Thor Bjarne Bore

135

Carissimi og åpenhet

Publisert: 18. feb 2010

Bør Carissimi-prestene stå frem med fullt navn, slik biskop Erling Pettersen i Stavanger og lederartikler i flere aviser krever?
Ja, det bør de. Deres talsmann, Dag Øivind Østereng, sier da også at han vil anbefale dem å revurdere sin nektelse. ”jeg har selv vært i offentlighetens søkelys i over to år, og det er absolutt til å leve med. Tydelighet avler frimodighet” (Vårt Land).

Fem synspunkter/observasjoner i den sammenheng:
1.Uenigheten om vigsling av samlevende homofile til prestetjeneste må ikke føre til kirkesplittelse slik at man ikke lenger kan ha gudstjenestefellesskap.

2. Når det etter hvert blir flertall i kirken for vigsling til prestetjeneste av homofile samboende bør man passe seg vel for å opptre mot det nye mindretall - de som vil holde fast på kirkens syn slik det har blitt tolket gjennom tidene - på samme måte som f.eks den lenge lille gruppen som gikk inn for kvinnelige prester, ble møtt av det daværende overveldende flertall.

3. Mens det tidligere var vanskelig å inneha en liberal posisjon i kirken, er det i dag nesten like vanskelig å ha et konservativt ståsted. Det er lite rom igjen for den teologiske høyresiden. I og med at liberale synspunkter har fått større plass, er kirken på en måte gjort smalere, mens takhøyden er hevet.

4. Det nye flertall må passe seg for den intolerante toleransen, passe seg for at man blir så opptatt av toleranse at man ikke ser ens egen intoleranse overfor den teologiske høyresiden. Jo mer autoritær man er, og jo lenger ut på den ene eller andre siden man står, jo mindre tolerant er man gjerne for ytringer som går imot ens eget syn.

5. Det må ikke være mediers og andre meningsbæreres ”korrekt politiske sentrumsekstremisme” som definerer kirkens ståsted og holdning.

Biskop Pettersen har støtte for sitt syn på vigsling av homofile samboende prester hos flertallet (50-34) i Kirkemøtet, kirkens øverste organ, hos et knapt flertall både blant biskopene og i Lærenemnda.
Det er bred enighet i disse fora om at hans holdning er et legitimt kirkelig standpunkt. Bred enighet om at begge syn må ha rom i vår kirke, både i menighetene, blant vigslede og andre medarbeidere, i de kirkelige rådene og blant biskopene.

Jeg håper at biskopens samtaler med de 19 i Carissimi i Rogaland kan føre til en situasjon der man kan leve med hverandre. Det er ikke noe godt vitnesbyrd overfor menighet og omverdenen når en prest setter seg i kirkebenkene under et bispebesøk fordi han ikke kan ha nattverdfellesskap med ham.
Landets elleve biskoper har skrinlagt tanken om en 12. eller såkalt «flygende» biskop for å føre tilsyn med prester som har et annet syn i homofilisaken enn den regionale biskopen, slik Carissimi ønsker. Kirkeretten slår fast at prestene står under tilsyn av biskopen i sitt geografiske bispedømme.

Noen har kalt manglende opplysninger om hvem Carissimi-prestene er, for feigt. Jeg tror nok mer det skyldes ulike vurderinger av hva som tjener helheten i en prestetjeneste, slik de selv hevder.  Mange teologisk konservative prester fungerer meget godt i sine menigheter, og de kan ha en viss frykt for at en offentliggjøring med påfølgende mediekjør redigert og orkestrert med merkelappen: Mørkemenn, blir en belastning for deres prestetjeneste. For noen kan det kanskje også gjelde at de har samme syn i det aktuelle spørsmålet om vigsling, men har nyanser på andre punkter, og derfor ikke står frem.

Mitt eget syn på Carissimi og uenigheten i kirken om homofilispørsmålet, kan leses i tidligere blogg-innlegg.


Bare dette om frontene: Generalsekretær Karl Johan Halleråker i Indremisjonsforbundet mener at ”dersom begge dei to syna i Lærenemnda blir kyrkjelære i Den norske kyrkja, blir situasjonen svært alvorleg. Å godkjenna eller legitimera homofilt samliv er i klar strid med Guds ord. At dette skjer på eit område som Bibelen relaterer til frelse og fortaping, gjer det ekstra alvorleg. Det avslører at vi ikkje er samde om det viktigaste. Spørsmålet er relatert til frelse og fortapelse. Dette er vranglære og forførende”. Samtidig mener han den andre delen av nemnda ikke er konsekvente nok i sitt nei til homofilt samliv.

Biskop Laila Riksaasen Dahl i Tunsberg har endret syn: ”Jesus Kristus er skriftens sentrum. Alt i skriften må prøves på ham. Da jeg fulgte denne gode regel, ble jeg slått av at Kirkens klassiske holdning til homofili ikke stemmer med det mønster Jesus viste i møte med mennesker. De som var satt utenfor, ble av ham løftet opp og bekreftet Å være kirke i dag innebærer for meg blant annet å spørre om vi som kirke kan sette grenser for grupper av mennesker ut fra deres utgangspunkt, bare fordi de er forskjellig fra andre”.

Rektor Vidar Haanes ved Menighetsfakultet slår fast: ”En teolog har alltid en forpliktelse på Skriften. Samtidig skal Skriften alltid forstås ut fra samtiden. Vi kan ikke bruke oppskriften fra Galilea i år 30, men står heller ikke helt fritt. Vi må sette det eviggyldige inn i en bestemt kultur. Evangeliet og Guds ord må tolkes på nytt i enhver kultur”.
Amen.

Bli med i debatten!

Du kan svare på innlegget ved å skrive et selvstendig debattinnlegg. Vårt Lands debattredaksjon vurderer alle innsendte tekster opp mot Verdidebatts retningslinjer.
Vennlig hilsen Alf Gjøsund, religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv innlegg
Kommentar #1

Silje Pettersen Holand

51 innlegg  342 kommentarer

Hvem følger vi i dag?

Publisert over 9 år siden

Veldig bra skrevet! Er så enig! Hvordan kan kristne mennesker stå med bibelen i hånden, og forsvare fordømmelse av en gruppe mennesker i samfunnet vårt? Når Jesus selv sa at det største og viktigste budet var at vi skulle elske hverandre?! Vi skal være kjent for vår godhet mot mennesker. Media forteller om disse prestene som nekter å ha Pettersen som sin åndelige leder m.m. Tror ikke akuratt det gir et bra intrykk til de som ikke går i kirken.. Jeg forstår ikke at voksne mennesker kan oppføre seg så vrangt! Herlighet! Jeg blir nesten flau på deres vegne!

Pettersen selv er rundt forbi i Rogaland og holder gudstjenester hvor han fokuserer på det som virkelig betyr noe. Om evangeliet om Jesus, om nåden, tilgivelsen, nestekjærligheten. Jeg tror mange mennesker blir berørt av å møte han "live", og ikke gjennom media. Han er jo virkelig ikke så opptatt av dette selv, som disse prestene som slår seg vrange. Og de skal liksom være forbilder for oss unge kristne som er "neste generasjon".

Skal vi lære å sette oss opp mot folk som lever Jesu budskap i praksis, fordi vedkommende ikke står fast ved noen få vers i bibelen, som noen folk har bestemt skal gjelde like mye i dagens samfunn, som på tiden det ble skrevet?! Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen. Det står MER om kvinner som er urene ved menstruasjon, om at alle som tar i dem også blir urene, og at de må gå ut av byen når de har blødninger. Allikevel blir dette helt naturlig sett på som preget av tid og kultur. HVEM bestemmer at disse få versene om homofili skal ha så stor betydning nå?! Mennesker som ikke helt er komfotable med mennesker som er annerledes enn dem selv. Det minner svært lite om disippelskap å oppføre seg på den måten. Jeg blir sint, og flau.

Vi kristne har så mye mer å komme med, enn slik vrang og smålig oppførsel som handler om fordømmende holdninger mot mennesker som på ingen måte har gjort seg fortjent til en slik holdning mot seg! HVEM var det Jesus oppsøkte da han var her på jorden?! Jo, det var de som de såkalt skriftlærde ikke ville ha noe med å gjøre! De som ble utstøtt fra samfunnet generellt. Og jeg spør meg. Hvem følger vi i 2010 i Rogaland bispedømme? Jesus Kristus, som oppfordrer til nestekjærlighet, og som sier: døm ikke, for at dere ikke selv skal bli dømt! -eller læren fra de skriftlærde, som opphøyer oss over enkelte grupper i samfunnet, og setter oss på stolen som gir rett til å dømme om rett og galt? Jeg bare spør...

Kommentar #2

olav grimdalen

66 innlegg  431 kommentarer

Carissmi og åpenhet

Publisert over 9 år siden

Bore du sier at skriften skal tilpasse seg etter det samfunnet vi lever i. Her tar  du feil og det vet du. Det er samfunnet som skal tilpasse seg skriften. Guds ord er skrevet for å være rettledning for mennesker uanset  hva teologene måtte mene. De er bare mennesker på godt å på ondt.

 Teknikken har forandret men Guds ord og forskrifter stå  evig fast.

Amen

Kommentar #3

Thor Bjarne Bore

135 innlegg  49 kommentarer

Til Grimdalen

Publisert over 9 år siden

Det om Bibelen og samtiden er ikke mitt sitat, hvis du leser nøye vil du se at det stammer fra rektor ved Menighetsfakultetet: ”En teolog har alltid en forpliktelse på Skriften. Samtidig skal Skriften alltid forstås ut fra samtiden. Vi kan ikke bruke oppskriften fra Galilea i år 30, men står heller ikke helt fritt. Vi må sette det eviggyldige inn i en bestemt kultur. Evangeliet og Guds ord må tolkes på nytt i enhver kultur”. Jeg er enig - hvordan ser f.eks. du på ordene i 1. Kor.11?

Kommentar #4

Thor Helge Ligård

12 innlegg  69 kommentarer

Paulus i Korint

Publisert over 9 år siden

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1107304683 0 0 159 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Arial","sans-serif"; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-size:12.0pt; mso-ansi-font-size:12.0pt; mso-bidi-font-size:12.0pt; mso-ascii-font-family:Arial; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Arial; mso-bidi-font-family:Arial;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:72.0pt 72.0pt 72.0pt 72.0pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->

På Paulus tid var Korint en by full av umoral, prostitusjon og homofili. I datidens kultur var det vanlig at kvinnene hadde langt hår og hodeplagg. Hos de prostituerte derimot gikk damene uten hodeplagg og var kortklipp,  homofile menn hadde ofte langt hår. Mange av de var blitt frelst, og Paulus underviser her om å avlegge de stiler som de tidligere forbandt med synd. Han sier i sum; ikke kle dere og oppføre dere som horer og homoer. Paulus er krystall klar på at hor, og å leve et homofilt liv, er synd.

Jesus kom for å sette menneskene fri fra synd. Han sa til den rike; selg det du eier og kom så og følg meg. Til kvinnen som var grepet i hor; jeg fordømmer deg ikke, men gå og synd ikke mer. Det blir håpløst å legalisere homo”ekteskap” i kirken, pakke det inn i Jesu ord om nestekjærlighet og omsorg og fremføre budskapet med smil og vennlighet. En løgn kommer aldri rekende på ei fjøl åpenlyst, den er alltid pakket inn i vennlighet og sannhet.

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere