Verdidebatt

Tiggere med drømmer og håp

Nylig leste jeg et harmdirrende innlegg på nettet. Med bred pensel ble romfolk fra Romania stigmatisert som overgripere, kriminelle og snyltere.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Jeg har bodd i Romania. I nesten ti år jobbet jeg der, og fremdeles besøker jeg landet et par ganger i året. Jeg snakker flytende rumensk og kjenner kulturen relativt godt. Det hender jeg stopper og snakker med rumenske tiggere på gaten i Norge. Ofte har jeg vært i byene de kommer fra. En gang viste deg seg at jeg hadde felles bekjente med en jeg snakket med.

Vi hører om organisert kriminalitet, utnyttelse og barneprostitusjon blant romfolket. Dette forekommer. Det vet jeg, både fra historiene jeg hører fra gatene i Norge, men også fra miljøet jeg kjenner fra Romania. Men bildet er så mye større og komplisert enn bare dette. Fordi klansidentiteten er sterk, er det ikke unaturlig at pengene fra tiggingen går til storfamilien, som da i neste ledd tilbyr tilhørighet, beskyttelse, og underhold. I nordmenns øyne er det lett å tenke dette som synonymt med utbytting. Det kan det selvfølgelig og være i noen tilfeller, men ofte representerer klanen en sosial trygghet som betyr mye. Romfolket i Romania er ikke en ensrettet gruppe. Den består av ulike retninger med ulike språk, kulturer og er i svært ulik grad integrert i det rumenske samfunn. Noen er assimilert, mens andre lever segregert og på samme vis som for 200 år siden. Noen er rike, de fleste er fattige. Noen er banditter, de fleste ærlig mennesker. De fleste sender barna sine på skolen, noen gjør det ikke. Felles for de fleste er at de i ulik grad opplever diskriminering i det rumenske samfunnet. Dette skjer ikke offisielt, men ofte i form av for eksempel utestengelse fra arbeidsmarkedet og hverdagsrasisme. Mange er pinsevenner, mens andre er ortodokse kristne. Noen praktiserer en tradisjonell, religiøs tro, gjerne synkretisert med kristen tro. Deres kultur er også fjern fra vår norske. Mens vi i stor grad er individualistiske, tolker romfolket ofte virkeligheten ut fra sin gruppe, være seg storfamilie eller klan. Århundrer med utestengelse og diskriminering har gjort at mange romfolk instinktivt reagerer med isolasjon og segregering fra storsamfunnet.

Hvem er tiggerne som har invadert våre gater og byer i løpet av de siste årene? Mitt inntrykk er at de fleste er ærlige sjeler som kommer fra fattige kår i Romania. Flere har lånt penger for å komme til Norge, og disse skal betales tilbake med renter etter noen måneders «arbeid» her på berget. De har hørt historier om hvor lukrativt tiggingen kan være, og kommer til Norge i tro på at de lett skal kunne tjene nok penger til både reise, renter, opphold og mat, samt at de kan komme hjem med en god slump penger. For å spare penger, bor noen som sild i tønne i leiligheter, mens de verst stilte, sover i telt eller under broer. De aller fleste ønsker å jobbe, men omstendighetene gjør dette mer eller mindre umulig.

Hvordan skal vi forholde oss til romfolk som tigger? Jeg har ingen forslag til kjappe løsninger, men jeg skulle ønske vi nordmenn kunne bli flinkere til å se enkeltmenneskene. Vi snakker nemlig om mennesker med drømmer, håp og følelser. Slik kan vi berøres av deres situasjon, og kanskje kan dette utfordre oss til å hjelpe?

Moder Teresa ble en gang utfordret på at hennes hjelp bare var en dråpe i havet. Det løste ikke de strukturelle problemene bak Calcuttas fattigdom. «Vi må ikke glemme at havet består av dråper», svarte hun.

Andreas Nordli, Leder Ungdom i Oppdrag

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt