Kjell Haugen

6

Det nye Israel

Publisert: 22. mai 2010

<!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-language:AR-SA;} p {mso-margin-top-alt:auto; margin-right:0cm; mso-margin-bottom-alt:auto; margin-left:0cm; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman";} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} --> <!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-language:AR-SA;} p {mso-margin-top-alt:auto; margin-right:0cm; mso-margin-bottom-alt:auto; margin-left:0cm; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman";} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->

For ca 2073 år siden ble det født en mann med navn Herodes i søndre Israel i Idumea området. Han var ikke jøde men konverterte til en gren av Jødedommen.  På den tiden bodde det ca 60.000 jøder i minst 10 områder i midtøsten.  De bodde i Judea, Ephesus, Alexandria, Babilon, Rom  og 5 områder i Lilleasia. Han ble med i en slags religiøs sekt og ble deres store leder og beskytter. Denne religiøse sekten fantes etterhvert i alle disse områdene i midtøsten. Det som knyttet dem sammen i troen på en ”Det nye Israel”, de samlet inn penger og bygde opp igjen Templet og lage en havn i Caesarea.  Kong Herodes sin regjeringstid var fra 37 – 4 før Kristus.


Sammen med seg hadde Kong Herodes (som Faderen/ Pope)  et religiøst triarki med titlene : Abraham, Isak og Jakob for å bygge dette Nye Israel. Av kjente medlemer i dette triarki var :  som Abraham : Hillel fra Babylon, Isak : Menahem fra Essenerne,  Jakob : Eli fra Efesus ( Kontrolerte LilleAsia)
Denne religøse sekten var en del av Jødedommen var vel kjent for Romerne og teologisk de var ikke enige med fariseerne og saddukeerne om tolkingen av skriften.  Tolkningen var inspirert fra andre religioner i de forskjellige områdene jødene bodde i Midtøsten.


Denne bevegelsen med Kong Herodes velsigelse og Hillel, Menahem, Eli i spissen underviste f.eks i en jødisk versjon av ”Den gyldne regel” og sa : ”Det som er støtende for deg skal du ikke gjøre mot andre” og de konverterte både Jøder og ikke jøder inn i sin variant med et renselsesbad (dåp). Denne religøse organsiasjonen samlet inn penger fra alle eksiljødene for å bygge opp religiøse infrastruktur til Det Nye Israel.  Derfor var det nødvenig å ha pengevekslere i tilknyting til templene da pengen kom fra alle regionene. Denne sekten hadde også en tidlig variant av katolsk avlatshandel / jødisk tiende. Det var over 600.000 medlemmer av denne sekten på det meste , så det kom en del penger til bygging av nytt tempel og kloster.


Det som er litt undelige i denne jødiske historien er at i Matteus 1 ,16 blir Jesu bestefar kalt Jakob og i Eli i Lukas 3,23.  Dette er for mange et bevis for at nettopp denne Eli med tittelen Jakob var Jesu bestefar.  Noen knytter denne historien også opp imot Matteus 8,11 ”Men jeg sier dere at mange skal komme fra øst og vest og sitte til bords med Abraham og Isak og (bestefar-) Jakob i himmelrike (/Nye Israel)”. ( Riktignok døde bestefar Eli i år 23 e.kr . men tittelen bestod.)  Dette var en del av den store drømmen til Kong Herodes om det Nye Israel.  Når man leser Matteus slik kan man lettere forstå historien fra Matteus 2 kap. om Hillels astrologer fra Babylon som først gikk til Herodes og han viste vei til Jesus, men Engelen sendte Josef  og Maria til Alexsandria i Egypt før Herodes drepte alle guttebarn i Betlehem.  Herodes viste av kongen av det Nye Israel måtte komme fra Davids ett.   Lengre ut i Matteus (Kap 3) historien om Johannes’s dåp  som også er omtalt i skriftene om denne bevegelsen ( se bøkene til Flavius Josephus).  En sammenfattning av denne jødiske religiøse tro og lære finner vi i Matt 5.  Disse utsagnene i Bergprekenen med ”Salige er..” finnes fra jødiske skrifter i Persia, Egypt, India, Tibet, China, Palestinia, Hellas og mange andre land. I kapittel 6 finner vi ”Fader vår” som er en bønn om at (komme ditt rike) Det Nye Israel skal komme.  På meg så virker det slik at Matteus evangeliet var skrevet av og for de som tilhørte denne jødiske sekten, den tar for seg tema etter tema og benytter mystiske historier med dobbelt mening (lignelser) . Denne mystiske undervisningstekkninken finner man igjen hos denne jødiske sekten.  

Overgangen fra en Jødedom-sekt undervisning til Kristendom kommer i Matteus 16:17-18.  Dessverre gikk det ikke så bra med denne idee om ”De Nye Israel” siden Kong Herodes døde like etter Jesu fødsel og 3 av hans sønner delte kongeriket. Disse var ikke så vennligsinnet til denne religøse sekten – se historien om Johannes døperen.   Selve sekten mistet også fotfeste i Jerusalem på grunn av deres største kloster ble ødelagt en tid før Jesu fødsel , men sekten forsatte i noen hundre år til flere steder.

Er det noen som har vært borti denne vinklingen av historien om Essenerne og har noe tilsvarende norsk dokumentasjon rundt knytningen til Kristendommen ?

Bli med i debatten!

Du kan svare på innlegget ved å skrive et selvstendig debattinnlegg. Vårt Lands debattredaksjon vurderer alle innsendte tekster opp mot Verdidebatts retningslinjer.
Vennlig hilsen Berit Aalborg, politisk redaktør Vårt Land

Skriv innlegg
Kommentar #1

Tor Fagerhaug

48 innlegg  1778 kommentarer

RE: Det nye Israel

Publisert over 10 år siden
22.05.10 kl. 09:09 skrev Kjell Haugen:

For ca 2073 år siden ble det født en mann med navn Herodes i søndre Israel i Idumea området. Han var ikke jøde men konverterte til en gren av Jødedommen.  På den tiden bodde det ca 60.000 jøder i minst 10 områder i midtøsten.  De bodde i Judea, Ephesus, Alexandria, Babilon, Rom  og 5 områder i Lilleasia. Han ble med i en slags religiøs sekt og ble deres store leder og beskytter. Denne religiøse sekten fantes etterhvert i alle disse områdene i midtøsten. Det som knyttet dem sammen i troen på en ”Det nye Israel”, de samlet inn penger og bygde opp igjen Templet og lage en havn i Caesarea.  Kong Herodes sin regjeringstid var fra 37 – 4 før Kristus.

Sammen med seg hadde Kong Herodes (som Faderen/ Pope)  et religiøst triarki med titlene : Abraham, Isak og Jakob for å bygge dette Nye Israel. Av kjente medlemer i dette triarki var :  som Abraham : Hillel fra Babylon, Isak : Menahem fra Essenerne,  Jakob : Eli fra Efesus ( Kontrolerte LilleAsia) Denne religøse sekten var en del av Jødedommen var vel kjent for Romerne og teologisk de var ikke enige med fariseerne og saddukeerne om tolkingen av skriften.  Tolkningen var inspirert fra andre religioner i de forskjellige områdene jødene bodde i Midtøsten.

Denne bevegelsen med Kong Herodes velsigelse og Hillel, Menahem, Eli i spissen underviste f.eks i en jødisk versjon av ”Den gyldne regel” og sa : ”Det som er støtende for deg skal du ikke gjøre mot andre” og de konverterte både Jøder og ikke jøder inn i sin variant med et renselsesbad (dåp). Denne religøse organsiasjonen samlet inn penger fra alle eksiljødene for å bygge opp religiøse infrastruktur til Det Nye Israel.  Derfor var det nødvenig å ha pengevekslere i tilknyting til templene da pengen kom fra alle regionene. Denne sekten hadde også en tidlig variant av katolsk avlatshandel / jødisk tiende. Det var over 600.000 medlemmer av denne sekten på det meste , så det kom en del penger til bygging av nytt tempel og kloster.

Det som er litt undelige i denne jødiske historien er at i Matteus 1 ,16 blir Jesu bestefar kalt Jakob og i Eli i Lukas 3,23.  Dette er for mange et bevis for at nettopp denne Eli med tittelen Jakob var Jesu bestefar.  Noen knytter denne historien også opp imot Matteus 8,11 ”Men jeg sier dere at mange skal komme fra øst og vest og sitte til bords med Abraham og Isak og (bestefar-) Jakob i himmelrike (/Nye Israel)”. ( Riktignok døde bestefar Eli i år 23 e.kr . men tittelen bestod.)  Dette var en del av den store drømmen til Kong Herodes om det Nye Israel.  Når man leser Matteus slik kan man lettere forstå historien fra Matteus 2 kap. om Hillels astrologer fra Babylon som først gikk til Herodes og han viste vei til Jesus, men Engelen sendte Josef  og Maria til Alexsandria i Egypt før Herodes drepte alle guttebarn i Betlehem.  Herodes viste av kongen av det Nye Israel måtte komme fra Davids ett.   Lengre ut i Matteus (Kap 3) historien om Johannes’s dåp  som også er omtalt i skriftene om denne bevegelsen ( se bøkene til Flavius Josephus).  En sammenfattning av denne jødiske religiøse tro og lære finner vi i Matt 5.  Disse utsagnene i Bergprekenen med ”Salige er..” finnes fra jødiske skrifter i Persia, Egypt, India, Tibet, China, Palestinia, Hellas og mange andre land. I kapittel 6 finner vi ”Fader vår” som er en bønn om at (komme ditt rike) Det Nye Israel skal komme.  På meg så virker det slik at Matteus evangeliet var skrevet av og for de som tilhørte denne jødiske sekten, den tar for seg tema etter tema og benytter mystiske historier med dobbelt mening (lignelser) . Denne mystiske undervisningstekkninken finner man igjen hos denne jødiske sekten.  

Overgangen fra en Jødedom-sekt undervisning til Kristendom kommer i Matteus 16:17-18.  Dessverre gikk det ikke så bra med denne idee om ”De Nye Israel” siden Kong Herodes døde like etter Jesu fødsel og 3 av hans sønner delte kongeriket. Disse var ikke så vennligsinnet til denne religøse sekten – se historien om Johannes døperen.   Selve sekten mistet også fotfeste i Jerusalem på grunn av deres største kloster ble ødelagt en tid før Jesu fødsel , men sekten forsatte i noen hundre år til flere steder.

Er det noen som har vært borti denne vinklingen av historien om Essenerne og har noe tilsvarende norsk dokumentasjon rundt knytningen til Kristendommen ?

 Hei Kjell! En inteerssant vinkling. Jeg har jo selvfølgelig et par kommentarer ;)

Det levde ca 3 millioner jøder i diaspora og Palestina på den tiden. At Herodes tilhørte Esserne er høyst tvilsomt. Esserne er ikke nevnt i NT men er kjent via dødhavsrullene. De var i grunnen en sær sekt. De var apokalyptikere og trodde på Guds intervensjon i sin tid.

Som de fleste andre jøder trodde de at profetene hadde "profetert" om det som skulle skje i deres tid. De var opptatt av Habbakuk. De leste og tolket følgende: Gud sa til Habbakuk: Skriv ned det som vil skje under den siste generasjonen, men han fortalte ikke i hvilken tid dettte ville skje. ( Dette er ikke ordrett men tatt fra hukommelsen)

Esseerne utviklet en spesiell metode for å tolke disse skjulte åpenbaringer fra Jahve. Forskere har kalt denne metoden for "pesher", som kommer fra det hebraiske ordet som ble brukt i kommentarene i dødehavsrullene for å introdusere forklaringen til en profetisk uttalelse.

Kommentarene siterer et vers fra skriften og gir det sin "pesher" eller tolkning. I ethvert tilfelle, så forteller tolkningen om hvordan profetiene hadde blitt fullbyrdet i Essernes verden.

Når det gjelder Matteus så er han en av synoptikerne. Vi vet rett og slett ikke om han var jøde i diaspora eller greker. At han hadde noe å gjøre med jødiske sekter er ikke veldig sannsynlig. ( Jeg kan utdype dette hvis du ønsker)

Så tilbake til byggingen av det andre templet. Det ble påbegynt og finansiert av den persiske statskassen under Xerxes. Jødene hadde ingen midler etter Babylon til å finansiere noenting. Det var et pragmatisk trekk av perserkongen for å gjøre dem i stand til å betale skatt og å bidra til det Persiske imperium

Kommentar #2

Terje Johs. Johansen

26 innlegg  1906 kommentarer

Det nye Israel

Publisert over 10 år siden

Jeg har dessverre ikke noe lys over sekter etc, for det var en del av dem også på Jesu tid. Se: Apgj. 25,5 og 14. Apgj. 28,22, men å si at Jakob er Jesu bestefar blir vel litt søkt. Riktignok het Josefs far Jakob, men dette har da ingenting med patriarken Jakob å gjøre, For han var tipp-tipp-tipp-tipp-tipp tipp- tipp- tipp-tipp-tipp-oldefaren til Jesus, etter som du nevner Abraham - Isak og Jakob og kaller han for bestefar???

Du skriver videre:

Sammen med seg hadde Kong Herodes (som Faderen/ Pope)  et religiøst triarki med titlene : Abraham, Isak og Jakob for å bygge dette Nye Israel. Av kjente medlemer i dette triarki var :  som Abraham : Hillel fra Babylon, Isak : Menahem fra Essenerne,  Jakob : Eli fra Efesus ( Kontrolerte LilleAsia)
Denne religøse sekten var en del av Jødedommen var vel kjent for Romerne og teologisk de var ikke enige med fariseerne og saddukeerne om tolkingen av skriften.  Tolkningen var inspirert fra andre religioner i de forskjellige områdene jødene bodde i Midtøsten.

Hvor har du dette i fra?

Kommentar #3

Kjell Haugen

6 innlegg  1547 kommentarer

RE: Det nye Israel

Publisert over 10 år siden
22.05.10 kl. 16:39 skrev Terje Johansen:

Jeg har dessverre ikke noe lys over sekter etc, for det var en del av dem også på Jesu tid. Se: Apgj. 25,5 og 14. Apgj. 28,22, men å si at Jakob er Jesu bestefar blir vel litt søkt. Riktignok het Josefs far Jakob, men dette har da ingenting med patriarken Jakob å gjøre, For han var tipp-tipp-tipp-tipp-tipp tipp- tipp- tipp-tipp-tipp-oldefaren til Jesus, etter som du nevner Abraham - Isak og Jakob og kaller han for bestefar???

Du skriver videre:

Sammen med seg hadde Kong Herodes (som Faderen/ Pope)  et religiøst triarki med titlene : Abraham, Isak og Jakob for å bygge dette Nye Israel. Av kjente medlemer i dette triarki var :  som Abraham : Hillel fra Babylon, Isak : Menahem fra Essenerne,  Jakob : Eli fra Efesus ( Kontrolerte LilleAsia) Denne religøse sekten var en del av Jødedommen var vel kjent for Romerne og teologisk de var ikke enige med fariseerne og saddukeerne om tolkingen av skriften.  Tolkningen var inspirert fra andre religioner i de forskjellige områdene jødene bodde i Midtøsten.

Hvor har du dette i fra?

Terje ..

Fant denne røverhistorien i en bok jeg kjøpte for en tid siden.  Virker både grundig og fantasifull.  Men folk har jo helt siden funnet av dødehavsrullene laget mange slike fortellinger hvor man prøver å finne forbindelser mellom Essenerne og Kristendommen.  Selv om Qumran ble ødelagt i år 31 f.kr  og Essenerne folkene ble nok spredt rundt av den nye "Herodes".  Det at vi ikke finner noe igjen av Essenerne i NT er sansynlig at de nok hadde blitt spredd rundt in Diaspora hos sine venner rundt omkring. Og Matteus skrev boken for og til Essenerne.

I Herodes sitt nye Israel hadde alle ledene stillinger "Patriakrnavn" for de forskjellige toppjobbene.  Jakob var kodenavnet for Efesus ( Lilleasiasjefen).  I Matteus 1,16 blir Jesu bestefar kallt med sin tittel - ikke navn : Jakob (fra Efesus). Et annet eksempel er at vår kjære Saulus var med i "Benjamin" gruppen før han ble "Kristen" og tok navnet Paulus.

Kommentar #4

Kjell Haugen

6 innlegg  1547 kommentarer

RE: RE: Det nye Israel

Publisert over 10 år siden
22.05.10 kl. 16:31 skrev Tor Fagerhaug:22.05.10 kl. 09:09 skrev Kjell Haugen:

 Hei Kjell! En inteerssant vinkling. Jeg har jo selvfølgelig et par kommentarer ;)

Det levde ca 3 millioner jøder i diaspora og Palestina på den tiden. At Herodes tilhørte Esserne er høyst tvilsomt. Esserne er ikke nevnt i NT men er kjent via dødhavsrullene. De var i grunnen en sær sekt. De var apokalyptikere og trodde på Guds intervensjon i sin tid.

Som de fleste andre jøder trodde de at profetene hadde "profetert" om det som skulle skje i deres tid. De var opptatt av Habbakuk. De leste og tolket følgende: Gud sa til Habbakuk: Skriv ned det som vil skje under den siste generasjonen, men han fortalte ikke i hvilken tid dettte ville skje. ( Dette er ikke ordrett men tatt fra hukommelsen)

Esseerne utviklet en spesiell metode for å tolke disse skjulte åpenbaringer fra Jahve. Forskere har kalt denne metoden for "pesher", som kommer fra det hebraiske ordet som ble brukt i kommentarene i dødehavsrullene for å introdusere forklaringen til en profetisk uttalelse.

Kommentarene siterer et vers fra skriften og gir det sin "pesher" eller tolkning. I ethvert tilfelle, så forteller tolkningen om hvordan profetiene hadde blitt fullbyrdet i Essernes verden.

Når det gjelder Matteus så er han en av synoptikerne. Vi vet rett og slett ikke om han var jøde i diaspora eller greker. At han hadde noe å gjøre med jødiske sekter er ikke veldig sannsynlig. ( Jeg kan utdype dette hvis du ønsker)

Så tilbake til byggingen av det andre templet. Det ble påbegynt og finansiert av den persiske statskassen under Xerxes. Jødene hadde ingen midler etter Babylon til å finansiere noenting. Det var et pragmatisk trekk av perserkongen for å gjøre dem i stand til å betale skatt og å bidra til det Persiske imperium

Tor.

Det men antall er en liten glipp.. jeg snakker om troende på "Det nye Israel" - du om alle typer jøder..

Ja Essenes trodde sterkt på Enok bokens 4900 år fra Adam til jordens ende.. Herodes startet sitt virke det året denne kalenderen passerte 3900 år.

Perhser   eller ligner litt på Josef og Daniel sin drømmetydning fra GT.. Vi finner det igjen i Jesu lignelser og i tolking av tekster med dobbelt bunn. ( Lite av drømmetydning i dagens kristendom)

Det at Matteus kan linkes tilbake til en jødisk retning med mye bruk av Pesher teknikk og refferanser til  Essener tanke gods er slik jeg graver litt etter.

Du snakker om Jødenes andre tempel som ble ferdig i 516 f.kr.. 30 år senere i 486 blir Xerxes konge i Persia.  Jeg snakker om Herodes tempel som ble ferdig 20 år før Kristus og revet i år 70 av romerne.

Kommentar #5

Anders Branderud

5 innlegg  9 kommentarer

Ribi Yehoshuas - Messias - ursprungliga undervisning

Publisert rundt 10 år siden

Hej!
Du skriver om Matteus 16:17-18 och jag vill kommentera om de verserna och det påstående som du gör om dem verserna.

[Klicka på orden - t.ex. "emunah" - för att få en förklaring av dess innebörd.]

Ursprungsorden av det som blev förvrängt till ”Matteusevangeliet” lyder:

”Yehoshua sade till dem: ”Lyckliga är du, Shimon ”Keipha” Bar-Yonah, för att kött och blod har inte uppenbarat detta för dig. Snarare, så var det min Fader Som är i himlarna. Dessutom säger jag dig att du är ”Keipa” och på denna even, evneh min qehilah [gemenskap].”

[Netzairm Rekonstruktion av Hebreiska Matityahu [NHM] 16:17-18]

Ordförklaringar: even – sten. Evneh – Jag ska bygga. Lägg märke till den hebreiska ordleken som inte finns i grekiskan, vilket är ett av de många indicier att Ribi Yehoshua – Messias – undervisade på hebreiska.

”Legitimiteten av romersk katolicism och dess spin-off protestantisk kristendom, vilar på att vränga detta mishpat från dess kontext. Yehoshua hade talat om emunah som kulminerade i avslöjandet från Fadern. Stenen är tjänsten som en shaliakh (sändebud, jfr. Netzarim Rekonstruktion av Hebreiska Matityahu [NHM] 16.18.1). Yehoshua hade precis frågat lärlings-sändebuden: ”Och ni, vad säger ni om mig?” Trots det att Keipah svarar för sändebuden [hebr. Shelikhim], så hade Yehoshua frågat gruppen inte endast Keihpa. Yehoshua singlade ut Keiphas namn och tog fördel av en ordlek. Han deklarerade att han kommer att bygga sin gemenskap på denna sten, sändebuden som kommunicer mellan beit-din och frändskapet, inte ”Petrus” som en individ. (..)

Yehoshuas församling/gemenskap byggs på denna sten av kommunikation: ”vad säger ni för mig” (15:15). Deta är den emunah och efterföljande avslöjande av Fadern beskriven i kontext. Ingen stav passerades till ”St. Petrus”, Rom eller till de som inte tillhör det Bibliskt-definierade Israel. Vi kan också vara säkra på det pga. att den första Paqid – ”Övervakaren”/”Uppsyningsmanen” – till Netzarim-församlingen i Jerusalem var Ribi Yehoshuas – Messias- bror Ya’aqov Ben David – inte Shimon Keipha Bar-Yonah (”Petrus”). Keiphah var en av sändebuden i Netzarim, men han var aldrig Paqid för Netzarim.” [citat från NHM; mer information om rekonstruktionen finns på hemsidan www.netzarim.co.il]

Ovanstående Netzarim-hemsida bevisar att Ribi Yehoshuas efterföljare och dem kristna inte hade något samröre. Det var två helt olika rörelser. Ribi Yehoshuas bror Ya’aqov Ben Dawid (”Jakob”) var den förste ledaren för Ribi Yehoshuas efterföljare Netzarim efter Ribi Yehoshuas – Messias – död.

Anders Branderud

Kommentar #6

Tor Fagerhaug

48 innlegg  1778 kommentarer

re Det nye Israel

Publisert rundt 10 år siden

Du snakker om Jødenes andre tempel som ble ferdig i 516 f.kr.. 30 år senere i 486 blir Xerxes konge i Persia.  Jeg snakker om Herodes tempel som ble ferdig 20 år før Kristus og revet i år 70 av romerne.

Hei Kjell! Faktum er at Herodes utvidet templet, han bygget ikke et nytt. Kourosh den store lovet jødene å hjelpe de med å gjenoppbygge templet akkurat som han hjalp babylonerne med å bygge opp sine templer. Det er mulig jeg tar feil ang. tidsaspektet, hvis du har rett så var det under Darius den store templet ble bygget

Mest leste siste måned

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere