Solveig A. Wahl

21

Jødiske kvinner ber ved Klagemuren – "Women of the Wall"

Ultraortodokse jødiske menn prøvde å stanse jødiske kvinner som ba ved Klagemuren i Jerusalem fredag. En israelsk domstol har gitt kvinnene rett til å gjøre det, men bønnene deres provoserer,

Publisert: 14. mai 2013

står det under bildet som viser en ultraortodoks jødisk mann som løfter hånden og rekker tunge mens han blir prøvd dratt bort. NRK’s nettside kom sist fredag med denne nyhet (10.05.2013). Hvem er disse kvinnene som ba?

«Women of the Wall» er organisasjonen som siden 1988 har kjempet for å få utøve religiøse ritualer foran vestveggen (Klagemuren. Kotel). Kvinnene sier at de er stolte over å være del i den prosess som tar tilbake den tradisjonelle praksisen og å gi den en ny form som uttrykker egen spiritualitet. Hver første i den jødiske måned har kvinnene fri fra arbeid. Dagen heter Rosh Hodesh og da møtes kvinnene til bønn ved vestveggen

Kvinnene har fått sin egen lille del av muren til å be ved. Men de ikke bare ber stille og beskjeden som det sømmer seg; de ikler seg både bønnesjal og bønneremmer (tallitot og tefillin) og leser høyt fra Toraen, noe som er forbeholt menn.. Så synger de høyt!

Flere er blitt arrestert gjennom tiden og ført vekk i håndjern. Dette er brudd på lokale skikker. De forstyrret den offentlige orden

For noen uker siden ga Jerusalem District Court «Women of the Wall» medhold i at de 5 kvinnene den 11.april i år ikke brøt de lokale skikkene og aldri skulle vært arrestert. De ble satt fri. (Tidligere kunne et slikt lovbrudd koste flere års fengsel).

Nå sist fredag var igjen Rosh Hodesh og kvinnen kom fra alle kanter til sin del av klagemuren. Ikke bare kvinner, men også menn deltok i bønnen på kvinnenes tilmålte del! Uhørt! Menn og kvinner sammen til bønn?

Ultraortodokse jøder (Haradi) hadde mobilisert både menn og kvinner til å lage bråk for å overdøve dem som leste fra Toraen, ba høyt og sang. Noen av Haradikvinnene ble intervjuet om hvorfor de var kommen. Ikke alle viste vist om hensikten.

Denne gang fikk kvinnene fra «Women of the Wall» (og de menn som var med) politibeskyttelse. Men du verden, for et leven. Det ble kastet med stein, søppel og plaststoler. De ortodokse menn dyttet, spyttet og blåste i fløyter. http://youtu.be/u_l8QaBy11Q 

Her נשות הכותל חודש סיוון er en bildeserie tatt av Noam Revkin Fenton  

Den som har tid kan lese en førstehåndsberetning: An Amazing Morning with Women of the Wall

Til slutt gjengir jeg noen kommentarer fra «Women of the Wall»’s facebookside:

«Israel has a Jewish Brotherhood to oppress women. Egypt has a Muslim Brotherhood. Get them off the government payroll”

“And this is in the name of God? Really? Since when is God available only to men??”

“Because the Haredi, much like the Muslim fanatics across the border, try to cloak their ignorance and bigotry behind their "faith". Bragging about keeping girls and uneducated and pregnant? They'd be right at home w the Taliban......”

Birds fly free at the Kotel, but women are not allowed to pray. Why weren't the men praying instead of doing nonsense?

Bildene fant jeg på facebooksiden til "Women for The Wall".

Bli med i debatten!

Du kan svare på innlegget ved å skrive et selvstendig debattinnlegg. Vårt Lands debattredaksjon vurderer alle innsendte tekster opp mot Verdidebatts retningslinjer.
Vennlig hilsen Berit Aalborg, politisk redaktør Vårt Land

Skriv innlegg
Kommentar #51

Solveig A. Wahl

21 innlegg  2668 kommentarer

Women of the Wall, ultra-ortodokse Seminar jenter, høyreorienterte aktivister og muslimsk avslutning av Ramadan

Publisert over 6 år siden

Rosh Hodesh Elul 2013

Riktig, fremmøtte Women of the Wall og deres støttespillere, 300 i alt, kom heller ikke denne Rosh Hodesh (Elul) inn i kvinnenes del av Kotel. De ble drevet inn i en liten binge 150 meter fra Kotel. Dette, til tross for henvendelsen fra Women of the Wall og MK Aliza Lavie* (Lavie i et brev til ministeren of Internal Security Aharonowitz) om å gi kvinner tillatelse til å be fritt, det i henhold til deres tradisjon ved det hellige sted.

*Aliza Lavi er leder for Knesset komité for kvinners status

Så var det ikke minst 3 men 10 kvinner som lot shofar rope ut i solidaritet med alle kvinner på denne jord! Mektig høres dette ut – både utfordrende og klagende toner  http://youtu.be/ACu_kG9EQJ8

Før onsdag 7. juli-samlingen har rabbiner Shmuel Rabinowitz (ansvarlig for Kotel) forsøkt å roe gemyttene, sier han. I lys av den sensitive sikkerhetssituasjonen rundt muslimers avslutning av Ramadan publiserte han tirsdag et brev der han sammen med politiet anbefalte ultra-ortodokse og representanter for Women of the Wall å avstå fra å krangle ved Vestveggen. Rabinowitz understreket at politiet vil sette inn ekstra styrker for å opprettholde besøkendes sikkerhet «på området." Han anbefalte seminarjentene å ikke komme til Vestmuren og Women of the Wall å avstå fra å bære teffilin, noe Women of the Wall selvsagt ikke kunne gå med på. Dermed fylte seminar jenten kvinnenes del av Kotel  og Shmuel Rabinowitz forrettet gjennom mikrofon (som til vanlig blir brukt for publikum). Det var dette bl.a. hørte.

På forhånd antok man at Vestmuren og Tempelhøyden ville bli besøkt av Women ofthe Wall, ultra-ortodokse Seminarjenter (Haredikvinner) og høyreorienterte aktivister som ville protestere mot at Templehøyden er stengt for publikum når tusenvis av muslimer deltar i avslutning på Ramadan med bønn. Det kom ikke til sammenstøt mellom høyreorienterte aktivister og muslimer.

Reportasjen i Israel Hayom "All quiet, sort of, on the Western [Wall] front" har en videosnutt av hendelsen, onsdag, 7. Juli. Selve reportasjen avsluttes med følgende:

According to a press release issued by Women of the Wall Wednesday afternoon, "Women of the Wall leaders stood vigil with their Torah scroll, outside of the Kotel (Wall) plaza, as the enforcement of the ordinance prohibiting entrance with private Torah scrolls lends to the exclusion of women’s prayer in the public sphere."

Anat Hoffman, Women of the Wall chairwoman, was critical of Rabinowitz's conduct on Wednesday, saying: “We will not forget that the Torah is exiled from the Western Wall... Israel is the only democracy in the world that by law prohibits women from reading Torah. Unfortunately, the only people who felt at home today at the Kotel were the ultra-Orthodox worshippers and the police and Rabinowitz collaborated towards this end.””

Neste Rosh Chodesh faller på nyttår.Da blir det ingen bønnetjeneste ved Kotel. I mellomtiden bør regjeringen har avgjort spørsmålet om Women of the Wall skal kunne lese fra Torahrullen ved Kotel. Så er i alle fall håpet.

For spesielt interesserte: Her kan vi se hva som foregikk på menns side av Kotel forrige Rosh Chodesh (Tamuz, 7. juni)  http://youtu.be/-3nDnuKmCoU

Kommentar #52

Solveig A. Wahl

21 innlegg  2668 kommentarer

MIFF om Women of the Wall

Publisert over 6 år siden

Også Rosh Chodesh Iyar (11. april 2013) ba kvinnene fra Women of the Wall ved Vestmuren - en knapp 25 år gamle tradisjon. Også denne gang ba, sang og leste de høyt fra en Torabok, iført tallitot og tefilli. Og også da ble kvinner arrestert for dette. Men denne gang ble de frikjent fra å ha forstyrret den offentlige ro og orden.

«Historic victory in court for Women of the Wall -Jerusalem court holds that women praying out loud in prayer shawls do not disturb the public order. (The Jerusalem Post, 25. 04. 2013)  ):

On April 11, five women who had donned tallitot during the group’s monthly prayer service were arrested and brought to the Jerusalem Magistrate’s Court. Judge Sharon Larry-Bavly ruled at the time that there was no cause for arresting the women, and that the Women of the Wall’s prayer services did not create a public disturbance.

The Regulations for the Protection of Holy Places to the Jews, dating from 1981, forbid performing religious ceremonies that are “not according to local custom” or that “may hurt the feelings of the worshipers” at the site, where local custom is interpreted to mean Orthodox practice.

These regulations and their interpretation, which a Supreme Court ruling upheld in 2003 and a Justice Ministry directive reiterated in 2005, have been the legal basis for the regular arrests of women who perform Jewish customs at the Western Wall that are usually practiced only by men in Orthodox Judaism.

On Thursday, however, Judge Moshe Sobell, who was presiding over an appeal hearing that the Israel Police had filed against the Jerusalem Magistrate’s Court decision, upheld Larry-Bavly’s earlier ruling that there was no basis for arresting women over wearing tallitot or performing rites not in accordance with Orthodox custom.” 

En seier for Women of the Wall. Før denne rettslige avgjørelsen har verden knapt hørt om deres kamp. Som skrevet i andre kommentarer er det denne rettsavgjørelsen som skapte og skaper ståhei.

Den 25.04.2013 – altså etter rettsavgjørelsen skriver journalist Kenneth O. Bakken en kort omtale av Women of the Wall på nettsiden til «Med Israel For Fred» (MIFF). Der står blant annet: «Jewish Agency-leder Natan Sharansky fremmet kravet etter at en reformjødisk bevegelse som kaller seg Women of the Wall, gjennomførte protestaksjoner ved Vestmuren. De gikk inn på mennenes oppmerkede område og leste fra Torahen. Begge deler er ulovlig for kvinner, ifølge de ultra-ortodokse lederne for de religiøse institusjonene som har oppsyn med området ved Vestmuren

Det har aldri hendt at Women of the Wall har gjennomført protestaksjoner. Det har Haredi-menn og kvinner sørget for, og det på en lite verdig måte. Aldri har jeg lest noe sted at kvinnene har gått inn på menns område ved Vestmuren for å be. Det ville være stikk i strid med deres overbevisning og tradisjon. På Rosh Hodesh, 10. mai var kvinnens del stappfull av haredi-kvinner som var tilkalt av ultra-ortodokse. For å forrette sin månedlige bønn måtte Women of the Wall stå utenfor, i enden av – foran – skilleveggen som deler plassen mellom menns og kvinners del. Dette har så vidt jeg vet ikke hendt før, men siden den gang har politiet sluset Women of the Wall og deres støttespillere inn i inngjerdete binger – langt bort fra Kotel.

Med hensyn til Jewish Agency-formann Natan Sharanskys  kompromiss om opprettelsen av en kjønnsnøytal bønneseksjon ved Vestmuren, er dette misvisende. Som  det fremgår av MIFF’s kilde, er det ikke ved selve Kotel, men «Robinson’s Arch, et arkeologisk område i den sørligedelen av Vestmuren som er foreslått brukt som en permanent plass for egalitær bønn.

Women of the Wall er helt klare på at enhver løsning som innebærer at deres gruppe må be separert fra selve hoved Vestmuren ikke er akseptabelt. Enhver løsning må ta høyde for at kvinnenes bønn skal kunne gjennomføres innenfor bønneområdet ved selve Kotel, da noen av medlemmene er ortodokse og ikke ønsker å be i et egalitært område.

Det er Kotel som skal befris fra ultra-ortodoks herredømme. Kotel skal tilhøre enhver jøde – kvinne som mann med like rettigheter!

Kommentar #53

Solveig A. Wahl

21 innlegg  2668 kommentarer

Parshat Shoftim- Justice at the Kotel

Publisert over 6 år siden

«Mer enn ti kvinner blåste sammen shofar ved Kotel, som tradisjonen er i den jødiske måneden Elul og før høytidsdagene. Lyden av bukkehorn symboliserer Women of the Wall’s utholdenhet og vilje til å se rettferd for kvinner ved Vestmuren, i Israel og i hele verden.»(pressemelding Women of the Wall, August 7, 2013 )

Påpekning av Rettferd denne Rosh Hodesh er ikke tilfeldig. Uken som ble hilst velkommen med Elul har Torateksten Parshat Shoftim  (5. Mosebok: 16:18 - 21:9). Den omhandler også Rettferd. En av de grunnleggende handlinger for jøders sosiale liv i dag, er tzedek, tzedek, tirdof * – Justice, justice, shall you pursue .   

Ordlyden i dette utsagn alene uttrykker det betydningsfulle i denne mitzvah. "Rettferd» (Justice)– ikke en gang, men to ganger. Paret av ordet ‘rettferd’ kan være en repetisjon for å vektlegge, eller det kan være uttrykk for forskjellig mening. Det kan også bety to typer av rettferd, skriver Eliana Fischel, student ved  HUC, Jerusalem. Hun tolketParshat Shoftim for Women of the Wall (10. august 2013), en oppgave som må ha vært ytterst vanskelig å håndtere for et fredsøkende menneske. 

Denne parsha utgjør lovsamlingene som blant annet omhandler steining, blodhevn, strategier for erobringskrig og hvordan underlegge seg et annet folk og ta uberørte kvinner, barna, buskapen, og alt i byen som bytte og nyte bruken av fiendens eiendom. Resten skal dø. Jeg har snart brukt to uker for å arbeide meg gjennom min egen motstand mot å gå inn i denne parsha som Fischel måtte utledet sin tekst fra. Stoffet er ikke ukjent men ble voldsomt nå når den skal brukes i fredelig hensikt. Noe Fischel har gjort.

Women of the Wall har altså blåst i shofar for rettferd for alle kvinner i Israel og ellers i verden! I sammenhengen med kampen for rettferd for kvinner ved Kotel har Eliana Fischel brukt noen få setninger av parsha og gitt dem aktuell symbolikk. Hun presiserer at lovene for krigføring gis i en tid der linjen mellom rettferd og vold kan bli uskarpe.For eksempel «Når du går frem mot en by for å stride mot den, så skal du først tilby den fred.» Hun stopper der å sitere, og sier at dette er en moralsk standard for å styre en annen nasjon. Rettferd– sett i perspektivet av land og nasjonalitet – er ingen unnskyldning for ikke å handle rettferdig. Det må være en moralsk standard å forfølge rettferd; ved å opptre med jødisk etikk og moral,ved å opptre med anstendighet. Et "større gode" for jøder kan ikke være en grunn til å handle umoralsk på bakken

Fischel referer så til siste Rosh Hodesh (7 august):«Jeg ønsket måneden Elul velkommen denne uken, sammen med Women of the Wall, en gruppe kvinner som de siste 25 årene hver måned aktivt har forfulgt rettferd. Deres rettferd, sett i et større perspektiv av rettferd, er retten til å be ved Kotel med en Sefer Torah. En rettferd som fullbyrdes gjennom bønn. Bønn er aldri umoralsk. Bønn kan ikke skade andre. Bønn er middelet mot og etisk liv.

Motparten, Haredi menn og kvinner tror at kvinner som ber med tallitot og tefillin ved Kotel vanhelliger det hellige sted. Det er deres rettferd, idealet de tror på, «og selv om jeg, en pluralistisk jøde som tror på retten til å tro, ikke er enig i dette, kan jeg ikke si at deres oppfatning er fundamentalt galt.» Fischel reagerer derimot på midlene disse kvinner og menn bruker. «Å overdøve bønn med fløyter og en høyttaler er umoralsk. Rope skjellsord mot kvinner og mennfordi dei forhold til egen tro opptrer umoralsk. Det er ikke et "tilbud om fred," Det er ikke rettferd.»

Denne tankegang – at begge parter skal kunne oppnå rettferd ved respekt for ulikt syn, er noe av det som gjør stort inntrykk på meg. Skal vi skape fred, er dette viktig.

Det som er viktig for Fischel, er at når jødene denne måneden er inne i Teshuvah og refleksjon, kunne ordene og ulike betydninger av rettferd komme inn som en base for omvendelse.  «Når handlet vi i rettferdighetens navn? Når handlet vi ikke i form av rettferdighet? Når vi bruker rettferd som en unnskyldning? Hvordan kan vi sørge for at disse ulike typer rettferd i fremtiden ikke bi adskilt?»

Til slutt trekker Fischel frem nok en lov for krigføring. Den kan ikke gå ubeaktet hen, mener hun og siterer: ‘when you are at war with a people “you must not destroy its trees”’ (når du er i krig med et folk " må du ikke ødelegge deres trær").

Dette sitat må ha vært spesielt vanskelig for henne for det står i Parshat Shoftim: «When you lay siege to a city for a long time, fighting against it to capture it, do not destroy its trees by putting an ax to them, because you can eat their fruit. Do not cut them down. Are trees of the field human to withdraw before you into the besieged city?” (Når du holder en by kringsatt i lang tid og strider mot den for å innta den, så skal du ikke ødelegge dens trær ved å skadehugge dem med øksen; du kan ete av dem, men du skal ikke hugge dem ned; trærne på marken er da ikke mennesker, så du skulde stride mot dem og?)

Jeg godtar hennes bruk, for Fischel knytter sin versjon til rettferd: Ikke ødelegg mer enn du må. Trærne bærer frukt og gir næring, det ville ikke være rettferd å ta dem bort.

«"Treet" har flere betydninger i jødedommen, den viktigste er Livets Tre,Toraen. Den israelske regjeringen har nektet Women of the Wall denne retten. De har kuttet treet og nektet en gruppe mennesker næring avTorah. Forhåpentligvis vil denne måneden teshuva være til refleksjon for alle, og året 5774 vil være det, der alle mennesker kan lære av og trives med ordene iToraen, uansett hvor de velger å gjøre det

Kommentar #54

Solveig A. Wahl

21 innlegg  2668 kommentarer

Kamp

Publisert over 6 år siden

Facebook 17. – 19. august 2013

Kvinnen   What you all do is your business, although where you do it is another topic which I’m not getting into. Personally, I’m not drawn to wearing a tallit, and I never wanted to lay tefillin, because I believe it’s a daily commitment and not just an occasional thing. I also am not interested in learning the trop to be able to lain Torah, for reasons having to do with my voice, though I have read (not in public) from a Torah scroll many times. Now, you claim to represent “all” Jewish women, especially “oppressed” religious women like me, so my question is – what do you offer me that I don’t have now? Seriously – tuches af’n tish, ladies – is this all you stand for? This is a serious question, and I would like a serious answer, and I will not respond to Woody.

Women of the Wall: I am sorry to tell you that nothing that you have written here i true or accurate. Your response is also very hurtful, very judgmental and mixing many issues that have nothing to do with Women of the Wall. Women of the Wall is a group of women in Israel and all over the world, deeply committed to prayer but also to freedom and equality at the Kotel- and keep Israel the democracy it was intended to be. What I understand from your response is that you are very wrapped up in larger political misconceptions and that you are not open to getting to know us as a womens prayer group. Should you ever be open to learning about WOW and pluralism, you are welcome to contact us.

Kvinnen:   Everything I wrote is from your own website and the articles written by your members. If you don't think it's true, you're being seriously misled. And should you ever be open to learning about us to the point that you don't think that you know better than us how to live our lives, that would be a good thing. Freedom has a limit, and that is when you infringe on someone else's freedom. Your freedom is not more important than anyone else's.

Women of the Wall: None of those quotes are from Women of the Wall or our website. There is also no validity to the idea that we think we know better than you or are trying to change you. Quite the opposite is true, we are struggling or your freedom to pray without infringement at the Kotel, as much as we prayer for our own

Kvinnen:   I'm not going to play your game. You - meaning WOW since I don't know who you are - always say, well, that's just so-and-so's opinion - so apparently none of you is willing to take responsibility for your own positions. By the way, I just got off the train where a young couple was going at it hot and heavy in a packed car. By your thinking that should be fine, because after all, they're just showing love and doing what they're accustomed to doing, and no one actually owns the train.

Women of the Wall: Possibly it's true that you personally don't know your own agenda, but everyone who's seen your production numbers on Rosh Hodesh knows exactly who you are. No one - except I guess you - thinks that your current demands are your end goal.Stop pretending.

Kvinnen:  I don't know who you are, but Anat Hoffman and other leaders of Women of the Wall have compared Israel to Saudi Arabia and expressed their view that traditional women are oppressed, religious men misogynists, and traditional Judaism “archaic, alien and repulsive.” You consistently say that you represent "all" women who in your view, if only they would see you, would think, "Why can't that be me?" Your response shows how much disdain you have for those who disagree with you. I see nothing spiritually moving in your public grab for attention. I've been to many women's minyans and women's megillah readings, and they are all beautiful, but that's because they really are about prayer. What you are asking is not about the right to pray, which you already have - either at the main Kotel area by joining the rest of the women as they pray - and not making them join you - or at Robinson's Arch to do whatever you want - but please, we all know that's not your ultimate goal. Why on your FB page was someone so excited that you raised $500 by publicizing a few men blowing whistles? If you only want to pray, why do you need fundraising? Anat refers to her tallit as a fundraiser - why? She tells American women not to visit Israel but instead to give HER the money they would have spent here. Why does she go on those speaking tours if all you want to do is pray? And we know - maybe you don't and are really naive - that the Israel-bashing New Israel Fund, which bankrolled the Goldstone Report, is one of your backers. Everyone knows what your ultimate goal is - except, apparently, you and many of the naive reform American women who actually believe women are not allowed to pray at the Kotel, which is what Anat tells them. My cousin in the US told me that she was told by three women supporters of WOW that they were chased away from the Kotel because they "weren't Jewish enough" and that one woman was arrested for not covering her hair. I sent her some of my Kotel pictures of nuns and women in pants and with uncovered heads, and she said that now she knows she was lied to. Are you aware that Anat was one of the founders of Women in Black, which protested the "occupation" during the intifada - I'm just guessing they didn't protest murders of Jews - and demanded that Israel give away our land? You are judged by the company you keep.

NB: Women in Black

 Å kjempe uten å angripe angriperen krever selvdisiplin og kjærlighet

Kommentar #55

Solveig A. Wahl

21 innlegg  2668 kommentarer

Ain't I a Jew? … Å usynliggjøre kvinnen

Publisert over 6 år siden


Balancing daily life as a new immigrant to Israel with anticipating the geula.

Den 22. august 2013 skrev Rivkah Lambert Adler *på sin blogg at hun dagen før har lest et nyhetsbrev fra en organisasjon, viss arbeid hun beundrer veldig.Nyhetsbrevet inkluderer en video, en 4-minutters lang collage med bilder fra Bnei Anousim  samfunnet i El Salvador som fremhever en rekke av samfunnets siste hendelser. Så kommer det en utfordrende oppfording fra Adler:

Watch it and tell me if you notice what I noticed. 

 

Go ahead. 

 

I'll wait...

 

Se bloggen. Under videoen spør hun retorisk om det ikke finnes kvinner i Bnei Anousim samfunnet i ElSalvador? Etter dette kommer hun så med det ene etter det andre eksemplet der kvinne blir usynliggjort eller marginalisert.

Item:Today, I got an email inviting me to attend two workshops for women in business that are being offered by a different organization. The first is being given by a Mrs. Milworm. The second by   Rav Dovid Kaplanshlita   He gets a first name, two honorifics and his name in large letters.

!

 Resten kan leses på bloggen.

(*Om Adler: Dr. Rivkah Lambert Adler that focuses on the positive aspects of life in Israel and the real challenges facing new immigrants to the Jewish homeland.  In addition to her writing and duties as a wife (to Rabbi Elan Adler) and mother, she undertakes creative projects like the “The Great Ma’ale Adumim Book Swap“.  Dr. Adler shares her experiences of daily life in Israel with humor, wisdom, and great writing. ) 

Under bloggen er det flere kommentarer. En av dem gjør inntrykk:-
«Listen, be grateful you have a husband. After my husband left me my synagogue abandoned me. Even moving to a house 2.5 blocks from the Rabbi's fail failed to make any difference in being invited to his house for a meal. I think Women are excluded not because of tzniut - modesty - but because men don't know how to control their own sexual urges. So hiding under a Tallis on the bus on King George street was one man's method for avoiding sin.”

Også på facebook blir blogginnlegget kommenter:

Kvinne skriver: “I think she is referring to this quote "I profoundly believe that the whole world is in the process of healing from the diminishment of women's spiritual power and that these issues will eventually resolve. As my teacher Devorah (Heshelis) Fastag wrote in her book The Moon's Lost Light, the prophecy of nekevah tisovev gever (Yirmiyahu 31:21) assures us that eventually, women will, once again, be valued equally with men. Not by Gd, because certainly in Gd's world, that is already the case. But it is not yet the case in the human sphere." From the post.

En annen kvinne sier: “I remember a lecture I attended shortly after getting married where the speaker said "Every Jew needs to live near a mikvah  for his wife." It was my introduction to marginalization.”

 

 

Nå er det stille på fb. Det er Sabbat.

Kommentar #56

Solveig A. Wahl

21 innlegg  2668 kommentarer

Et veiskille for religions- og ytringsfrihet i Israel

Publisert over 6 år siden


Etter shabat-stilhet på facebook siste uke møtte meg flg budskap søndag morgen:

In response to the latest news, we will be having a 24 hour sit-in at the Kotel from 6 PM today until 6 PM tomorrow, to reject the exile of women from the holy site. Join us!Women of the Wall react to Bennet's support of the Mendelblit Plan” (her)

Hva har hendt? Ministerfor religiøse anliggende,Naftali Bennet kunngjorde sin støtte til Mendelblit planen. En komite ved statsministerens kontor hadde fått i oppdrag å løse problemet med manglende rettferd ved Vestmuren. Komiteen støtter løsningen med treplattformen som er bygget på et stillas midt i Robinsons Arch, et område som er adskilt med vegg og dermed ikke kan ses fra Vetsveggen. Planen vil effektiv utestenge kvinner og alle de jøder som ikke ber i ultra-ortodoks tradisjon, til Robinsons Arch og vekk fra området av Vestmuren der jøder har bedt for generasjoner. Om denne blir godtatt forviser den over 50% av alle jøder til «bak i bussen».

Women of the Wall avviser bestemt Mendelblit planen som faretruende omgår den pluralistiske rettsavgjørelsen fra Jerusalem District Court. I dag vil det rammeWomen of theWall, men i morgen vil det påvirke alle israelere og jøder undt om i verden.

«Det som er bevist i dag, er at mobberne som spyttet, kastet gjenstander, truet og kom med skjellsord mot kvinner,  seiret.  Mendelblit og Bennet har gitt etter for trusler og vold fra den Haredi-ekstremistiske minoritet i Israel. Dette er farlig prejudiserende for vårt demokrati,» sies det på Women of the Walls nettside.

"Den foreslåtte planen, trepodiet i sentrum av det arkeologiske besøkssenteret, er kun for egalitær bønn og dermed ingen løsning for Women of the Wall. Planen gir kontrollen over hele området i hendene på Vestmuren Heritage Foundation, en organisasjon drevet av et stort flertall ultra-ortodokse menn. (…)

Vi oppfordrer justisminister Tzipi Livni  til å avvise denne planen, og å kreve like rettigheter for kvinner til å be i kvinnenes del ved Vestveggen. Women of the Wall kaller for en 24 timers sit-in ved Vestmuren i håp om at regjeringen vil avvise denne planen og støtte tingrett vedtak der alle kvinner kan be fritt ved Vestmuren.» (min utheving)

 

På facebook fikk denne nyhet flg kommentarer:

 

-         ' Never give in ! Wish i could join you in the sit-in ! In solidarity from Canada !'

-         'Maybe they don't want women to be Jewish.'

-     '     What is the Kotel? It is not anything holy. It is the external wall Herod built around the 2nd Temple. It is not even the closest place to Har Habayit - this is further inside the Old City. Robinson Arch is part of the Western Wall, it is closer to one on the original entrances to the 2nd Temple. Robinson's Arch area is as holy as the area next to the Tunnel entrance.'

 

-          Svar til rett over: 'If this deck is as holy as the Kotel, I'm sure you frummies wouldn't mind praying there. How about this? On even days of the week, Robinson's Arch gets a mechitza and is orthodox, while the Kotel loses its mechitza and is non-sectarian. On even days, the reverse. I'm sure you W4W members would find this a fair and equitable solution, and will get on board with it.'

Kommentar #57

Solveig A. Wahl

21 innlegg  2668 kommentarer

Women of the Wall – 24 timers “Sit In” ved Kotel

Publisert over 6 år siden

courage women courage....var den oppmuntrende kommentar fra en kvinne på facebook.

Og kvinnene holdt sin 24 timers “SIT IN” ved Kotel fra og med søndag kveld kl 18 – en uhindret bønn og uten å være I eksil. Meldingene på facebook tikket inn etter hvert:

We begin our sit-in by praying the minha prayer. http://ow.ly/i/2Yado

We prayed the arvit prayer a while ago and we are learning now in groups. There are many other groups families and tours here at the Kotel

 ‘Its dark now and getting a little cold at our Kotel sit in

 ‘It is important that you know that Women of the Wall are at the Kotel praying and learning all night in the hopes that the government will see us, hear us and understand that we will not give up on our equal right to the space here are the Kotel with the rest of the Jewish and Israeli people. A sit-in full of singing, prayer and Jewish learning is how we are chosing to communicate with that. Tonight is so peaceful and so beautiful. We hope that this is what the politicians and our opposition can see: that we are like all am yisrael tonight, and we always wish to be that way

Meldinger på mandag, 26.8.

12 hours into the sit in at the Kotel and it was not an easy night but we start our morning prayers- selihot first. Will you join us?

For at hele verden skulle danne seg et bilde av det som skal tilbys Women of the Wall, ble det tatt bilder avRobinson's Arch August 25. Her ser vi podiet der noen tenker egalitært bønnetjeneste.

While we read torah from siddur a man begins to yell at us: "get out of here, you dont belong here. An orthodox woman comes to our defense"

Blowing shofar at the Kotel with Women of the Wall. We pray, we remember the year past, we stand with clal yisrael and we will not be exiled

We have moved to the shade in the womens side, as minha approaches at 16:00. WILL YOU JOIN US!?!

we end our sitin with a msg to gov'mnt of Israel: Women are part of clal yisrael, it is up to you to ensure our right to pray freely @Kotel.’

Hvordan skal veien gå videre? Gruppearbeid og rådslaging under 24 timers «Sit In» er nødvendig.

“Sit In” ved Vestveggen har fått mange kommentarer. En ordveksling tas med her:

Mann L: 'Its a shame that women are considered secondary...this happens also in Islam, Hindu, Catholicism and numerous religions including Judaism!'

Kvinne: 'L, do not be fooled by WOW's claims. They like to "dress up" their demand to pray at the Kotel as " women's inequality". This sounds better than just the right to arbitrarily change the decorum of this holy place which was maintained since 1967 without a single interruption until Ms. Hoffman decided to achieve her political goals using this sacred place. Using the big label ofm' women's equality" gives WOW more credence and attracts many naive women who know nothing about Israeli women and what kind of rights they have. I can assure you that Israeli women enjoy every freedom under the sun, more than most other democracies in the world. Go check them out serving as F16 pilots, navy commandos, drill sergeants, Knesset members, lawyers, and doctors.WOW's claims are detached from truth and reality.'

En annen kvinner: 'yes you are right L, it is in all religions and young girls are raised to think themselves not as strong mentally or spiritually as men. As a child it was awful as I loved going to cheder as I was in the top class. But aged 9 and had to leave because the rabbi had to concentrate on teaching the boys their barmitzvah. No one had told me about a batmitzvah. My cousin's son had a barmitzvah here in the UK and had to do it in Hebrew. My other cousin's daughter had a batmitzvah but did it in English, sums it up.' (barmitzvah/ batmitzvah )

Kommentar #58

Solveig A. Wahl

21 innlegg  2668 kommentarer

Naftali Bennett snakker med to tunger – Slaget om Kotel

Publisert over 6 år siden

 

I går kveld ønsket jødene hverandre Shabbath Shalom (שבת-שלום). Det er igjen stille på facebook og ukens inntrykk kan bearbeides. Jøder over hele verden er opptatt av politikken i Israel rundt tema Kotel og Women of the Wall. Etter Naftali Bennett’s pressemelding kommer artikler i aviser og på blogger og ikke minst kommentarer til disse på fb som perler på en snor. Jeg skal prøve å gi et lite bilde av det som har skjedd.

 

25. august 2013:

Som svar på Minister of Religious Affairs Naftali Bennett kunngjøring i dag vedrørende oppgraderinger på Kotel, har Reform Movement -NewYork, NY -gitt følgende uttalelse:

 

Reform Movement Responds to Kotel Plan 

The temporary platform unveiled today by Minister of Religious Affairs Naftali Bennett, is a gesture of good will, but it is, at best, a very small step forward in the implementation of the full plan for full Jewish equality at the Kotel. Were it to be the first and last step regarding the Kotel, it would create a painful and unnecessary conflict within the Jewish People. (…)”

Reformbevegelsen er helt klar på at Kotel er et mektig symbol på jødisk lengsel etter Israel og for samholdet i det jødiske folk. Derfor må Kotel være åpent og gratis for alle jøder; kvinner og menn skal der behandles likt.

(Reform Judisme Movment mener at ‘en jødedom frosset i tid er et arvestykke, ikke en levende fontene)

Her en av kommentarene til uttalelsen på fb:

The temporary platform is many things, but not, IMHO, a "gesture of good will." It is a subterfuge designed to mollify those trying to secure complete access to the Kotel for women. The platform is insulting; a "rear of the bus" to which the ultra-Orthodox insist women go. The platform is a completely unacceptable response from the gov't of Israel and is no solution at all.”

 

Samme dag skriver Shmuel Rosner på Jewish Journal.com og spør 

«An English Kotel Plan, or a Hebrew Kotel Plan?

Rosner har tatt seg bryet med å sammenligne Naftali Bennett’s engelske og hebraiske pressemeldingen. Den israelske regjeringen har gjort det igjen, sier han. Den har forvirret venner og motstandere, og rotet til en dag som var ment til å være den første tid og for bedre relasjoner. Ikke av ondskap eller et forsøk på å skade noen, bare den vanlige mangel på velvalgt koordinering og god planlegging. «Det er, som vi kaller det her, bare ren regjeringen "balagan"».   

I den hebraiske tekst gir plattformen plass til cirka 300 personer, mens den engelske tekst sier cirka 450. Mer alarmerende, i flg Rosner, er hva som står i de to svært forskjellige pressemeldingene fra minister Naftali Bennett’s kontor:

In English, the new platform is “an interim but primary place of worship for Jewish egalitarian and pluralistic prayer services”. In Hebrew it is “the Bennett compromise for Women of the Wall” and the ultimate solution to a solved problem. In other words: In English one gets the impression that this will be a temporary remedy until a better solution can be found to the problem (the need for a place for progressive and egalitarian prayer), but in Hebrew the Minister gives the impression that this is it. This is the “solution” to another problem (Women of the Wall).”

2 kommentarer til dette:

This isn't the first time English and Hebrew press releases, etc. differ. Double-speak for sure although the message is clear...there's no real solution yet.

With Naftali's push, there is now place for every one who considers themselves Jewish, to have a place to pray as they want at the Western Wall.’

Nok en bloggartikkel på søndag:

New Government Plan Likely to Inflame Kotel Battle” var overskriften i Jewish Philanthropy. Her ble det oppsummert hvem som sa hva søndag 25.8. Det som er interessant er at leder avJewish Agency, Natan Sharansky gratulerer minister for diaspora Affairs Mr. Naftali Bennett for sin utholdenhet og effektive gjennomføring av en midlertidig bønneplattform, det i påvente av det kommende jødiske nyttår:

This temporary prayer plaza is a gesture of goodwill on behalf of Minister Bennett towards Judaism’s religious streams.  

It is my hope that this step can be helpful in creating an atmosphere of good will and trust in the ongoing dialogue between the Government of Israel, Judaism’s religious streams, and The Jewish Agency for Israel – who are working together to find a permanent prayer arrangement at the Kotel.”

 

27. august 2013

Tirsdag kom den store overraskelsen i Haaretz: Dagen etter at Naftali Bennett annonserte den provisoriske rampe nær Vestmuren for egalitære tjenester for åpnet, hadde myndigheter og jødiske organisasjonen som arbeider med å løse konflikten om bønn på jødedommens helligste sted, ett spørsmål:

What was Bennett’s big rush to announce Western Wall plan?”

Statsminister Benjamin Netanyahu hadde oppnevnt en komite for å utarbeide en liste med konkrete anbefalinger for å løse striden mellom ultra-ortodokse og andre strømninger innen jødedommen ang kontroll over regler om bønn ved Vestveggen. Dette har hittil vært diktert av ultra-ortodokse. Anbefalingene som ennå ikke er sluttført, er ment å inneholde løsninger både på lang sikt og i en overgangsperiode. Komiteen, ledet av Cabinet Secretary  Avichai  Mandelblit, ventes å avgi sin rapport når som helst. Så, hvorfor kom Bennett med sin pressemelding før komiteen offentliggjør sin rapport?

‘“It is not clear who authorized Bennett to do this, but what does seem obvious is that he wanted to create facts on the ground,” said a well-placed governmentsource with knowledge of the committee’s activities, who asked not to be identified.’

Women of theWall er overhode ikke interessert i å be på denne plattformen. Mange av deres medlemmer er ortodokse og motsette  seg deltakelse i blandet tjenester.

Og hva sier justisministeren til Naftali Bennett’s utspill?

Justice Minister Tzipi Livni, who by law is required to sign any such regulations, responded immediately by saying that she supports the court ruling and would have no part in overturning it.

Asked to respond to Bennett’s latest initiative, her office issued the following statement: “A special committee has been set up to address the issue of women’s prayer at the Western Wall. This committee has not yet completed its work or published its conclusions. Therefore, the justice minister has no intention of responding to rumors or half-truths. When the conclusions are published, she intends to study them and formulate her stance.”’(min utheving)

Vel, det skal bli spennende å følge begivenhetene i Israel og rundt om i verden. Shabbaten er over i kveld.

Kommentar #59

Solveig A. Wahl

21 innlegg  2668 kommentarer

Kvinners Selihot bønn ved Kotel

Publisert over 6 år siden


Første hilsen etter Shabbat: 

Shavuah Tov*! Who will be joining our women's selihot  prayer at the Kotel? Sun Sept 1 22:00 (10PM)

 

For en time siden fikk vi oppdatering:

'It was so uplifting to do the Selihot with no interruption, 50 women in perfect harmony preparing our soul for Rosh Hahsna  at the Kotel.'

 

Sept 1 2013: 50 Women of the Wall gathered at the Kotel for evening prayers and selihot, with Mizrahi melodies. The evening was peaceful and quiet.

Photos by Miriam Alster: 1 - 2 - 3

Og selvsagt ble det blåst shofar
http://instagram.com/p/dut8hHgQSm/

Kommentar #60

Solveig A. Wahl

21 innlegg  2668 kommentarer

Kvinner uttrykker egen spiritualitet

Publisert over 6 år siden

Og slik høres det og ser ut når kvinner tar seg den frihet å synge høyt ved Klagemuren, blåse shofar og danser i glede http://youtu.be/VJiMUqYq5bs

Kommentar #61

Solveig A. Wahl

21 innlegg  2668 kommentarer

Anat Hoffman: Dette er en territorial krig

Publisert rundt 6 år siden

Krigen er iigangsatt avrabbineresom ikke ønskeråavståmakt!

TheJerusalemPost har et eksklusivt intervju med Anat Hoffman (forkvinne av Women for the Wall). I den 10 minutters lange videoen forteller hun om hvem og hvor forskjellig kvinnene i organisasjonen er. Hun sier at alt for lenge har vanlige israelere gitt opp kontrollen over det jødiske religiøse liv. Hun forteller også om den originale plan for Kotel som Natan Sharansky (Jewish Agency) har lagt frem for statsminister Benjamin Netanyahu, og om dens skjebne videre.

 

I anledning av dette intervju  ber en kvinne på facebook om at “ I ask all commenters not to react negatively or even at all to nn's comments. It is difficult not to rise to the vicious and untruthful bait of our opponents, but Women of the Wall are strong and proud defenders of women's rights. We ask our supporters to be strong too and ignore the hate and negativity and concentrate on the cause.”

Her er hva nn har sagt i kommentaren forut: "baiting" is what your hero Anat does, not those who write the truth about her goals and motives *as shown from her own interviews and writings*. but, if it makes you feel good to bash other Jews just because they disagree with you... I will try not to bother replying to the misinformation about "Anat the great hero".

Selv venter jeg spent på endelig avgjørelse fra høyeste hold.

Kommentar #62

Solveig A. Wahl

21 innlegg  2668 kommentarer

Rosh Hodesh Heshvan uten fellestransport

Publisert rundt 6 år siden

«Boker Tov!» lød hilsen i første innlegget etter siste shabbat.  Kommende fredag (4. okt.) er det dags igjen for kvinnenes dag, Rosh Hodesh (Heshvan). Denne gang skal det ikke være felles transport - ingen felles bussing  og dermed ingen felles ankomst. Kvinnene skal møtes i kvinnenes del ved Kotel kl  07. Bønnestunden skal overføres live online  .

 Jeg har stor forståelse for at tillitten til politiet er noe tynnslitt etter at kvinnene ved felles ankomst 2 ganger ble sluset vekk fra selve Vestveggen. Første gang var faktisk kvinnenes del tom kl 07. Den ble først fylt av haredikvinner litt senere. Hvordan vil denne Rosh Hodesh arte seg?

 

Jeg ønsker alle kvinner en fredelig, spirituell og frydefylt bønnestund ved Kotel

 .

PS: For første gang i historien (?) blir kvinnelige soldater kalt til å resitere velsignelser fra Torah tekster. Religiøse soldater ved basesynagogen mener at hendelsen bryter med tradisjonen og jødisk lov. (Female soldier gets called to Torah in IDF synagogue) Er dette en begynnelse på en ny tradisjon innen IDF? Går verden likevel fremover? 

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere