Verdidebatt

Menighetsn offer går til...

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

prestens lønn.

vedlikehold av huset.

barnehjem i Latvia.

misjon på Madagaskar.

Påskeleir for ungdommene i menihgeten.

osv.

_______________

Hva med: f.eks. aleneforeldre?

_______________

ADVARSEL: JEG KOMMER TIL Å SETTE TING "PÅ SPISSEN" OG OVERDRIVE MINE POENG I DETTE INNLEGGET! Det er dog ment kun for å få den enkelte til å tenke igjennom de spørsmål som nevnes.

______________


Apg 2:44f
44 Alle de troende holdt sammen og hadde alt felles.
45 De begynte å selge eiendeler og gods, og delte ut til alle etter som enhver trengte det.

Apg 6:1-3
1 På denne tid, da tallet på disipler stadig økte, begynte de gresktalende jøder å knurre mot de hebraisktalende over at deres enker ble tilsidesatt ved den daglige utdeling.
2 Da kalte de tolv hele disippelskaren sammen og sa: Det er ikke rett at vi forlater Guds ord for å tjene ved bordene.
3 Brødre, velg derfor ut blant dere sju menn, som har godt vitnesbyrd og er fylt av Ånd og visdom. Dem vil vi sette til denne oppgaven.

Jak 1:27:
En ren og usmittet gudsdyrkelse for Gud og Faderen er dette: å se til farløse og enker i deres nød, og å holde seg uplettet av verden.

______________

Hvem er vår tids "enker og farløse"? Kan det f.eks. være aleneforeldre?

Finnes det noen menighet i dag som setter av et "fond" og deler ut til alle "etter som enhver trenger det"?

Nei, selvfølgelig har vi ikke noen "menighetskasse" hvor kollekten kommer og personer i menigheten forsyner seg etter behov. Givertjenesten vår går til å dekke fastlagte budsjettposter.

Å hjelpe samfunnets svake har vi skattesystem for å dekke.

_____________

Rom 13:3-9
3 For de som styrer, er ikke til skrekk for dem som gjør godt, men for dem som gjør ondt. Vil du slippe å være redd for øvrigheten, så gjør det gode. Da skal du få ros av den.
4 For den er Guds tjener, til gagn for deg. Men gjør du det som er ondt, da frykt! Den bærer jo ikke sverdet for ingenting. For den er Guds tjener, en hevner til straff over den som gjør det onde.
5 Derfor er det nødvendig å underordne seg, ikke bare av frykt for straffen, men også for samvittighetens skyld.
6 Derfor betaler dere jo også skatt, for de er Guds tjenere som nettopp tar vare på dette.
7 Gi alle det dere skylder dem: skatt til dem som har krav på skatt, toll til dem som har rett til toll, frykt til dem som skal fryktes, ære til dem som bør æres.
8 Bli ingen noe skyldig, annet enn det å elske hverandre! For den som elsker sin neste, har oppfylt loven.
9 For disse bud: Du skal ikke drive hor, du skal ikke slå i hjel, du skal ikke stjele, du skal ikke begjære, og hvilket som helst annet bud, de sammenfattes i dette ord: Du skal elske din neste som deg selv.

___________

Litt interesant at «de ti bud» oppsumert i nestekjærlighetsbudet settes inn i en kontekst hvor det tales om øvrighetens skattesystemer? (vers 9, i kontekst av Rom13. forøvrig)

___________

Mark 12:13-17

13 Så sendte de til ham noen av fariseerne og herodianerne for å fange ham i ord.

14 De kom og sa til ham: Mester, vi vet at du er sannferdig. Du bryr deg ikke om hva noen sier, og gjør ikke forskjell på folk, men lærer Guds vei i sannhet. Si oss: Er det tillatt å gi keiseren skatt, eller ikke? Skal vi betale eller ikke betale?

15 Men han skjønte deres hykleri og sa til dem: Hvorfor frister dere meg? Kom hit med en denar så jeg får se på den!

16 De gav ham da en. Og han sier til dem: Hvem har sitt bilde og sin påskrift her? De sa til ham: Keiseren.

17 Og Jesus sa til dem: Gi keiseren det som keiserens er, og Gud det som Guds er! – Og de undret seg meget over ham.

____________

Likevell er det stadig rop om «skatteletter» for «folk flest» (alle oss som har nok til at vi klarer oss helt fint, og tar som selvfølgeligheter at vi skal ha råd til ting som for 10-20 år siden ble betraktet som overdådig luksus). Ikke minst i de partier som «det kristelige sentrum» har det med å miste flest folk over til. Det være seg de lyseblå, og de mørkeblå, der ute mot høyre.

Hvordan kan dette klinge sammen med Jesu og apostlenes ord gjengitt i utdragene ovenfor?

____________

Luk 10:27-37 LETTERE OMSKREVET.

27 Han svarte og sa: Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din kraft og av all din forstand, og din neste som deg selv!

(Husker vi at «elske din neste som deg selv» i Romerbrevet ble satt inn i kontekst av et skattesystem?)

28 Da sa han til ham: Du svarte rett. Gjør dette, så skal du leve!

29 Men han ville rettferdiggjøre seg selv og sa til Jesus: Og hvem er min neste?

30 Jesus tok opp dette og sa: En mann gikk fra Jerusalem ned til Jeriko, og han falt blant røvere. De både kledde av ham og slo ham og gikk bort og lot ham ligge igjen halvdød.

31 Nå traff det seg slik at en prest drog ned samme veien, og han så mannen og gikk forbi.

32 Likeså kom en konservativ bedehusforkynner fra Bibelbeltet til stedet og så ham. Han viste at han hadde betalt mer enn nok i kollekt, og fått dette registrert med personnummer slik at han hadde krav på skattelette. Denne ordning hadde jo «det kristelige partiet» vært med å gjennomføre. Derfor bøyde han seg ned til ham som lå der, og tok ut det rettmessige beløpet fra hans lomme. (Heldighvis hadde røverne latt det ligge igjen akkurat nok penger til dette.) Så gikk også han forbi.

33 Men en tullebukk av en sosialdemokrat som var på reise, kom også dit mannen lå. Og da han så ham, fikk han inderlig medynk med ham.

34 Han gikk bort til ham tok opp mobiltelefonen sin og ringte etter ambulanse. Han viste at det offentlige helsesytemet ville forbinde årene hans og pleie ham. Og gi ham sykepenger fram til han var i stand til å komme seg tilbake i jobb.

35 Neste dag tok han fram selvangivelsen, og ble glad over å se at også han var med å bidra til barmhjertighet, ikke bare for denne ene som han møtte dagen før, men også alle andre i lignende situasjoner.

36 Hvem av disse tre synes du nå viste seg som en neste for ham som var falt blant røvere?

37 Han sa: Den som viste barmhjertighet mot ham. Da sa Jesus til ham: Gå du bort og gjør likeså!

______________

Mitt siste spørsmål:

Dersom vi IKKE skal reformere våre «kollektvaner» radikalt, og «gjenninføre» de første kristnes ordning med mat og penge utdeling direkte til «alle etter som enhver trengte» og i aller høyeste grad vår tids «enker og farløse» (det som Jakop beskriver som «En ren og usmittet gudsdyrkelse for Gud og Faderen») Dersom vi syns det er fint og flått at denne del av Guds vilje er tatt vare på av skattesystemet og «vellferdsstaten», er det ikke da på grensen til HYKLERI å skulle mase etter skatteletter?

Kjør debatt!

Mitt personlige svar til disse ting:

Nei, jeg er hverken SV eller AP velger, jeg plaserer meg selv helt utmerket i «sentrum» , men jeg er blandt de som ikke ser det som noen katastrofe hvis «sentrum» (les Krf) skulle finne på å samarbeide noe mere mot «venstresiden» i spørsmål relatert til det jeg tar opp i dette innlegget. I andre saker er jeg enig i at man som kristen har mest å hente «mot høyre». Men jeg makter ikke på noe hvis å se «skattelette» som noen kristen dyd. Tvert i mot.

Jeg syns også det er helt fantastisk at vår kollekt kan gå til de innledningshvis nevnte ting, og at menigheter stort slett kan slippe adminstrasjonen rundt å ha «velferdsfond» for vanskeligstilte. Dette kan fint staten ta seg av. Men da pålegger det meg også et ansvar å betale skatten min med full glede, og gjerne avstå fra «skattelette for gaver til frivillige organisasjoner».

Men jeg er mest interesert i : hva svarer du på disse spørsmålene? Hvordan forholder DU deg til de utvalgte bibelsteder? Går jeg for langt i min krative omskrivning av historien om «den barmhjertige samaritan» ?

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt