhren, og er langt på vei enig. Men jeg mener nå likevel at det er viktig å ikke konkludere Guds vilje på bakrunn av erfaringer. Guds ord må være sannheten uansett.

Kommentar #20

Gunnar Lund

0 innlegg  6279 kommentarer

Ved hans sår har vi fått legedom!

Publisert over 10 år siden

...og Guds ord sier at Jesus har naglet all synd og sykdom til korset, thats it!

Kommentar #21

Anonym167 Anonym

51 innlegg  342 kommentarer

:)

Publisert over 10 år siden

Tusen takk for kommentarer, alle sammen! Jeg setter stor pris på at dere gir tilbakemelding :) Jeg ser det blir nevnt her at løftene i bibelen er til oss personlig. Det trodde jeg også, lenge, etter å ha fått mye forkynnelse rundt dette. Men det tror jeg altså ikke på lenger. Jeg snakket med en klok dame, som sa: "Silje, bibelen er full av mange hundre, kanskje tusen løfter! Selvfølgelig er de ikke ment til oss personlig! Er det rart kristne blir forvirret da?! Bibelen er ingen bok full av trylleformler vi kan bruke for å skape magiske resultater i eget liv!"

Og det sitatet husker jeg på, sånn som i går, på møtet, da pastoren som talte, sa nettopp det. At hvert eneste løfte i bibelen er til oss personlig.

Og så tenker jeg på noe Sigvart Dagsland har sagt: Bibelen skal leses med hjertet, ikke bokstavelig! Det er noe jeg tror på!

Og det med at Guds sannheter er sannheter, uansett hva vi erfarer eller ikke, det synes jeg er helt tullete! Hvis Guds ord er sannhet, så må det jo kunne erfares av oss som leser det som står der! Jeg ser det er mange her som leser bibelen ordrett. Men det er faktisk ganske farlig... Mye er skrevet på en bestemt tid, i en bestemt kultur, og til spesielle personer. Og tekstene er ikke helt like slik de var da de ble skrevet ned. Budskapet blir endret fra oversettelse til oversettelse, om enn minimalt, men garantert noe, -over så lang tid.

Så, til slutt; Johan; :):) TUSEN TAKK for at du registrerte deg her inne bare for å svare meg :) Så snill du er! Det setter jeg stor pris på :) Det gjør godt å lese det du skriver. Jeg liker tanken om at Gud "styrte" hendelsen med iPoden, og det at dette innlegget ble publisert. Det var en fin måte å se det på :) Først, i går, hadde jeg lyst å bare bryte kontakten med hele miljøet der. Men så fant jeg ut at de er jo tross alt flotte personer, som jeg har begynt å bli kjent med, og hvis de kan tåle å henge med meg på fritiden, selv om jeg ikke klarer å gå på møtene deres, -så vil jeg gjerne det :) Og vet du hva? Det er helt likt med meg.. Jeg har hatt vanskelig for å få nære venner, men jeg har jammen meg fått kontakt med masse flotte folk langs veien, som jeg setter stor pris på! Selv om de, som du sier, kanskje ikke blir med på kino en fredagskveld, hehe :) Men jeg er kjempeglad for at jeg har dem.. :) Tusen takk, Johan :) Nå ble jeg glad :)

Kommentar #22

Ola Normann

50 innlegg  353 kommentarer

RE: Innlegg fra Jan Lilleby

Publisert over 10 år siden
31.05.10 kl. 07:16 skrev Anders Helge Myhren:

har jeg lyst til å trykke om igjen.  Det ligger ute på nettet, men jeg tar meg den frihet og sette det inn her.  Selv tror  jeg det er Guds nåde når vi blir helbredet, og ikke teknikker eller vår egen fullkommenhet.  Les selv her:

De amerikanske

healing evangelistene:

I årtier har de bedratt

norske pastorer og

evangelister!

Av  Jan Lilleby

 

Etter min mening er de norske pastorene og evangelistene,

noe av det mest naive som finnes i dette land. Dette blir så

tydelig demonstrert når man hører deres stadige gnål og

lirekasse-aktige gjentagelser av disses falske helbredelses-

lære og utrolige "magiske formler" for å bli helbredet av Gud.

Det ser ut som om alt skal bero på hvor mye vi klarer å tilfredstille

Guds mange primadonna nykker, slik at vi endelig klarer å

fravriste ham den etterlengtede helbredelsen.

Den enkelte predikant og evangelist som føler seg

truffet av denne artikkelen, får hver enkelt bare

prøve å teste seg selv, for å finne ut om

han er blitt lurt av falsk forkynnelse.

 

 

Leseren anbefales også å lese en artikkel på mitt nettsted, om Hobart Freeman. Dette er en virkelig "Eyeopener" for de som tror at det er gull alt som glimrer.  Trosbevegelsen prøver å tie ihjel den eneste virkelige troshelten blant dem: Han døde av å ta konsekvensen av sin lære!

 

Helt siden Aril Edvardsen i 1960-årene tok til landet T.L.Osborns bok "Helbrede de syke", så har det liksom vært en uskreven lov at "healing" i Jesu navn, det er det amerikanske predikanter som vet noe om. Og lille lettlurte Ola Dunk i kristen versjon, har godtatt denne uskrevne lov. Som resultat av denne lavpannede tankegangen ofte eksponert gjennom flere av de kjente evangelisttjenestene i Norge, sitter de fleste kristne i dag svindlet til å tro at guddommelig helbredelse skal være noe vi som kristne har krav på.  Dette er en løgn og en falsklære, som jeg herved går kraftig imot. Jeg må selv innrømme at jeg var blant disse som, da jeg var helt nyfrelst og ukjent i Guds ord, kjøpte denne boken, og antok dens lære om helbredelse som normal. Men i dag, "lysår" etterpå, blir bildet noe helt annet. Det viser seg at de amerikanske helbredelsesevangelistenes lære om helbredelse ved tro, slettes ikke fungerer i deres egne liv. De selv har måttet  (skamfulle) gå til sykehus og doktorer for å få hjelp til sine sykdommer. Men allikevel så fortsetter dem å late som ingenting, og vil ha kristne til ennå å følge deres gale lærer om helbredelse. Dette er rent hykleri, og en falsk måte å leve på som kristen. Slikt må finne seg i å bli avslørt og satt på plass av meg og mange andre. Kristenheten har krav på sannhet i både forkynnelse og praksis, enten vi snakker om guddommelig helbredelse eller andre former for guddomelige inngrep hos troende. Gud er ikke interessert i at hans barn skal leve på en løgn, og gå rundt med falske forhåpninger - basert på løfter Gud aldri har gitt.

 

Med disse ord som innledning, vil vi nå se at disse halvgudene av noen helbredelsespredikanter, ikke lever som de lærer. Den store massen - menigheten - må finne seg i å bli belært av disse falske profetene hvordan man tar til seg healing og andre velsignelser, via smarte teknikker, bekjennelser og et virrvar av bønneteknikker, ja - faktisk har noen ved tilfeller (Oral Roberts og sønn) lovt de som gir pengegaver inn i deres tjeneste/ organisasjon,  å skulle få helbredelse sammen med økonomiske velsignelser. Ren løgn altså.

 

I en annen artikkel kan det hende at vi faktisk skal se nærmere på nettopp Oral "Seed Faith" Roberts trostriks, som han har lurt kristenheten med i årtier.

 

 

KJENTE HEALING PREDIKANTER OG DERES

DOBBELTMORAL OG FALSKE LIV

 

 

CHARLES CAPPS, trosbevegelseslærer i USA, selve opphavsmannen til "Skapende Ord" - og som også inspirerte Kenneth Copeland til å ta inn denne læren. Det du taler ut i tro, det vil Gud ved sin kraft skape til virkelighet.  Det er også fra disse to både Jan Hanvold i TV-Visjon Norge, og flere andre evangelister, kjent og ukjent baserer mye av sin lære på. Førstnevnte har faktisk en fast spalte i sitt rapport magasin hver måned, som har overskrift "Skapende Ord".  Emnene under denne overskriften varierer hver måned. Men fra tid til annen, kommer det til overflaten at Hanvolds tro er i samme magiske okkulte gata som Capps og Copeland. Han er i "godt selskap", for også Åge Åleskjær har endel ting som er lært i samme tro og lære.  Capps lærte bl.a. (hans bok "Tungen", side 43)  "Jeg fornekter ikke eksistensen av sykdom. Jeg nekter den sykdommen retten til å eksistere i denne kroppen, fordi jeg er Kristi kropp." Han og kona lever ikke som det prekes: Kona har kreft og har blitt medisinsk behandlet. Har ikke hun da talt de riktige "magiske" skapende ordene for å kunne holde kreften borte fra sin kropp?  Det samme gjelder de norske predikantene: Hvorfor holder de på med dette tøyset, når det aldri fungerer i virkeligheten? De bruker jo leger og tannleger! Hvorfor ikke heller BLI ÆRLIGE KRISTNE som innrømmer at det er ved Guds nåde at vi eventuelt får oppleve guddommelig helbredelse, og ikke ved okkulte bekjennelsesteknikker????  Hvorfor er det så vanskelig å forlate løgnen?

 

JACK COE, en verdenskjent amerikansk helbreder (hans sønn har de senere årene vært i Norge og forkynt) - døde av poliomylitt. Coe advarte sine tilhørere om at "..dagen ville komme da de som besøkte leger ville bli tvunget til å ta dyrets merke".  Han døde altså mens leger prøvde å redde hans liv.

 

KEITH GRAYTON,  fra den profetiske bevegelsen i USA (Kansasprofetene) døde av AIDS. Han trodde falsklæren sin om å bekjenne positivt, tale ut skapende tro, "name it, and claim it", og sa offentlig i møtekampanjer at han var helbredet. Men bare ett år etter, så døde han.

 

KENNETH HAGIN SR., - de fleste vil vite at han regnes å være far til hele trosbevegelsen, etter at han stjal (plagierte) bøkene til Essek W. Kenyon. (Se egne artikler om Hagin)  Han døde som mange vet, av hjerteproblemer i september 2003.

 

BUDDY HARRISON, Hagins svigersønn og tidligere direktør for Harrison House Publishers (et av verdens største forlag hva gjelder den gnostiske Word-Faith læren), døde av kreft i 1999. Hagins egen spesielle helbredelses- salvelse kunne ikke hjelpe hans egen svigersønn å bli frisk.

 

ESSEK W. KENYON, den virkelige gudfar til trosbevegelsens lære. Han gikk på Emerson College of Oratory i Boston i slutten av 1800-tallet. En læreanstalt der det er klekket ut både Scientologer (Baker Eddy) og andre tvilsomme sektledere. Selv var han betatt av New Thought, en lære som hadde i seg menneskets metafysiske evner, til ved tankens kraft å frembringe materielle manifestasjoner. Kenyon koplet dette med noe han kalte lover i Guds ord. Og slik fremmet han en kristnet okkultisme - vi kan kalle dette for ny-gnostisismen.  Kenyon lærte guddommelig helbredelse ved tro, og at det alltid var Guds vilje å helbrede. Men han selv, døde i koma forårsaket av en voksende svulst. Han døde av sykdom.

 

KATHRYN KUHLMAN, kjent helbrederske og forbildet til bl.a. Benny Hinn og John Arnott, - døde av hjertesvikt i 1976. Hun led av denne hjertesykdommen i over 20 år, før hun døde.

 

AIMEE SEMPLE MCPHERSON, - er nevnt i andre artikler av meg. Hun døde av selvmord ved overdose i 1944. Antagelig som følge av store depresjoner som følge av hennes falne liv (flere skilsmisser og et verdslig uhellig liv).

 

SUSANNE HINN, Benny Hinns kone, lider av manisk depresjon og paranoia. Hun er som følge av dette også en kleptoman, tatt i betraktning at Hinn er mangemillionær på sine healing campanjer. Hun ble tatt av politiet i Cape Town, Syd Afrika midt på lyse dagen, da hun stjal med seg to sett pysjamaser fra en klesforretning.  Allikevel trekker den brutale og hensynsløse Benny Hinn sin kone med på sine kampanjer, og lar henne dumme seg ut på scenen i sine krampeaktige "falle i ånden" ekstaser. Henne er den personen en må gi mest sympati av alle. Stakkars plagete menneske. Hun trenger hjelp og ro og stillhet, ikke den halvgale behandlingen som Hinn påfører dette syke stakkars mennesket!

 

JOYCE MEYERS, en relativt ny "kanon" i USA de senere år. Kjent for sine healing møter. Men hun kan plasseres i den sjeldne kategorien av ærlige predikanter, som innrømmer å ha tatt feil. Hun har brystkreft, og har gått til medisinsk behandling for dette. Hun trodde blindt på såkalt "Positive Confession" - å bekjenne positivt, for deretter kunne motta Guds helbredende kraft.

 

 DAISY OSBORN, hustru til selveste T.L. Osborn, han med den kjente boken "Helbrede de syke", og som nok må sies å ha bidratt til å gjøre Aril Edvardsens tjeneste kjent (boken) - hun

døde dessverre av kreft for flere år siden.  Kona til han som "visste alt om helbredelse", slik i allfall norske predikanter tenker i forhold til nevnte bok.

 

JOHN OSTEEN, kjent superpastor i trosmenighet i Houston, Texas. Hans hustru Dodie har leverkreft, men ved Guds nåde og medisinsk behandling overlevde hun!  John Osteen selv, døde i slutten av 1998, grunnet flere sykdomskomplikasjoner.  Hans menighet "bekjennte" hans helbredelse og ham selv erklærte at Gud hadde sagt til ham at han ville stå på talerstolen som nittiåring. Men Osteen døde da han var noe ut i 70-årene.  En av de siste triste historiene om kristnes død i sykdom, var mega-menighets pastor John Osteen som fikk nyresvikt i 1998, og i august samme år ble han undersøkt for hjertet, men dette var iorden da. Men senere måtte han allikevel ta operasjon og fikk innlagt en Pacemaker. Pastor Osteen visste han "trengte et mirakel". Han hevdet at Gud hadde gitt han løfte fra Salme 27, 14. Det ble sendt ut bønnerings-begjær blant hans venner om å søke Herren for hans helbredelse.  De ble enige over Salme 41 om Herrens befriende inngrep og beskyttelse for å redde livet hans. Herren ville reise ham opp. "Herren" (?) gav ham et syn som viste at han ville leve ut i sine nitti år og være aktiv predikant.  Osteen bekjennte sin helbredelse innfor 20000 menighetsmedlemmer - og disse stod sammen i enighet for hans helbredelse. De trodde at han ville få sitt mirakel, slik kona Dodie fikk sitt. Men, dessverre, dette skjedde ikke.

(Les historien på www.letusreason.org, artikkel av Mike Oppenheimer)

 

ROD PARSLEY, en av de siste storkanonene i trosbevegelsen, har selv hatt en ryggoperasjon, og han har en autistisk sønn som fikk diagnosen Asbergers syndrom.  Parsley har alltid gått hardt ut med falsklæren om "Name it, and claim it", positiv bekjennelse, og hva annet en vanligvis lærer i Word-Faith gnostisismen. Men ingen helbredelse har blitt gitt ham, eller hans lille syke sønn.  Men sta og blind av sin egen falsklære, så har allikevel Parsley fortsatt og stå på TV der han erklærer sin sønn Austin å være frisk.  Parsley er frempå og høylydt når han lærer sin "bekjennelses"-kristendom og helbredelse. Allikevel har han en døve-seksjon i lokalet med døvetolkere.  Parsley lærer i sin bok "Renamed and Redeemed":  "Jesus er ikke syk - jeg behøver ikke være syk!"  - Denne vulgærtolking av Guds ord, faller jo på sin egen dumhet og mangel på ettertanke. Da kunne vi jo også si "Jesus syndet ikke, - jeg trenger heller ikke synde", og dermed gjøre nåden overflødig ved at vi selv kunne gjøre akkurat som Jesus. Det er mye bedre om disse stortalende ubetenksomme predikantene både går i seg selv, og begynner å erkjenne at vi små mennesker ikke kan kommandere Herren rundt som vår visergutt. Vi er hans underdanige lydige tjenere, og ikke herrer!    (Opplysningene er pr. 1999.)

 

R.W. SCHAMBACH, kjent evangelist (har vært i Norge) -og har også en helbredelsestjeneste. "Du har ingen problemer, alt du trenger er tro på Gud."  Sa han i et TV-program på TBN i USA.  Men er det ikke bra da, at Gud også har skaffet frem doktorer og kirurger? Uten disse hadde Schambach måttet stå for dommeren for flere år siden: Han har fått innoperert en fire-kanals bypass i hjertet!

 

ORAL ROBERTS, "far" til alle som lærer "Seed Faith" (å så ut i tro, og få 100-fold igjen, osv.) vranglæren. Begynte som ung healing evangelist i helbredelsesvekkelsen i USA i kjølvannet av den okkulte helbreder William M. Branham, i slutten av 40-tallet. Hvis noen sier de lider av symptomer på hjertefeil men da fornekter symptomene, og hevder helbredelse ved tro, så kan de dø.  Et skremmende eksempel på dette var da Oral Roberts deltok i et TV-show på TBN, der Paul Crouch var vert for programmet "Praise the Lord". (6.Okt. 1992) Oral Roberts ba Paul Crouch å legge sine hender på ham, da han fikk brystsmerter midt i programmet (jeg må tenke på Paulus sin profeti om endetidens falske lærere: "Deres dårskap skal bli åpenbar for alle", 2.Tim.3, 8-9) - som ble sett av millioner av seere i USA. Under forbønnen for åpent kamera, begynner Roberts å erklære: "Jeg føler Jesu helbredende kraft!" Og han sa det føltes som elektrisk strøm fòr gjennom kroppen.  "Paul, du er salvet", sa han til TV-verten. Oral Roberts ble erklært helbredet i TBNs program. Men ble han virkelig det?  Bare 4 timer senere, da han besøkte kjente i Newport Beach, California - følte Roberts mere smerter og ble fort sendt til Hoag Presbyterian Memorial Hospital, som også ligger i Newport Beach (denne lille byen er hjemsted for mange av verdens filmstjerner og kakser, og Paul Crouch selv bor der i en kjempevilla på 3000 kvm.)  Diverse artikler skrevet om hendelsen med Oral Roberts sykdom, gir fyldig omtale av sykdommen. Flere skrev at Roberts hjerteanfall var nær dødelig.  Men han ble reddet, og Oral Roberts går nå med en pacemaker som sikrer hjerterytmen. Men, tro det eller ikke, dette faktum blir helt oversett av de lydige og tankeløse tilhørerne, som ennå lar seg bedra av Roberts falske helbredelseslære og "Seed Faith"-lære. En kan spørre seg selv hvorfor?

 

En rekke andre navn blir nevnt i en artikkel av Sandy Simpson, der ovennevnte fakta kommer fra. Men disse er lite kjent i Norge, og de går stort sett i samme gata: Stortalende helbredelsesevangelister (ofte rike på gaveinntekter fra kristne) lover helbredelse i hytt og pine, men selv etterlever de ikke det de lærer. De har èn fasade utad, når de er på TV-ruten eller på talerstolen. Men i hverdagens reelle problemer og kamper, er deres liv noe helt annet. Stjernedrysset blir til grått støv og strev, og løfter man aldri får oppleve oppfylt. Det verste er ikke dette. Det verste er at de selv ikke forstår, eller innser at de er fiaskoer. De skulle hatt såpass til ydmykhet innfor Gud og mennesker at de innrømmet å ha tatt feil, og deretter gått ut og beklaget offentlig at de har ført falske løfter til torgs og bedratt kristenheten.

 

Er du predikant i Norge/  Sverige/ Danmark: Kom deg ut av dette hvis du finnes blant slik løgnaktig virksomhet. Hold deg istedet til Guds nåde, slik vi har fått åpenbart ved apostelen Paulus. Kast den gnostiske Word-Faith søpla i...nettopp, søppla!

 www.evangeliekirken-arendal.no

Hei Anders!

Jeg må si at jeg ble postivt overasket over at dette kommer fra deg! Ettersom de har snakke mye godt om folk som jeg har serdeles lite sansen og det er folk som: Reinhard Bonnke, Rodeny Howard Browne, og til slutt Joseph Prince med familie. Om jeg ikke tar feil som har du kommet med rose av alle de. Derfor stusset jeg litt over at "du" kritiserer alle de andre her i trosbevegelsen. Men for all del, er godt og se at du tar avstand fra noe av dette her ihvertfall! :D Blessing!

Kommentar #23

Anders Helge Myhren

275 innlegg  2788 kommentarer

Svar

Publisert over 10 år siden

Dette spørsmålet om helbredelse har jeg arbeidet med i mange år.  Jeg er heldigvis blitt klar på at predikanter som forlanger helbredelse til andre, mens selv er sjuke og til og med dør til slutt, bør dempe seg en smule.  Summen av Guds ord er sannheten, og framdeles er det Gud som bestemmer hvem Han vil helbrede. 

Jeg orker slett ikke all pratet til såkalte trospredikanter som kommer som Guds spesielle utvalgte, og de såkalte profetene, som prater i hytt og vær.

Dersom vi ber i tro og henviser til ved Jesus sår, så er dette ikke som å trykke på en cola automat. Heldigvis så er enhver som blir bedt for fri fra all skyld selv om de ikke blir helbredet, dette er Guds ansvar.

Kommentar #24

Anonym167 Anonym

51 innlegg  342 kommentarer

:)

Publisert over 10 år siden

Mona: Tusen takk for kommentar :) Det er sprøtt hvordan folk sluker alt de får servert fra scenen, og sier ja og amen uten å tenke seg om to ganger!

Anders Helge: Takk for tilbakemeldingene dine! :) Interessant å lese! Jeg er så enig! Det er Gud som helbreder, -ikke vår tro, enten den er svak eller sterk... Og hvis det kreves så stor tro for å bli helbredet, -hva da med Jesu ord om at tro som et sennepsfrø (som er kjempelite!) skal kunne flytte fjell? Nei, dette er helt på villspor...

Kommentar #25

Linda Greve

4 innlegg  237 kommentarer

RE: RE: Teori, teori og atter teori...

Publisert over 10 år siden
31.05.10 kl. 03:36 skrev Kjetil Kringlebotten:30.05.10 kl. 19:51 skrev Linda Greve:

Ikke for å gjøre deg enda mer motløs, men jeg tror at pastordamen (og alle andre som forkynner evangeliet) har rett.

Nei, dei har ikkje rett. Erfaringa tilseier det.

Det er vel helst bibelen som er vår rettesnor og ikke våre erfaringer. Jeg er (kronisk) syk selv og kunne aldri verken bedt for syke eller overbevist noen om at helbredelse er "inkludert" i frelsen. Men vår utilstrekkelige tro, utsletter ikke sannhetene i evangeliet. Det er definitivt mye der vi ikke har fått tak på. Derfor erfarer vi det ikke heller.

Kommentar #26

Ola Normann

50 innlegg  353 kommentarer

RE: Svar

Publisert over 10 år siden
31.05.10 kl. 17:18 skrev Anders Helge Myhren:

Dette spørsmålet om helbredelse har jeg arbeidet med i mange år.  Jeg er heldigvis blitt klar på at predikanter som forlanger helbredelse til andre, mens selv er sjuke og til og med dør til slutt, bør dempe seg en smule.  Summen av Guds ord er sannheten, og framdeles er det Gud som bestemmer hvem Han vil helbrede. 

Jeg orker slett ikke all pratet til såkalte trospredikanter som kommer som Guds spesielle utvalgte, og de såkalte profetene, som prater i hytt og vær.

Dersom vi ber i tro og henviser til ved Jesus sår, så er dette ikke som å trykke på en cola automat. Heldigvis så er enhver som blir bedt for fri fra all skyld selv om de ikke blir helbredet, dette er Guds ansvar.

Godt og høre! De bør ikke bare dempe seg en smule, men ut fra Matt 7 så er det vel grunn til og stille spørsmål om de ikke er falske profter? Jeg begynner og bli en smule lei setning "Gud kan jo bruke alle!" uten at man utdyper den noe mer! 

Bare sånn til opplysning så er artikkelen du hendviser til lite opptatert. Susanne og Benny Hinn er nå skilt. Skal ikke gjøre noe stor sak ut av det, men bare greit for allmenheten og vite ;-)

til Silje vil jeg si: Skjønner at du har vært igjennom mye tøft her i livet! Men ikke la det gjøre at du mister troen! Hold deg til skriften og la først og fremst den prege deg, ikke predikanter!

Kommentar #27

Anonym167 Anonym

51 innlegg  342 kommentarer

:)

Publisert over 10 år siden

Thomas: Jeg mister absolutt ikke troen :) Tross alt jeg har vært gjennom, vet jeg at Gud er like virkelig, ja, mer enn noe annet. Hadde det ikke vært for troen min på Gud, hadde jeg aldri klart å komme meg på beina igjen, etter hvert fall..!

Kommentar #28

Gunnar Lund

0 innlegg  6279 kommentarer

RE: RE: Svar

Publisert over 10 år siden
31.05.10 kl. 19:49 skrev thomas lollike:

Godt og høre! De bør ikke bare dempe seg en smule, men ut fra Matt 7 så er det vel grunn til og stille spørsmål om de ikke er falske profter? Jeg begynner og bli en smule lei setning "Gud kan jo bruke alle!" uten at man utdyper den noe mer! 

Bare sånn til opplysning så er artikkelen du hendviser til lite opptatert. Susanne og Benny Hinn er nå skilt. Skal ikke gjøre noe stor sak ut av det, men bare greit for allmenheten og vite ;-)

til Silje vil jeg si: Skjønner at du har vært igjennom mye tøft her i livet! Men ikke la det gjøre at du mister troen! Hold deg til skriften og la først og fremst den prege deg, ikke predikanter!

Du må gjerne forklare litt nærmere hvordan noen blir falske profeter av å forkynne hva bibelen sier om helbredelse.

Når det gjelder Benny Hinn og skilsmisse, så er vel dette vanlige blant troende i dag, har hørt at kristne skiller seg nesten like mye som ikke-troende. Så akkuratt at han er skilt er vel ingen stor bombe, han føyer seg bare inn i rekkene blant de mange troende som dette skjer med i dag.

Så nevner du at Silje skal holde seg til skriften, og det er jo et godt råd.

Kommentar #29

Rune Tveit

40 innlegg  4109 kommentarer

Forbønn og omsorg

Publisert over 10 år siden

Jak 5,13 ff

Er det noen blant dere som lider? Da skal han be. Er noen glad til sinns? Da skal han synge lovsanger. 14 Er noen blant dere syk? Han skal kalle til seg menighetens eldste, og de skal be over ham og salve ham med olje i Herrens navn. 15 Da skal troens bønn redde den syke, og Herren skal reise ham opp. Har han gjort synder, skal han få dem tilgitt.
    16 Bekjenn da syndene for hverandre og be for hverandre, så dere kan bli helbredet. Et rettferdig menneskes bønn er virksom og utretter mye. 17 Elia var et menneske under samme kår som vi. Han ba inderlig om at det ikke måtte regne, og i tre år og seks måneder falt det ikke regn på jorden. 18 Så ba han på ny, og da ga himmelen regn, og jorden bar igjen grøde.
------

Jeg tror at vi skal glemme både Hinn og Brown, og holde oss til den enkle oppskriften. Dessuten bør vi se etter om det er kjærlighet og omsorg i budskapet,(åndens frukt)  eller om det er drevet av lyst til predikantense ære og lommebok. (kjødets frukt)

Kommentar #30

Kristian Stensland

22 innlegg  757 kommentarer

RE: :)

Publisert over 10 år siden
30.05.10 kl. 23:24 skrev Silje Pettersen Holand:

Svein.. Ja, nå vet jeg det. Men jeg skal love deg at det tok tid for meg å forstå det! Det er en fantastisk følelse når man innser at Gud smiler når han ser på oss, -med alt vi er, både av styrker og svakheter! :) Nå i kveld, når jeg satt her og var lei meg over dette.. Så begynte jeg ubevisst å synge " you are so beautiful... to me". Og etter noen sekunder gikk det opp for meg at jeg satt her og sang en sang jeg ikke hadde noen grunn til å synge. Har ikke hørt den på lenge. En gang for mange år siden, brukte en pastor denne sangen i en tale på et ungdomsmøte, og sa: forestill dere at dette er Guds sang til dere! til deg! :) Du aner ikke hvor godt det var for meg å få denne sangen nå i kveld...

http://www.youtube.com/watch?v=7wRCWcQVSJI 

Gud taler til oss på mange forskjellige måter bla annet igjennom NT,han taler også direkte til noen,men når du får en slik"problem-løser sang "ubevisst på tonen,så er det faktisk Gud som løfter opp din sinn slik.

Noen ganger er ting mer enn rene tilfeldighetene.

Kommentar #31

Anonym167 Anonym

51 innlegg  342 kommentarer

:)

Publisert over 10 år siden

Kristian: Ja, ikke sant :) Det er så godt å oppleve sånne ting :)

Kommentar #32

Kristian Stensland

22 innlegg  757 kommentarer

RE: :)

Publisert over 10 år siden
31.05.10 kl. 20:52 skrev Silje Pettersen Holand:

Kristian: Ja, ikke sant :) Det er så godt å oppleve sånne ting :)

Det er den Guddommelige inngripen,Kristus er lys levende og han er oss nærere enn vår egen stemme.

Noen ganger skal jeg til og fundere på noe eller,(spør om noe i mitt stille sinn),da svarer han gjerne før jeg får stilt spørsmålet.Alltid veldig klokt,forstandig og samtidigt med en "lystig tone",alt dette klarer han og kombinere,kloke svar fulle av sjarm.

(jeg har også fått kjeft,men han vet jeg tåler en del,det er nok derfor jeg har fått den oppgaven jeg har fått,jeg har herdet meg igjennom livet,som om att jeg har ventet dette)

Nå vil han helst att jeg skal stå på egne ben,så han snakker til meg når jeg trenger det,litt vanskelig og forklare, men det går mye i hvordan jeg skal oppføre meg faktisk,først og fremst.

(Forholde meg til synd)Gud liker ikke synd særlig,det vet vi jo alle.

Han er som en myndig far,samtidig som han leder meg i sitt arbeid for han.Det er ikke alltid jeg gjør det klokest,men det får "briste og bære"sier han,jeg er tross alt kun ett uforstandig menneske.

Det du og skal huske på er att alt skal snus om på i himmelriket,så for de som går igjennom livet litt mer imotbakke mer enn andre,men holder hodet høyt,disse holder han sin beskyttende hånd over,han ser dem som lider,dem som sliter med og få venner også videre,alt skal altså snus om på,og det himmelske liv varer evig...

Kommentar #33

Anonym167 Anonym

51 innlegg  342 kommentarer

:)

Publisert over 10 år siden

Det høres fint ut... Jeg (vi) har virkelig noe å se fram til :) Du er heldig som opplever en så personlig kontakt med Gud. Hos meg er det temmelig sjelden jeg opplever at Gud taler til meg, men det er like spesiellt og fint hver gang :)

Kommentar #34

Kristian Stensland

22 innlegg  757 kommentarer

RE: :)

Publisert over 10 år siden
31.05.10 kl. 22:56 skrev Silje Pettersen Holand:

Det høres fint ut... Jeg (vi) har virkelig noe å se fram til :) Du er heldig som opplever en så personlig kontakt med Gud. Hos meg er det temmelig sjelden jeg opplever at Gud taler til meg, men det er like spesiellt og fint hver gang :)

Det jordiske liv har også mange gleder og by på,og så lenge livet går bedre og bedre så går det jo oppover,du er i grunn heldig som har ett slikt personlig forhold til Kristus i en så ung alder,det er ikke mange som har det.Personlig forhold er det jo når du igjennkjenner Kristus og den Guddommelige inngripen,og ikke bare tar det som en ren tilfeldighet.

Du går i lyset,og den som går i lyset går med Kristus.

Når det gjelder meg,så er jeg jo heldig,samtidig som jeg får mye motstand fra folk,det er ikke alltid like kjekt når folk på en måte skjeller meg ut,eller "skjems på mine vegne"som noen sier.Slikt preller egentlig av meg etter vært.(så lenge Gud er fornøyd,har jeg jo lite og klage på )

Og jeg har jo vært igjennom en temmeligt rar og vanskelig prosess sån totalt sett,(det er ikke alt jeg forteller til andre)Det vil bare virke forvirrende og enda mindre troverdig,dette er mellom meg og Kristus.

Men jeg vet jo att jeg er ingen løgner,jeg vil bare folk godt.

Mange av mine såkalte venner,har gjerne ett liv som virker utvendig bra,men de tror ikke på noe,mange har bla kardemommebyloven oppført som trosretning,det kommer til slutt til og gå dem ille.Så de kan være så glade som dem bare vil,jeg(vi kristne,frelste) har iallefall evig liv,ennom jeg selfølgelig ønsker att alle skal finne veien.

Kommentar #35

Turid Holta

0 innlegg  1341 kommentarer

Hvile i Jesus

Publisert over 10 år siden

Flere store tros predikanter har dødd av sin sykdom. Hørtes ikke artig ut for deg dette Silje!

Barn har blitt helbredet av Jesus.Kan ikke være store troen som må til.  Barnetro ser ut til å holde så godt som sennepsfrøet bibelen snakker om som holder til å flytte fjell.

Kanskje vi må krympe vår egen tro og se på Jesus, slutte å kave i egen kraft. hvil i visshet om at han bevarer oss.

Vi får gå å legge oss å se om vi våkner friske hehe

Kommentar #36

Kjetil Kringlebotten

17 innlegg  699 kommentarer

RE: RE: RE: Teori, teori og atter teori...

Publisert over 10 år siden
31.05.10 kl. 18:02 skrev Linda Greve:31.05.10 kl. 03:36 skrev Kjetil Kringlebotten:30.05.10 kl. 19:51 skrev Linda Greve:

Ikke for å gjøre deg enda mer motløs, men jeg tror at pastordamen (og alle andre som forkynner evangeliet) har rett.

Nei, dei har ikkje rett. Erfaringa tilseier det.

Det er vel helst bibelen som er vår rettesnor og ikke våre erfaringer. Jeg er (kronisk) syk selv og kunne aldri verken bedt for syke eller overbevist noen om at helbredelse er "inkludert" i frelsen. Men vår utilstrekkelige tro, utsletter ikke sannhetene i evangeliet. Det er definitivt mye der vi ikke har fått tak på. Derfor erfarer vi det ikke heller.

Poenget mitt er ikkje at evangeliet er feil, men at den predikanten tok feil. Alle er ikkje 'garantert' fysisk lækjing i dette livet. Men det var jo nettopp det den predikanten sa. Det ho forkynner er ikkje evangeliet, men ein gjerningkristendom der vi prestere ved å 'tru hardt nok.'

Kommentar #37

Gunnar Lund

0 innlegg  6279 kommentarer

Tro!

Publisert over 10 år siden

Som alt annet skjer helbredelse gjennom tro.

Og vi snakker ikke her om troen på at Gud kan helbrede eller vil helbrede, men troen på at vi er helbredet. Bibelen sier "tro at du har fått det (altså før du ser det manifisterer seg fysisk), så skal det gies deg".

Så tro er viktig. Tro er full visshet.

Kommentar #38

Anonym167 Anonym

51 innlegg  342 kommentarer

:)

Publisert over 10 år siden

Kjetil: Helt enig!! :)

Kommentar #39

Linda Greve

4 innlegg  237 kommentarer

RE: RE: RE: RE: Teori, teori og atter teori...

Publisert over 10 år siden
01.06.10 kl. 12:18 skrev Kjetil Kringlebotten:31.05.10 kl. 18:02 skrev Linda Greve:31.05.10 kl. 03:36 skrev Kjetil Kringlebotten:30.05.10 kl. 19:51 skrev Linda Greve:

Ikke for å gjøre deg enda mer motløs, men jeg tror at pastordamen (og alle andre som forkynner evangeliet) har rett.

Nei, dei har ikkje rett. Erfaringa tilseier det.

Det er vel helst bibelen som er vår rettesnor og ikke våre erfaringer. Jeg er (kronisk) syk selv og kunne aldri verken bedt for syke eller overbevist noen om at helbredelse er "inkludert" i frelsen. Men vår utilstrekkelige tro, utsletter ikke sannhetene i evangeliet. Det er definitivt mye der vi ikke har fått tak på. Derfor erfarer vi det ikke heller.

Poenget mitt er ikkje at evangeliet er feil, men at den predikanten tok feil. Alle er ikkje 'garantert' fysisk lækjing i dette livet. Men det var jo nettopp det den predikanten sa. Det ho forkynner er ikkje evangeliet, men ein gjerningkristendom der vi prestere ved å 'tru hardt nok.'

 Evangeliet er jo at "alt er ferdig". Så dermed er det ikke ubibelsk å "bare ta i mot" heller. Problemet er at det følger ingen "bruksanvisning" med (utover det å "bli i Ham"), på hvordan vi skal ta i mot alt som er gjort ferdig for oss i Kristus. 

Men det er nok også det at predikantene får det til å høres så enkelt ut, som provoserer folk. Dersom det (i realiteten) er så enkelt som å "bare ta imot", så er det jo en del syke mennesker som har valgt å ikke ta i mot.

Men evangeliet forandrer seg ikke, selv om vi kanskje bare "skummer overflaten" av det. Frelse er mye mer enn tilgivelse for synd og tro er alt annet enn prestasjon. Dersom denne pastordamen er fra OKS, har hun nok fått med seg det :)

Kommentar #40

Martin Doulos Hjellvik

6 innlegg  105 kommentarer

RE: Teori, teori og atter teori...

Publisert over 10 år siden
01.06.10 kl. 14:16 skrev Linda Greve:01.06.10 kl. 12:18 skrev Kjetil Kringlebotten:31.05.10 kl. 18:02 skrev Linda Greve:31.05.10 kl. 03:36 skrev Kjetil Kringlebotten:30.05.10 kl. 19:51 skrev Linda Greve:

Ikke for å gjøre deg enda mer motløs, men jeg tror at pastordamen (og alle andre som forkynner evangeliet) har rett.

Nei, dei har ikkje rett. Erfaringa tilseier det.

Det er vel helst bibelen som er vår rettesnor og ikke våre erfaringer. Jeg er (kronisk) syk selv og kunne aldri verken bedt for syke eller overbevist noen om at helbredelse er "inkludert" i frelsen. Men vår utilstrekkelige tro, utsletter ikke sannhetene i evangeliet. Det er definitivt mye der vi ikke har fått tak på. Derfor erfarer vi det ikke heller.

Poenget mitt er ikkje at evangeliet er feil, men at den predikanten tok feil. Alle er ikkje 'garantert' fysisk lækjing i dette livet. Men det var jo nettopp det den predikanten sa. Det ho forkynner er ikkje evangeliet, men ein gjerningkristendom der vi prestere ved å 'tru hardt nok.'

 Evangeliet er jo at "alt er ferdig". Så dermed er det ikke ubibelsk å "bare ta i mot" heller. Problemet er at det følger ingen "bruksanvisning" med (utover det å "bli i Ham"), på hvordan vi skal ta i mot alt som er gjort ferdig for oss i Kristus. 

Men det er nok også det at predikantene får det til å høres så enkelt ut, som provoserer folk. Dersom det (i realiteten) er så enkelt som å "bare ta imot", så er det jo en del syke mennesker som har valgt å ikke ta i mot.

Men evangeliet forandrer seg ikke, selv om vi kanskje bare "skummer overflaten" av det. Frelse er mye mer enn tilgivelse for synd og tro er alt annet enn prestasjon. Dersom denne pastordamen er fra OKS, har hun nok fått med seg det :)

Herlighetsteologi virker for meg som menneskesentrert vranglære...

Jes. 53:4 ble oppfylt i Mat. 8:17.

Alt er ferdig: ja, men hebreerbrevet forteller oss: "Ennå kan vi ikke se at alt er lagt under ham."

Så lenge vi lever på denne jord vil vi ha synd og sykdom, uansett om en er kristen eller ikke. For forbannelsen Gud gav oss (vi påførte oss selv) etter syndefallet er ikke opphevet i frelsen: kvinner har fortsatt fødselssmerter og menn må fortsatt slite. Synd og sykdom forsvinner ikke før vi blir ikledd herlighetslegemet på den nye jord, og den nye jord er unik. Vi skal ikke få den nye jord her på denne jorden.

"Ditt rike komme..." ber vi til Gud, men hva er Guds rike? Guds rike består i rettferdighet, glede og fred. Rettferdighet i Jesus, glede over at Gud har frelst en fordervet ussel synder som meg, fred i hjertet; og over alt, fred med Gud. Vi som var fiender av Gud og hatet Gud viste han slik en stor kjærlighet at han knuste sin egen sønn. Dette viser hvor mye han elsker oss og hvor mye han hater synd. Jesus tok på seg vår synd og Gud knuste sin elskede for vår skyld! :)

Jeg synes John Piper sier noe veldig fint og sant om dette tema:

http://www.youtube.com/watch?v=PTc_FoELt8s

Silje, det er fint å lese det du skriver, hold ut og ikke gi opp :) Israelsfolket måtte være 40 år i ørkenen, og mange klarte det ikke. Apostlene ble alle forfulgt og nesten alle ble drept. Gud har ikke lovt oss en enkel tilværelse her på jord, nei tvert om. Vi vil ha synd i våre liv, vi vil bli forfulgt dersom vi lever et Gudfryktig liv, vi vil bli hatet, latterliggjort, og vi vil lide. Dette er løfter fra evangeliene og Paulus og Peters brev. Men vi er også lovet det herligeste av alt, hva gjør det om vi må slite og streve her på jorden, vi har Gud med oss, og enda mer, vi skal HJEM til EVIG HVILE.

Kommentar #41

Anonym167 Anonym

51 innlegg  342 kommentarer

:)

Publisert over 10 år siden

Martin: Tusen takk for kommentaren din :) Jeg er så enig! Veldig bra sagt! :) Det var en bra kommentar å lese :):)

Kommentar #42

Tor Martinsen

44 innlegg  3111 kommentarer

RE: Du trenger ikke være syk!

Publisert over 10 år siden
30.05.10 kl. 18:55 skrev Silje Pettersen Holand:

Limer inn denne artikkelen.

Trosbevegelsen fra innsiden

Noen tanker om denne bevegelsens historie og praksis

Av Eva Gregerson. Foto Jan Gregersen (er klippet bort)

Jeg (Eva Gregerson) var selv en tid medlem av en trosbevegelsesmenighet i Oslo. Det samme var min datter og svigersønn. Takket være Guds ledelse, er vi nå alle ute fra dette miljøet.

De fleste av de nye kristne sektene, springer dessverre ut fra trosbevegelsen, en bevegelse hvis medlemmer utad fremstår som glade, jublende og dansende mennesker. De er også tilsynelatende veldig bibeltro. Jeg har selv uttalt at man i disse menighetene går tilbake til begynnelsen, slik bibelens kristendom egentlig var ment å praktiseres. Det er nok mange av medlemmene som prøver å følge det lys de har fra Bibelen, men grunnleggerne av denne bevegelsen, pastorene og forbildene, er det nok verre med.

Trosbevegelsens far er Kenneth Hagin, født 1917 og død i 2003. I 1934 ble han visstnok mirakuløst helbredet, og i 1966 opprettet han Rhema Bible Training Senter.
Herfra springer forkynnere og ledere ut over hele verden. Hagins lære er nøkkelen både til deres egen suksess og rikdom, og til hele bevegelsens utvikling. Hagin står  fram som profeten, og han påstår selv at han var den første som mottok de åpenbaringene som hele trosbevegelsen bygger på. Men noen mener at den egentlige grunnleggeren er E.W. Kenyon (død 1948), og at Hagin kun har plagiert ham. Hagin var nøkkelpersonen i starten, men Kenyon var opphavet til de fleste læresetninger. Men hvor hentet så Kenyon inspirasjonen fra? Jo, han hadde direkte historisk forbindelse med etablerte sekter, spesielt Christian Science, New Thought og andre som var opptatt av overnaturlige, okkulte og oversanselige fenomener.

Andre kjente ledere innen trosbevegelsen i dag er Kenneth Copeland, Benny Hinn, David Youggi Cho, Rodny Howard-Browne og Morris Cerullo. Jeg har selv vært på et av sistnevntes møter i regi av Oslo Kristne Senter, det var helt sprøtt! Møtestilen er ganske heftig, og for de som lar seg rive med, gir dette etter kort tid avhengighet av en åndelig rus, som fører til åndelig abstinens når denne stimulansen uteblir. Her brukes Efeserne 5:18 flittig, for å forsvare denne formen for kristendom: ”Og bli ikke fulle av vin, for det fører bare til utskeielser. Men bli fylt av Ånden.” (Det står ikke i Bibelen at man skal oppføre seg som en gal fyllik!)

Fruktene av å bli fylt av Ånden står beskrevet i Galaterne 5.22: ”Men Åndens frukt er kjærlighet, glede, fred, langmodighet, vennlighet, godhet, trofasthet, saktmodighet, selvtukt eller avholdenhet.” Det står i Jakob 3.17: ”Men den visdommen som kommer ovenfra er for det første ren, dernest fredelig, mild, hensynsfull, full av barmhjertighet og gode
frukter, den gjør ikke forskjell og den er uten hykleri.”

Rettferdighetens frukt blir sådd i fred av dem som skaper fred. Dette er frukter som jeg ikke har sett mye av i de trosmenigheter jeg har vært borti, men nå har selvsagt ikke jeg erfaring med alle.
Profetier er noe det har gått inflasjon i blant de fleste tegn-og under menighetene, men det er svært få av dem som går i oppfyllelse. Selv har jeg hørt mange, den ene mer  fantastisk enn den andre. Hadde noen av de profetiene jeg har hørt gått i oppfyllelse, du verden hvilket fantastisk samfunn vi hadde hatt! Dessverre er ikke dommen over de falske profetene nådig. Jeg forstår ikke at de tør! Det ser nå ut til at mange kristne søker opplevelser og manifestasjoner fra den åndelige verden, som går langt utover det Gud har lovet oss i Bibelen. Hvor blir det her av ordet i 1.Johannes 4:1, om å prøve åndene? ”Tro ikke enhver ånd, men prøv åndene om de er av Gud. For mange falske profeter har gått ut i verden.”

Vi må alle være oppmerksomme på at fienden er der ute, og selvsagt prøver han å etterligne Faderen! Dermed får mange mennesker dessverre et surrogat i stedet for ekte vare. Når vi maser om ting hos Gud som han ikke ønsker å gi oss, kan masingen føre til at Satan kommer inn på banen og later som om han er Gud.

Sterke uttrykk for følelsene er vanlig i disse karismatiske miljøene, med nye sanger og nye former for gudstjenester. Det som slo meg da jeg var i en slik sekteristisk trosmenighet, var at sanger, påståtte velsignelser og forkynnelse var utrolig jeg-sentrert. Skulle man gjøre en tjeneste eller gi penger (noe veldig mye av opplegget handler om), var det for at JEG skulle bli velsignet Jeget var hele tiden hovedpersonen, og ofte lurte jeg på hva de påstått velsignelsene var. I sammenheng med dette står positiv bekjennelse, som først og fremst legger vekt på helse og rikdom.

Mange av disse menighetene lider under et autoritært og kontrollerende lederskap. Som regel er det en hovedpastor, og denne skal både lydes og underordnes. Her brukes Hebreerne 13:17,  hvor det står: ”Vær lydige mot deres veiledere og rett dere etter dem. For de våker over deres sjeler...” Dessverre ser vi at det som regel går den gale veien når det er èn leder på toppen. De utvikler seg til å bli autoritære, arrogante og higer etter mer makt, penger, posisjon og innflytelse. Mange av læresetningene kan ha et bibelsk fundament, men blir tolket ut av sin sammenheng, slik at praksisen blir sekteristisk. ”Rør ikke Herrens Salvede”.

Lederen setter seg selv eller blir satt av andre, på en pidestall med en misjon og et mål som bare kan utføres gjennom han/henne. Vedkommende utvikler ofte et sykelig behov for verdsettelse og dyrking. På denne måten tilegner de seg Guds autoritet. Mangel på støtte til pastoren blir dermed manglende tro på Gud.

Som regel er det en hovedpastor, og denne skal både lydes og underordnes.

Oslo Gospelsenter, tidligere Guds Lam Kirke, er her et godt eksempel. De som er lettest ”å fange” er unge mennesker, som i disse nyreligiøse og kontrollerende sektene, møter svart/hvitt svar på alt. Miljøet gir dem trygge omgivelser og en stø og fast struktur som de kan flykte inn i og slik  komme bort fra en komplisert og moderne verden. Har man psykiske problemer idet man går inn i en slik sekt, vil problemene bli enda større den dagen man går ut.

Fokuset, som jeg har nevnt før, ligger på ego-opplevelser og manifestasjoner, (herlige møter!) Ideen er å få tilfredsstilt sine behov her og nå, ikke å vente. (Himmelrike begynner her på jorden og det begynner NÅ!) Hele tiden lever man på en bølge av opplevelser, og alt fungerer tilsynelatende bra. Man sitter rundt bordet og møter spørsmålet: ”Har det skjedd et mirakel siden sist vi var sammen?” Deretter skal alle  fortelle om siste ukes mirakel, og den utilstrekkelighetsfølelsen man sitter med hvis man ikke har opplevd et mirakel, er ikke god. Men man kan jo dikte opp et aldri så lite underverk, og da klapper alle, nikker og syns man er en åndsfyldt kristen med sterk tro. Slik får man anerkjennelse, og man kan gå hjem med en god, men egentlig flau, følelse. Hele dette kontrollsystemet går på bekostning av den kristne friheten. Blind og ukritisk lydighet til lederne er aldri befalt i Bibelen. Disse kretsene er ideelle men også livsfarlige for mennesker som ikke ønsker å tenke selv, for de han la andre tenke og ta beslutninger for dem.

En mye brukt manifestasjon i tegn-og-undermenighetene, er å falle i Ånden. Jeg har også hørt noen (både menn og kvinner) som ”føder” i Ånden. De sitter da på gulvet og stønner veldig høyt. Å falle i Ånden må etter min erfaring skyldes en form for hypnose og okkult påvirkning, som kan føre til fysiske skader. Min svigersønn slo ryggen kraftig, det var nemlig ingen som tok imot ham da han falt. Vil den Hellige Ånd forårsake slikt? NEI!

Vi finner ikke noe i evangeliene om at mennesker falt i ånden, heller ikke i brevene til Paulus og Peter. Men derimot finner vi det ofte hos profesjonelle hypnotisører.
Når vedkommende tas på pannen, faller offeret bakover og noen står bak og tar imot. Hvor i Bibelen står det pålegg om at kristne må falle i ånden, bruke hypnotiske triks og overnaturlige manifestasjoner for å bevare sin trofasthet mot Gud?

Millioner av mennesker bruker i dag narkotiske stoffer for å oppnå utvidet erkjennelse. På samme måte leter mange kristne etter en åndelig rus for å kunne flykte  fra virkeligheten, men dessverre kommer man ikke nærmere Gud ved å oppleve denne rusen, man risikerer tvert imot å bli kontrollert av forførende og spiritistiske krefter og bli et bytte for demoner. Jesus flyktet aldri fra livets realiteter. Guds ord bør for oss kristne være en fullstendig veileder. En kristen behøver ikke å søke en åndelig rus i tegn-og-undermanifestasjoner.

For å rettferdiggjøre sekteristiske trekk, forsøker noen ledere å henvise til hvor dårlig stelt det er med alle de andre i kristenheten, og fokusere på seg selv og på hvor herlig vi har det hos oss. De plukker også ofte ut enkelte bibelvers som tilsynelatende rettferdiggjør deres handlemåte. Min erfaring er at trosbevegelsen dessverre kjennetegnes av mye falskhet, fasade-kristendom, hypnose, spiritisme og et forvrengt menneskesyn.

Kommentar #43

Anonym167 Anonym

51 innlegg  342 kommentarer

!!

Publisert over 10 år siden

Tor: Tusen takk for kopi av et fantastisk bra innlegg! Jeg kjenner meg SÅ igjen i alt sammen! Det er mange menigheter som er sånn som dette.. IMI-kirken i Stavanger, Oslo Kristne Senter... Og for ikke å snakke om den nye bevegelsen som inntar Norge, direkte fraToronto (med folk fra Toronto som kommer til Norge for å "lære oss opp i dette". Catch the Fire-bevegelsen. Det er skikkelig skremmende! Seriøst.. Jeg er redd for konsekvensene dette vil gi i mange menneskers liv.

Kommentar #44

Olav Andreas Sæther

52 innlegg  188 kommentarer

Hei, og takk.

Publisert over 10 år siden

Hei, Silje, og takk :)

Jeg har gjennom en nær venn blitt såppas godt kjent med slik forkynnelse som du her nevner, (han måtte bygge hele sitt Gudsbilde på nytt etter å i flere år trudd på, og videreformidlet dette og mere til av "søppelforkynnelse") og har på fritiden jobbet endel med tema de siste 7 årene. Dog mindre aktivt det siste året.

Jeg vil spørre om du kan ta deg tid til å lese min, desverre lange, "preken" om helbredelse, som var mitt første innlegg på verdidebatt. Her forsøker jeg å gå i mot den type forkynnelse som du møtte sist søndag. Innlegget der er desverre meget langt, (har fått tilbakemelding på at folk ikke orker å lese så langt, og vet jo selv også hvor fort jeg hopper forbi lange innlegg hos andre) men fant det vanskelig å behandle alle sidene godt nok og samtidig korte det inn nok til å tilfredstille leserne ;) det er sågar minst ett moment jeg ikke tok med som jeg helt sikkert kunne skrevet mye om (det være seg Helbredelsen slik den omtales i Jakobs brev).

Forøvrig finnes det vell flere menigheter i Egersund? Jeg vet det finnes en Delk menighet der, uten at jeg kjenner nærmere til den. Jeg vet lite og ingenting om antall personer, møteform, aldersammensetning etc. Men jeg trur (av generell kjennskap til Delk som kirkesamfunn fra "utenfraperspektiv", har lest om Delk og prekener av delk pastorer) at jeg så og si kan gi deg garanti om at det du hørte sist søndag ikke ville blitt servert hos delk.

Når det gjelder "torontostrømmen" som du nevner, så deler jeg din skepsis fult ut. Jeg finner det skremmende at denne ikke avises kraftigere av Normisjon og Frikirken, men tas inn i "beste lutherdom". Det finnes sågar enkeltgruperinger som mer enn gjerne prøver å få dette inn i "konservative NLM". Jeg har hatt lyst til å skrive om dette i Verdidebatt en stund, men er usikker på hvordan jeg skal formulere meg om det så hittil har jeg hold kjeft. Er redd det blir nok ett langt innlegg om jeg tar bladet fra munnen om disse ting. Vi får se :) Har dog vært innom spørsmålet i mitt innlegg Fragmentert lutherdom i et økumensik Norge. (Selv om det ikke var hovedtema).

Ellers mener jeg de fleste kristne i dag er for lite bevist sitt personlige ansvar for å prøve forkynnelsen. Jeg har skrevet om dette tidligere.  Er det lov å stille spørsmål ved forkynnelse?

Kommentar #45

Anonym167 Anonym

51 innlegg  342 kommentarer

:)

Publisert over 10 år siden

Hehe, jeg skal lese innlegget ditt en dag jeg er litt mer opplagt :) Formen er ikke på topp denne helgen =/ DELK holder jeg meg langt unna... No offence.. Men de er svært, svært konservative =/ Så det blir på en måte helt feil, i den andre enden, hehe :P To motsetninger som er gale begge to!

Kommentar #46

Anonym167 Anonym

51 innlegg  342 kommentarer

:)

Publisert rundt 10 år siden

Tusen takk for kommentaren din, Johs. Jeg skal sjekke ut John Piper :) Jeg er helt enig i det du skriver :-)

Mest leste siste måned

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere