Asbjørn Kvalbein

65

Troskap som verdi

Publisert: 25. feb 2010

En prest forteller om en sterk opplevelse han hadde. Etter en gudstjeneste kom en dame for å hilse på ham, og hun hadde ei lita jente ved sin side. Kvinnen hadde en bandasjert arm og noen stygge arr i ansiktet, og presten skjønte at hun hadde vært på sykehuset.

Hun fortalte: «Jeg havnet på sykehus etter en farlig brann i hjemmet vårt. Store deler av kroppen min ble ødelagt, og det var bare så vidt jeg klarte meg, så store var skadene. Mannen min kom på sykehuset for å besøke meg. Han kastet et blikk på meg og sa: ’Du er ikke den kvinnen jeg giftet meg med.’ Så forlot han meg og datteren vår for å gifte seg med en som var yngre og vakrere.»
 
Det denne kvinnen fortalte, gjorde et sterkt inntrykk på presten, og han skriver: «Mennesker sier: Så lenge du virker stimulerende på meg, så lenge jeg kan være stolt av deg, så lenge du er vakker – så lenge kan jeg elske deg. Men hvis du forandrer deg, forandrer også min kjærlighet seg.»
 
Imot en slik tankegang har vi en særdeles viktig verdi: troskap. Er den oppriktige troskapen blitt en svekket verdi i livet ditt?
 
Troskapen viser seg på flere områder. I et av brevene i vårt nytestamente står det: «De må ikke stikke noe til seg, men vise all god troskap, så de i alt kan være en pryd for Guds, vår frelsers lære.» Her viser altså troskapen seg i at en ikke stikker til seg noe som en ikke har rett til.

Om den unge Timoteus sies det så fint: «Men hans prøvede troskap kjenner dere. Som en sønn hjelper sin far, slik har han stått sammen med meg i tjenesten for evangeliet.» Her handlet det om troskap når det gjaldt misjonsarbeidet.

I et tredje tilfelle handler det om troskap overfor det Gud har sagt. Apostelen skriver: «Men jeg frykter for at likesom slangen dåret Eva med sin list, slik skal også deres tanker bli fordervet og vendt bort fra den enkle og rene troskap mot Kristus.» En enkel og ren troskap mot Kristus viser seg i at vi holder hans ord høyt i ære og respekterer det.
 
Det fortelles om en kjent og dyktig forkynner i Stuttgart som het Johan Brenz. En dag kom en hoffpredikant for å høre på ham. Men det var bare få i kirken den dagen, og etterpå beklaget hoffpredikanten dette. En så berømt forkynner som Brenz burde ikke tale for en så liten flokk, sa han til Brenz etter gudstjenesten.

På den veien de da gikk sammen, kom de forbi en kilde. Brenz spurte gjesten sin: «Hva er den beste egenskapen ved denne kilden?» Hoffpredikanten svarte han var fremmed og ikke kunne svare på det. Da sa Brenz: «Det beste ved denne kilden er at den gir vann enten det er mange eller få som henter vann fra den.»

Slik kan vi lære noe av kildens troskap: Den gir enten det er mange eller få som tar imot.
 
 Så lær du meg å være tro
 på plassen du meg satte,
 og mens jeg her på jord skal bo,
 gi meg det rett å fatte:
 At det er gudsfrykt sann og ren
 å tjene kjærlig hver og én
 som møter meg på veien.
 
Gud viser en urokkelig troskap. Derfor er det folk lykkelig «som holder fast ved sin troskap».

Bli med i debatten!

Du kan svare på innlegget ved å skrive et selvstendig debattinnlegg. Vårt Lands debattredaksjon vurderer alle innsendte tekster opp mot Verdidebatts retningslinjer.
Vennlig hilsen Berit Aalborg, politisk redaktør Vårt Land

Skriv innlegg
Kommentar #1

Randi Johnsen

45 innlegg  894 kommentarer

Troskap som verdi

Publisert over 10 år siden

Ja disse gamle aristoteliske dydene har ingenlunde mistet sin relevans for nåtidens mennesker. Motsetningen er jo svikefullhet, og hvem vil være det? De fleste har nok et ideal som tilsier troskap/trofasthet. Det som kan være problemet for mange er om de i utgangspunktet har noe de tror fullt og fast på, eller bare tror at alt er relativt.

Kommentar #2

Anders Helge Myhren

275 innlegg  2788 kommentarer

RE: Troskap som verdi

Publisert over 10 år siden
25.02.10 kl. 00:23 skrev Asbjørn Kvalbein:

En prest forteller om en sterk opplevelse han hadde. Etter en gudstjeneste kom en dame for å hilse på ham, og hun hadde ei lita jente ved sin side. Kvinnen hadde en bandasjert arm og noen stygge arr i ansiktet, og presten skjønte at hun hadde vært på sykehuset. Hun fortalte: «Jeg havnet på sykehus etter en farlig brann i hjemmet vårt. Store deler av kroppen min ble ødelagt, og det var bare så vidt jeg klarte meg, så store var skadene. Mannen min kom på sykehuset for å besøke meg. Han kastet et blikk på meg og sa: ’Du er ikke den kvinnen jeg giftet meg med.’ Så forlot han meg og datteren vår for å gifte seg med en som var yngre og vakrere.» Det denne kvinnen fortalte, gjorde et sterkt inntrykk på presten, og han skriver: «Mennesker sier: Så lenge du virker stimulerende på meg, så lenge jeg kan være stolt av deg, så lenge du er ...  Sitat slutt.

En utrolig historie, som sikkert har litt flere  nyanser enn dette.

  Men likevel, her kommer en stikk motsatt historie, om kona som skadet seg i ansiktet.  Hun så ille ut, og ved siden av sin pene mann ble et ekstra forsterket.  Da gjorde mannen hennes det samme med sitt ansikt, han vansiret det,  slik at de lignet på hverandre. Om denne historien er sann vites ikke, men slik hørte jeg den.  Dette er Troskap!

Kommentar #3

robert ommundsen

80 innlegg  4866 kommentarer

troskap

Publisert over 10 år siden

jeg har en slik troskap

mot min kone

ute å være kristen

anstendighet er heldigvis en allmen dyd

Kommentar #4

Mette Solveig Müller

57 innlegg  4939 kommentarer

RE: RE: Troskap som verdi

Publisert over 10 år siden
25.02.10 kl. 09:37 skrev Anders Helge Myhren:

  Men likevel, her kommer en stikk motsatt historie, om kona som skadet seg i ansiktet.  Hun så ille ut, og ved siden av sin pene mann ble et ekstra forsterket.  Da gjorde mannen hennes det samme med sitt ansikt, han vansiret det,  slik at de lignet på hverandre. Om denne historien er sann vites ikke, men slik hørte jeg den.  Dette er Troskap!

 Unnskyld meg Myhren, men denne historien din synes jeg var grusom ......Mildest talt!

Han kunne jo ha gitt henne mulighet til å glemme hvordan hun så ut; - istedenfor vansiret han sitt eget ansikt også slik at hun aldri kunne glemme sitt eget.......

Dette ligner mer på ondskap etter mitt skjønn?

Mette

Kommentar #5

Magnus Leirgulen

66 innlegg  3964 kommentarer

Troskap er kjærlighet

Publisert over 10 år siden

Godt innlegg dette; Kvalbein !

Etter mitt skjønn er troskap den høyeste form for kjærlighet. Jesus kunne ha gått ut av Getsemanehagen godt bevoktet av en legion engler om han hadde villet. I stedet valgte han troskapens kjærlighet selv om det kostet en smertefull død.

magnus L

Kommentar #6

Anders Helge Myhren

275 innlegg  2788 kommentarer

RE: RE: RE: Troskap som verdi

Publisert over 10 år siden
25.02.10 kl. 12:07 skrev Mette Müller:25.02.10 kl. 09:37 skrev Anders Helge Myhren:

  Men likevel, her kommer en stikk motsatt historie, om kona som skadet seg i ansiktet.  Hun så ille ut, og ved siden av sin pene mann ble et ekstra forsterket.  Da gjorde mannen hennes det samme med sitt ansikt, han vansiret det,  slik at de lignet på hverandre. Om denne historien er sann vites ikke, men slik hørte jeg den.  Dette er Troskap!

 Unnskyld meg Myhren, men denne historien din synes jeg var grusom ......Mildest talt!

Han kunne jo ha gitt henne mulighet til å glemme hvordan hun så ut; - istedenfor vansiret han sitt eget ansikt også slik at hun aldri kunne glemme sitt eget.......

Dette ligner mer på ondskap etter mitt skjønn?

Mette

Hei Mette!

Denne historien er mye lenger, og den er formet som et eventyr.  Jeg har bare hørt historien en gang, og jeg er enig med deg.  Dette er en gal måte å angripe et hvert problem på.   Men en god historie er noe som vi reagerer på, positivt eller negativt!

Anders Helge

Kommentar #7

Mette Solveig Müller

57 innlegg  4939 kommentarer

RE: RE: RE: RE: Troskap som verdi

Publisert over 10 år siden
25.02.10 kl. 13:01 skrev Anders Helge Myhren:

Hei Mette!

Denne historien er mye lenger, og den er formet som et eventyr.  Jeg har bare hørt historien en gang, og jeg er enig med deg.  Dette er en gal måte å angripe et hvert problem på.   Men en god historie er noe som vi reagerer på, positivt eller negativt!

Anders Helge

 Det har du sannelig rett i.  -   For den satte igang de små grå iallefall, slik en "god historie" gjør :)

Mette

Kommentar #8

Laila Synøve Eliassen

9 innlegg  22 kommentarer

en verdi mange er i ferd med å glemme

Publisert over 10 år siden

Takk for kloke ord.

Så godt om vi i Norge ville blankpusset denne verdien. Da ville mye blitt annerledes og bedre - ikke minst for barna.

Mest leste siste måned

Slik jeg ser det
av
Magne Nylenna
22 dager siden / 1488 visninger
Med vandreskoene på
av
Anita Reitan
rundt 1 måned siden / 1122 visninger
Sekulariseringen av Rumi
av
Usman Rana
13 dager siden / 1079 visninger
Slappe konspirasjonsteoretikere
av
Øivind Bergh
9 dager siden / 969 visninger
Stopp banningen, Vårt Land!
av
Terje Tønnessen
rundt 1 måned siden / 539 visninger
Alle eller ingen?
av
Knut Alfsvåg
18 dager siden / 438 visninger

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere