Hei.
Jeg har i noen år nå vært en del opptatt og grunnet på om det forholder seg slik jeg har blitt opplært i min barnetro, om at mennesket hadde en udødelig sjel.
Jeg har da etter hvert kommet til at bibelen taler ikke klart og tydelig om sjelens udødelighet, men at det er bare Gud som er udødelig.
Jeg googlet litt over dette som har med mellomtilstanden for et menneske, dette som er mellom døden og oppstandelse, og fant en artikkel fra en som heter:
Her er det en del som en gjerne kan fordype seg litt mer i, dersom en er interessert i hvordan dette med å forlate kroppen i det øyeblikk en dør, for så å være med Jesus på direkten, da uten kropp som ligge igjen i graven?
Eller som det står i artikkelen om et nytt herlighets legeme som da ikke noe identitet, med det gamle legeme.
© Universitetsforlaget – 2010
96–113 / 2010–2– «Bort fra kroppen – hjem til herren» – TTK
97
«BORT FRA KROPPEN – HJEM TIL HERREN»
– ET UTFORDRENDE UTSAGN
Utsagnet «bort fra kroppen – hjem til Herren» er et utfordrende utsagn
hos Paulus. Umiddelbart er det lett å oppfatte det som at Paulus i platon-
ske vendinger mener at det egentlige
menneske (personen,
«jeg» eller sje-
len) forlater kroppen i døden og går t
il Gud, og at kroppen har ingen eller
liten betydning i forhold til menneskets
identitet i frelsesforløpet. Men, er
det dette Paulus mener? Utsagnet står
i en vanskelig og omdiskutert tekst
i 2. Kor hvor Paulus tar for seg det
kristne håp. Han taler om at det ytre
menneske går til grunne, mens det i
ndre menneske fornyes dag for dag.
Og det hele fokuseres inn mot at han i ka
pittel 5 vers 8 sier at vi «helst vil
flytte bort fra kroppen og hjem ti
l Herren». Gjennom utsagnet og kontek-
sten aktualiseres spørsmålet om kropp og identitet i frelsesforløpet hos
Paulus og hvordan vi kan tolke ham.
TEKSTEN – EN GORDISK FORTOLKNINGSKNUTE
Turid Karlsen Seim har pekt på at al
le versene i 2. Kor 4,16–5,10 står i
sammenheng og at siste del må fors
tås på bakgrunnen av første del som
viser at foregripelsen av den nye skap
elsen i det forgjengelige kan erfares
gjennom Åndens virke.
1
Men, en må ikke misforstå slik at en tenker at
foregripelsen er selve realiseringen.
Det ligger noe foran som Paulus tror
og håper på og som gjelder kropp og
identitet. Det er med andre ord tale
om et
frelsesforløp
.
Teksten er komplisert og omstridt
. Den danske teologen Helge Kjær
Nielsen sier i en undersøkelse av tekste
n i kap. 5,1–10 at den «hører til de
allervanskeligste i den
paulinske overlevering».
2
Dette kommer ikke bare
av at Paulus her bruker en rekke uklare begreper og bilder,
3
men det er
også tekstkritiske og syntaktiske pr
oblemer i teksten på gresk. Dermed
blir tolkningen vanskelig. Turid Karlse
n Seim sier det slik at det er van-
skelig å finne en tolkning som komme
r til rette med teksten på en måte
som gir den både
sammenhengende mening og
mening i sammenhengen
. Hun
omtaler den som
en gordisk fortolkningsknute
.
4
Utfordringene eller problemene me
d teksten i forhold til spørsmålet
om kropp og identitet i et frelsesløp skal jeg anskueliggjøre ved å vise til
noe Svein Aage Christoffersen sier i forbindelse med den kristne tro på
«legemets oppstandelse» og evig liv.
5
Han viser til at
kroppsligheten
er av-
gjørende for Paulus. Dette er, etter de
t jeg ser, en felles forståelse innen
både nytestamentlig og dogmatisk fo
rskning i dag. Paulus kan ikke tenke
seg noen fullendelse i parusien uten kroppen.
6
Les mer her:
[ http://brage.bibsys.no/uis/retrieve/1971/Bort%20fra%20kroppen_2010_02_pdf.pdf ]