Verdidebatt

"Togkaoset", en varslett katastrofe

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Husker noen dette?

"Tirsdag 7. desember 2004 fremmet regjeringen, med samferdselsminister Torild Skogsholm i spissen, forslag om konkurranseutsetting av Jernbaneverkets (JBV’s) produksjonsvirksomhet. Samtidig ønsket regjeringen å omgjøre Bane Service til et aksjeselskap. Dette må sees i sammenheng med regjeringens ønske om økt konkurranse og privatisering av jernbanesektoren. Forslaget innebærer en nedbemanning i JBV på nærmere 1000 ansatte fram til 2010, av disse vil over 700 bli sagt opp. Allerede i 2005 er det meningen å bruke 35 millioner kroner av investeringsbudsjettet til å dekke kostnadene ved bemanningsreduksjonen. Disse pengene var opprinnelig avsatt til infrastrukturen, så dette ”tyveriet” vil følgelig gå ut over en sårt tiltrengt fornyelsen av jernbanen. På tross av massiv motstand fra opposisjonen og de ansattes organisasjoner, vedtok stortinget regjeringens forslag med Fremskrittspartiets støtte. Forslaget ble sågar vedtatt uten at Statens jernbanetilsyn hadde foretatt noen risikoanalyse i forkant. Det hele bærer preg av at regjeringen har hatt hastverk med å få saken ferdigbehandlet av stortinget før valget til høsten." Sitat: http://www.lokmann.no/lt/2005/0105streik.htm

Det var vår kjære "Bondevik regjering" som sto bak dette. Det gjør desverre at Høyre og KRF, (og forsåvidt også FRP's) skrik og jammer under nåværende "jernbanekrise" kommer i noe komisk lys.

Nå har det dog komt en god del økonomiske midler til jernbaneverket for å ta tak i problemene. Neste "problem" er at penger likevell ikke løser alt over natten. Det tar fysisk tid å bytte ut, reparere, fikse, flytte på, kontrollere osv. Det mangler også endel folk med "den rette kompetansen". Vi ser muligens et behov for økt utdanning av personer innenfor signalteknikk og sporvedlikehold m.m.

Da er spørsmålet: Kan vi stole på, at når disse folkene er ferdig utdannet og kan ta tak i arbeidet, så får de lov til å beholde jobben også når den mest akutte problemstillingen er løst?

Eller vil en evnt. ny "borgerlig" (eller høyre-frp) regjering gi nye sluttpakker for å "spare" penger slik at vi om 10-15 år er tilbake til dagens situasjon, ja hvis det i det heletatt for lov til å bli bedre i mellomtiden?

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt