Asbjørn Kvalbein

65    150

Kontakt med døde

Publisert: 1. mai 2010 / 37 visninger.

TVNorge har gående et program hver søndag kveld. En hyggelig dame hjelper folk til å komme i kontakt med familiemedlemmer som har gått bort. En kvinne som heter Anne Marie, forteller at programlederen er til stor hjelp for å formidle spørsmål og svar. Som regel er de som benytter seg av dette, meget fornøyd, høres det ut til. Men, spør Anne Marie, hvor galt er dette? Eller la meg spørre på en annen måte: Er det synd å benytte seg av denne damen? Er de mulig at en selv blir påvirket i en eller annen retning ved å se disse programmer på tv?

Det kan være interessant å høre hva dere mener, dere som er aktive på Verdidebatt.no. Selv vil jeg svare på denne måten:

I Bibelen advarer Gud mot at vi prøver å ta kontakt med de døde eller i det hele tatt ånder, slik som engler, familiemedlemmer, venner osv. Det er ikke mulig å få kontakt med våre kjære som har gått bort, og det er forbundet med fare for vårt åndelige liv om vi prøver på det.

Spørsmålet er aktuelt fordi det har vokst frem en hel underholdningsbølge rundt dette. Flere internasjonale tv-serier går foran. En kilde jeg har sjekket, mener at programlederne ofte er klar over at de har kontakt med onde ånder, men de fortsetter likevel med innslagene. I dag er skoleopplæring om religion redusert til et minimum, folk har lite kunnskap, og mange aner ikke hvor farlig det er å leke med det demoniske.

Noen har en følelse av at de på en eller annen måte får del i spesiell opplysning, eller at de vinner adgang til hemmelig kunnskap om fremtiden, åndeverdenen eller helbredende krefter. Dette kan skape en slags avhengighet som hindrer at en søker til Jesus og vår himmelske Far.

Noen lar seg lett fange inn i dette fordi de dypt savner en avdød, og noen tror virkelig at de kan kommunisere med vedkommende. Men det er grunn til å tro at de onde åndene later som de er avdøde slektninger. «Det er ikke noe å undre seg over, for Satan selv skaper seg jo om til en lysets engel!» (2. Kor 11,14)

Jeg ser ikke bort fra at Gud åpenbarer seg på spesielle måter i enkelte situasjoner for å kalle noen til å søke ham. Enkelte har opplevd drømmer eller hørt kjente stemmer. Skal vi ta slikt til oss, må det handle om impulser som driver oss til Herren. Hvis ikke de gjør det, skal vi vise en sunn skepsis. Én ting at Herren tar seg frihet til å tale til oss på mange måter. Men ingen steder oppfordrer han oss til å søke kunnskap på uvanlige veier.

Det er mange muligheter for å synse og føle omkring dette. Men Bibelen er konsekvent i å avvise at en prøver å oppnå religiøs kunnskap og innsikt utenom Guds egen åpenbaring. Allerede i den gamle hellighetsloven står det: «Dere skal ikke vende dere til dødningemanere og ikke gå til spåmenn, så dere gjør dere urene ved dem. Jeg er Herren deres Gud.» (3. Mos 19,31)

Dette ble understreket også senere i historien. Profeten Jesaja uttalte: «Når noen sier til dere: Søk til dødningemanerne og spåmennene, som hvisker og mumler! – da skal dere svare: Skal ikke et folk søke til sin Gud? Skal en søke til de døde på vegne av de levende? Til ordet og til vitnesbyrdet! – Dersom de ikke taler i samsvar med dette ordet, så er det ingen morgenrøde for dem.» (Jes 8,19–20)

Gud er ikke den skjulte mystikkens Gud, han er en Gud for sannheten og det som er åpenbart. Jo visst er det mye vi ikke vet og som ikke er åpenbart for oss. Men alt vi trenger å vite for å leve et godt og sunt liv, har han opplyst om. «Det skjulte hører Herren vår Gud til, men det åpenbarte er for oss og for våre barn til evig tid, for at vi skal holde alle ordene i denne loven.» (5. Mos 29,29)

De som vil leve som Kristi etterfølgere, bør merke seg at det skal bli mye åndelig forvirring i den siste tiden før Herren kommer igjen. Paulus skrev: «For det skal komme en tid da de ikke skal tåle den sunne lære, men etter sine egne lyster skal de ta seg lærere i mengdevis, etter som det klør i øret på dem.» Da gjelder det å være «edru i alle ting». (2. Tim 4,3–5) I Bibelen finner vi den åndelige veiledningen vi trenger å få.

Svar

Bli med i debatten!

Skriv gjerne ditt synspunkt! Du må være registrert med fullt navn, og innlogget for å delta. Sett deg inn i retningslinjene. Brudd på dem kan føre til utestengning.
Vennlig hilsen Alf Gjøsund, religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv kommentar
Kommentar #1

Ann Christin Eriksen

3 innlegg  770 kommentarer

KONTAKT MED DE DØDE

Publisert rundt 7 år siden

Jeg er helt enig med deg. Jesus blir satt til side for Han trengs ikke lenger. Detter er onde ånder, men jeg skjønner de stakkars menneskene som fra før kanskje ikke tror så mye på bibelen, søker til disse åndemanerene. De har som du sier, stor savn etter en de elsket, men som døde. Jeg forsvarer ikke dette i det hele tatt, men hvis vi skal sette oss inn i deres situasjon så er det enormt mye smerte og savn etter den avdøde. Håper mange av disse etterhvert blir kjent med Jesus Kristus og tar Han inn inn i sitt liv. Det samme håper jeg at de som "snakker med de døde" gjør. For som du sier så omskaper satan seg til lysets engel, og det er ikke de døde de snakker med, men falne engler(demoner)

Utrolig populært med sånne program for tiden, filmer/serier om sånt er det en del av også.

Svar
Kommentar #2

Rudi Wara

91 innlegg  3817 kommentarer

RE: Kontakt med døde

Publisert rundt 7 år siden
01.05.10 kl. 00:39 skrev Asbjørn Kvalbein:

TVNorge har gående et program hver søndag kveld. En hyggelig dame hjelper folk til å komme i kontakt med familiemedlemmer som har gått bort. En kvinne som heter Anne Marie, forteller at programlederen er til stor hjelp for å formidle spørsmål og svar. Som regel er de som benytter seg av dette, meget fornøyd, høres det ut til. Men, spør Anne Marie, hvor galt er dette? Eller la meg spørre på en annen måte: Er det synd å benytte seg av denne damen? Er de mulig at en selv blir påvirket i en eller annen retning ved å se disse programmer på tv?Det kan være interessant å høre hva dere mener, dere som er aktive på Verdidebatt.no. Selv vil jeg svare på denne måten:I Bibelen advarer Gud mot at vi prøver å ta kontakt med de døde eller i det hele tatt ånder, slik som engler, familiemedlemmer, venner osv. Det er ikke mulig å få kontakt med våre kjære som har gått bort, og det er forbundet med fare for vårt åndelige liv om vi prøver på det.

Spørsmålet er aktuelt fordi det har vokst frem en hel underholdningsbølge rundt dette. Flere internasjonale tv-serier går foran. En kilde jeg har sjekket, mener at programlederne ofte er klar over at de har kontakt med onde ånder, men de fortsetter likevel med innslagene. I dag er skoleopplæring om religion redusert til et minimum, folk har lite kunnskap, og mange aner ikke hvor farlig det er å leke med det demoniske.

Noen har en følelse av at de på en eller annen måte får del i spesiell opplysning, eller at de vinner adgang til hemmelig kunnskap om fremtiden, åndeverdenen eller helbredende krefter. Dette kan skape en slags avhengighet som hindrer at en søker til Jesus og vår himmelske Far.

Noen lar seg lett fange inn i dette fordi de dypt savner en avdød, og noen tror virkelig at de kan kommunisere med vedkommende. Men det er grunn til å tro at de onde åndene later som de er avdøde slektninger. «Det er ikke noe å undre seg over, for Satan selv skaper seg jo om til en lysets engel!» (2. Kor 11,14)

Jeg ser ikke bort fra at Gud åpenbarer seg på spesielle måter i enkelte situasjoner for å kalle noen til å søke ham. Enkelte har opplevd drømmer eller hørt kjente stemmer. Skal vi ta slikt til oss, må det handle om impulser som driver oss til Herren. Hvis ikke de gjør det, skal vi vise en sunn skepsis. Én ting at Herren tar seg frihet til å tale til oss på mange måter. Men ingen steder oppfordrer han oss til å søke kunnskap på uvanlige veier.

Det er mange muligheter for å synse og føle omkring dette. Men Bibelen er konsekvent i å avvise at en prøver å oppnå religiøs kunnskap og innsikt utenom Guds egen åpenbaring. Allerede i den gamle hellighetsloven står det: «Dere skal ikke vende dere til dødningemanere og ikke gå til spåmenn, så dere gjør dere urene ved dem. Jeg er Herren deres Gud.» (3. Mos 19,31)

Dette ble understreket også senere i historien. Profeten Jesaja uttalte: «Når noen sier til dere: Søk til dødningemanerne og spåmennene, som hvisker og mumler! – da skal dere svare: Skal ikke et folk søke til sin Gud? Skal en søke til de døde på vegne av de levende? Til ordet og til vitnesbyrdet! – Dersom de ikke taler i samsvar med dette ordet, så er det ingen morgenrøde for dem.» (Jes 8,19–20)

Gud er ikke den skjulte mystikkens Gud, han er en Gud for sannheten og det som er åpenbart. Jo visst er det mye vi ikke vet og som ikke er åpenbart for oss. Men alt vi trenger å vite for å leve et godt og sunt liv, har han opplyst om. «Det skjulte hører Herren vår Gud til, men det åpenbarte er for oss og for våre barn til evig tid, for at vi skal holde alle ordene i denne loven.» (5. Mos 29,29)

De som vil leve som Kristi etterfølgere, bør merke seg at det skal bli mye åndelig forvirring i den siste tiden før Herren kommer igjen. Paulus skrev: «For det skal komme en tid da de ikke skal tåle den sunne lære, men etter sine egne lyster skal de ta seg lærere i mengdevis, etter som det klør i øret på dem.» Da gjelder det å være «edru i alle ting». (2. Tim 4,3–5) I Bibelen finner vi den åndelige veiledningen vi trenger å få.

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1107304683 0 0 159 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} span.text {mso-style-name:text; mso-style-unhide:no;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;} @page Section1 {size:595.3pt 841.9pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->

Hei

Da jeg ble frelst som fikk jeg full pakke - DHÅ - tungetale. Jeg endret meg totalt.

 

Som nyfrelst så spurte jeg meg følgende - hvorfor tror muslimene slik - hvorfor tror hinduismen slik etc. Hva er det som sier at jeg har motsatt det som er riktig? Det er mange tanker som  dukker opp - ikke minst fra fienden - men nok om det. Jeg tenkte veldig mye på dette - hvordan kan de tro på det de gjør er rett. Da oppdaget jeg at alle mennesker er født med en ånd - denne ånden er fordervet - inntil du blir frelst da. Overbevisningen ligger i hjerte/ånden. Hvist ånden utsettes for en ond ånd - så kan denne ånden overbevise sinnet ditt. Det er det som skjer for de som ikke er blitt frelst - født på nytt. En som er født på nytt vil ikke kunne bli besatt av onde ånder i ånden sin - men kan få inn en ånd i kjøttet eller i sinnet.

Så jeg tenkte hvorfor kan disse menneskene snakke med døde mennesker - bibelen sier vi skal kun lytte til Herren. Men hvordan kan en som  ikke har Guds ånd kommunisere med ånder. Jo svaret kom opp i meg - mennesker er ånder som har et sinn og bor i en kropp. En ånd kan kommunisere med andre ånder - men når denne ånden ikke er DHÅ - da kommuniserer den ånden med det negative. De som har Den Hellige Ånd (DHÅ) kan motta noen gaver fra Herren - gaven til å prøve ånder. Da har du fått et verktøy som lar deg se inn i det åndelige - brukes fore å avsløre onde ånder og sette mennesker fri.

Det neste spm er hvordan kan de kommunisere med døde slektninger - er de ikke i himmelen? De snakker virkelig med de døde slektningene - hvor har de dødes ånder havnet? Jeg skal ikke dra den videre herfra - men en ting som er sikkert er at de som leker med åndelige krefter uten Jesus ombord - de lever farlig - svært farlig. Vi som har tatt imot Herren har fått autoriteten til å drive ut onde ånder mm - med å bruke Jesus navn. Vi har fått full makt over de onde åndene.

Jeg tror også at djevelen bruker mennesker til å kommunisere med andre ånder - for å skape forvirring - kaos mm. Det er derfor det er viktig å forholde seg til bibelen - og at all åpenbaring som kommer framfor en troende - stemmer med bibelen. Den onde kan gjøre seg om til en lyses engel. Så la dere ikke villede brødre og søstre. For de som ennå er ung i ånden sin - hold dere unna slike - til dere er modne i ånden.

Svar
Kommentar #3

Rune Holt

8 innlegg  10346 kommentarer

Farlig

Publisert rundt 7 år siden

Min kjennskap til dette er gjennom venner og kjente som har prøvd spiritisme og div. seanser med glass på et bord o.l....Det skumle er at det virker ganske enkelt å få det til...Men det de sier som har prøvd er :aldri i verden om jeg gjør det en gang til,de ble livredde og løp derfra...Hvis dette har foregått i et spesiellt rom,tør de aldri å gå inn i det rommet igjen...Jeg personlig er ikke i tvil om at demoner lurer folk til å tro at det er en avdød person de får kontakt med..I min ungdom var det i en periode populært å sitte sene kvelder å fortelle spøkelseshistorier og fortellinger fra gamle dager som omhandlet overnaturlige hendelser...som ikke var av det koslige sorten....Det det alltid endte med,var at de ble livredde og gjemte seg under dyna,og hadde problemer med å sove....Jeg er ikke i tvil om at det finns en åndeverden rundt oss..en god og en ond...Jeg har personlig opplevd uforklarlige ting i forbindelse med en trafikkulykke og ved skogsarbeid...Som ikke kan forklares på noen annen måte enn englevakt...En varm god kraft som fyller atmosfæren...i motsetning til den kalde fryktskapende atmosfæren det onde skaper....

Svar
Kommentar #4

Gunnar Lund

0 innlegg  6281 kommentarer

De døde er ikke her!

Publisert rundt 7 år siden

Bibelen forteller oss at når et menneske dør så går det enten til Paradiset eller dødsriket. (se Lukas 16,20-31). Dette er de dødes oppholdssted mellom døden og oppstandelsen. Jeg finner ikke noe holdepunkt i skriften for at de døde kan gå igjen. Derimot har jeg hørt at onde ånder er flinke til å etterligne de døde. Det er vel det som er årsaken til at noen sier at de har snakket med sin onkel eller sin bestemor. Men istendenfor var det onde ånder i forkledning som gav seg ut for å være deres slektninger.

Mediet Emanuel Swedenborg sa engang at: "onde ånder er begavede skuespillere og rutinemessig imiterer de døde". Satprem, en disipel av hinduguru og okkultist Sri Aurobindo, setter disse ordene på det enhver okkultist vet: »Åndene kan ta alle de former de ønsker». Robert Monroe har foretatt mange såkalte astral-reiser, og de opprivende opplevelsene han kan fortelle om, er typiske. En av de mange gangene han har hatt ute-av-kroppen-opplevelser, ble han gang på gang hensynsløst overfalt av onde ånder. Under kampens hete forvandlet to av dem seg på et øyeblikk til nøyaktige kopier av de to døtrene hans, og han kom i emosjonell ubalanse. Når okkultister selv forteller at åndene har lurt dem og at de med onde hensikter har tatt forskjellige skikkelser, sier det seg selv at en ikke bør stole på dem.

Jeg tror at ånder som "går igjen" er onde ånder som ikke gjør annet enn å forvirre mennesker. Åndemanerer har nok kontakt med de onde åndene. Disse mediumene fremmer det okkulte her i landet. Dermed vinner det onde og okkulte plass hos folk som ser på dette jukset.

En av djevelens taktikker er å kle seg ut som en ”lysets engel” eller en tjener for rettferdigheten. ”For Satan selv skaper seg om til en lysets engel” 2.kor.11,14. I det ligger det at han og hans onde ånder kan etterligne gode ånder, når det tjener deres hensikter. Er det da særlig logisk eller lurt ukritisk å godta åndenes påstander om at de er avdødes slektninger?

Opplysninger hentet fra skriften, historien og personlige erfaringer tilsier at det finnes en Satan. Han er et rent åndelig vesen, dvs en skapning som kun består av energi, og som derfor ikke hindres av en fysisk kropp. Rundt han er det samlet millioner av ”energi vesener” som kan drepe, ødelegge eller besette menneskers sjel og kropp. Den enorme mengden av energi vesener er maktene bak de okkulte fenomen.

Så godt som hver eneste åpenbaring fra åndeverden fornekter at bibelens Satan og de onde åndene er virkelighet. De kan godta onde menneskeånder, avdødes angivelige jordbunde og ulykkelige ånder, men de innrømmer aldri at de selv i realiteten er bibelens falne ånder som har Satan som sin leder.

Svar
Kommentar #5

Rolf-Erik Pedersen

17 innlegg  1884 kommentarer

Løgnen

Publisert rundt 7 år siden

"Dere kommer slett ikke til å dø," sa djevelen til den første kvinnen da han lokket henne til synd (1 Mosebok 3:4).   Og siden har okkultisme og spiritisme levd stort på denne løgnen.  Og big business er det også, det er nok med å ta en runde i en bokhandel så finner du fort mengder av bøker om dette emnet (ved siden av en haug med selvrealiseringsbøker da...).

Jeg for min del har nok med å komme i kontakt med de levende.

Svar
Kommentar #6

Leif Op heim

142 innlegg  6540 kommentarer

RE: Løgnen

Publisert rundt 7 år siden
01.05.10 kl. 09:40 skrev Rolf Egil Pedersen:

"Dere kommer slett ikke til å dø," sa djevelen til den første kvinnen da han lokket henne til synd (1 Mosebok 3:4).   Og siden har okkultisme og spiritisme levd stort på denne løgnen.  Og big business er det også, det er nok med å ta en runde i en bokhandel så finner du fort mengder av bøker om dette emnet (ved siden av en haug med selvrealiseringsbøker da...).

Hehe, ja og selvrealiseringen dreier seg om Jeget mens troen på at man slettes ikke skal dø da gjør en til Gud. Fordi man med det blir udødelig og Jeget/ egoet blir forsynt med kunnskap om godt og ondt. Slik hevder man stolthetens hjerte og med det gjør man seg til en Gud og tar Satans parti. Hvor mange kristne tror ikke at de lever videre med sjelen eller en ånd når de dør? Og hvor mange av de bygger sin tro på kunnskap om godt og ondt? Svært mange ateister, religiøse, "kristne" og tildels humanister står på djevelns side uvitende fordi de bygger sitt egosenteriske liv på løgn og løgner.

01.05.10 kl. 09:40 skrev Rolf Egil Pedersen:

Jeg for min del har nok med å komme i kontakt med de levende.

: ) Bra sagt.

Svar
Kommentar #7

Leif GuIIberg

71 innlegg  6297 kommentarer

Siden du spurte...

Publisert rundt 7 år siden
01.05.10 kl. 00:39 skrev Asbjørn Kvalbein:"Det kan være interessant å høre hva dere mener, dere som er aktive på Verdidebatt.no."

---

Det er nok ikke bare TVNorge som nå profilerer mystikken omkring kontakt med de døde. Kanal FEM på CanalDigital (satellitt) synes over lang tid å ha konsentrert seg om filmer som har med denne subkulturen å gjøre.

Men som det framgår av ditt innlegg, så er Bibelen ganske klar på dette området: Forsøk på kontakt med de døde er kort og godt en synd.

Det er allikevel en enkeltstående historie i Bibelen som ved første øyekast kan se ut som om det er mulig å få kontakt med de døde. Siden kanskje ikke alle husker historien, så handler den om mediet i En-dor som tilsynelatende lyktes i å få kontakt med den avdøde profeten Samuel. Jeg gjengir litt her:

"Men da Saul så filistrenes leir, blev han sa redd at hjertet skalv i ham. Og Saul spurte Herren; men Herren svarte ham ikke, hverken ved drømmer eller ved urim eller ved profeter.

Da sa Saul til sine tjenere: Finn meg en kvinne som kan mane frem døde, så vil jeg gå til henne og spørre henne! Hans tjenere svarte: I En-Dor er det en kvinne som kan mane.

Så gjorde Saul seg ukjennelig og tok andre klær på og gikk så avsted i følge med to menn. De kom til kvinnen om natten, og Saul sa: Spå meg ved å mane frem en død og hent opp til meg den som jeg nevner for deg!

Kvinnen svarte ham: Du vet jo selv hvad Saul har gjort, hvorledes han har utryddet dødningemanerne og sannsigerne av landet, og hvorfor setter du da en snare for mitt liv, så du fører død over meg?

Da svor Saul henne en ed ved Herren og sa: Så sant Herren lever, skal ingen skyld komme på deg i denne sak.

Da sa kvinnen: Hvem skal jeg hente opp til dig? Han svarte: Hent Samuel opp til meg!

Men da kvinnen så Samuel, skrek hun høit; og hun sa til Saul: Hvorfor har du narret meg? Du er jo Saul.

Da sa kongen til henne: Vær ikke redd! Men hva så du? Og kvinnen sa til Saul: Jeg så en gud stige opp av jorden.

Han spurte henne: Hvorledes ser han ut? Hun svarte: En gammel mann stiger opp, og han er svøpt i en kappe. Da forstod Saul at det var Samuel, og han kastet seg ned med ansiktet mot jorden.

Og Samuel sa til Saul: Hvorfor har du urodd meg og hentet meg opp? Saul svarte: Jeg er i stor trengsel; filistrene strider mot meg, og Gud er veket fra meg og svarer meg ikke mere, hverken ved profeter eller ved drømmer; så kalte jeg på deg, forat du skulde la meg vite hvad jeg skal gjøre.

Da sa Samuel: Hvorfor spør du da meg, når Herren er veket fra deg og er blitt din fiende?

Herren har nå gjort således som han sa gjennem meg - Herren har revet kongedømmet ut av din hånd og gitt det til en annen, til David.

Fordi du ikke lød Herrens ord og ikke fullbyrdet hans brennende vrede på Amalek, derfor har Herren gjort dette mot deg idag.

Og sammen med deg vil Herren også gi Israel i filistrenes hånd, og imorgen skal du og dine sønner være hos meg; også Israels leir skal Herren gi i filistrenes hånd.

Og straks falt Saul til jorden så lang han var, så forferdet blev han over Samuels ord; og ikke var det nogen kraft i ham heller, for han hadde ikke smakt mat hele dagen og hele natten.

Kvinnen kom nå bort til Saul, og da hun så hvor forferdet han var, sa hun til ham: Din tjenerinne lød ditt ord og satte mitt liv på spill og gjorde som du sa til meg.

Så lyd nå du og din tjenerinnes ord og la meg få sette frem litt mat for deg og et, så du kan få krefter til din ferd!

Men han vilde ikke og sa: Jeg skal ingen mat ha. Da nødde de ham, både hans tjenere og kvinnen, og han lød dem og reiste seg opp fra jorden og satte seg på sengen.

Kvinnen hadde en gjøkalv i huset; hun skyndte seg og slaktet den, og så tok hun mel og eltet det og bakte usyrede kaker.

Og hun satte det frem for Saul og hans tjenere, og de åt; så reiste de seg og gikk bort samme natt."

Jeg oppfatter fortellingen slik:

Kong Saul er desperat etter synet av filistrene, og er villig til å bryte Guds lov om ikke å kontakte de døde etter at svar er uteblitt i syner og drømmer og gjennom profeter. Det er en utmattet Saul som drar de ca. 20 km. fra Gilboa til En-dor, og hans dømmekraft er muligens svekket. Det er ikke vanskelig å forstå at Saul i denne situasjonen hadde et sterkt ønske om å komme i kontakt med Samuel, fra hvilken han tidligere hadde mottatt flere råd. Samuel hadde nå vært død i minst 2 år.

Saul og hans menn så aldri Samuel selv. Saul var henvist til å tro det kvinnen selv fortalte om hva hun selv så. Slike s.k. nekromane kvinner var det mange av på Sauls tid, og han hadde sørget for at de fleste var fjernet. På gammelhebraisk kalles slike medier for en 'owb', eller 'engastrimutos' på gresk. Ordet betyr buktaler, noe som denne dødningemaneren i En-dor åpenbart behersket godt.

Som alle andre som lever av å lure folk, er kvinnen både slu og glup, for hun gir inntrykk av å ha avslørt Saul hvem han er først når han ber om at Samuel "kalles opp". På den måten klarer hun å gi Saul et inntrykk av at hun har overnaturlige egenskaper, og utnytter fordelen til å sikre seg livets rett ved at Saul avlegger en ed og forsikrer henne.

Skuespillet fortsetter. Over stedet i huset der de døde pleier å vise seg for kvinnen, påstår hun at Samuel er ankommet. Kvinnen er en god buktaler, og har ikke noen problemer med å simulere profeten Samuel uten at det vekker mistanke. Mannen - Saul - og de andre tilskuerne kan ikke se noen ting, men de kan høre. Og de hører kvinnen skrike, noe som inngår i hennes plan. Deretter trekker hun trumfkortet ut av ermet: Hun later som om Samuel har fortalt henne at mannen i forkledning er kong Saul, noe hun allerede forsto da Saul fortalte at han ønsket hun skulle kontakte Samuel, men valgte å tie om. Saul bryter enda en gang Guds bud, og sverger en ed på at hennes liv skal spares.

Alt går etter planen. Saul lar seg imponere, og sluker hvert or buktalerkvinnen pretenderer at Samuel meddeler. Det er ikke uten grunn at Saul spør kvinnen hvordan Samuel ser ut og kaster seg hodestups ned foran kvinnen og den usynlige Samuel. Kvinnen er tydelig også vel kjent med dagens situasjon, som forøvrig utspiller seg i nærheten. Hun er også godt kjent med Samuels tidligere nære forhold til Saul. Men det hele ender opp i tragiske forutsigelser som kvinnen dikter opp på flekken. Dog forutsigelser som ikke slo til.

En ting er sikkert: Hvis noen fortjener en Oskar, så er det dødningemaneren og buktaleren fra En-dor.

Svar
Kommentar #8

Øystein Brun

2 innlegg  203 kommentarer

Kontakt med de døde

Publisert rundt 7 år siden

Er helt enig i at såkalte "synske" som snakker med døde er en uting. Syns faktisk det er moralsk forkastelig. Når en i nær familie o.l. dør sitter man igjen med igjen med en ting- minnet om denne personen. Det synske gjør er å moderere/ødelegge dette minne og det syns eg er dypt tragisk.

Etter å ha lest diverse(kritiske) bøker omkring dette fenomentet er det så altfor tydelig å se at synske personer bruker utspekulerte manipulasjonsteknikker, psykologi, cold- reading, mentalisering osv. Eksempelvis har mentalisten Derren Brown(som er en kritiker av dette) vist i ulike programmer hvordan man med ganske enkle triks kan slå hvilke som helst synsk ned i støvlene hva gjelder "klarsynthet".

Det triste er imidlertid at man finner alle de samme triksene i kristen utøvelse også... Og ikkje bare det, kristendommen i Norge er den desidert største ivaretaer, bærer og formidler av troen på det åndelige. I så måte mener eg religiøse mennesker skal være forsiktig med å kritisere andre som hevder sin åndelighet.

Svar
Kommentar #9

Bente Haukaas

48 innlegg  1442 kommentarer

RE: Kontakt med døde

Publisert rundt 7 år siden
01.05.10 kl. 00:39 skrev Asbjørn Kvalbein:

TVNorge har gående et program hver søndag kveld. En hyggelig dame hjelper folk til å komme i kontakt med familiemedlemmer som har gått bort. (......)

Er det synd å benytte seg av denne damen? Er de mulig at en selv blir påvirket i en eller annen retning ved å se disse programmer på tv?Det kan være interessant å høre hva dere mener, dere som er aktive på Verdidebatt.no.

Takk for et meget godt innlegg! Det er viktig at noen tar opp disse "tingene". Jeg er enig med deg. Dette er syndig og det er farlig (demonisk).

Svar
Kommentar #10

Gunnar Lund

0 innlegg  6281 kommentarer

Samuel

Publisert rundt 7 år siden

Interessant dette som du skriver om Samuel, Leif Gullberg. Muligens har du rett. Men det er delte meninger om dette også blant troende, noe som du sikkert kjenner til. Jeg la merke til at du skrev:

"Men det hele ender opp i tragiske forutsigelser som kvinnen dikter opp på flekken. Dog forutsigelser som ikke slo til."

Dette stemmer vel ikke helt. Dette ble sagt i kapittel 28:

"Hvorfor spør du da meg, når Herren er veket fra deg og er blitt din fiende?
Herren har nå gjort således som han sa gjennem meg - Herren har revet kongedømmet ut av din hånd og gitt det til en annen, til David. Fordi du ikke lød Herrens ord og ikke fullbyrdet hans brennende vrede på Amalek, derfor har Herren gjort dette mot deg idag. Og sammen med deg vil Herren også gi Israel i filistrenes hånd, og imorgen skal du og dine sønner være hos meg; også Israels leir skal Herren gi i filistrenes hånd."

Går vi til kapittel 31, så står dette i vers 6:

"Slik døde Saul, hans tre sønner, våpensveinen og alle hans menn på den samme dagen".

Svar
Kommentar #11

Leif Op heim

142 innlegg  6540 kommentarer

ond tro

Publisert rundt 7 år siden

Hvorfor teller Sauls vantro sterkere for noen enn Guds ord mon tro? Når vantro lever ut sin tro og denne skisseres burde ikke deres mangel på tro avgjøre de dødes tilstand. Av alle "kristne" som tror man ikke dør når man dør så brukes vantro Saul og de vantros tro om de dødes tilstand illustrert av lignelsen Jesus ga med Lasarus og den rike mannen. Dette er deres halmstrå og dette halmstrå brukes til å fornekte Herren Gud for så å støtte Djevelens påstand at "Du skal slettes ikke dø!" Utrolig feberilsk svak og intetsigende djevels og ond tro!

Svar
Kommentar #12

Leif GuIIberg

71 innlegg  6297 kommentarer

RE: Samuel

Publisert rundt 7 år siden
01.05.10 kl. 12:45 skrev Gunnar Lund:

"Jeg la merke til at du skrev: "Men det hele ender opp i tragiske forutsigelser som kvinnen dikter opp på flekken. Dog forutsigelser som ikke slo til."

Dette stemmer vel ikke helt. Dette ble sagt i kapittel 28...."

---

Jeg mener å ha dekning for påstanden. Det gjelder kvinnens to utsagn:

1: Herren skulle overgi Israel til filistrene;

2: Saul og hans sønner skulle dø dagen etter.

Svar
Kommentar #13

Gunnar Lund

0 innlegg  6281 kommentarer

RE: RE: Samuel

Publisert rundt 7 år siden
01.05.10 kl. 13:18 skrev Leif Gullberg:

---

Jeg mener å ha dekning for påstanden. Det gjelder kvinnens to utsagn:

1: Herren skulle overgi Israel til filistrene;

2: Saul og hans sønner skulle dø dagen etter.

"Slik døde Saul, hans tre sønner, våpensveinen og alle hans menn på den samme dagen".

De døde altså alle sammen på den samme dagen. Ser at du tolker "samme dagen" til å være samme dagen som Saul hadde vært hos mediumet. Men det vet vi vel ikke med sikkerhet. Det kunne vel likevel vært dagen derpå. Poenget var vel heller at alle døde på "samme dag".

Det er flere ting ved denne historien om Samuel som gjør at jeg holder muligheten oppe for at det kunne ha vært Samuel som dukket opp her.

Det ene er at kvinnen faktisk ikke manet fram Samuel, for han dukket bare opp plutselig før hun kom i gang med seansen sin.

Når Samuel dukket opp så skrek kvinnen. Var dette bare skuspill? Kanskje, kanskje ikke. Ordet "skrek" betyr her "skrek i redsel", det var det da ingen grunn for henne å gjøre hvis hun var vant til dette. Så det kan virke som om kvinnen var sjokkert over at Samuel virkelig dukket opp.

Vi vet også fra Matteus 7,1-4 at her dukket både Elia og Moses opp. Vi kan selvfølgelig ikke ta disse to enkelt hendelsene ut av sin sammenheng som et tegn på at døde kan vise seg når bibelen samtidig advarer mot nettopp dette på flere steder. Allikevel er Gud suveren nok til at han kunne ha gjort dette i disse to spesielle tilfellene.

Svar
Kommentar #14

Leif GuIIberg

71 innlegg  6297 kommentarer

RE: RE: RE: Samuel

Publisert rundt 7 år siden
01.05.10 kl. 13:52 skrev Gunnar Lund:"... Ser at du tolker "samme dagen" til å være samme dagen som Saul hadde vært hos mediumet. Men det vet vi vel ikke med sikkerhet. Det kunne vel likevel vært dagen derpå. Poenget var vel heller at alle døde på "samme dag".

---

Jeg kan godt ta litt selvkritikk her, Gunnar. Kvinnen, som utga seg for å være Samuel, sier "og i morgen skal du og dine (tre) sønner være hos meg". Så det er dagen etterpå det er tale om. Men Saul døde ikke av filistrenes angrep - han valgte sin egen måte å dø på, som det står senere.

Siden "Samuels" spådom gikk i oppfyllelse, er det mange som tror at dette er det endelige beviset for at døde kan forutsi framtiden. Men det er neppe tilfellet. Kvinnen holdt til i nærheten av hvor filistrene sto, og visste inderlig godt at mot denne store hæren av fiender hadde Saul med sin hær ingen sjanser. Hun tok altså en kalkulert risiko og spådde Sauls undergang.

Så gjenstår det å si at for de som vil ha støtte for sin "teologi" om at det finnes aktiviteter i åndeverdenen av ond natur som har evnen til å manifestere seg på dette viset, så er denne fortellingen det endelige beviset. Men som sagt ovenfor, er dette min forståelse av fortellingen.

Svar
Kommentar #15

Gunnar Lund

0 innlegg  6281 kommentarer

RE: RE: RE: RE: Samuel

Publisert rundt 7 år siden
01.05.10 kl. 15:15 skrev Leif Gullberg:

Jeg kan godt ta litt selvkritikk her, Gunnar. Kvinnen, som utga seg for å være Samuel, sier "og i morgen skal du og dine (tre) sønner være hos meg". Så det er dagen etterpå det er tale om. Men Saul døde ikke av filistrenes angrep - han valgte sin egen måte å dø på, som det står senere.

Siden "Samuels" spådom gikk i oppfyllelse, er det mange som tror at dette er det endelige beviset for at døde kan forutsi framtiden. Men det er neppe tilfellet. Kvinnen holdt til i nærheten av hvor filistrene sto, og visste inderlig godt at mot denne store hæren av fiender hadde Saul med sin hær ingen sjanser. Hun tok altså en kalkulert risiko og spådde Sauls undergang.

Så gjenstår det å si at for de som vil ha støtte for sin "teologi" om at det finnes aktiviteter i åndeverdenen av ond natur som har evnen til å manifestere seg på dette viset, så er denne fortellingen det endelige beviset. Men som sagt ovenfor, er dette min forståelse av fortellingen.

Nå mener jeg det er likeså riktig å si at Saul ble drept av filisterne som ikke. Årsaken er at han ble såret av dem og valgte derfor å ta sitt eget liv fremfor å bli tatt til fange. I og med at han var truffet av bueskytterne hadde han tydligvis heller ikke noe annet valg der han lå på slagmarken døene. Og alle hans sønner ble drept av filisterne. Og når filisterne gikk til strid mot Israel, så flyktet israels menn, og de falt døde om på Gilboa fjellet.

Skal ikke kverulere lenger med dette angående Samuel og mediet, vil bare nevne til slutt at det mediet sa ligner mye på to budskaper som Saul hadde fått litt tidligere av Samuel i 1.Sam 13, 13-14 og 15,28. Muligens viste hun dette på forhånd. Ellers tror jeg det finnes en mulighet for at Gud gjorde noe ekstra her og virkelig lot Samuel dukke opp med omtrent samme budskap som de andre to gangene.

Svar
Kommentar #16

Leif GuIIberg

71 innlegg  6297 kommentarer

RE: RE: RE: RE: RE: Samuel

Publisert rundt 7 år siden
01.05.10 kl. 15:48 skrev Gunnar Lund: "Muligens viste hun dette på forhånd. Ellers tror jeg det finnes en mulighet for at Gud gjorde noe ekstra her og virkelig lot Samuel dukke opp med omtrent samme budskap som de andre to gangene."

---

Jeg skal straks gi meg med kveruleringene også, men at Gud skulle gjøre noe ekstra for Saul her, som vitterlig hadde brutt Guds forskrifter på området, og etter å ha blitt nektet åpenbaringer tidligere av Gud, er for meg helt utenkelig... Det rimer bare ikke.

Svar
Kommentar #17

Gunnar Lund

0 innlegg  6281 kommentarer

Fikk ikke forlate dødsriket!

Publisert rundt 7 år siden

Når vi ser lignelsen om Lasasrus og den rike mannen, er det helt klart at den rike mannen i dødsriket ikke på noen måte kunne kontakte mennesker. Han ville jo gjerne advare sine brødre, noe som var umulig. Dette synes jeg viser temmelig klart at de døde ikke på noen måte kan vise seg for mennesker, altså er det onde ånder som etterligner de døde. Og mange sluker agnet og blir lurt trill rundt av medier som omgåes onde ånder og får informasjon fra dem om avdøde slektninger. At de også kan treffe med sine opplysninger er ikke overraskende, i og at åndene kjenner til både hva som er sagt og gjort av de nå avdøde. Dermed har de ingen problemer med å si de riktige tingene til deres slektninger. Og dermed blir de lurt til å tro at det virkelig er dem som har vist seg.

Svar
Kommentar #18

Sølvi Sveen

32 innlegg  4497 kommentarer

Kanskje egentlig helt naturlig

Publisert rundt 7 år siden

Nå finnes det jo ingen vitenskapelig dokumentasjon som kan bevise eller motbevise om dette kanskje bare er humbug. På lik linje kan heller ingen bevise eller motbevise at gud og onde ånder finnes.

Det hele bunner i tro. Og om noen får det bedre inni seg, og kommer seg over en form for sorg med å få "kontakt" med en som sto dem nær, eller om man bruker bibelen som trøst i slike situasjoner, må være opp til den enkelte mener jeg.

Skal man forvente å få respekt for sine egne "ritualer" og "handlinger" som man gjør i forbindelse med sin tro, så må man også respekter andres.

Jeg for min del tror at alt dette sannsynligvis en vakker dag (om 100 år....eller om 1000 år) kan forklares rent vitenskapelig. Kan jeg sitte med en mobil her i Norge og snakke klart og tydelig med en som sitter i Kina, helt trådløst, så bør det ikke være noe problem for tanker og slikt å fly minst like langt på null komma svisj. Informasjonen en synsk person får må jo ikke nødvendigvis komme fra en person etter at vedkommende er død. Kanskje informasjonen kommer fra pårørende sine tanker og minner.....eller at tanker og minner fra en avdød person ligger lagret et eller annet sted i tid og rom....

Ikke vet jeg. Men jeg ville jo heller aldri trodd at en mobil kunne blitt forklart vitenskapelig dersom jeg hadde levd for 300 år siden. Det ville jo vært like "utrolig" og overbevisende som det at en synsk person får informasjon fra en død person.

Svar
Kommentar #19

Asbjørn Kvalbein

65 innlegg  150 kommentarer

Kontakt med døde

Publisert rundt 7 år siden

Jeg setter pris på at spørsmålet engasjerer, og takker for støtte for det synet jeg hevder, fra Christin Eriksen, Rudi Wara, Rune Holt, Gunnar Lund, Benthe Haukås, og jeg likte den tørrvittige kommentaren fra Rolf Egil Pedersen: "Jeg for min del har nok med å komme i kontakt med de levende."

Så har Leif Gullberg og Gunnar Lund utviklet en samtale om hendelsen i En-dor, beskrevet i 1. Samuels bok, kapittel 28. Jeg synes Leif fører an i en god analyse av hendelsen, og Gunnar Lund har gode argumenter for en annen forståelse. Selv kan jeg åpne for muligheten av at Gud i dette tilfelle gjorde et unntak og virkelig lot Samuel tale. Men det ble uten tvil en tale til dom over Saul, og det er ikke nærliggende å tolke det som en oppfordring til å søke kontakt med de døde. Tvert imot. Det beskrives innen rammen av frafall og tross mot Herrens vilje.

Øystein Brun maner til kristen ydmykhet, og det tar jeg gjerne inn over meg. Men vi skal likevel ikke slutte å vurdere hva som er rett og galt.

Sølvi Sveen synes å privatisere hele spørsmålet og bruker mobiltelefonen som et vitne på at kristen lære gjerne kan endre seg over tid. Jeg tror for min del at Guds ord i Bibelen har en klar avvisning av å ta kontakt med døde. Det er imot Guds vilje til alle tider.

Svar
Kommentar #20

Kjell G. Kristensen

64 innlegg  12019 kommentarer

Kontakt med de døde

Publisert rundt 7 år siden

Det er vel neppe noen vits i å fremlegge min mening i all denne kunnskapen om de døde, siden det er så mange fra før som vet hvem Bibelen snakker om når den nevner de døde, men jeg gjør det nå allikevel i håp om at noen ser forskjellen mellom det skriftene betegner som de som er forgjengelige og de som er uforgjengelig. (1.Kor.15.22-47)

Her er det snakk om førstegrøden av Adam som er Kristus, som er de uforgjengelige. Disse er det som ikke skal ta kontakt med de/det forgjengelige, det vil si oss som er de døde/dødelige. For Jesus sier jo i Matt.8.22: Følg meg, og la de døde (forgjengelige) begrave sine døde (forgjengelige) Bibelen nevner 1.Kor.15.47 to slags mennesker, de jordiske og de himmelske. Ingen av de jordiske som dør blir himmelske før etter den siste basun har lydt, for dette er oppstandelsens dag for hele menneskeheten v.52

Dermed kan det ikke være snakk om at de døde (forgjengelige) ikke kan ta kontakt med sine døde (forgjengelige) for Gud: Matt.22.30:  For i opstandelsen hverken tar de til ekte eller gis de til ekte, men de er som Guds engler i himmelen. 31 Men om de dødes oppstandelse, har I da ikke lest hvad som er sagt eder om den av Gud, som sier: 32 Jeg er Abrahams Gud og Isaks Gud og Jakobs Gud? Han er ikke de dødes Gud, men de levendes.

Altså er Gud ikke Gud for de døde (forgjengelige og jordiske) men for de oppstandne og himmelske, som er en helt annen definisjon av hva Bibelen kaller døde ting og levende ting, for når Bibelen omtaler de levende mener den evigheten og de himmelske vesner etter hva jeg kan se.

Svar
Kommentar #21

Svein Berntsen

244 innlegg  812 kommentarer

"KONTAKT MED DØDE"

Publisert rundt 7 år siden

Jeg er helt enig med deg at denne trenden med spiritisme er urovekkende. Vi ser en klar oppblomstring av mennesker som leker seg med åndeverdenens usynlige krefter. TV-kanaler hvor dette gjøres til underholdning fanger manges oppmerksomhet. Legger en Skriftens målestokk til grunn er det som du påpeker gitt klare advarsler mot dette. Problemet med falske budskaper fra "den andre siden" tror jeg bare vil tilta nå i endens tid. Dagens forkynnere har et ansvar for å advare mennesker i og utenfor de troende forsamlinger mot dette.

Svar

Siste innlegg

Trenger Gud og troen forsvar?
av
Magne Kongshaug
rundt 5 timer siden / 52 visninger
0 kommentarer
Boken er alltid bedre
av
Joanna Bjerga
rundt 15 timer siden / 219 visninger
1 kommentarer
Vondt fordi det virker
av
Håvard Nyhus
rundt 19 timer siden / 507 visninger
1 kommentarer
Vekk med promillekjøringen
av
Odvar Omland
rundt 19 timer siden / 103 visninger
0 kommentarer
Sverdet
av
Fredrik Evjen
rundt 22 timer siden / 208 visninger
4 kommentarer
Vad är, "den andra döden"?
av
Anders Ekström
rundt 23 timer siden / 147 visninger
1 kommentarer
Les flere

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Trenger Gud og troen forsvar?
av
Magne Kongshaug
rundt 5 timer siden / 52 visninger
0 kommentarer
Boken er alltid bedre
av
Joanna Bjerga
rundt 15 timer siden / 219 visninger
1 kommentarer
Vondt fordi det virker
av
Håvard Nyhus
rundt 19 timer siden / 507 visninger
1 kommentarer
Vekk med promillekjøringen
av
Odvar Omland
rundt 19 timer siden / 103 visninger
0 kommentarer
Sverdet
av
Fredrik Evjen
rundt 22 timer siden / 208 visninger
4 kommentarer
Vad är, "den andra döden"?
av
Anders Ekström
rundt 23 timer siden / 147 visninger
1 kommentarer
Les flere

Siste kommentarer

Njål Kristiansen kommenterte på
Hellig krutt-tønne
4 minutter siden / 2636 visninger
Haakon Omejer Sørlie kommenterte på
Politikk og verdier
rundt 1 time siden / 228 visninger
Rune Holt kommenterte på
Hellig krutt-tønne
rundt 2 timer siden / 2636 visninger
Leif GuIIberg kommenterte på
Hellig krutt-tønne
rundt 3 timer siden / 2636 visninger
Pål Georg Nyhagen kommenterte på
Boken er alltid bedre
rundt 3 timer siden / 219 visninger
Roald Øye kommenterte på
Hellig krutt-tønne
rundt 3 timer siden / 2636 visninger
Knut Nygaard kommenterte på
Hellig krutt-tønne
rundt 4 timer siden / 2636 visninger
Arnt Thyve kommenterte på
For sent å straffe når befruktningen er skjedd
rundt 4 timer siden / 225 visninger
Torry Unsgaard kommenterte på
Politikk og verdier
rundt 5 timer siden / 228 visninger
Njål Kristiansen kommenterte på
Hellig krutt-tønne
rundt 6 timer siden / 2636 visninger
Njål Kristiansen kommenterte på
For sent å straffe når befruktningen er skjedd
rundt 6 timer siden / 225 visninger
Morten Christiansen kommenterte på
Politikk og verdier
rundt 7 timer siden / 228 visninger
Les flere