Øivind Benestad

17    6

Homokamp i barnehagen

Publisert: 11. mai 2010 / 30 visninger.

Bør norske barn utsettes for en radikal homoideologi i barnehagen? Bør 4-åringer via eventyr og billedbøker hjernevaskes til å mene at far eller mor er overflødig, og at foreldre uten problem kan byttes ut med en person av motsatt kjønn? Ja, mener regjeringen. De synes det er viktig og sunt for 4-åringer å lære at norske barn ikke lenger har rett til både mor og far. Svært mange foreldre synes derimot at en slik ideologi er grov barnediskriminering.

KJØNNSNØYTRALISERING
Vårt Land har de siste dagene gjort norske foreldre en stor tjeneste ved å avsløre regjeringens støtte til et prosjekt planlagt av gruppa Reform. De får årlig 4 millioner av staten. Barneminister Audun Lysbakken og kjønnsforsker Jørgen Lorentzen har vært styremedlemmer i gruppa. Reform ønsker å kjønnsnøytralisere undervisningen i norske barnehager, i tråd med den nye ekteskapsloven. Loven har som kjent omdefinert ekteskapet i sine grunnvoller og fratatt barn retten til sine biologiske foreldre.

TO MAMMAER OG BABYFRØ
En bok som blir anbefalt av Reform, forteller på en idylliserende måte hvor flott det er å vokse opp med to mammaer. Bokas tittel er: ”Malins mamma gifter seg med Lisa”. Når Malin skal bli storesøster, skjer det ved at mammas «kone» får babyfrø fra et homofilt vennepar, der den ene mannen allerede er Malins biologiske far. Dette blir framstilt som den mest naturlige ting av verden.

MOR-MOR-BARN-LEKER
I tillegg til å alminneliggjøre likekjønnet «ekteskap» gir innholdet i boka nye modeller for den klassiske «Mor-far-barn-leken». Mor-mor-barn-leker og far-far-barn-leker blir nok snart en del av repertoaret i barnehager som ønsker stjerne i boka fra barneministeren. Skeptikerne kan forvente seg anklager og utstøtelse for sin overbevisning om at barn har en naturgitt og gudgitt rett til både mor og far.

NYTT OG KREVENDE LIVSPROSJEKT
Statens nye samlivsideologi presser alle norske barn inn i et nytt og krevende prosjekt. Fra de er 3-4 år gamle forventes det at de stadig spør seg selv: "Er jeg hetero, homo, bi eller poly? Skal jeg gifte meg med en mann eller en dame?" Hos mange barn og unge vil dette uten tvil føre til forvirring og usikkerhet, problemer i utviklingen av selvbilde og identitet, eksperimentering  og utprøving. Kjønnsideologene og barneministeren synes åpenbart at dette ikke er noe problem. Mange av oss andre er dypt uenige. Vi synes det er tragisk og forkastelig at våre barn og barnebarn skal bli påtvunget den voksne seksualitetens dilemmaer og konflikter – i barnehagen!

BISEKSUALITET I BARNEHAGEN
Reform mener at barnehagene må gjenspeile «mangfoldet» i samfunnet. Men hvorfor begrense seg til homofili? Bør ikke barna også lære om hvor naturlig og normalt det er med biseksualitet? TV-kjendis Eli Rygg slo et slag for dette på NRK forleden. Biseksualitet er jo en seksuell orientering som er omtrent like vanlig som homofili. Biseksuell atferd er dessuten beskyttet av forbudet mot diskriminering på grunnlag av seksuell orientering.

Dersom norske foreldre ikke protesterer og stopper snik-homofiseringen av barnehagene, vil snart det neste «likestillingsprosjektet» bli lansert: Bøker og undervisning om voksne som lever i biseksuelle trekantforhold og der barna vokser opp med tre foreldre. Homokampen hittil er bare første fase i kampen for å skape et samfunn kjennetegnet av samlivsmessig anarki, der alt skal være like naturlig, normalt og bra. I denne sammenheng er det instruktivt å legge merke til LLH’s nye navn: Landsforeningen for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner.

MINDRETALLSDIKTATUR
Ifølge en fersk studie fra Statistisk Sentralbyrå er det 1,2 prosent nordmenn som definerer seg som lesbiske, homofile eller bifile. Av disse lever 2 200 par i partnerskap eller likekjønnet «ekteskap», og ca 250 barn ble født inn i slike forhold mellom 1993 og 2009. At disse skal få legge premissene for statens (og barnehagenes) samlivsideologi, kan med rette kalles mindretallsdiktatur.

BRUK FORELDRERETTEN!
Foreldre i alle barnehager – forén dere! Barnehagene er forpliktet på et nært samarbeid med hjemmene. Organiser dere og snakk med ledelsen. Spør og undersøk. Si deres mening. Protester, om nødvendig. Krev deres rett som foreldre!

Øivind Benestad
Prosjektleder for
MorFarBarn.no

Svar

Bli med i debatten!

Skriv gjerne ditt synspunkt! Du må være registrert med fullt navn, og innlogget for å delta. Sett deg inn i retningslinjene. Brudd på dem kan føre til utestengning.
Vennlig hilsen Alf Gjøsund, religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv kommentar
Kommentar #101

Helene Lindqvist

2 innlegg  235 kommentarer

Benthe

Publisert rundt 7 år siden
12.05.10 kl. 00:04 skrev Benthe Haukås:

Håper svarene var tilfredstillende og at de verste misforståelser er ryddet av veien. Men, du, jeg ble veldig nysgjerrig på hvordan du vil lære dine barn om konservative kristnes moralnormer på en ikke-fordømmende måte?»


Takk for svarene! Vi lever visst i to litt ulike verdener, du og jeg.

Svar på spørsmålet ditt: Jeg er litt usikker på om det vil være nødvendig å lære bort konservative kristnes moralnormer til barna mine (som fremdeles ikke er født). Kan ikke helt se for meg at det skulle dukke opp situasjoner hvor noe slikt var nødvendig. I alle fall ikke før skolealder. Skulle det likevel gjøre det, ville jeg sagt noe slikt som ”Det finnes noen som mener at……”

Svar
Kommentar #102

Bente Haukaas

48 innlegg  1442 kommentarer

Svar mens jeg ennå vandrer rundt i VD's korridorer.

Publisert rundt 7 år siden
12.05.10 kl. 16:11 skrev Sølvi Sveen:

 Så mine meninger går ikke på at jeg generelt er for homofili og imot kristne. For det er jeg jo ikke.

 I denne kommentaren kommer du mer til din rett (med den varmen og omtanken som du antakelig bærer inne i deg). Syntes jeg måtte si det til deg mens jeg fortsatt var "her inne"

Svar
Kommentar #103

Bente Haukaas

48 innlegg  1442 kommentarer

Ja, Helene.

Publisert rundt 7 år siden
12.05.10 kl. 16:12 skrev Helene Lindqvist:

Takk for svarene! Vi lever visst i to litt ulike verdener, du og jeg.

 .......

Ja, vi gjør nok det! :)

Svar
Kommentar #104

Sølvi Sveen

32 innlegg  4497 kommentarer

RE: Svar mens jeg ennå vandrer rundt i VD's korridorer.

Publisert rundt 7 år siden
12.05.10 kl. 16:27 skrev Benthe Haukås:12.05.10 kl. 16:11 skrev Sølvi Sveen:

 Så mine meninger går ikke på at jeg generelt er for homofili og imot kristne. For det er jeg jo ikke.

 I denne kommentaren kommer du mer til din rett (med den varmen og omtanken som du antakelig bærer inne i deg). Syntes jeg måtte si det til deg mens jeg fortsatt var "her inne"

 Takk for det Benthe :)

For jeg har ingenting imot kristne mennesker eller kristendom som religion. Jeg har flere gode venninner som er kristne. Men jeg liker ikke at noen (enten det er en kristen eller homofil) blir omtalt som mindre "normal" pga legning eller tro. Ei heller at en slik gruppe blir forskjellsbehandlet.

Det blir noe annet dersom en liten gruppe av ekstreme mennesker, eller et enkeltmenneske gjør noe konkret galt, og man kan konfrontere dem med den gale tingen de har gjort eller gjør. Man må bare hele veien passe på at uansett "gruppe" den som gjør noe galt tilhører, sier ingenting om gruppen, kun om den som gjør det gale. Dessverre finnes det både kristne og homofile som misbruker sin "tilhørighet" for å fremme den på bekostning av andre. Men det gjør ikke alle kristne eller alle homofile til noe vi kan dra over en kam.

Svar
Kommentar #105

Rolf-Erik Pedersen

17 innlegg  1884 kommentarer

Takk!

Publisert rundt 7 år siden

Jeg vil takke alle for en særdeles morsom debatt!  I utgangspunktet hadde jeg ikke trodd Benestads schizofreni og nevroser ville ha avstedkommet så mange morsomme kommentarer, men jeg må bare erkjenne at så var tilfelle.  Så igjen;  takk!

Svar
Kommentar #106

John Sverre Nordahl

11 innlegg  93 kommentarer

Psykiatriske meninger

Publisert rundt 7 år siden
13.05.10 kl. 18:56 skrev Rolf Egil Pedersen:

Jeg vil takke alle for en særdeles morsom debatt!  I utgangspunktet hadde jeg ikke trodd Benestads schizofreni og nevroser ville ha avstedkommet så mange morsomme kommentarer, men jeg må bare erkjenne at så var tilfelle.  Så igjen;  takk!

Her slår du virkelig til med omfattende psykiatrisk diagnostisering. Schizofreni er en psykose. Mener du at Benestad uttaler på bakgrunn av en psykotisk vrangforestilling? Du slenger like godt på med en letter gammeldags nevrosediagnose også. Psykatriske pasienter er ikke alltid forutsigbare. Homofile er forlengst avdiagnostisert. Det er ikke heterofile Benestad ifølge Pedersen. Hvor går grensen for psykiatriske meninger - og diagnostisering?

Svar
Kommentar #107

John Sverre Nordahl

11 innlegg  93 kommentarer

Heterofil vrangforstilling

Publisert rundt 7 år siden
11.05.10 kl. 00:14 skrev Øivind Benestad:

Homokampen hittil er bare første fase i kampen for å skape et samfunn kjennetegnet av samlivsmessig anarki, der alt skal være like naturlig, normalt og bra. I denne sammenheng er det instruktivt å legge merke til LLH’s nye navn: Landsforeningen for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner. 

Er dette et eksempel på Benestads, etter Pedersens diagnostisering, schizofrene realitetsbrist og psykotisk villfarelse. Eller er det andre kriterier du har lagt til grunn for dine diagnoser?

Svar
Kommentar #108

Rune Holt

8 innlegg  10344 kommentarer

RE: Takk!

Publisert rundt 7 år siden
13.05.10 kl. 18:56 skrev Rolf Egil Pedersen:

Jeg vil takke alle for en særdeles morsom debatt!  I utgangspunktet hadde jeg ikke trodd Benestads schizofreni og nevroser ville ha avstedkommet så mange morsomme kommentarer, men jeg må bare erkjenne at så var tilfelle.  Så igjen;  takk!

Det er godt ikke du er lege,da tror jeg de aller fleste av dine pasienter hadde levd farlig....

Svar
Kommentar #109

Kristian Kahrs

109 innlegg  2168 kommentarer

RE: Takk!

Publisert rundt 7 år siden
13.05.10 kl. 18:56 skrev Rolf Egil Pedersen:

Jeg vil takke alle for en særdeles morsom debatt!  I utgangspunktet hadde jeg ikke trodd Benestads schizofreni og nevroser ville ha avstedkommet så mange morsomme kommentarer, men jeg må bare erkjenne at så var tilfelle.  Så igjen;  takk!

Rolf Egil, her burde du være voksen nok til å innrømme at du gikk langt over streken. Du har gode poenger mange ganger, men ofte har du en alt for skarp tunge og en penn som løper fortere enn du kan tenke. Så vidt jeg vet, er du ikke kvalifisert til å dele ut slike diagnoer. Kanskje du bør be Øivind om en unnskyldning?

Svar
Kommentar #110

Henrik Johannesen

13 innlegg  72 kommentarer

Jeg er ikke så bekymret

Publisert rundt 7 år siden

Det er mange som er bekymret for hvordan barn vil reagere når de blir presentert for både heterofile og homofile forhold, prinsesser som vinner prinser og så videre. Personlig ser ikke jeg den store bekymringen med dette. 

Bøker som viser et mangfold gjenspeiler det moderne samfunnet vi lever i. Samfunnet vært i ending de siste 50 årene. Vi har avkriminalisert sex mellom menn i 1972 og fått det bort fra listen over psykiatriske forstyrrelser i 1978. På en varm sommerdag i 2008 ble eksteskapsloven vedtatt.

Jeg tenker at barn har godt av å vite at det finnes forskjellige måter å innrette livet sitt på, og at vi skal ha respekt for at mennesker velger forskjellig. Jeg tror barn er lite fordomsfulle, men at vi voksne kan lett få litt panikk når vi møter forandringer.

La meg ta meg selv som eksempel: I min barnehage, som var en såkalt kristen barnehage var det ingen som presenterte meg for historier om to gutter som forelsket seg. Homo ble jeg likevel, uten at jeg vet noe særlig om årsaken til dette. Født sånn eller blitt sånn? Jeg vet ikke. I barnehagen ble jeg proppet full av Disney-filmer, prinsesse og prinsen-eventyr og bibelfortellinger. Jeg ble ikke mer heterofil av den grunn. I senere alder savnet jeg kanskje noen alternative bilder til denne ensrettede virkeligheten jeg ble presentert for. 

Vi må ikke sekualisere barndommen og tro at vi kan konstruere våre egne barn i den homofile eller heterofile retningen. Barn er noen av de smarteste skapningene her på jorden. De skal være barn en god stund fremover! Ungdom vil finne ut av sin identitet når de blir eldre uansett. Det viktigste er vel at barn vokser opp som lykkelige og hele mennesker?

Svar
Kommentar #111

Gaute Granlund

6 innlegg  108 kommentarer

Gi rom for fortellinger!

Publisert rundt 7 år siden

Martin Holvik skrev:

"Vi må ikke sekualisere barndommen og tro at vi kan konstruere våre egne barn i den homofile eller heterofile retningen. Barn er noen av de smarteste skapningene her på jorden. De skal være barn en god stund fremover! Ungdom vil finne ut av sin identitet når de blir eldre uansett. Det viktigste er vel at barn vokser opp som lykkelige og hele mennesker?"

Jeg er helt enig i at vi ikke må seksualisere barndommen. Men seksualiserer vi barndommen med å lese eventyr med karakterer som forelsker seg i samme kjønn? Er den heteronomrmative fortellingen løsrevet fra seksualitet?

Jeg tenker at vi må presentere barn for den virkelighet som faktisk finnes. Gutter forelsker seg i gutter. Kvinner i kvinner. Menn i kvinner osv Fortellinger er viktige fordi fortellinger skaper et fantastisk univers hos barn og voksne. Fortellinger er viktige fordi fortellinger former sine tilhørere.

Den lingvistiske vending i språkteorien hevder at språk skaper virkelighet. Hvis fortellinger vi leser for barn skaper kun en heteronormativ verden, tror jeg mange vil bruke mye lengre tid til å finne fram til sin egen identitet.

Svar
Kommentar #112

Henrik Johannesen

13 innlegg  72 kommentarer

"Espen André Askeladd"

Publisert rundt 7 år siden

Gaute kommer her med et innspill som jeg er veldig enig i!

Dersom vi skal utelukke historier om kvinner som forelsker seg i kvinner fra barnehagen, så vil jeg veldig gjerne se at fortellinger om kvinner som forelsker seg i menn og omvendt også blir borte fra barnehagen! Hvorfor skal akkurat homo-historiene lukes ut, men de heterofile historiene (som vi har mer enn nok av!) forbli?  Kultur, bøker, musikk og film er med å vise virkeligheten fra flere innfallsvinkler. Det skaper empati og gjør mennesker mer åpne og mindre trangsynte.

Vi lever i et land der vi ved lov har stadfestet at heterofile og homofile er like mye verd, til tross for at homofile er i mindretall. Ja, vi utgjør et sted mellom 3-5 % av befolkningen, og vi finnes i alle verdens land - undertrykt eller ikke. Samfunnet har blitt mer åpent de siste 40 årene. Dette perspektivet synes jeg vi skal ha med oss i ryggsekken. 

Jeg tror ikke historien om en "Espen André Askeladd" som forelsker seg i en prins er så farlig som Benestad skal ha det til. Historien (som jeg nå fikk litt lyst å skrive!) blir jo bare en av mange historier som barn får høre. Dette vil gjenspeile den virkeligheten og det samfunnet vi faktisk lever i! Det samfunnet er mangfoldig - og det synes jeg er en stor berikelse. 

Svar

Siste innlegg

Boken er alltid bedre
av
Joanna Bjerga
rundt 7 timer siden / 56 visninger
0 kommentarer
Vondt fordi det virker
av
Håvard Nyhus
rundt 11 timer siden / 366 visninger
1 kommentarer
Vekk med promillekjøringen
av
Odvar Omland
rundt 11 timer siden / 52 visninger
0 kommentarer
Sverdet
av
Fredrik Evjen
rundt 14 timer siden / 185 visninger
4 kommentarer
Vad är, "den andra döden"?
av
Anders Ekström
rundt 15 timer siden / 130 visninger
1 kommentarer
Politikk og verdier
av
Knut Arild Hareide
rundt 16 timer siden / 119 visninger
0 kommentarer
Farvel, kontantstøtte
av
Sondre Hansmark Persen
rundt 18 timer siden / 459 visninger
4 kommentarer
Les flere

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Boken er alltid bedre
av
Joanna Bjerga
rundt 7 timer siden / 56 visninger
0 kommentarer
Vondt fordi det virker
av
Håvard Nyhus
rundt 11 timer siden / 366 visninger
1 kommentarer
Vekk med promillekjøringen
av
Odvar Omland
rundt 11 timer siden / 52 visninger
0 kommentarer
Sverdet
av
Fredrik Evjen
rundt 14 timer siden / 185 visninger
4 kommentarer
Vad är, "den andra döden"?
av
Anders Ekström
rundt 15 timer siden / 130 visninger
1 kommentarer
Politikk og verdier
av
Knut Arild Hareide
rundt 16 timer siden / 119 visninger
0 kommentarer
Farvel, kontantstøtte
av
Sondre Hansmark Persen
rundt 18 timer siden / 459 visninger
4 kommentarer
Les flere

Siste kommentarer

Kjetil Mæhle kommenterte på
Eit svarestrev i Larsens lesarbrev
rundt 5 timer siden / 800 visninger
Sigmund Voll Ådnøy kommenterte på
Eit svarestrev i Larsens lesarbrev
rundt 7 timer siden / 800 visninger
Bjørn Erik Fjerdingen kommenterte på
Er Gud urettferdig - tier Gud i dag - skjuler Gud seg?
rundt 7 timer siden / 77 visninger
Kjetil Mæhle kommenterte på
Eit svarestrev i Larsens lesarbrev
rundt 7 timer siden / 800 visninger
Tore Olsen kommenterte på
Hvorfor kirken må forkynne hele Guds Ord
rundt 8 timer siden / 4222 visninger
Tore Olsen kommenterte på
Farvel, kontantstøtte
rundt 8 timer siden / 459 visninger
Tore Olsen kommenterte på
Farvel, kontantstøtte
rundt 8 timer siden / 459 visninger
Tore Olsen kommenterte på
Hvorfor kirken må forkynne hele Guds Ord
rundt 8 timer siden / 4222 visninger
Torry Unsgaard kommenterte på
Farvel, kontantstøtte
rundt 9 timer siden / 459 visninger
Njål Kristiansen kommenterte på
Forsone seg med 22. juli
rundt 9 timer siden / 834 visninger
Njål Kristiansen kommenterte på
Vondt fordi det virker
rundt 9 timer siden / 366 visninger
Randi TunIi kommenterte på
Vad är, "den andra döden"?
rundt 13 timer siden / 130 visninger
Les flere